Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:51
Hallo allemaal,

Vandaag probeerde ik mijn MSI b450m Mortar naar de nieuwste bios te flashen, dat leek goed te gaan, maar nadat hij op 100% is gekomen startte hij opnieuw op en gebeurde er niets meer. Na een tijdje heb ik de computer maar uitgezet, maar bij het opnieuw opstarten gebeurde nog steeds niets. De ledjes op het mobo zelf geven aan dat er een issue is met de CPU (een RYZEN 5 2600).

Eerst heb ik daarna geprobeerd het moederbord te resetten door de CMOS batterij kort te sluiten en daarna te verwijderen en opnieuw te plaatsen. Dit had ook geen effect. Mijn volgende stap was om een bios te flashen door middel van Bios Flashback+. Dit heb ik gedaan met twee USB sticks (een Sandisk Extreme USB 64GB en een no-name 16GB), die beide naar FAT32 zijn geformatteerd en een MBR indeling hebben. Ik heb twee BIOS0-versies geprobeerd (de nieuwste en de oudste), ik heb alles van het moederbord afgehaald, behalve de power supply, maar in alle gevallen gaat het ledje van de flashback 3 keer knipperen en stopt hij er weer mee...

Weet iemand of ik nog iets kan doen? Of heb ik hardhandig mijn moederbord naar de eeuwige jachtvelden geholpen?

Voor de volledigheid, dit is de volledige pc:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 125,01€ 125,01
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 539,01€ 539,01
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 90,90€ 90,90
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 74,70€ 74,70
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,85€ 49,85
1ToetsenbordenCorsair Gaming K70 LUX RGB (Qwerty US, Cherry Silent)€ 0,-€ 0,-
1MuizenSteelseries Rival 700€ 118,70€ 118,70
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 182,-€ 182,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 145,90€ 145,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 129,91€ 129,91
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 78,65€ 78,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.534,63

Bedankt voor de hulp alvast!
Joren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Van welke versie kom je ?
Welke chipset driver heb je nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

ParaDroid2 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:50:
Ik heb twee BIOS0-versies geprobeerd (de nieuwste en de oudste), ik heb alles van het moederbord afgehaald, behalve de power supply, maar in alle gevallen gaat het ledje van de flashback 3 keer knipperen en stopt hij er weer mee...
... Ik neem aan dat het flashen van de oudste en de nieuwste dat dus wel lukt zonder foutmelding?

Verder kwam ik dit: https://www.reddit.com/r/...tips_for_msi_mobo_owners/
en dit tegen: https://www.reddit.com/r/...ck_usb_port_be_used_as_a/

en ook deze nog: YouTube: MSI® HOW TO use Flash BIOS Button

Misschien dat dat helpt?

[ Voor 7% gewijzigd door DOS 3.1 op 19-03-2020 16:05 ]

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Nee, het flashen van de oudste en nieuwste bios gaat dus niet (via flashback, via de gewone weg helemaal niet, want ik zie niets meer). Die reddit pagina's en het youtube-filmpje had ik ook gezien, maar daar noemen ze dat het ledje bij flashback moet gaan knipperen, terwijl hij bij mij 3x knippert en dan weer uit gaat, wat betekent dat de update mislukt is (of er geen bestand wordt gelezen)...

De biosversie waar ik op zat was 7B89v17. Deze had ik indertijd wel erop gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

in die van reddit komt dit voor: Sure its in the right port? I only ask since I got the 3 flashes and realized I'd put it in the usb port to the right of the one I should have .... :facepalm:
dus controleer of je echt de juiste USB Bios Flash Recovery In Case Of Disaster :F poort hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ik heb het nog gecheckt, ik heb wel de juiste USB-poort. In een andere USB-poort gebeurt er helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

mmm, wat zien we over het hoofd. Ook de rom file gerenamed naar MSI.ROM op de USB stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ja dat heb ik ook gedaan. Nog gecheckt in het filmpje, maar daar staan extensies ook in de titel. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik nog een kleinere usb stick moet hebben, maar die heb ik niet hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

@ParaDroid2 Je zou weleens gelijk kunnen hebben, in de comments op de video van MSI lees ik dit: " Tried four or five USB drives, none worked. Then I remembered having an old 512MB USB and this worked. There should really be better compatibility with USB drives from this decade. Use the smallest USB drive you can find. 64GB, 32GB, 8GB are too big. I didn't check 4GB, I used 512MB. Format the drive as FAT32. Copy the BIOS files to the drive and rename it MSI.ROM". :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Yes, dat was wat ik ook gelezen heb. Nu is de vraag, waar haal ik zo'n USB-stick vandaan (want de USB-stick verkleinen werkt ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

