Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-04 07:07
Wij hebben een huis laten bouwen en hebben daarbij gekozen voor een bodem/water-warmtepomp (Stiebel Eltron WPF 07 & HSBC 300 L cool (boiler)) gekozen.

Gegevens van de WPF 07:
Verwarmingsvermogen bij B0/W35 is 7,5kW.
COP bij B0/W35 is 4,84
SCOP: 5.33

Wij zijn alleen niet tevreden met de installatie en omdat dit onze eerste ervaring is met een warmtepomp, zou ik graag wat feedback willen op een aantal vragen (want van de installateur wordt ik niet veel wijzer):
  1. In de woonkamer hangen 2 thermostaten naast elkaar; een FEK 2 en een Henco. De FEK 2 is voor de gehele installatie en de Henco’s hangen ook in alle andere zones. Klopt het dat die 2 naast elkaar hangen? Want hoe stel je nou juist de temperatuur in voor de woonkamer? Want op beide kan ik de temperatuur op bijvoorbeeld 21 graden zetten.
  2. Zoals gezegd hebben alle kamers (zones) een eigen thermostaat (Henco). Maar op bijvoorbeeld de slaapkamers lukt het ons niet om de temperatuur onder de 20 graden te krijgen (thermostaat staat daar op 15 graden). De installateur geeft aan dat dat komt door dat de buitenschil goed geïsoleerd is en ruimtes dus bijna niet koeler kunnen worden dan de anderen. Oftewel je kan bijna niks regelen. Is dat herkenbaar? Want een paar huizen verderop lukt het wel (21 graden WK en op de SK 17 graden) (let wel, alle woningen hier zijn totaal anders; eigen ontwerp en aannemer).
  3. Het lijkt ons dat het verbruik nogal hoog is. Ik kan (nog) niet het verbruik van alleen de pomp meten, maar we zitten toch wel op de 15-20 kWh per dag in de afgelopen 2 weken. Is dat normaal (vloeroppervlakte ongeveer 180m2, maar de verwarming zou vooral de woonkamer / keuken moeten verwarmen, maar zoals hierboven aangegeven wordt eigenlijk alles wel warm).
  4. De warmtepomp lijkt nogal te pendelen (zie grafiek). Valt daar nog wat aan te regelen of is de verkeerde pomp geadviseerd?
Verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUjg2z5DuSTWtS_ZhNNIOdbl3r4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrz61vmsmrcl6wiJxUJ0j4B5.png?f=fotoalbum_large
Verbruik van vandaag: 15kWh - 2kWh (teruglevering) + 5,8kWh (PV panelen) = 18,8kWh

Pendelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmSZGSQ3mIEJU-IME0Xk6mjnfRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LQUS3uS2yLM9seIfz1cNxMf.png?f=fotoalbum_large

FEK 2
Henco: lijkt op deze, maar het display is net iets anders

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat meet je? De warmtepomp apart? Of met het huis erbij?

Edit: ik zie het huis, dan is 18,8 nog niet eens gek, incl mijn 7kW warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boBbwGmBeBiwQxmGvQsxtHKi5AA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmVhUEO5gAS7fOgdOLtJMYNS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door Rol-Co op 19-03-2020 23:16 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
Op dit moment nog met het huis erbij via een P1 poort op de meter. Maar het meeste komt wel van de warmtepomp, want als die uitstaat is het verbruik zeer laag. Alle verlichting is bijvoorbeeld ook LED en de apparatuur in de keuken allemaal nieuw. Je ziet wel bijvoorbeeld die piek ~8:00, dat is de inductie kookplaat en die heb je 's avonds nog een keer. Maar het pendelen is te herleiden naar het aan/uit gaan van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zeezicht schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:18:
Op dit moment nog met het huis erbij via een P1 poort op de meter. Maar het meeste komt wel van de warmtepomp, want als die uitstaat is het verbruik zeer laag. Alle verlichting is bijvoorbeeld ook LED en de apparatuur in de keuken allemaal nieuw. Je ziet wel bijvoorbeeld die piek ~8:00, dat is de inductie kookplaat en die heb je 's avonds nog een keer. Maar het pendelen is te herleiden naar het aan/uit gaan van de warmtepomp.
Hier de warmtepomp, maar dat is een lucht water dus anders.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Kan je de schaal uitrekken? Of ga eens fysiek kijken bij de wp waarom hij zo kort loopt, misschien te weinig afgifte.
Een 7kW in een nieuwbouw huis lijkt me wat groot, ik heb ook 7kW in een huis van 400 m3 uit 89 en die loopt meest van de tijd op zijn laagst met 3,5kW.
Met deze temperaturen buiten is dat 4,5kW dus loopt maar kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Waar halen jullie die leuke grafieken? :P

