Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-05 20:03
Goedenavond,

Ik kan niet zo goed vinden waar ik dit evt kan posten dus doe het maar hier.

30 april loopt mijn tijdelijke contract af.

Ik werk in de horeca en heb grote twijfels of we tegen die tijd weer open zijn.

Nu was ik al van plan weg te gaan, in mijn contract staat duidelijk dat ik kan opzeggen zonder opzegtermijn etc. Nu heb ik bij een ander bedrijf een contract getekend die per 1 mei in gaat, MITS ze niet meer gesloten zijn ivm het corona virus.

Heb ik dan nog wel recht op WW mocht ik 1 a 2 weken zonder werk zitten? Ik heb geen ontslag genomen en hoef niets te tekenen om deze op te zeggen, dus ik vermoed dat ik veilig zit?

Alvast bedankt..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Niet zelf weg gaan. Je contract zal verlopen en waarschijnlijk niet verlengd worden. Dan ben je buiten je eigen schuld werkloos en heb je in beginsel gewoon recht op WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Raar nieuw contract...? Zeeer bijzondere arbeidsvoorwaarde.

Dus als er 1 mei nog corona is en ze blijven dicht, ben je sowieso werkloos want je oude contract liep toch al af op 30 april.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Wel belangrijk: niet zelf opzeggen, en niet opstappen voor het eind van je contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aevitas1
t_captain schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:52:
Niet zelf weg gaan. Je contract zal verlopen en waarschijnlijk niet verlengd worden. Dan ben je buiten je eigen schuld werkloos en heb je in beginsel gewoon recht op WW.
Ik neem geen ontslag en zeg niets schriftelijk op, of ik verlenging krijg weet ik ook niet. Wil het ze uiteindelijk wel telefonisch vertellen (of langsgaan als de bedrijfsleider er is) maar ga zeker niets ondertekenen.
MAX3400 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:55:
Raar nieuw contract...? Zeeer bijzondere arbeidsvoorwaarde.

Dus als er 1 mei nog corona is en ze blijven dicht, ben je sowieso werkloos want je oude contract liep toch al af op 30 april.
Doet dit bedrijf nu bij iedereen die 1 mei begint of eerder, uiteraard om zichzelf in te dekken. Weet inmiddels van 2-3 andere horeca bedrijven dat dit zo gaat.

Ik snap dat ik dan 1 mei werkeloos ben, maar mijn vraag is dus of ik ww behoud gezien ik geen ontslag genomen heb en niets ondertekend heb wat bevestigd dat ik daar niet meer wil werken.

[ Voor 39% gewijzigd door aevitas1 op 19-03-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

aevitas1 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:11:
[...]

Ik neem geen ontslag en zeg niets schriftelijk op, of ik verlenging krijg weet ik ook niet. Wil het ze uiteindelijk wel telefonisch vertellen (of langsgaan als de bedrijfsleider er is) maar ga zeker niets ondertekenen.
"Vertellen" dat je weggaat is mondeling opzeggen. Niet doen!

Je contract loopt rechtswege af op 30 april 2020. Daar hoef jij NIETS voor te doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
MAX3400 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:13:
[...]

"Vertellen" dat je weggaat is mondeling opzeggen. Niet doen!

Je contract loopt rechtswege af op 30 april 2020. Daar hoef jij NIETS voor te doen.
Dus het uwv kan zelfs we weigeren als ik dit mondeling vertel zonder iets te tekenen?

Edit: De reden dat ik dit wel bekend wil maken is omdat er nog wel een paar mensen werken die ik mag, maar als ik mezelf hiermee kan naaien doe ik het niet uiteraard.

[ Voor 19% gewijzigd door aevitas1 op 19-03-2020 19:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Ja, je oude contract verloopt gewoon van rechtswege. Een eventueel nieuw contract hoef je niet aan te nemen (maar wordt je waarschijnlijk niet aangeboden als ik jouw beroep zie, in een andere thread).

Als je dan op 1 mei *niet* begint bij deze nieuwe werkgever, dan meld je je aan als werkzoekend bij het UWV en maakt gebruik van je WW-uitkering. Die zet je stop zodra je bij de nieuwe werkgever aan de gang gaat.

En om het eventuele commentaar voor te zijn: ik heb nog nooit gehoord dat het UWV na gaat vragen of iemand verwijtbaar werkloos in een dergelijke situatie (bijvoorbeeld doordat je een nieuw contract niet hebt aangenomen). Ik vermoed ook dat ze bij het UWV de komende tijd andere zorgen hebben.

Je moet natuurlijk wel goed nadenken/overwegen of je nieuwe werkgever die belofte echt nakomen kan om je op 1 mei (of zo spoedig mogelijk daarna) in dienst te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:42
Het is heel normaal om een maand van te voren aan je leidinggevende te vragen of ze je contract gaan verlengen. Je kan die vraag gewoon stellen, heb je voor jezelf duidelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Je bent veilig zolang je niets doms doet.

