Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Voor ons nieuwbouwhuis ben ik op zoek naar een oplossing voor maximaal aantal panelen (verwacht jaarverbruik 10.000 kWh door elektrische auto en warmtepomp). Het dak heeft een flinke opstaande rand van ca 40 cm, is het mogelijk om de panelen als volgt te leggen:

Bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRn7mMhgaUOxLww8RMe-PAwk9Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijjKmixSOG8z5RbN6fqGOsiE.jpg?f=fotoalbum_large

Zijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk-3srhjDdEPfiPMDCUX5Jf5py8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JEcQRHIZSs3O92twgZ20V23.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0TqIObgeTQBl9rMSNeP97xYbQE=/f/image/VHZYJ7oFc4PQdw8rxddZF1zi.jpg

De pijp op het dank kan flink ingekort worden, daar verwacht ik geen probleem. Is deze opstelling stormbestendig te krijgen? Of moet ik echt een stuk van de dakrand wegblijven (waardoor er maar 8 panelen op het dak kunnen)?

Beste antwoord (via Sikkek op 21-03-2020 12:55)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Mijn amateurinzicht zegt dat dit gewoon gaat kunnen. Gewoon flink wat ballast gebruiken, kan nauwelijks wind onder komen. Kijk of je een paar centimeter van de kant af kunt blijven zodat de hitte er beter onder vandaan kan. Ga voor panelen met meeste watt per geïnvesteerde euro en in 2*7 opstelling kun je je geen bult vallen.

Vol met dat dak!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Lardman
Mijn amateurinzicht zegt dat dit gewoon gaat kunnen. Gewoon flink wat ballast gebruiken, kan nauwelijks wind onder komen. Kijk of je een paar centimeter van de kant af kunt blijven zodat de hitte er beter onder vandaan kan. Ga voor panelen met meeste watt per geïnvesteerde euro en in 2*7 opstelling kun je je geen bult vallen.

Vol met dat dak!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Sikkek
Dank voor het antwoord! Nog tweakers hier die een vergelijkbare opstelling hebben?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem wel iets van halfcell panelen, waarbij het paneel uit twee gedeelten bestaat.
Horizontale schaduw op een “normaal” paneel over de korte kant betekent zeer weinig opbrengst.
Maw de produktie start dan pas echt bij hogere zonnestand.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2020 01:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Sikkek
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 01:05:
Neem wel iets van halfcell panelen, waarbij het paneel uit twee gedeelten bestaat.
Horizontale schaduw op een “normaal” paneel over de korte kant betekent zeer weinig opbrengst.
Maw de produktie start dan pas echt bij hogere zonnestand.
Die snap ik niet helemaal. Welke schaduw bij lage zonnestand verwacht je dan?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Opstaande rand zorgt toch voor schaduw?
De panelen liggen hier achter.

• Sikkek
De opgaande / ondergaande zon valt dan op de panelen strook aan de andere kant. Zou toch niet voor veel schaduw op de panelen moeten zorgen, of zie ik iets over het hoofd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93w2XsvrkLUMNIjMfQE1mgBDHo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBUcSadhdNguUZQmCecgxbHq.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik neem aan dat de zon niet meteen zo hoog staat als hij opkomt... ;)
Tot die tijd heb je niet echt produktie (als je geen halfcell neemt)
bron Plaatje 2e (3a en 3b)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2020 13:43 ]

• Sikkek
Ah zo. Ik snap het. Hoewel de productie bij hele lage zonnestand ook niet veel zal zijn... Ik neem het mee, dank je!

• Sikkek
Lardman schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:13:

Vol met dat dak!
Nu nog een bedrijf vinden die dit voor mij wil instaleren...

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 12:18
Sikkek schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:55:
[...]

Nu nog een bedrijf vinden die dit voor mij wil instaleren...
Misschien kan je ook nog wat bouwkundige bevestigingspunten laten maken door je aannemer? Wat voor materiaal zit er onder het epdm?

Dan kan je daarop de profielen (laten) monteren en heb je helemaal geen ballast nodig.

Zoiets: https://www.google.com/ur..._7ZrDq-gCFQAAAAAdAAAAABAK

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Lardman
@Sikkek mocht je in de buurt van Utrecht wonen probeer Patrick de Vries van zonnekompas. Die is nooit vies van een beetje maatwerk...

• Sikkek
DjaRoel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:04:
[...]
Misschien kan je ook nog wat bouwkundige bevestigingspunten laten maken door je aannemer? Wat voor materiaal zit er onder het epdm?

Dan kan je daarop de profielen (laten) monteren en heb je helemaal geen ballast nodig.

Zoiets: https://www.google.com/ur..._7ZrDq-gCFQAAAAAdAAAAABAK
Goed idee, maar de aannemer gaat geen wijzigingen meer aanbrangen, het dak is al af.... Dakcontructie is van hout, met een metalen frame.
Lardman schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:20:
@Sikkek mocht je in de buurt van Utrecht wonen probeer Patrick de Vries van zonnekompas. Die is nooit vies van een beetje maatwerk...
Regio Den Haag, ik moet het denk ik iets dichter bij huis zoeken dan Utrecht.
Pagina: 1