Extern bureaublad via VPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVanL
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-06-2024
Goedendag

Met de huidige Corona perikelen mag ik thuis werken, dat is hartstikke fijn natuurlijk.
Samen met de systeembeheerder hebben we op mijn PC thuis met Windows 10 een VPN verbinding toegevoegd en daarna het Extern bureaublad ingesteld.
Dit werkt formidabel.

Via VPN is volgens mij twee richtingsverkeer mogelijk.
Mijn vraag is:
Nu ik verbonden ben, wat is er nu eigenlijk zichtbaar/mogelijk vanaf kantoor op mijn PC/Netwerk?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Standaard alleen de OS-disk van de PC waar je op werkt. Voor Windows zou dat betekenen: \\client\c$

Maar, als je een direct VPN hebt en het subnet op kantoor en thuis zou hetzelfde zijn, zou in theorie (!!!) de andere thuiswerkende collega dus op jouw prive-netwerk je NAS kunnen zien.

Jouw systeembeheerder kan je dit EXACT vertellen (hoop ik).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVanL
Bedankt voor je antwoord.

Onze systeembeheerder is een beetje oneerbiedig gezegd geen 'echte' systeembeheerder, meer een aardige gozer die zelf alles via het internet uitzoekt maar nooit precies weet hoe iets werkt, in ieder geval nooit ergens een opleiding in gevolgd.
Over het algemeen krijgt hij alles aan de praat maar overziet naar mijn idee soms de gevolgen ergens niet van.

Kan ik thuis iets doen om er voor te zorgen dat de VPN 'eenrichtingsverkeer' wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

FrankVanL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:22:
Kan ik thuis iets doen om er voor te zorgen dat de VPN 'eenrichtingsverkeer' wordt?
De firewall op je pc goed instellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FrankVanL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:22:
...maar nooit precies weet hoe iets werkt, in ieder geval nooit ergens een opleiding in gevolgd.

... maar overziet naar mijn idee soms de gevolgen ergens niet van.
Ik zou gewoon niet meer thuiswerken.
lier schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:24:
[...]

De firewall op je pc goed instellen.
Met de huidige info in dit topic; wat moet ik dan aanvinken in mijn firewall?

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 19-03-2020 19:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hangt van je VPN, instellingen enz af. Als je een TAP hebt op je netwerkinterface dan is er een goede kans dat je zonder firewall alles alle kanten op kan laten gaan.

Als je een normale client VPN hebt kan iets aan de 'server' kant van de VPN niet verder komen dan jouw PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVanL
Ik gebruik de VPN verbinding die met Windows 10 wordt meegeleverd, geen extra geinstalleerde software.

Dit soort dingen zijn zo ongrijpbaar vind ik.
De systeembeheerder is zonder twijfel veel meer bedreven is dit soort zaken dan ik.
En wil eigenlijk gewoon weten waar ik aan toe ben en wat ik tegen 'rondsnuffelen' kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:36
Ik zou me als systeembeheerder drukker maken over prive computers op je netwerk maar dat is een keuze. Mensen hebben betere dingen te doen dan op jouw harddisk kijken wat je allemaal hebt hoor. Wees blij dat iemand VPN en RDP aanbied en maak je niet druk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07
Je kunt in Windows 10 je netwerkprofiel (ook van je VPN-adapter) op "Openbaar" of "Prive" zetten. Hiermee schakel je netwerkdetectie uit resp. in. Dus met profiel "Openbaar" ben je in principe veilig.

Daarnaast speelt er nog een tweede issue: standaard gaat alle internetverkeer over de VPN, dus ook als je even op Youtube zit of privé-webmail dan gaat dat via de zaak.

Als dat niet wenselijk is dien je split tunneling in te schakelen: Windows 10 Settings => VPN => Adapteropties wijzigen => VPN-verbinding => Eigenschappen => Netwerk => TCP/IPv4 => Eigenschappen => Geavanceerd => Standaardgateway in het externe netwerk gebruiken uitschakelen.

(Maar houd er rekening mee dat dan je DNS-query's nog via de VPN verlopen)

[ Voor 5% gewijzigd door nescafe op 19-03-2020 22:06 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVanL
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Dat is nuttige informatie.

Er is niet zoiets simpels als een vinkje wat je kan zetten om de thuis PC onzichtbaar te maken vanaf de bedrijfskant.

Ik vind het wel iets om over na te denken, je wordt aan alle kanten gewaarschuwd over verschillende gevaren.
Op het moment is er bijvoorbeeld een TV reclame over het hacken van je WiFi verbinding.
Dus waarom zou je zomaar je prive PC een onderdeel willen maken van een ander netwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVanL
In het verleden gebruikte ik wel eens Extern bureaublad zonder VPN verbinding als ik op locatie bezig was.
Nu werkt dat niet meer vanwege de configuratie, haal ik uit de melding die ik krijg als ik probeer in te loggen.

Als het zonder VPN weer werkend wordt gemaakt is het dan wel eenrichtingsverkeer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:50
FrankVanL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:29:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Dat is nuttige informatie.

Er is niet zoiets simpels als een vinkje wat je kan zetten om de thuis PC onzichtbaar te maken vanaf de bedrijfskant.

Ik vind het wel iets om over na te denken, je wordt aan alle kanten gewaarschuwd over verschillende gevaren.
Op het moment is er bijvoorbeeld een TV reclame over het hacken van je WiFi verbinding.
Dus waarom zou je zomaar je prive PC een onderdeel willen maken van een ander netwerk!
Split tunnel VPN zoals @nescafe boven je uitlegt is echt essentieel om 2 redenen:
1 je werk VPN is bedoeld voor beveiligde toegang tot werk applicaties. Niet voor al het andere verkeer.
2 je werk VPN hoort niet onnodig zwaar belast te worden door al je privé verkeer ook te verzorgen. Wordt niemand blij van. Microsoft heeft hier zelfs een artikel over vrijgegeven om problemen te voorkomen.

Dus zsm doen wat boven je is uitgelegd. En je systeembeheerder wellicht op de hoogte stellen zodat hij dit voor iedereen kan uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou me er niet al te druk over maken zolang je geen bestanden gedeeld hebt staan met iedereen en op je pc ook een wachtwoord hebt ingesteld is Windows 10 redelijk veilig. Ik neem aan dat je de VPN alleen aanzet als je aan het werk bent. Dan hoef je je verder geen grote zorgen te maken.
Of je moet grote angsten hebben voor hackende collega's maar gezien je post acht ik die kans klein.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1