4K issue met Pioneer VSX-528-K & Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scherpenseel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06 14:55
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn Media PC i.c.m. een 4K tv en een Pioneer VSX-528-K Receiver.

Opstelling:
- Panasonic tx-65cr730e (4K tv)
- MediaPC (Ryzen 3 3200G + Asus Prime B450M-A), net nieuw geinstalleerd
- Receiver: Pioneer VSX-528-K
- 2.0 HDMI kabels

Probleem:
Ik had een 1080p Samsung TV die het prima deed i.c.m. de boven genoemde versterker en een Media PC met een wat oudere FM2 AMD processor. Ik ben nu gaan samen wonen en we hebben haar Panasonic tx-65cr730e (4K tv) in gebruik genomen.

Wanneer ik de PC deed opstarten kreeg ik wel de BIOS te zien maar zodra Windows werd gestart bleef het beeld zwart. I.c.m. mijn Dell Insprion 7000 (met GTX 1050) kreeg ik wel gewoon beeld (alleen maar tot 1440P).

Ik ging er toen vanuit (omdat de laptop wel beeld gaf) dat het aan de PC lag (oude Mobo met 1.4 HDMI & oude CPU met support tot 1080p) Dus heb de PC geupdate met de bovengenoemde specs. Echter nu na installatie, precies hetzelfde fenomeen: Ik krijg de bios van Asus te zien maar vervolgens zwart beeld.

Geprobeerd:
- Andere HDMI kabels
- PC geupdate

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe op te lossen? Zelf ben ik bang dat het aan de versterker ligt, dat deze geen 4K doorstuurt, maar de specs zeggen dat dit wel zou moeten kunnen.

Bedankt alvast!

Groet,
Alex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even heeel snel gezocht:

Pioneer heeft 4K passthrough over HDMI1.4 (zeggen ze)
Dat zou inhouden dat je 2160p30 zonder subsampling mag aansturen

Aangezien 30Hz een bijna nooit voorkomende frequentie is in Windows (tenzij je dat expliciet instelt), snap ik dat na de BIOS het beeld zwart blijft.

Met enige nuance: een versterker met technologie uit 2012 (vastgelegde standaard van HDMI1.4b uit 2011) doet geen "volledig" 4K zoals we dan tegenwoordig gewend zijn. HDMI 2.0 standaard is pas in 2013 vastgelegd en is geschikt voor 2160p op meer dan 30Hz en/of hogere subsampling zoals 4:2:0

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat @MAX3400 zegt, met als mogelijk alternatief. Videobeeld rechtstreeks naar tv, audiosignaal rechtstreeks naar receiver. Natuurlijk alleen indien de uitgangen daarvoor ook aanwezig zijn, anders dient er gebruik gemaakt te worden van een splitter oplossing.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scherpenseel
MAX3400 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:12:
Even heeel snel gezocht:

Pioneer heeft 4K passthrough over HDMI1.4 (zeggen ze)
Dat zou inhouden dat je 2160p30 zonder subsampling mag aansturen

Aangezien 30Hz een bijna nooit voorkomende frequentie is in Windows (tenzij je dat expliciet instelt), snap ik dat na de BIOS het beeld zwart blijft.

Met enige nuance: een versterker met technologie uit 2012 (vastgelegde standaard van HDMI1.4b uit 2011) doet geen "volledig" 4K zoals we dan tegenwoordig gewend zijn. HDMI 2.0 standaard is pas in 2013 vastgelegd en is geschikt voor 2160p op meer dan 30Hz en/of hogere subsampling zoals 4:2:0
Dus jullie gedachten is hetzelfde als die van mij, dat de versterker verouderd wordt en Windows dus op zwart gaat omdat de resolutie in gaat. Springt Windows dan automatisch naar de hoogst mogelijke resolutie van het beeldscherm zodra de videodriver wordt geinstalleerd? Ik heb deze zelf namelijk nooit op 4K gezet manueel.

Nog een andere vraag: Hoe kan je de resolutie nog aanpassen zodat deze correct opstart?

Denk dat ik op zoek ga naar een andere versterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Scherpenseel krijg je ook geen beeld indien je de HDMI kabel rechtstreeks op de TV aansluit?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scherpenseel
hardware-lover schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:32:
@Scherpenseel krijg je ook geen beeld indien je de HDMI kabel rechtstreeks op de TV aansluit?
Ik had hetzelfde idee vanmorgen! En als ik dat doe krijg ik inderdaad 4K meteen in beeld op 60fps.
Kan dus inderdaad ervanuit gaan dat het aan de Receiver ligt.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Scherpenseel, die hint stond er al wat eerder; hardware-lover in "4K issue met Pioneer VSX-528-K & Windows" ;) Maar is het splitsen van het video- en audiosignaal dan geen optie voor je?

Testing, one, two ...

Pagina: 1