Ryzen build - x570 mobo of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:19
Momenteel ben ik aan het kijken of ik mijn pc nog een upgrade wil geven. Met een mogelijke lockdown in zicht, ga ik er vanuit dat het nog wel even duurt voordat de mogelijkheid zich voordoet en dat nieuwe modellen toch wel uitgesteld gaan worden. Dat is verder voor een andere discussie, dus daarom liever over de huidige stand van zaken:

Ik zit te denken om mijn huidige systeem een upgrade te geven met een nieuw moederbord, cpu en geheugen.

Ik heb vorig jaar mijn voeding vernieuwd (ging stuk) en ik heb al een mooie M.2 1TB module liggen. GPU is momenteel een Vega 56, die kan ook nog wel even mee.

Mijn huidige CPU is een 4790K op een Z97 moederbord en 16GB ram. Ik merk dat ik voor sommige spellen toch wel liever 32GB wil, zeker omdat ik meerdere monitoren heb aangesloten en er ook regelmatig wat naast mijn games draait (browsers bv).

Qua processor zal het een Ryzen 3600 of 3700X worden. Ik neig momenteel nog naar een 3700.

Qua moederbord verwacht ik dat ik hem wel weer 6 jaar mee laat gaan. Daarom zit ik te twijfelen. Pak ik toch een x570 met het idee dat deze beter toekomstbestendig is? Of ga ik voor een B450 om de prijs te drukken (X470 kan ook nog, maar biedt weinig meerwaarde, zo lijkt het). Vorige keren heb ik ook altijd een moederbord gekocht op de groei en met PCI-e 4.0 voor de SSD's lijkt het me misschien wel een belangrijk punt om toch voor een X570 te gaan.

Reden om er niet voor te kiezen zijn de prijs en de koeling. Ik zie dat de nieuwe moederborden weer eigen koeling hebben en ook de rest wordt aardig warm. Ik verwacht eigenlijk niet dat ik ga overlocken (dat heb ik eigenlijk met geen enkel systeem gedaan).

Overigens moet ik melden dat de PC niet mijn primaire gameplatform is, dat zijn nog altijd de consoles, maar ik speel ondertussen wel wat meer dan vroeger (weer). Zo is ook Satisfactory vrij zwaar en komen er nog wat leuke games uit de komende tijd (als alles door gaat) met Age of Empires 4 als highlight. De meeste shooters e.d. speel ik wel weer op de Xbox omdat ik erg gewend ben geraakt om met een controller te schieten (weird, I know). En dagelijks staat de machine aan voor werk of ontspanning, mede omdat ik nog 2 andere monitoren over houdt voor andere zaken naast de primaire 4K monitor.

Dan is er nog het punt, welke X570. Ik merk dat de nieuwe netwerksnelheden ook wel mooi zijn, maar ook duur. 10GB is enorm prijzig, maar 2,5GB is toch alweer een verbetering. Dit lijkt me ook wel beter voor de toekomst. Bluetooth en Wifi geef ik niet veel om, al is Wifi 6 ondersteuning mooi meegenomen. Verder zie ik geen must-have features van de X570, maar hecht ik wel veel waarde aan support en software. Bios/drivers die nog lang bijgewerkt worden en een app die me makkelijk laat updaten (en dat ook lang blijft doen) zijn een plus. Liefst geen versnippering in apps, maar gewoon 1 of 2 is wel voldoende. Qua audio heb ik geen voorkeuren, ik heb nog een Creative PCI kaart die ik gebruik (vanwege SPDIF-IN).

Goed, X570 of niet? Is het overkill? Is het nodig voor een Ryzen 5 of 7? En toekomstbestendig of overdreven?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Beste antwoord (via Martinspire op 19-03-2020 16:51)

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-01 23:48
Martinspire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Overigens verwacht ik bij DDR5 ook wel weer een prijsstijging, dus ik denk niet dat dit voor me meteen een betaalbare optie is en zie ook dat nog wel even duren, voor een upgrade een beetje in mijn budget past. Omdat ik ook nog wel een nieuwe GPU wil in de komende jaren, zie ik een probleem als ik straks geen PCIe4 heb en dat wel als eis is voor nieuwe kaarten. Maar ik weet niet goed genoeg wat eraan zit te komen en hoe snel de adoptie gaat.