Ik bekijk gewoon het totaal opgenomen vermogen op het scherm van mijn Daikin :) Dat is nu 2066 kWh. Gedeeld door het aantal dagen sinds de installatie actief is, zo'n 140, kom ik op gemiddeld 14,75 kWh per dag. Dat is ook voor een woning van 180m2 maar inclusief het overdreven douchegedrag van twee dames. ;)

Mijn installatie is verschillend; Daikin lucht/water warmtepomp met 500 liter vat, met enkel verwarming van de volledige benedenverdieping (inkomhal, toilet, woonkamer, bureau, keuken) en badkamer, dus de slaapkamers en berging boven niet. Verder geen zoneregeling (werd me afgeraden) en slechts 1 thermostaat in de woonkamer, een Nest.

Ik ben geen expert maar afgaand op mijn situatie en dat de gemiddelde buitentemperatuur de voorbije 2 weken hoger lag dan de voorbije 4 maanden, dan lijkt jouw verbruik inderdaad niet echt laag? Al is het waarschijnlijk moeilijk om te vergelijken, alleen al door de verschillen in isolatie, bouwstijl, technieken, zoninval, watergebruik,...

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 20-03-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:57
Met zo een grote warmtepomp die niet frequentiegeregeld is zul je altijd pendelgedrag houden. Zit er geen buffervat tussen? Deze zou je er tussen kunnen plaatsen of kiezen voor een frequentiegeregelde.
Een grote aan/uit pomp in nieuwbouw werkt gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 12:02
Over de thermostaat van Henco: Probeer eens of je de ronde knop er af kunt trekken. Bij mij staat daar een nummer (rd45203-40) Als je dat in Google gooit krijgt je de deze link: https://vloerverwarming.n...irect_Documentatie_NL.pdf

Zoals je misschien kunt zien, gaat bovenstaande link over een zoneregeling. Alle (Henco) thermostaten zijn aangesloten op een centrale regelunit die de verschillende vloerverwarmingszones aan en uit zet. Deze unit heeft ook de mogelijkheid om een CV aan te sturen. Helaas is dat in mijn geval alleen een aan/uit aansluiting en geen Opentherm. Maar als je die aansluiting kunt gebruiken, dan is dus die tweede thermostaat (FEK2) niet meer nodig.

Verder zou je misschien over kunnen gaan naar een weersafhankelijke regeling voor je warmtepomp. Dat zou het pendelen kunnen oplossen. Hiervoor heb je dan wel een temperatuurvoeler aan de buitenkant van je huis nodig die dan aangesloten wordt op je warmtepomp.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees niets over je ventilatie?
Als je systeem-D hebt, dan zou het kunnen dat er overal dezelfde temperatuur heerst.
Systeem-C, dan krijg je wel beter de temperatuur omlaag (omdat koude via de roosters in het vertrek binnen komt)

Er zit 100 ltr in je buffervat. Als alle groepen dichtgestuurd zijn via de Henco regeling, dan gaat de warmtepomp zowiezo pendelen, omdat de warmte niet voldoende kwijt kan.
Ontdek eerst eens wat er gebeurt.
Er zijn vloerverwarmingverdelers gemonteerd, neem ik aan?
Zitten daar flow meters op? Kun je daar nog iets aan zien, of er groepen open of dicht staan? Zet alles eens open (via de Henco thermostaten) en kijk dan naar het stroomopname /regel gedrag van de warmtepomp.

Zou ook kunnen zijn dat de boiler regeling die pieken veroorzaakt. Dat een element continu het vat op temperatuur probeert te houden met te weinig hysterese.

Ik heb geen manuals gelezen, maar alles is even een logische benadering.

@Rol-Co Dat je uberhaupt nog die WP hele dag aan het draaien hebt...Hier staat die al een week uit ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2020 07:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeezicht
Hierbij de grafieken met wat meer detail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EglR_ZX7kulafDouUHoQGNECoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QiApSOSI1tqreRNruEOqzBXD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_G3nkn2SEOXRBLLI0zM_PmCqi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPqgo4MFt97VpXXKFGyXlGrI.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de grafieken trouwens gemaakt met Highcharts/Highstocks. Data krijg ik via een P1 kabel die aan een RaspberryPi hangt. Daarop software: slimmemeter-rpi, die ik aangepast heb. Die data sla ik op en voor de grafieken maak ik daar JSON data van.

