Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Goedendag,

Na een tijdje geprutst te hebben met een goedkope wifi extender wordt het tijd om goede maatregelen te treffen voor ons wifi netwerk. De maatregelen die we daarbij willen treffen zijn tevens een investering voor de toekomst. We zijn namelijk aan het kijken naar een andere woning.

Huidige situatie
  • Ziggo modem in de meterkast
  • NAS in de meterkast, bekabeld
  • Ziggo mediabox in de woonkamer, bedraad
  • LAN aansluiting in de eetkamer voor laptop
Wij slapen zelf op zolder, en het signaal is minimaal daar. Er ligt al een CAT kabel van de meterkast naar zolder.
Het idee is om een Ubiquiti AP op zolder te plaatsen.

Vraag 1: kan de AP dezelfde naam hebben als het WIFI netwerk van de Ziggo modem?

In de toekomst (in een evt. volgende woning) wil ik dit verder structureren.

In de woonkamer heb ik een aantal apparaten die een vaste aansluiting kunnen/moeten hebben, namelijk de Ziggo mediabox, Mediaspeler, TV, HEOS speaker.

Op elke verdieping wil ik een AP plaatsen, dus b.g.g.; 1eV; 2eV; allen Ubiquiti AP om zo in de hele woning een degelijk WIFI netwerk te creëren. Op de slaapkamers van de kinderen overweeg ik één a twee vaste aansluitingen (1x pc/laptop; 1x tv).

Totaal kom ik dan op ca.:
6x LAN b.g.g.
4x LAN 1eV
2x LAN 2eV
3x LAN t.b.v. APs

Vraag 2:
kan ik beter - optie A - één switch a 16 poorten in de meterkast plaatsen
of beter - optie B - bij de TV een switch a 4 poorten plaatsen + 1eV een switch a 4 poorten plaatsen

Bij optie A heb je alles mooi centraal in één switch.
Bij optie B bespaar ik e.e.a. aan kabels trekken

Vraag 3:
Indien ik voor optie A kies, dus een switch in de meterkast. Is het dan beter om 1x 16 te plaatsen, of 2x 8?

Vraag 4:
Ubiquiti heeft de
- AC lite;
- AC LR
- AC Pro

Hoe beoordeel ik welke versie het meest geschikt is voor onze woning?

[ Voor 4% gewijzigd door LinkinTED op 20-03-2020 08:46 . Reden: aanvullende vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39

lier

MikroTik nerd

Vraag 1: Ja
Vraag 2: 16 poorts switch kost meer kabel
Vraag 3: 2x 8 poorten levert 14 bruikbare poorten

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

LinkinTED schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:36:
...
Vraag 4:
Ubiquiti heeft de
- AC lite;
- AC LR
- AC Pro

Hoe beoordeel ik welke versie het meest geschikt is voor onze woning?
Door de features van die dingen op een rijtje te zetten en je af te vragen of je daar het geld voor over hebt.
En waarom persé Ubiquiti? Wat is er mis met tplink, of asus of netgear?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 09:01
LinkinTED schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:36:
Goedendag,

Na een tijdje geprutst te hebben met een goedkope wifi extender wordt het tijd om goede maatregelen te treffen voor ons wifi netwerk. De maatregelen die we daarbij willen treffen zijn tevens een investering voor de toekomst. We zijn namelijk aan het kijken naar een andere woning.
Lol, mijn wifi is slecht, we kopen een ander huis 3 ;)

1 : kan wel maar roaming resulteten cross vendor zijn niet altijd optimaal.
2/ 3: Het aantal switches moet je afstemmen op de mogelijkheid om te bekabelen en de kosten van de kabels. Denk hier wel even na over POE, 802.3af(15,4w) , 802.3at(30w) of misschien voor de toekomst zelfs 802.3bt(60w) ?
3 : Ik zou denk ik voor de HD gaan deze is namelijk 4x4 mimo, maar alleen als deze vertikaal gemonteerd kunnen worden.

[ Voor 32% gewijzigd door mash_man02 op 20-03-2020 09:33 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
In de meeste situaties is een ac-lite ruim voldoende. Er zijn namelijk maar weinig apparaten die meer dan 2x2 MIMO ondersteunen. Als je wat meer voorbereidt wilt zijn op de toekomst, dan zou ik kiezen voor de NanoHD (wifi ac wave2 ipv wave1).

Deze access points zijn echter wel bedoelt voor plafondmontage, wanneer dit niet mogelijk is, dan zou ik eerder kiezen voor de flexhd, de acmesh (kan ook gewoon werken als ap) of de InWall HD.