Alle suggesties zijn welkom ;)
Een lastige situatie om in te schatten. Ik snap dat je daar hulp bij vraagt alhoewel ik niet verwacht dat iemand concreet kan zeggen wat je over 2 jaar nodig gaat hebben. Op dit moment zie je wel de beginselen van raytracing opgezet worden. Er zijn ook al geruchten dat AMD hier later dit jaar meer mee gaat doen. Mijn persoonlijke mening is dat je maar beter pcie-4 ondersteuning op je board kan hebben voor wanneer je over 2 jaar een nieuwe kaart wilt aanschaffen. Prijsverschil tussen een goed B450 en X570 board is hooguit €100. Over 6 jaar uitgesmeerd is dat denk ik de diepte investering wel waard.

Ik kijk hier denk ik wel enigzins met een gekleurde bril tegenaan. Ik heb zelf eerder bespaard op een build op een vergelijkbare manier en het is me later enorm gaan tegen staan.

Idempotent.

Alle reacties

• MainframeX
Je geeft aan lang support te willen. Mijn ervaring is dat zelfs met high end mobo's het na 3 jaar wel behoorlijk afvlakt / stil komt te liggen met bios updates e.d. Dat wil niet zeggen dat je computer er daarna minder om draait.

Een reden om voor een X570 te gaan is dat je bijvoorbeeld niet eerst een bios hoeft te flashen voordat hij je cpu pakt. Diverse merken ondertsteunen bios flash zonder cpu, dus je hoeft het niet persé om deze reden ook niet over te laten gaan. Verder kom je met de X570 wel snel in een hoger segment terecht waar aanzienlijk betere componenten gebruikt worden. PCB's zijn dikker, mosfets zijn rated op hogere temperaturen en ga zo maar door.

Idempotent.

• Martinspire
MainframeX schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:57:
Je geeft aan lang support te willen. Mijn ervaring is dat zelfs met high end mobo's het na 3 jaar wel behoorlijk afvlakt / stil komt te liggen met bios updates e.d. Dat wil niet zeggen dat je computer er daarna minder om draait.

Een reden om voor een X570 te gaan is dat je bijvoorbeeld niet eerst een bios hoeft te flashen voordat hij je cpu pakt. Diverse merken ondertsteunen bios flash zonder cpu, dus je hoeft het niet persé om deze reden ook niet over te laten gaan. Verder kom je met de X570 wel snel in een hoger segment terecht waar aanzienlijk betere componenten gebruikt worden. PCB's zijn dikker, mosfets zijn rated op hogere temperaturen en ga zo maar door.
Mja support is een lastig ding en geen van allen doen dat echt goed imo. Maar alsnog is er qua software nog wel wat te kiezen.

Verder maakt het me niet uit als ik voor de eerste keer nog even een bios moet flashen. Die kennis heb ik wel ;)
Het gaat me meer over het langdurige gebruik. Betere componenten is dan erg mooi. Al zie ik ook dat de nieuwe systemen aardig wat warmte veroorzaken. Iets wat ik dan weer minder prettig vind voor de zomerdagen. En als ik niet ga overclocken is het ook wel wat overkill natuurlijk.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Voor de lagere CPU's zou ik de aangeraden chipsets kiezen.
Ikzelf heb een 3900x en daar toch voor een X570 bord gekozen.
Ding is wel dat overal RGB verlichting in zit in dat segment, maar goed. Ben er maar in mee gegaan en dat aangevuld met een geluidskaart met RGB en kast met window. :P
If you can't beat them…

Qua koeling valt het wel mee. Weet eigenlijk niet of mijn bord dat heeft terwijl het er wel eentje is van Asus a 200 euro. Geluid hoor ik nauwelijks met de nieuwere Silencio behuizing bijvoorbeeld (had hiervoor de oudere Silencio).

De huidige moederborden zijn voor zover allemaal wel met de laatste bios firmware. Dus dat zou het probleem dan niet echt meer hoeven zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 19-03-2020 11:14 ]

• MainframeX
Martinspire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Mja support is een lastig ding en geen van allen doen dat echt goed imo. Maar alsnog is er qua software nog wel wat te kiezen.

Verder maakt het me niet uit als ik voor de eerste keer nog even een bios moet flashen. Die kennis heb ik wel ;)
Het gaat me meer over het langdurige gebruik. Betere componenten is dan erg mooi. Al zie ik ook dat de nieuwe systemen aardig wat warmte veroorzaken. Iets wat ik dan weer minder prettig vind voor de zomerdagen. En als ik niet ga overclocken is het ook wel wat overkill natuurlijk.
Juist X570 moederborden schijnen een beter VRM ontwerp te hebben. In de regel houdt dat in dat het geheel wat koeler draait. Ook zie ik dat veel van die boards actieve koeling met duct hebben wat ook echt een dikke plus is. Overigens wordt je pc pas heet wanneer je de processor flink wat te doen geeft. Ik denk niet dat je met die Ryzen 3600 al gauw op maximale belasting zit. Wat TDP betreft zou ik eerder naar je Vega kaart kijken, die zal qua warmte het meeste bijdragen in je kast.

