Platenspeler of phono versterker kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchellvdhorst
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-05-2022
Mijn vraag

Ik heb onlangs wat gesleuteld aan mijn platenspeler. Bij het opnieuw aansluiten van mijn element heb ik de draden eerst verkeerd aangesloten: de verkeerde kleur op kleur. Bij het afspelen van een LP hoorde ik daarom ook een kleine knal. Ik heb de draden daarna goed aangesloten volgens de handleiding.

Maar als ik nu een plaat op zet werkt één van de boxen (links of rechts) niet. Als ik de RCA draden omwissel in de receiver werken allebei de boxen weer. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik wil graag weten of mijn element stuk is, of de phono versterker in mijn receiver.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Platenspeler: Dual 1019 met Shure M75-6 type II
Receiver: Yamaha R-N803D

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 19:00
mitchellvdhorst schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:15:
Maar als ik nu een plaat op zet werkt één van de boxen (links of rechts) niet. Als ik de RCA draden omwissel in de receiver werken allebei de boxen weer. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik wil graag weten of mijn element stuk is, of de phono versterker in mijn receiver.
Waarschijnlijk bedoel je dat na het omwisselen van de RCA stekker in de receiver, het geluid uit de andere speaker komt, en niet dat beide speakers tegelijk geluid weergeven.

In dat geval is je receiver (Phono) niet defect.

[ Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 19-03-2020 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jouw beschrijving klinkt eerder als een verbinding die niet goed (meer) is. Probeer eerst andere RCA kabel, kijk zorgvuldig de elementaansluiting na op kabelbreuk en verbogen schoentjes.
Last resort: element loshalen en met een multimeter iedere verbinding end-to-end nameten op weerstand. Kun je meteen zien of de kleuren overeenkomen met wat jij wilt zien op de RCA connectoren.
Weerstand hoort op alle vier kabeltjes nul ohm te zijn, dan wel < 1 ohm.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

DeBolle schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:22:
Jouw beschrijving klinkt eerder als een verbinding die niet goed (meer) is. Probeer eerst andere RCA kabel, kijk zorgvuldig de elementaansluiting na op kabelbreuk en verbogen schoentjes.
Last resort: element loshalen en met een multimeter iedere verbinding end-to-end nameten op weerstand. Kun je meteen zien of de kleuren overeenkomen met wat jij wilt zien op de RCA connectoren.
Weerstand hoort op alle vier kabeltjes nul ohm te zijn, dan wel < 1 ohm.
Een verkeerde kabel verklaart het knalletje niet he? Dat is altijd een teken dat er een elektronisch onderdeel zichzelf heeft opgeblazen. Vrijwel zeker is een van de kanalen van de voorversterker defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02
je kunt niets kapot maken met het verkeerd aansluiten van een platenspeler-element. Hoogstens doet een of beide kanalen het niet.