Wij hebben een huis laten bouwen en hebben daarbij gekozen voor een bodem/water-warmtepomp (Stiebel Eltron WPF 07 & HSBC 300 L cool (boiler)) gekozen.
Gegevens van de WPF 07:
Verwarmingsvermogen bij B0/W35 is 7,5kW.
COP bij B0/W35 is 4,84
SCOP: 5.33
Wij zijn alleen niet tevreden met de installatie en omdat dit onze eerste ervaring is met een warmtepomp, zou ik graag wat feedback willen op een aantal vragen (want van de installateur wordt ik niet veel wijzer):
/f/image/qrz61vmsmrcl6wiJxUJ0j4B5.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik van vandaag: 15kWh - 2kWh (teruglevering) + 5,8kWh (PV panelen) = 18,8kWh
Pendelen?
/f/image/1LQUS3uS2yLM9seIfz1cNxMf.png?f=fotoalbum_large)
FEK 2
Henco: lijkt op deze, maar het display is net iets anders
Gegevens van de WPF 07:
Verwarmingsvermogen bij B0/W35 is 7,5kW.
COP bij B0/W35 is 4,84
SCOP: 5.33
Wij zijn alleen niet tevreden met de installatie en omdat dit onze eerste ervaring is met een warmtepomp, zou ik graag wat feedback willen op een aantal vragen (want van de installateur wordt ik niet veel wijzer):
- In de woonkamer hangen 2 thermostaten naast elkaar; een FEK 2 en een Henco. De FEK 2 is voor de gehele installatie en de Henco’s hangen ook in alle andere zones. Klopt het dat die 2 naast elkaar hangen? Want hoe stel je nou juist de temperatuur in voor de woonkamer? Want op beide kan ik de temperatuur op bijvoorbeeld 21 graden zetten.
- Zoals gezegd hebben alle kamers (zones) een eigen thermostaat (Henco). Maar op bijvoorbeeld de slaapkamers lukt het ons niet om de temperatuur onder de 20 graden te krijgen (thermostaat staat daar op 15 graden). De installateur geeft aan dat dat komt door dat de buitenschil goed geïsoleerd is en ruimtes dus bijna niet koeler kunnen worden dan de anderen. Oftewel je kan bijna niks regelen. Is dat herkenbaar? Want een paar huizen verderop lukt het wel (21 graden WK en op de SK 17 graden) (let wel, alle woningen hier zijn totaal anders; eigen ontwerp en aannemer).
- Het lijkt ons dat het verbruik nogal hoog is. Ik kan (nog) niet het verbruik van alleen de pomp meten, maar we zitten toch wel op de 15-20 kWh per dag in de afgelopen 2 weken. Is dat normaal (vloeroppervlakte ongeveer 180m2, maar de verwarming zou vooral de woonkamer / keuken moeten verwarmen, maar zoals hierboven aangegeven wordt eigenlijk alles wel warm).
- De warmtepomp lijkt nogal te pendelen (zie grafiek). Valt daar nog wat aan te regelen of is de verkeerde pomp geadviseerd?
/f/image/qrz61vmsmrcl6wiJxUJ0j4B5.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik van vandaag: 15kWh - 2kWh (teruglevering) + 5,8kWh (PV panelen) = 18,8kWh
Pendelen?
/f/image/1LQUS3uS2yLM9seIfz1cNxMf.png?f=fotoalbum_large)
FEK 2
Henco: lijkt op deze, maar het display is net iets anders