PSU werkt alternerend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kangerm00se
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 08:42
Heb al veel bizarre of moeilijk te diagnosticeren hardware problemen gehad, maar dit heb ik toch nooit voorgehad:

PC starte niet meer op; fan van PSU begon ook niet te draaien.
- PSU er uit genomen, gepaperclip-test en alles nagemeten. Leek ok.
- Bijgevolg dus zoals het hoort alles losgekoppeld met het idee te beginnen met enkel PSU en moederbord te testen. Start op.
- Installeer een ssd: start niet meer op.
- Test met andere voeding: gaat wel.
- Test terug met verdachte voeding en ssd: start ook.
- Sluit nog iets van hardware aan: start niet meer op.
- ...

Na echt vanalles te hebben geprobeerd inclusief andere stopcontacten, ... kom ik eindelijk tot de conclusie dat de PSU start de eerste keer dat die aan het moederbord hangt, maar geen tweede keer! Maak ik de 24-pin terug los en vervolgens terug vast dan werkt ze terug ... één keer. Had dus helemaal niets te maken met wat ik wel of niet nog aansloot. Enige dat ik dan nog kon bedenken was BIOS batterijtje (gaf nog maar 0.7v), maar dat vervangen veranderde niets.

Relevante hardware:
OCZ StealthXStream, 600W
AMD Phenom X3 8450 2,1GHz Boxed
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Kingston 4GB(2 x 2GB), 1066MHz, DDR2, Non-ECC

Deze onderdelen zijn 11 jaar oud; wel maar zo'n 1à2 uur per dag in dienst (HT-pc).

Zal voorlopig de voeding maar buiten dienst stellen, en vervangen door een andere. Ik wou echter toch graag eens horen van jullie hoe dit te verklaren valt, en of het misschien toch eerder het moederbord zou kunnen zijn dat dit rare gedrag zou kunnen verklaren.

Beste antwoord (via Kangerm00se op 20-03-2020 08:47)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Als je bedenkt dat de verwachte levensduur van die voeding een jaar of 7 is mag je met 11 jaar in je handjes klappen. Tijd voor een nieuwe (net als de rest van het systeem 🤪)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

OCZ StealthXStream 600w is al over de gebruiksduurverwachting heen in

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 09:41

derx666

mecker ende blaet

Zonder uitgebreide kennis van electronica (meer uit ervaring) vermoed ik dat je een probleem met je condensators in je voeding hebt.
Als de pc niet opstart met de voeding, laat deze dan eens gewoon aangesloten, haal de voeding van de 230v af, en zet de pc "aan" (misschien zelfs even meerdere keren proberen). Hiermee trek je evt alle achtergebleven spanning uit de condensators (als ik het iig goed begrijp). Dan even schakelaar op voeding uit, 230 er weer in, schakelaar aan, en PC opstarten. Je zult er versteld van staan hoeveel PC's het hierna gewoon weer doen.

Al denk ik zelf dat na 11 jaar een voeding z'n beste tijd wel heeft gehad, en rustig met pensioen mag :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Als je bedenkt dat de verwachte levensduur van die voeding een jaar of 7 is mag je met 11 jaar in je handjes klappen. Tijd voor een nieuwe (net als de rest van het systeem 🤪)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kangerm00se
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 08:42
Uszka schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:36:
Ok, de voeding is ten grave gelegd. Respect voor de rest van het systeem hoor, dat doet nog perfect dienst om films af te spelen (toegegeven x265 gaat wel niet).