Heb al veel bizarre of moeilijk te diagnosticeren hardware problemen gehad, maar dit heb ik toch nooit voorgehad:
PC starte niet meer op; fan van PSU begon ook niet te draaien.
- PSU er uit genomen, gepaperclip-test en alles nagemeten. Leek ok.
- Bijgevolg dus zoals het hoort alles losgekoppeld met het idee te beginnen met enkel PSU en moederbord te testen. Start op.
- Installeer een ssd: start niet meer op.
- Test met andere voeding: gaat wel.
- Test terug met verdachte voeding en ssd: start ook.
- Sluit nog iets van hardware aan: start niet meer op.
- ...
Na echt vanalles te hebben geprobeerd inclusief andere stopcontacten, ... kom ik eindelijk tot de conclusie dat de PSU start de eerste keer dat die aan het moederbord hangt, maar geen tweede keer! Maak ik de 24-pin terug los en vervolgens terug vast dan werkt ze terug ... één keer. Had dus helemaal niets te maken met wat ik wel of niet nog aansloot. Enige dat ik dan nog kon bedenken was BIOS batterijtje (gaf nog maar 0.7v), maar dat vervangen veranderde niets.
Relevante hardware:
OCZ StealthXStream, 600W
AMD Phenom X3 8450 2,1GHz Boxed
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Kingston 4GB(2 x 2GB), 1066MHz, DDR2, Non-ECC
Deze onderdelen zijn 11 jaar oud; wel maar zo'n 1à2 uur per dag in dienst (HT-pc).
Zal voorlopig de voeding maar buiten dienst stellen, en vervangen door een andere. Ik wou echter toch graag eens horen van jullie hoe dit te verklaren valt, en of het misschien toch eerder het moederbord zou kunnen zijn dat dit rare gedrag zou kunnen verklaren.
PC starte niet meer op; fan van PSU begon ook niet te draaien.
- PSU er uit genomen, gepaperclip-test en alles nagemeten. Leek ok.
- Bijgevolg dus zoals het hoort alles losgekoppeld met het idee te beginnen met enkel PSU en moederbord te testen. Start op.
- Installeer een ssd: start niet meer op.
- Test met andere voeding: gaat wel.
- Test terug met verdachte voeding en ssd: start ook.
- Sluit nog iets van hardware aan: start niet meer op.
- ...
Na echt vanalles te hebben geprobeerd inclusief andere stopcontacten, ... kom ik eindelijk tot de conclusie dat de PSU start de eerste keer dat die aan het moederbord hangt, maar geen tweede keer! Maak ik de 24-pin terug los en vervolgens terug vast dan werkt ze terug ... één keer. Had dus helemaal niets te maken met wat ik wel of niet nog aansloot. Enige dat ik dan nog kon bedenken was BIOS batterijtje (gaf nog maar 0.7v), maar dat vervangen veranderde niets.
Relevante hardware:
OCZ StealthXStream, 600W
AMD Phenom X3 8450 2,1GHz Boxed
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Kingston 4GB(2 x 2GB), 1066MHz, DDR2, Non-ECC
Deze onderdelen zijn 11 jaar oud; wel maar zo'n 1à2 uur per dag in dienst (HT-pc).
Zal voorlopig de voeding maar buiten dienst stellen, en vervangen door een andere. Ik wou echter toch graag eens horen van jullie hoe dit te verklaren valt, en of het misschien toch eerder het moederbord zou kunnen zijn dat dit rare gedrag zou kunnen verklaren.