De FEK 2 heeft trouwens een buitensensor. Dus die zou weersafhankelijk moeten regelen. Er is ook een stooklijn ingesteld daarin.
Bij de Henco gaat het om type RD 45203-40-702-01. Die zijn inderdaad voor de zoneregeling, want die zit gekoppeld aan een module boven de verdelers. Dus ik vermoed dat ik de FEK 2 niet zomaar kan laten vervallen. Maar ik vraag me wel af wat ik zou moeten instellen qua temperatuur daarop. Omdat de zoneregeling in de woonkamer er dus naast hangt.

In de Stiebel Eltron boiler zit trouwens een buffervat. Zou die het pendelen dan moeten voorkomen?

Oeps ventilatie vereten. Systeem-D of C heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk. Maar zoals jij het beschrijft dus een systeem-D. Het is een Brink WTW installatie. Het is wel zo dat er dus warme lucht in het huis rond gepompt wordt. Dat zou inderdaad betekenen dat het niet heel veel koeler kan worden. Maar nu is het even warm of zelfs warmer daar. Dus ik vermoed ook dat bijvoorbeeld transportleidingen (naar bijv. de badkamer) niet goed liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 100 ltr buffervat doet niet zoveel, als bijvoorbeeld ALLE groepen dichtstaan van je vloerverwarming. (dus er is geen vraag naar warmte door HENCO)
Wellicht staat er 1 groep altijd open, die van je badkamer (maar daar mag je niet koelen als dat ter sprake is)

Een buffervat dient enkel om wat schommelingen op te vangen, als er groepen dichtlopen of openlopen.
De warmtepomp wil het liefst zo een constante flow mogelijk.

Als er geen warmte uit het buffervat gaat, krijg je pendelgedrag.

Ook ik heb een "ontkoppel-buffer".
Zet ik de "vraag" uit, dmv de vloerverwarmingspomp unit, dan stopt de warmtepomp er binnen een minuut mee, omdat er geen warmte meer afgevoerd wordt. Dan krijg je pendelgedrag.

Een warmtepomp zal regelen op deltaT
Dus het verschilt tussen aan en afvoer, noemt men de deltaT.
Wordt deze klein, dan zal de warmtepomp minder vermogen leveren, dan wanneer deze groter is.
MAar of dat ook geldt voor jouw warmtepomp weet ik niet.
Als die aan/uit is, dan is er geen vermogensregeling op delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
In principe staan de woonkamer en badkamer altijd open (tenzij natuurlijk de temperatuur bereikt is). Zou de flow door die ruimtes dan misschien lager moeten zijn, zodat je minder pendelen krijgt? Of is dat pendelen te relateren aan de 2 thermostaten naast elkaar?

Jij geeft trouwens aan dat de badkamer niet mag koelen. Waarom niet eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Allereerst:
Ik zou echt moeten duiken in de gegevens van jouw warmtepomp.
Helaas heb ik daar (nu) geen tijd voor.

Als voorbeeld mijn 5 kW warmtepomp:
Die heeft het liefst 900 l/h over zijn warmtewisselaar om goed te functioneren.
Een groep doet bij mij hooguit 3 l/m = 180 l/h
2 groepen is dus al veel te weinig voor goed functioneren warmtepomp.

Ga eerst eens na wat de functie van die thermostaten is.
- de WP thermostaat stuurt de WP aan en uit?
- de Henco thermostaat (als master van de andere Henco thermostaten) stuurt de kleppen vd vloerverwarming aan/uit? Behalve woon en badkamer, want die hebben geen klep?

Badkamer is vochtig. Als je daar gaat koelen, droogt het water op de vloer niet meer op. (je bereikt het dauwpunt = vloertemperatuur = condens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag

Vloer in de badkamer moet drogen :)
En houd niet van een koude vloer beneden, loop vaak op blote voeten of sokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:45:
Allereerst:
Ik zou echt moeten duiken in de gegevens van jouw warmtepomp.
Helaas heb ik daar (nu) geen tijd voor.