... dat wilde ik net zeggen, kleinere partitie misschien, dus ook niet. Zal wel zoeken op marktplaats worden, of vragen aan een oud vrouwtje op straat of ze nog een USB stick heeft van 4 Gb ofzo... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ik zet wel een advertentie op V&A.. Ik ben nu nog een andere USB-stick aan het testen, misschien dat die het magisch genoeg wel doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Update: de laatste USB-stick lijkt te werken, de bios flashback LED blijft nu knipperen en de USB-stick ook. Echter, nadat ik deze klaar was, krijg ik met geen mogelijkheid beeld, ondanks dat de EZ debug ledjes allemaal uitgaan. Ik heb het RAM al verplaatst, de GPU al uit het slot gehaald en er weer in gezet, maar dit hielp ook allemaal niet...

Edit: Ik heb alles uit elkaar gehaald, de koeler opnieuw op de cpu gezet (koelpasta verwijderd, CPU uit de socket gehad), het hele geheel weer in elkaar gezet, maar nog steeds geen beeld (DP > scherm, op de GPU). Ik ben bang dat het mobo echt flink kapot is, ook al reageert deze wel weer normaal, aan de leds te zien...

[ Voor 31% gewijzigd door ParaDroid2 op 19-03-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
Na die laatste BIOS update, ook weer de CMOS clear gedaan dmv de jumper op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Yes, dit heb ik ook gedaan. Ik heb ook nog een test gedaan zonder alle schijven aangesloten, alleen het RAM, de CPU en de GPU, maar dit geeft hetzelfde resultaat. Ik heb voor alle zekerheid de GPU (en tegelijkertijd de PSU) in een andere pc getest, hier deden beide het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Wellicht een domme vraag, maar heb je je HDMI/DP kabel in de onboard aansluiting zitten of de VGA kaart?
Probeer deze anders een te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Deze zitten in de gpu inderdaad, ik ben me ervan bewust dat een R5 2600 geen beeld kan uitvoeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:43

ikt

Weet je of het ding naar Windows is geboot? Hopelijk is het enkel een display-probleem. Probeer anders nog een keer de BIOS te flashen. Voor de zekerheid nog een keer opnieuw het BIOS-bestand downloaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

idd, nog een keer flashen lijkt me de enige optie. Misschien verschillende versies van de bios, maar ik heb het vermoeden dat je dat ook allemaal geprobeerd hebt.
Ik kwam deze nog tegen: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=327567.0
ik zocht op google: MSI b450m Mortar dead after bios update
In de lijst staat ook deze nog: Most BIOS update procedures require an older, supported CPU. If you do not have one of these, there is a way to update some motherboards without a CPU installed. Start the flash procedure without cpu, ram and graphics card installed
https://w01f359.wordpress...rd-for-3rd-gen-amd-ryzen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ik heb een nieuw mobo gekocht (ik heb de pc nodig) en deze doet het wel. Ik heb verschillende BIOS-versies geflasht, meerdere keren ook. Ik heb het zowel met de cpu en alles geprobeerd als zonder alles, maar ik ga het komende tijd even rustig proberen, nu ik weer een werkende pc heb. Mocht ik het mobo weer levend krijgen, dan laat ik het weten!

Edit: Het nieuwe mobo is de b450m Mortar MAX. In ieder geval fijn om te weten dat het probleem echt bij het mobo ligt en dat er verder niets stuk is.

[ Voor 18% gewijzigd door ParaDroid2 op 20-03-2020 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ParaDroid2
Update: vandaag heb ik het kunnen proberen met een kleine usb-stick (2GB) en ik heb het mobo weer werkend gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:55
ParaDroid2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:26:
Update: vandaag heb ik het kunnen proberen met een kleine usb-stick (2GB) en ik heb het mobo weer werkend gekregen!
Dat is goed nieuws! :) Wel superslecht van MSI dat ze geen grotere USB sticks ondersteunen!
Kleinste dat ik heb liggen is 16GB.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ik heb geen idee hoe het precies werkt, de enige waar ik eerder het idee kreeg dat het werkte, was een 16GB model. Daarentegen deed een andere 8GB dan weer helemaal niets (alles FAT32 en MBR)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

pporrio schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:02:
[...]

Dat is goed nieuws! :) Wel superslecht van MSI dat ze geen grotere USB sticks ondersteunen!
Kleinste dat ik heb liggen is 16GB.
Is niet specifiek een MSI probleem. Veel apparaten hebben dat probleem dat grote USB sticks niet werken.
Ook met TV firmware updates (even als voorbeeld) dat via USB moet, worden grote sticks vaak niet ondersteunt (ook niet als FAT32).
Pagina: 1