Goedendag,
Na een tijdje geprutst te hebben met een goedkope wifi extender wordt het tijd om goede maatregelen te treffen voor ons wifi netwerk. De maatregelen die we daarbij willen treffen zijn tevens een investering voor de toekomst. We zijn namelijk aan het kijken naar een andere woning.
Huidige situatie
Het idee is om een Ubiquiti AP op zolder te plaatsen.
Vraag 1: kan de AP dezelfde naam hebben als het WIFI netwerk van de Ziggo modem?
In de toekomst (in een evt. volgende woning) wil ik dit verder structureren.
In de woonkamer heb ik een aantal apparaten die een vaste aansluiting kunnen/moeten hebben, namelijk de Ziggo mediabox, Mediaspeler, TV, HEOS speaker.
Op elke verdieping wil ik een AP plaatsen, dus b.g.g.; 1eV; 2eV; allen Ubiquiti AP om zo in de hele woning een degelijk WIFI netwerk te creëren. Op de slaapkamers van de kinderen overweeg ik één a twee vaste aansluitingen (1x pc/laptop; 1x tv).
Totaal kom ik dan op ca.:
6x LAN b.g.g.
4x LAN 1eV
2x LAN 2eV
3x LAN t.b.v. APs
Vraag 2:
kan ik beter - optie A - één switch a 16 poorten in de meterkast plaatsen
of beter - optie B - bij de TV een switch a 4 poorten plaatsen + 1eV een switch a 4 poorten plaatsen
Bij optie A heb je alles mooi centraal in één switch.
Bij optie B bespaar ik e.e.a. aan kabels trekken
Vraag 3:
Indien ik voor optie A kies, dus een switch in de meterkast. Is het dan beter om 1x 16 te plaatsen, of 2x 8?
Vraag 4:
Ubiquiti heeft de
- AC lite;
- AC LR
- AC Pro
Hoe beoordeel ik welke versie het meest geschikt is voor onze woning?
Na een tijdje geprutst te hebben met een goedkope wifi extender wordt het tijd om goede maatregelen te treffen voor ons wifi netwerk. De maatregelen die we daarbij willen treffen zijn tevens een investering voor de toekomst. We zijn namelijk aan het kijken naar een andere woning.
Huidige situatie
- Ziggo modem in de meterkast
- NAS in de meterkast, bekabeld
- Ziggo mediabox in de woonkamer, bedraad
- LAN aansluiting in de eetkamer voor laptop
Het idee is om een Ubiquiti AP op zolder te plaatsen.
Vraag 1: kan de AP dezelfde naam hebben als het WIFI netwerk van de Ziggo modem?
In de toekomst (in een evt. volgende woning) wil ik dit verder structureren.
In de woonkamer heb ik een aantal apparaten die een vaste aansluiting kunnen/moeten hebben, namelijk de Ziggo mediabox, Mediaspeler, TV, HEOS speaker.
Op elke verdieping wil ik een AP plaatsen, dus b.g.g.; 1eV; 2eV; allen Ubiquiti AP om zo in de hele woning een degelijk WIFI netwerk te creëren. Op de slaapkamers van de kinderen overweeg ik één a twee vaste aansluitingen (1x pc/laptop; 1x tv).
Totaal kom ik dan op ca.:
6x LAN b.g.g.
4x LAN 1eV
2x LAN 2eV
3x LAN t.b.v. APs
Vraag 2:
kan ik beter - optie A - één switch a 16 poorten in de meterkast plaatsen
of beter - optie B - bij de TV een switch a 4 poorten plaatsen + 1eV een switch a 4 poorten plaatsen
Bij optie A heb je alles mooi centraal in één switch.
Bij optie B bespaar ik e.e.a. aan kabels trekken
Vraag 3:
Indien ik voor optie A kies, dus een switch in de meterkast. Is het dan beter om 1x 16 te plaatsen, of 2x 8?
Vraag 4:
Ubiquiti heeft de
- AC lite;
- AC LR
- AC Pro
Hoe beoordeel ik welke versie het meest geschikt is voor onze woning?
[ Voor 4% gewijzigd door LinkinTED op 20-03-2020 08:46 . Reden: aanvullende vraag ]