Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weence
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-09 14:54
Beste Tweakers,

Ik wil dat mijn nieuwe NVME (Corsair Force MP510 240GB) mijn Windows 10 gaat booten, terwijl al mijn andere bestanden nog op mijn oude NVME (Intel 660p 1TB) blijven staan. Is dit mogelijk via een andere cloning software of mogelijkheid?

Ik heb al meerdere filmpjes/programmas gezien over clonen, maar vaak zetten ze dan alle bestanden over naar de nieuwe HDD/SSD. Ik las dat Macrium Reflect een goed programma is om te clonen, alleen moet de nieuwe opslag groter zijn dan de oude.

Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Weence op 19-03-2020 12:15 . Reden: Viel in herhaling ]

Beste antwoord (via Weence op 19-03-2020 18:02)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk dat je dan beter die 2e SSD voor de extra ruimte kunt gebruiken, netto maakt het niet uit.
Dus waarom je nieuwe gekochte SSD niet als 2e SSD? Dus 1TB en die 256GB erbij, in plaats van andersom.

Nu moet je Windows eigenlijk opnieuw installeren, je applicaties opnieuw installeren (ook al zijn files beschikbaar, waarden in register en een hoop instellingen gaan verloren
Daarna permissies goed gaan zetten, ownership en dergelijke aanpassen anders kan je een hoop bestanden in de mappen Gebruikers, Program Files, Windows etc niet eens verwijderen. (Uninstallen is er niet bij, je nieuwe Windows installatie "weet" niets van je oude installatie.
En je moet ook nog eens apart in Windows aangeven waar je programma's en gebruikersdata wilt opslaan.

Een hoop gedoe met kans op fouten als je niet goed weet wat je doet en niet goed snapt hoe en waar Windows bestanden en instellingen opslaat en hoe Windows omgaat met NTFS permissies
En je hebt eigenlijk geen backup.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat heb je zelf al op internet gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
De logische manier is dan om Windows 10 opnieuw te installeren op de corsair, waarna je de 1TB disk nog als extra disk kunt benaderen inclusief de bestanden erop.

Cloning gaat met bit op bit, dus logisch dat de bestanden meekomen, je kunt dat niet selectief doen.

Maar heb je een hele specifieke reden waarom je dit wilt doen?
De performance scheelt volgens mij niet zoveel:
https://ssd.userbenchmark...M2-240GB/m602553vsm612603

[ Voor 11% gewijzigd door akimosan op 19-03-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weence
akimosan schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:33:
De logische manier is dan om Windows 10 opnieuw te installeren op de corsair, waarna je de 1TB disk nog als extra disk kunt benaderen inclusief de bestanden erop.

Cloning gaat met bit op bit, dus logisch dat de bestanden meekomen, je kunt dat niet selectief doen.

Maar heb je een hele specifieke reden waarom je dit wilt doen?
De performance scheelt volgens mij niet zoveel:
https://ssd.userbenchmark...M2-240GB/m602553vsm612603
Blijven er dan niet bepaalde program files van Windows op de oude NVME? Followup: Die kan ik dan gewoon verwijderen/uninstallen?

Ik had inderdaad al de performance gecheckt en zag dat er weinig verschil was, terwijl er in de kenmerken van Tweakers wel wat verschillen staan. Ik wilde een extra beetje ruimte, dus hoefde niet per se +500GB en zag dat deze 8% was gedaald in de Pricewatch. Nog een reden, don't hate, qua esthetisch vond ik het mooier in combinatie met mijn andere componenten. Dus was het een soort win/win voor me.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Ik denk dat je dan beter die 2e SSD voor de extra ruimte kunt gebruiken, netto maakt het niet uit.
Dus waarom je nieuwe gekochte SSD niet als 2e SSD? Dus 1TB en die 256GB erbij, in plaats van andersom.

Nu moet je Windows eigenlijk opnieuw installeren, je applicaties opnieuw installeren (ook al zijn files beschikbaar, waarden in register en een hoop instellingen gaan verloren
Daarna permissies goed gaan zetten, ownership en dergelijke aanpassen anders kan je een hoop bestanden in de mappen Gebruikers, Program Files, Windows etc niet eens verwijderen. (Uninstallen is er niet bij, je nieuwe Windows installatie "weet" niets van je oude installatie.
En je moet ook nog eens apart in Windows aangeven waar je programma's en gebruikersdata wilt opslaan.

Een hoop gedoe met kans op fouten als je niet goed weet wat je doet en niet goed snapt hoe en waar Windows bestanden en instellingen opslaat en hoe Windows omgaat met NTFS permissies
En je hebt eigenlijk geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weence
Dat klinkt inderdaad te veel werk voor wat ik eigenlijk wil. Bedankt voor je reacties!
Pagina: 1