Idempotent.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Martinspire X470 Prime-pro. is een degelijk goed voorzien moederbord.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Martinspire
MainframeX schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:45:
[...]

Juist X570 moederborden schijnen een beter VRM ontwerp te hebben. In de regel houdt dat in dat het geheel wat koeler draait. Ook zie ik dat veel van die boards actieve koeling met duct hebben wat ook echt een dikke plus is. Overigens wordt je pc pas heet wanneer je de processor flink wat te doen geeft. Ik denk niet dat je met die Ryzen 3600 al gauw op maximale belasting zit. Wat TDP betreft zou ik eerder naar je Vega kaart kijken, die zal qua warmte het meeste bijdragen in je kast.
Mja die Vega staat ook flink te stoken, dat klopt. Zeker met 3 schermen eraan. Maar ik zie dat het verschil met een 5700XT of een Nvidia niet zo heel veel is, dat ik liever op de nieuwe generatie wacht. Sowieso vind ik de 2070 en 2080 veel te duur ivm met de winst. Dus die ga ik pas komend jaar of het jaar erop vervangen. Al zit ik nog wel regelmatig met een harde crash (elk scherm een verschillende kleur, meestal grijs, wit en groen of bruin), maar ik vermoed eerder dat er iets anders niet goed gaat, ik vertrouw mn huidige USB-controller ook niet meer).

Beter ontwerp en betere componenten is natuurlijk mooi, maar kost ook wel wat en momenteel gaat het me vooral om de hardware-specs die een x570 zijn meerwaarde geven. Gezien ik niet of nauwelijks ga overclocken, gaat het moederbord toch nooit die kant op dat het een probleem gaat worden qua stabiliteit (<afkloppen>)
Hackus schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:54:
@Martinspire X470 Prime-pro. is een degelijk goed voorzien moederbord.
Maar dan mis je wel weer PCI-e 4 en de andere snufjes die ik al aanhaalde. Ik vraag me af of dat voor een machine die zeker 6 jaar mee moet, niet haast onmisbaar gaat worden. Zeker als ik er later nog een nieuwe SSD in ga hangen (over een jaar of 2 a 3). Als ik zie dat de nieuwe consoles ook PCI-e 4 SSD's gaan gebruiken, kan ik niet anders dan concluderen dat het wel voordelen gaat brengen op den duur.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 19-03-2020 12:46 ]

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-01 23:19
Martinspire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:45:
[...]
Mja die Vega staat ook flink te stoken, dat klopt. Zeker met 3 schermen eraan. Maar ik zie dat het verschil met een 5700XT of een Nvidia niet zo heel veel is, dat ik liever op de nieuwe generatie wacht. Sowieso vind ik de 2070 en 2080 veel te duur ivm met de winst. Dus die ga ik pas komend jaar of het jaar erop vervangen. Al zit ik nog wel regelmatig met een harde crash (elk scherm een verschillende kleur, meestal grijs, wit en groen of bruin), maar ik vermoed eerder dat er iets anders niet goed gaat, ik vertrouw mn huidige USB-controller ook niet meer).

Beter ontwerp en betere componenten is natuurlijk mooi, maar kost ook wel wat en momenteel gaat het me vooral om de hardware-specs die een x570 zijn meerwaarde geven. Gezien ik niet of nauwelijks ga overclocken, gaat het moederbord toch nooit die kant op dat het een probleem gaat worden qua stabiliteit (<afkloppen>)

[...]

Maar dan mis je wel weer PCI-e 4 en de andere snufjes die ik al aanhaalde. Ik vraag me af of dat voor een machine die zeker 6 jaar mee moet, niet haast onmisbaar gaat worden. Zeker als ik er later nog een nieuwe SSD in ga hangen (over een jaar of 2 a 3). Als ik zie dat de nieuwe consoles ook PCI-e 4 SSD's gaan gebruiken, kan ik niet anders dan concluderen dat het wel voordelen gaat brengen op den duur.
Ik weet niet of het er van bewust bent, maar AMD gaat binnenkort over naar AM5. Misschien ook iets om over te wegen.