Als voorbeeld mijn 5 kW warmtepomp:
Die heeft het liefst 900 l/h over zijn warmtewisselaar om goed te functioneren.
Een groep doet bij mij hooguit 3 l/m = 180 l/h
2 groepen is dus al veel te weinig voor goed functioneren warmtepomp.
Dit zou ik ook niet zo weten, Daarvoor moet ik in de documentatie gaan duiken. Maar ik denk dat het dan bij mij ook wel gaat gelden.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:45:
Ga eerst eens na wat de functie van die thermostaten is.
- de WP thermostaat stuurt de WP aan en uit?
- de Henco thermostaat (als master van de andere Henco thermostaten) stuurt de kleppen vd vloerverwarming aan/uit? Behalve woon en badkamer, want die hebben geen klep?
De WP thermostaat is inderdaad voor de regeling van de warmtepomp. Daar kan je ook instellingen maken voor de WP. De Henco's zijn voor de kleppen. Maar waarom stel je ook een temperatuur in op de WP thermostaat als er op 10cm naast ook een Henco hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb ook 2 thermostaten in woonkamer op Viessmann LW warmtepomp. Inderdaad 1 van WP en 1 van ruimteregeling.
Met de thermostaat van de WP kun je een aantal dingen instellen zoals tijdprogramma,vakantiegebruik etc.
Maar ook de aanvoertemperatuur wordt veranderd afhankelijk van de gezette temperatuur.
De WP stond ook nog standaard ingesteld op WAR met invloed op aanvoertemperatuur afhankelijk van de temperatuur zoals gemeten door de WP thermostaat...
Bij mijn WP kun je de invloed van de gemeten temperatuur op de aanvoertemperatuur uitzetten, wat ik ook gedaan heb.
Dan kun je dus met de gezette temperatuur op de WP thermostaat de aanvoertemperatuur nog veranderen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 20:29
1) Je hebt een master-slave systeem. Dit betekend dat 1 thermostaat ervoor zorgt dat de warmtepomp aan gaat en de andere per kamer de temperatuur bepaald. Daarom heb je er 2 in de woonkamer. Wilde je helemaal individueel per kamer de temperatuur regelen dan moest je een master-master systeem kiezen.
2) De verwarming gaat op de slaapkamers pas aan als het daar minder dan 15 graden is. Bij nieuwbouw huizen kom je daar nooit aan ivm de goede isolatie. Zet een raam open en het koelt af.

3 en 4 geen ervaring mee

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 10:06
Als je de thermostaten op je slaapkamers helemaal laag hebt staan, staan dan de kleppen dicht van de regelunits die je slaapkamers aansturen, of staan ze nog een beetje open? Met een ir thermometer even de vloertemperatuur opmeten als je raam een tijd heeft open gestaan.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
joozzt schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:09:
Ik heb ook 2 thermostaten in woonkamer op Viessmann LW warmtepomp. Inderdaad 1 van WP en 1 van ruimteregeling.
Met de thermostaat van de WP kun je een aantal dingen instellen zoals tijdprogramma,vakantiegebruik etc.
Maar ook de aanvoertemperatuur wordt veranderd afhankelijk van de gezette temperatuur.
De WP stond ook nog standaard ingesteld op WAR met invloed op aanvoertemperatuur afhankelijk van de temperatuur zoals gemeten door de WP thermostaat...
Bij mijn WP kun je de invloed van de gemeten temperatuur op de aanvoertemperatuur uitzetten, wat ik ook gedaan heb.
Dan kun je dus met de gezette temperatuur op de WP thermostaat de aanvoertemperatuur nog veranderen.
Wat bedoel je precies met WAR?
Ik kan inderdaad tijdprogramma's "instellen", maar geen temperaturen erbij. Ik denk dat het dan schakelt tussen de comfort en eco temperatuur, maar zeker weten doe ik dat nog niet.

Met welke reden heb jij de invloed van de gemeten temperatuur op de aanvoertemperatuur uitgezet?
hank65 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:13:
Als je de thermostaten op je slaapkamers helemaal laag hebt staan, staan dan de kleppen dicht van de regelunits die je slaapkamers aansturen, of staan ze nog een beetje open? Met een ir thermometer even de vloertemperatuur opmeten als je raam een tijd heeft open gestaan.
Ik zal dat eens nameten, alleen weet ik goed welke regelunit voor welke ruimte precies is. Ik heb in elk geval wel last van de transportleidingen naar bijv. de badkamer. Die lijken een groot deel in de slaapkamer te bedekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
WAR is weersafhankelijke regeling.
De WP thermostaat hangt op de hoofdkamer op het zuiden met veel glas vandaar dat de invloed van de temperatuur op aanvoertemperatuur daar uit staat zodat de rest van het huis niet koud wordt.
Ik hou van simpel en heb de WAR ook nog uitgezet. Er wordt nu alleen op weersvoorspelling 1 x per dag om 12:00 de aanvoertemperatuur bepaald voor de volgende 24 uur.
Dat laatste is geen standaard feature van de warmtepomp maar loopt op eigen software.