Natuurlijk is mondeling opzeggen nauwelijks te controleren. Desondanks, waarop zou je?

EInd deze maand krijg je als het goed is een aanzegbrief dat je contract niet verlengd zal worden. Stop die in je dossier voor als je WW gaat aanvragen.
Nog een tip: het is druk. Vraag WW aan zodra de aanstaande werkloosheid duidelijk wordt. Intrekken van een aanvraag kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
t_captain schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:29:
Je bent veilig zolang je niets doms doet.

Natuurlijk is mondeling opzeggen nauwelijks te controleren. Desondanks, waarop zou je?

EInd deze maand krijg je als het goed is een aanzegbrief dat je contract niet verlengd zal worden. Stop die in je dossier voor als je WW gaat aanvragen.
Nog een tip: het is druk. Vraag WW aan zodra de aanstaande werkloosheid duidelijk wordt. Intrekken van een aanvraag kan altijd nog.
Ik verwacht dat ze deze wel willen verlengen ivm personeelstekort, maargoed met dit hele corona gebeuren is alles weer even anders..

Als ze de restaurants langer dicht houden na 7 april vraag ik het gelijk aan. Bedankt voor de tip!
Anoniem: 567735 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:17:
Ja, je oude contract verloopt gewoon van rechtswege. Een eventueel nieuw contract hoef je niet aan te nemen (maar wordt je waarschijnlijk niet aangeboden als ik jouw beroep zie, in een andere thread).

Als je dan op 1 mei *niet* begint bij deze nieuwe werkgever, dan meld je je aan als werkzoekend bij het UWV en maakt gebruik van je WW-uitkering. Die zet je stop zodra je bij de nieuwe werkgever aan de gang gaat.

En om het eventuele commentaar voor te zijn: ik heb nog nooit gehoord dat het UWV na gaat vragen of iemand verwijtbaar werkloos in een dergelijke situatie (bijvoorbeeld doordat je een nieuw contract niet hebt aangenomen). Ik vermoed ook dat ze bij het UWV de komende tijd andere zorgen hebben.

Je moet natuurlijk wel goed nadenken/overwegen of je nieuwe werkgever die belofte echt nakomen kan om je op 1 mei (of zo spoedig mogelijk daarna) in dienst te nemen.
Hoezo denk je dat ze ‘t niet gaan verlengen met personeelstekort? Ivm corona?

Denk persoonlijk dat het afhangt van hoe lang de uitstel duurt voordat alles weer open kan.

Over mijn nieuwe werkgever maak ik me geen zorgen, contract is getekend en het bedrijf draait 40 mil+ per jaar met 30-40 vestigingen door het hele land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:24
aevitas1 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:49:
Goedenavond,

Nu was ik al van plan weg te gaan, in mijn contract staat duidelijk dat ik kan opzeggen zonder opzegtermijn etc. Nu heb ik bij een ander bedrijf een contract getekend die per 1 mei in gaat, MITS ze niet meer gesloten zijn ivm het corona virus.

Heb ik dan nog wel recht op WW mocht ik 1 a 2 weken zonder werk zitten? Ik heb geen ontslag genomen en hoef niets te tekenen om deze op te zeggen, dus ik vermoed dat ik veilig zit?

Alvast bedankt..
toon volledige bericht
Dus...
30 april einde contract
1mei nieuw contract
Dit loopt naadloos over.

In deze situatie ben je altijd voorzien van een werkgever en heb je inkomen.
Je kan het er gewoon over hebben op je huidige werk. Ontslag nemen is ook geen probleem.
Je hebt immers contractueel voor een nieuwe baan getekend!?

Mocht je nieuwe werkgever op 1 mei per direct besluiten niet met je verder te willen (ivm corona of andere redenen).
Dan wordt jij ontslagen, ook al zit je nog in je proeftijd, en heb je recht op WW.
Misschien start je nieuwe werkgever wel met deeltijd WW.
Of is er niets aan de hand en kun je gewoon aan de slag.

In alle gevallen heb je recht op WW.

[ Voor 14% gewijzigd door barry86 op 20-03-2020 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Er is volgens mij 1 uitzondering en dat is als je huidige werkgever je nu ineens een vast contracr aanbied. Als je die weigert en kiest voor een nieuwe werkgever met de voorwaarde corona erin dan kan het uwv wel moeilijk gaan doen. Je hebt dan een vaste aanstelling afgewezen en zelf voor het risico gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:24
Correct, maar dit geld alleen als de voorwaarden corona in het contract zijn opgenomen.
Als het mondeling is medegedeeld, en verder een algemeen contract is getekend zonder deze voorwaarden. Dan ben je gedekt.

Het is mij bij TS ook niet duidelijkl of deze corona consequentie mondeling zijn aangegeven, of ook in het contract zijn opgenomen. En dat is nogal een verschil.