• MainframeX
kyrillajax schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Ik weet niet of het er van bewust bent, maar AMD gaat binnenkort over naar AM5. Misschien ook iets om over te wegen.
Eind 2020 komt eerst Ryzen 4000 nog en dan het jaar daarop op zijn vroegst AM5. Dan spreken we over 1,5 jaar.

@Martinspire Je zou ook een cheapo B450 boardje kunnen kopen van Asus. Die heb je dan al voor ruim onder de €100. Als je dan je pcie4 ssd koopt over drie jaar dan vervang je gewoon het mainboard mee voor iets uit dezelfde prijsklasse. Tegen die tijd is pcie4 ook wel in dat segment ondersteund. Vanuitgaande dat het aanbod am4 boards er nog is na overgang am5.

Idempotent.

• Martinspire
kyrillajax schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Mja, maar voor zover ik weet was in ieder geval dit jaar nog alles voor AM4 en zo kun je elke upgrade wel uit blijven stellen. Ik ga ook niet zomaar mijn CPU upgraden, net als mijn moederbord. De rest kan gewoon bijgewerkt worden. Ik denk ook niet dat AM5 qua performance veel gaat schelen dat ik ook die meteen moet hebben. En we moeten eerst maar zien of AM5 uberhaupt nog binnenkort uit gaat komen ivm alle gesloten fabrieken her en der. Het zal me niet verbazen als AMD en Intel hun huidige apparatuur langer blijft produceren omdat er simpelweg vraag zal ontstaan naar goedkopere hardware als we een recessie ingaan.
MainframeX schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:35:
[...]

Eind 2020 komt eerst Ryzen 4000 nog en dan het jaar daarop op zijn vroegst AM5. Dan spreken we over 1,5 jaar.

@Martinspire Je zou ook een cheapo B450 boardje kunnen kopen van Asus. Die heb je dan al voor ruim onder de €100. Als je dan je pcie4 ssd koopt over drie jaar dan vervang je gewoon het mainboard mee voor iets uit dezelfde prijsklasse. Tegen die tijd is pcie4 ook wel in dat segment ondersteund. Vanuitgaande dat het aanbod am4 boards er nog is na overgang am5.
Mja dat is ook mijn punt momenteel. Een X570 is mooi en snel, maar als ik er weinig profijt van ga hebben, dan is het zonde van mn geld. Van de B450 heb ik ook al wel wat gezien, maar dan is dus de upgrade ook minder groot en zal ik er met een toekomstige SSD ook minder uit halen. Ik zie alleen overal dat de verschillen vooralsnog tegenvallen (ook al wordt PCIe4 nog niet optimaal benut).

Stel ik wil ook nog mijn grafische kaart over een jaar of 2 vervangen, heb ik die ondersteuning dan wel nodig? Of niet? Of alleen met SLI (wat ik toch niet ga doen)?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je kan gewoon een goed b450 bord halen tenzij perse pci-e 4.0 wilt hebben.
De meeste tech youtubers raden de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX aan deze heeft een prima VRM en Zen2 support out of the box, heb deze ook icm 3800x en een case met een redelijke airflow blijft de vrm koel (<60 graden) tijdens prime95 met avx totale package trekt dan ongeveer 113W

[ Voor 3% gewijzigd door brid op 19-03-2020 14:01 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Martinspire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:45:
[...]

[...]

En ?
Net of dat ineens veel gaat uitmaken (dat doet het nu nog niet) voor gamen zeker overbodig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Martinspire
brid schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:00:
Je kan gewoon een goed b450 bord halen tenzij perse pci-e 4.0 wilt hebben.
De meeste tech youtubers raden de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX aan deze heeft een prima VRM en Zen2 support out of the box, heb deze ook icm 3800x en een case met een redelijke airflow blijft de vrm koel (<60 graden) tijdens prime95 met avx totale package trekt dan ongeveer 113W
Ja klopt, die B450 Max zou dan ook mijn keuze zijn waarschijnlijk, maar ik zit dus te dubben of zo'n X570 over de komende jaren meerwaarde biedt. Even een nieuw moederbord inbouwen is er ook niet bij, zeker als straks andere sockets weer van toepassing zijn. Het scheelt zo'n 150 euro en dat is toch wel wat voor iets wat wel of niet door gaat dringen, dus ik ben benieuwd wat de experts (hier) erover te melden hebben. Is PCI-e vooral marketing of niet? En hoe zit het met de benodigdheden van videokaarten over een jaar of 2 a 3?
Hackus schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:55:
[...]