Trouwens, wij hebben ramen die open kunnen, als iets te warm is in de winter is dat toch de manier om het koud te krijgen zou ik zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door joezzt op 23-03-2020 21:35 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Ik denk dat je eens goed de documentatie en de aansluitingen zal moeten induiken, om het voor jezelf helder te krijgen (wat hangt waaraan, wat stuurt wat aan, zowel electrisch als qua waterleidigen als qua instellingen); pas dan kan je goeie hulp krijgen. Jammer dat de installateur niet wil meewerken, maar al te vaak zijn die van het id "het wordt warm, dus het is goed"; maar jij moet wel de verwarmingskosten dragen en die moeten bij jou installatie laag zijn. Misschien toch nog eens vragen naar hoe het systeem is opgezet en hoe je alles moet sturen, lijkt me dat ie dat toch bij oplevering iets moet leveren van documentatie.

Als ik moet gokken, zou ik de Henco in de woonkamer helemaal openzetten (paar graden boven gewenste temperatuur), en met de FEK je woonkamer regelen. Zo vermijd je dat de vloerverwarming dichtgaat als de warmtepomp wil leveren.
Als er dan ruimtes niet op temperatuur geraken (vb badkamer), dan kan je waterzijdig afregelen om de warmte beter te verdelen.

Dat doet me er aan denken, zit er geen bypass ergens die te snel doorlaat? Daardoor gaat de retour snel omhoog en krijg je ook gependel.

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 24-03-2020 12:52 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:26
Bij nieuwbouw (ver)stook je aan het begin toch meer door vocht van het bouwen wat er uit moet ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmilis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-04-2021
Hoi!
Wij zijn sinds vorige week verhuisd in onze nieuwbouwwoning en wij hebben ook een daikin warmtepomp. Het was mij ook opgevallen dat deze s nachts erg veel lijkt aan te slaan en vrij veel verbruikt (21kwh tussen 22-06uur). Is dit normaal bij deze temperaturen?
Ik ben ook eens gaan kijken als de pomp aanslaat en dan zie ik dat zowel back -up 1 en 2 ook hier aanstaan. Is er een foutieve instelling? Of is dit gewoon normaal.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:27
Tmilis schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:41:
Hoi!
Wij zijn sinds vorige week verhuisd in onze nieuwbouwwoning en wij hebben ook een daikin warmtepomp. Het was mij ook opgevallen dat deze s nachts erg veel lijkt aan te slaan en vrij veel verbruikt (21kwh tussen 22-06uur). Is dit normaal bij deze temperaturen?
Ik ben ook eens gaan kijken als de pomp aanslaat en dan zie ik dat zowel back -up 1 en 2 ook hier aanstaan. Is er een foutieve instelling? Of is dit gewoon normaal.
Alvast bedankt
Nu ben ik niet heel bekend met warmtepompen als (enige) verwarming, maar 21 kWh klinkt veel voor een nacht. Op welke temperatuur staat je verwarming 's nachts ingesteld?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmilis
20graden. Net zoals overdag. Overdag is het verbruik rond de 8kwh. Het is niet zo dat het verschil in temperatuur de afgelopen dagen tussen overdag en in de nacht zo extreem was dat de pomp meer energie zou verbruiken s nachts dus ik vind het toch ook vrij hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tmilis schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:00:
20graden. Net zoals overdag. Overdag is het verbruik rond de 8kwh. Het is niet zo dat het verschil in temperatuur de afgelopen dagen tussen overdag en in de nacht zo extreem was dat de pomp meer energie zou verbruiken s nachts dus ik vind het toch ook vrij hoog
's Nachts is het wel kouder, dus dat 'ie 's nachts meer verbruikt is wel logisch. Maar 8 kWh in 16 uur overdag tegenover 21 kWh in 8 uur 's avonds/'s nachts is niet echt in verhouding.

