Chromecast macadres gegeven, kan ik nu gehackt worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennart70
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:55
Ik woon in een complex waar allemaal studios zijn. We zitten met z’n alle op een zakelijk wifi netwerk die door de eigenaar van dit complex is aangeschaft.

Mijn chromecast bleef haperen continue tijdens het streamen van ITV KPN. Ik heb hier een melding van gemaakt bij de ICT helpdesk van dit pand. De betreffende persoon gaf aan: geef je mac adres van je chromecast, het kan wellicht zijn dat die naar 5ghz springt i.p.v 2.4ghz. Hij vertelde dat hij met die gegevens mijn chromecast op 5ghz kon blokkeren. Ik heb dit gedaan, nu komt bij mij wel de vraag of dit slim geweest is en of die persoon mij nu kan hacken of gegevens inzien. Wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door lennart70 op 19-03-2020 12:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:43
ja, dat kan hij, tenminste als hij de technische vaardigheid/script heeft, en de chromecast een bekende zwakheid heeft.
Maar dat kon hij sowieso al. Alleen weet hij nu wie bij dat mac-adres hoort.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennart70
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:55
@Tens wat zou hij kunnen hacken of kunnen zien? Hij is sws de eigenaar van dit internet in dit pand met toegang tot de router enzo. En wat kan ik nu het beste doen?

[ Voor 11% gewijzigd door lennart70 op 19-03-2020 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37

hellknight

Medieval Nerd

Aangezien hij de beheerder van het netwerk is, kon hij toch al bij deze gegevens, alleen had hij dan in de lijst van verbonden apparaten moeten gaan zoeken. Daarnaast staan er over het algemeen geen gegevens op een Chromecast. Ik zou me geen zorgen maken

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

lennart70 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:10:
@Tens wat zou hij kunnen hacken of kunnen zien? Hij is sws de eigenaar van dit internet in dit pand met toegang tot de router enzo. En wat kan ik nu het beste doen?
Niets doen. De beheerder kon je macadres altijd al zien, het enige wat ie nu extra weet is dat deze van jou is maar met die informatie kan hij je niet makkelijker hacken. Hij kan dus niets extra's met de informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Gegeven het feit dat jullie allemaal op hetzelfde netwerk zitten is er effectief niks veranderd :) De beheerder kon namelijk al zien wie er allemaal connectie maken. Effectief is dat het MAC adres en de hostname. Het enige dat hij nu weet is dat het MAC adres dat jij hebt gegeven bij jou chromecast hoort. Grote kans dat hij dit al had kunnen weten a.d.h.v.d hostname.

Omdat jullie een netwerk delen raad ik wel aan om het WiFi netwerk te beschouwen als het netwerk van de Starbucks/NS. Let er dus op dat je het delen van printers en mappen uitzet. Gezien bijna alle website vandaag de dag wel HTTPS gebruik, en zeker je bank ed., zou ik mij er verder weinig druk om maken.

[ Voor 4% gewijzigd door n9iels op 19-03-2020 12:56 ]

Pagina: 1