En ?
Net of dat ineens veel gaat uitmaken (dat doet het nu nog niet) voor gamen zeker overbodig
Er zijn nu ook nog geen SSD's die alle PCI-e 4 snelheid eruit halen. Zelfs de nieuw consoles zitten pas op de helft daarvan. Maar 6 jaar is een lange tijd. Toen ik mijn systeem kocht was RTX ook nog niet van toepassing, stond niet eens op de agenda. SSD's waren er wel en een M2 slot was erg nieuw (dat heeft zeker een jaar gescheeld, anders was ik vorig jaar al gaan shoppen). Ik doe dus ook meer met mijn PC en zit dus wel te twijfelen. Jij zegt dat PCI-e 4 niet veel uitmaakt en dat is prima. Ik loop even de overige meningen ook af. Als je verder nog wat onderbouwing/grafieken hebt, dan zie ik ze graag tegemoet :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je gaat niet in 6j ineens achter lopen. verder moet je niet vergeten dat komende Ryzen4000 de laatste is die je kunt gebruiken (AM-4 socket) en dat we naar DDR5 RAM gaan. (3900X wordt niks sneller op X570 bord tov)

pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
pricewatch: Asus Prime X570-P

Een van deze beiden zou ik kiezen als goede en goedkope X4 en 570

[ Voor 40% gewijzigd door Hackus op 19-03-2020 15:51 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Niemand hier heeft een glaze bol, maar voor pci-e 4.0 hoef je geen 200+ euro uit te geven.
Goede optie is de pricewatch: Gigabyte X570 GAMING X
YouTube: mobo PCB Breakdown: Gigabyte X570 Gaming X

Je kan natuurlijk ook op de B550 moederborden wachten, die zijn waarschijnlijk goedkoper. De vraag is alleen wanneer deze uitkomen met de situatie in de wereld op dit moment

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Martinspire
brid schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:10:
Niemand hier heeft een glaze bol, maar voor pci-e 4.0 hoef je geen 200+ euro uit te geven.

Je kan natuurlijk ook op de B550 moederborden wachten, die zijn waarschijnlijk goedkoper. De vraag is alleen wanneer deze uitkomen met de situatie in de wereld op dit moment
Voor PCI-e 4 misschien niet, maar ik vind 2,5/5/10GB netwerk ook wel een upgrade. Puur voor pci-e vind ik inderdaad ook wat weinig, maar ik probeer een beetje flexibel te zijn en te schatten wat er in de markt gaat veranderen. Als ik straks geen GPU kan upgraden omdat ik geen PCIe4 heb, dan is dat balen, idem met M2 SSD's. De vraag is of dat nog wel van belang is voor AM4 en wat er in de toekomst aan zit te komen...
Als ik het zo bekijk heeft mijn huidige moederbord ook al veel van wat er nu standaard is, dus ik kan daarbij een goedkope optie nemen en weinig erop vooruit gaan, maar dan loop ik misschien het risico dat het niet lekker uitkomt.

Overigens verwacht ik bij DDR5 ook wel weer een prijsstijging, dus ik denk niet dat dit voor me meteen een betaalbare optie is en zie ook dat nog wel even duren, voor een upgrade een beetje in mijn budget past. Omdat ik ook nog wel een nieuwe GPU wil in de komende jaren, zie ik een probleem als ik straks geen PCIe4 heb en dat wel als eis is voor nieuwe kaarten. Maar ik weet niet goed genoeg wat eraan zit te komen en hoe snel de adoptie gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Martinspire op 19-03-2020 16:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MainframeX
Martinspire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Een lastige situatie om in te schatten. Ik snap dat je daar hulp bij vraagt alhoewel ik niet verwacht dat iemand concreet kan zeggen wat je over 2 jaar nodig gaat hebben. Op dit moment zie je wel de beginselen van raytracing opgezet worden. Er zijn ook al geruchten dat AMD hier later dit jaar meer mee gaat doen. Mijn persoonlijke mening is dat je maar beter pcie-4 ondersteuning op je board kan hebben voor wanneer je over 2 jaar een nieuwe kaart wilt aanschaffen. Prijsverschil tussen een goed B450 en X570 board is hooguit €100. Over 6 jaar uitgesmeerd is dat denk ik de diepte investering wel waard.

Ik kijk hier denk ik wel enigzins met een gekleurde bril tegenaan. Ik heb zelf eerder bespaard op een build op een vergelijkbare manier en het is me later enorm gaan tegen staan.

Idempotent.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

brid schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:10:

Dat bordje is veel te duur voor wat je ervoor krijgt. B550 zou al afgelopen november komen.. lijkt er eerder op
dat het uitkomt met Ryzen 4000.

Pagina: 1