Maar mag ik vragen waarom je 's nachts ook 20 graden aanhoudt? En gaat het hier om vloerverwarming of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmilis
Het gaat inderdaad om vloerverwarming en daarom laten wij de temperatuur stabiel. Ons werd verteld dat dit voor vloerverwarming het beste is (vraagt anders meer energie om op te warmen dan continu dezelfde temperatuur te laten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tmilis schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:12:
Het gaat inderdaad om vloerverwarming en daarom laten wij de temperatuur stabiel. Ons werd verteld dat dit voor vloerverwarming het beste is (vraagt anders meer energie om op te warmen dan continu dezelfde temperatuur te laten).
Vandaar m'n vraag :) Bij vloerverwarming is dat volgens mij vrij gebruikelijk, ja.

Dan heb ik verder niet echt een idee waar het aan zou kunnen liggen, alhoewel het op zich geen kwaad kan om eens te proberen wat er gebeurt als je de warmtepomp 's nachts op bijvoorbeeld 19 of 18 graden zet. Alhoewel ik niet denk dat je daar het gehele probleem mee op zal lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmilis
Toch bedankt 😊!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightjar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
@Zeezicht

Wij hebben ook hetzelfde Stiebel Eltron systeem en dan met een 500 L boiler en een buffervat.

De Henco thernostaten zijn allemaal van het type REGK-24V bedraad.
Ook de FEK zit in de woonkamer.

Het eerste jaar hebben we alles maar even zo gelaten zoals het was ingesteld.

Omdat het nu wat kouder is geworden, merkten wij voor het eerst het verschil in temperatuur. 2 ruimtes waren verkeerd aangesloten. Dit is onlangs gecorrigeerd. De beste monteur vertelde dat de Henco's niet communiceren met de Stiebel. Wat je instelt op de FEK is alleen het gedrag van de warmtepomp.

Aangezien wij hier met een samengesteld gezin zitten en daardoor steeds een andere bezetting, is een regeling wel wenselijk. Daarnaast, wil je toch niet de hele tijd slaapkamers op 19/20 graden hebben van je studerende kinderen als ze er een week niet zijn. Daarnaast door het na-ijl effect, moet de vloerverwarming eigenlijk al uit met het eten, anders is het om 23:50u nog hartstikke warm.

Nu had ik gehoopt dat wij middels de instellingen voor de dag en nacht dit vanzelf gaat. Helemaal niet dus. Er is geen communicatie met de Warmtepomp of obv tijden. Het is enkel en alleen in een ingestelde waarde afhankelijk van wat je HANDMATIG selecteert. Geen idee of dit ook klopt wat de beste man zei. Ik zie idd nooit een maantje savonds verschijnen... alleen als ik dit programma hm selecteer. De WP via de FEK is wel vanaf 21:30 naar een iets lagere temperatuur. Geen idee hoe de regeling hiermee omgaat en of dit nu veel meer energie kost... de buitentemperatuur varieert ook natuurlijk.
> Heeft de monteur nu gelijk?

Een oplossing kan zijn om er een aantal thermostaten te vervangen door die met een klok, type REGC. Deze zijn wel programmeerbaar. We overwegen nu om alle slaapkamers en die in de woonkamer te vervangen.

En last but not least, in 2022, wil je eigenlijk gewoon een app die communiceert met elke thermostaat..
Nou dan kom je van een koude kermis thuis. Bij Henco moet je dan een Wifi module per blok en dan nog alle thermostaten vervangen per verdieping.

> Weet iemand of er een alternatief is voor Henco? Zag al iets van Homematic..
> En of daar ook een goede app bij zit? We hebben hier veel verschillende leeftijden.. dus ja, alle kamers moet je nalopen O-)
> Communiceert Henco dmv Open Therm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-03 19:41
Hallo,

Ik heb ook een paar vragen bij mijn Wp verbruik. Gemiddeld gebruik voor huis (200m2 goed geïsoleerd met vloerverwarming en gasvrij) ongeveer 20kwh/dag laatste weken. Vraagtemperatuur vrij laag 19/19,5°. Staat open op gelijkvloers, N1 en N2.

Nu met koude dagen vandaag al 35kwh om 7u s morgens, pieken boven de 600Watt enkel door ventilatie en warmtepomp dus.
Het is een Nibe 2120-12.

Hoe stel ik die zuiniger in?
Pagina: 1