[ Voor 47% gewijzigd door barry86 op 20-03-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
Titel onttagd en wat duidelijker gemaakt.

[ Voor 40% gewijzigd door Señor Sjon op 20-03-2020 09:43 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:01
brokenp schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:21:
Het is heel normaal om een maand van te voren aan je leidinggevende te vragen of ze je contract gaan verlengen. Je kan die vraag gewoon stellen, heb je voor jezelf duidelijkheid.
Nee, het is heel normaal de de werkgever dit doet. Het is niet voor niets dat de overheid een stok achter de deur heeft gezet met een aanzegvergoeding voor de werknemer als de werkgever niet tijdig laat weten wat er aan het einde van het contract gebeurd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
barry86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:48:
Correct, maar dit geld alleen als de voorwaarden corona in het contract zijn opgenomen.
Als het mondeling is medegedeeld, en verder een algemeen contract is getekend zonder deze voorwaarden. Dan ben je gedekt.

Het is mij bij TS ook niet duidelijkl of deze corona consequentie mondeling zijn aangegeven, of ook in het contract zijn opgenomen. En dat is nogal een verschil.
Dit is opgenomen in mijn contract.

Vast contract krijgt ik zeker weten niet aangeboden, heb er net 1 van 7 maanden gehad dus hierna volgt een jaar. Daarna vast. Standaard procedure daar.

[ Voor 12% gewijzigd door aevitas1 op 20-03-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
aevitas1 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 02:07:
Als ze de restaurants langer dicht houden na 7 april vraag ik het gelijk aan. Bedankt voor de tip!
[...]
Wacht, jij hebt toch sowieso een contract tot 30 april? Dus waarom WW aanvragen? Overigens: WW kun je max 1 week voor het begin van je (verwachte) werkloosheid aanvragen, dus 7 april is sowieso te vroeg.

Als je WW wilt aanvragen omdat je een 0-urencontract hebt en nu niet betaalt krijgt van je huidige werkgever moet je dit even lezen:
https://www.fnv.nl/werk-i...scontract/nulurencontract
En dan onder het kopje "Rechten na 3 of 6 maanden in dienst" -> doorbetalingsplicht is het codewoord.

En ten slotte nog iets anders: Als je WW aanvraagt (en krijgt) gebruik je je volledige opgeebouwde recht daarop in die keer.
Dus stel: je heebt 13 maanden aan WW opgebouwd. Je raakt 1 mei werkloos en vraagt WW aan. Op 1 juni heb je (jij blij!) weer een baan. Je hebt dus 1 maand WW gehad. Op dat moment reset je WW teller van 13 maanden terug naar het minimum. Als je dan (bijvoorbeeld) op 1 september weer werkloos raakt heb je recht op max 3 maanden! Dus stel je blijft dan werkloos tot 1 januari stopt je WW al eerder (1 december). Mocht je het niet aangevraagd hebben in mei dan zou je recht hebben tot 1 oktober het jaar daarna! Een grote consequentie welke mensen vaak vergeten/niet weten.

Houdt hier rekening mee dat als je verwacht op relatief korte termijn weer aan de slag denkt te kunnen: dat het eventueel kan lonen om het uit te zingen zonder WW omdat dit op de langere termijn veiliger kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 19:44
@matk89 Dat is volgens mij niet helemaal het geval, sowieso omdat je nog niet voldoet aan de 26-weken eis in jouw voorbeeld. Zie ook: https://www.judex.nl/rech.../opnieuw-werkloos-worden/

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 09:13

igmar

ISO20022

aevitas1 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:49:

Over je huidige werkgever : Die moet je uiterlijk 1 maand voor het einde contract laten weten of hij verlengt of niet. Daar zijn wat uitzonderingen op (contract < 6 maand, uitzendcontract), maar te laat opzeggen geeft je recht op een aanzegvergoeding.

Over je nieuwe werkgever : Ik heb er twijfels over of "we gaan je in dienst nemen als corona voorbij is" een geldige bepaling is. In dienst == in dienst, en daar voorwaarden aan stellen druist in tegen de rechtzekerheid van werknemers, ook omdat deeltijd WW is aangevraagd.

Ik zou niks doen, en desnoods je nieuwe werkgever laten bevestigen dat je op datum X begint. Geen verlenging, of in de proeftijd eruit geeft je in principe recht op WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:41
Iets om ook nog rekening mee te houden is de proeftijd bij je nieuwe werkgever. Het zou zomaar kunnen dat de horeca op korte termijn weer open gaat en vervolgens weer dicht als blijkt dat het virus toch verder uit breekt. Met een proeftijd lig je er dan meteen weer uit.

Als je huidige werkgever je contract toch verlengt dan zit daar geen proeftijd op uiteraard.

Ik vraag me trouwens af of je contract automatisch verlengt moet worden als je huidige werkgever niks van zich laat horen.
Pagina: 1