Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Kort maar krachtig:

WTW en ketel zijn aan vervanging toe en ik krijg het advies om de WTW unit te vervangen voor een Inventum Ecolution Modul-AIR. Het idee is dat dit aardig wat gas bespaart, en met de subsidie van 1500 euro dit jaar op de aanschaf van dit apparaat, zijn de kosten vrijwel gelijk aan een nieuwe traditionele WTW.

Wij hebben sinds een week of twee zonnepanelen 4200Wp, ons verbruik is met 5000 hoger.

Gekeken naar de kosten en besparingen op gas lijkt het mij een logische keuze. Electra zal omhoog gaan, maar ik vind het lastig om te vinden hoeveel precies.

Wat het voor mij complexer maakt is een aantal zaken:
1) De HR ketel is ook aan vervanging toe. In hoeverre moet ik rekening houden met een ketel die goed samenwerkt met een spaarpomp? Moeten die op elkaar aangesloten worden, moet/kan ik de Inventum ook tapwater laten verwarmen?

2) Ik wil eigenlijk toe naar een zone verwarmingssysteem. Elke kamer thermostaat geregeld met bijvoorbeeld Plugwise knoppen en kamer thermostaten. Plugwise heeft daar een compleet systeem voor echter werkt de Inventum niet met die thermostaat. Is er een goede vervanger voor het complete Plugwise ecosysteem dat wel met de Inventum werkt?
3) Vloerverwarming beneden is de hoofdverwarming. Maakt dat nog wat uit?

Last but not least, als ik beide moet vervangen, waarom zou ik dan niet voor de Inventum Tower gaan?

Alvast dank voor jullie inzichten!

Beste antwoord (via InflatableMouse op 24-03-2020 15:37)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@InflatableMouse
pas op, de Inventum Ecolution Modul-AIR word hier veel verward met de oudere Inventum Ecolution combi 50/solo. (en de solo heb je een speciale verzie van die spaarpomp heet.)
de oudere werkt inderdaad niet als een WTW(soms ook type D), maar als een ventilatie type C.
(nu kun je de oude verzie ook gewoon ombouwen naar een type D, zo ingewikkeld is dat niet. ;) )
eigenlijk is het WTW gedeelte van de nieuwe niet meer als een speciale radiator in de retour van je WTW systeem, denk daar niet te moeilijk over. ;)

ik kan je niet helemaal het nieuwe systeem vertellen, ik heb nog het oude systeem.
de Inventum Ecolution combi 50.
wat doet die: hij ventileert (sommige zeggen te veel, maar ik heb de ventilatie juist hoger gezet omdat ik het te weinig vond.) en koelt die lucht af tot +/-2 graden.)
dit geeft een 18 graden aan warmte terug winning, wat ongeveer een 1,4kW is.
doe je dit 24 uur lang dan heb je toch 24x1,4kW=33.6kW.
wat dan weer grof weg 33.6kW / 6kW = 5.6uur gasketel draaien is.
5,6uur x 0,6m3 = 3,36m3 besparing die dag.
(mijn gasketel levert 6kW met dan een 0,6m3 gas per uur gebruik.)
helaas gebruikt hij natuurlijk ook stroom om dit te doen.
veel is dat niet een +/-300W, maar als je dat 24uur doet is dat stiekem wel 7,2kWh per dag.
dan komt daar ook nog een +/-1 kWh boven op, voor het ventileren (en wat warmteverlies uit de boiler)

ik gebruik de ecolution dus ook gewoon 24x7, staat gewoon continu door te stampen.
per jaar gebruik ik dan ook met gemak een 1600-1800kWh voor alleen dat apparaat. >:)
( -200kWh warmteverlies boiler - 200kWh voor de ventilatie unit.
maakt grof weg 1200-1400kWh per jaar voor vervangen van 600-700m3 gas.
maar hier over straks meer.)
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ff6jescmvIFeeiDUS-I1yvX_-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxE8OhKSeNbDvEK9wjuKDRu6.jpg?f=fotoalbum_large
(in de zomer doet hij natuurlijk niet verwarmen, ben niet helemaal van de raten besnuffeld. ;) )

mijn gas gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSaLUnRogmC7nrH0aynZR1CDR74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large
(dit jaar is wel erg tof geweest, het is nooit echt koud geweest, dus ecolution heeft erg veel van de basis verwarming gedaan, zit nu op 235m3 en nog maar 1 maand te gaan, dus kom dit jaar ruim onder de 250m3 uit. >:) )

dan kom ik terug op hoeveel gas je er mee bespaart.
had al gezegd dat ik met gemak 600-700m3 er mee bespaar.
en dat klopt als een bus, en is niks tussen te krijgen, dat doe ik ook.
maar helaas mijn oude gas gebruik was ook 600-700m3 per jaar. (zuinig stoken)
en je kunt geen 600-700m3 gas van je oude gebruik aftrekken. :-(

dit komt doordat je met warmtepompen (geld bijna voor alle systemen, de 1 iets meer de andere iets minder, voor ecolution is dat veel hellaas.) beter je huis 24x7 warm kunt houden als alleen stoken als het nodig is wat je doet met een gas ketel.
hier door is je huis ook altijd warm (he ba luxe, het zou verboden moeten worden.) en verliest het ook meer warmte.
had ik dit met gas moeten doen was mijn rekening geen 600-700m3 maar 900-1000m3.
met de warmtepomp kun je hier dus wel 600m3-700m3 van aftrekken. ;)

het is dus echt geen slecht systeem, maar veel mensen begrijpen het niet.
als je de luxe kunt gebruiken, dan is het zelfs erg tof.
zo is nu mijn vloerverwarming gewoon 24x7 gewoon warm, een stuk vaker als ik met de gasketel zou doen.

(ik wil hem echt niet de hemel in praten, relatieveer. mensen die dat er inlezen zijn sukkels.
maar slecht is hij niet, het is meer de luxe die je zoekt waar voor je moet kiezen.
en een gewone 5kW warmtepomp gebruiken, desnoods hybride met je gasketel is soms ook leuk.
maar daar moet je maar net de plek voor hebben om die buiten unit te kunnen plaatsen, en die heb ik niet. :-(
voor mij is hij geniaal, maar dat hoeft voor jouw niet zo te zijn. gebruik is persoonlijk net zo als luxe. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
Die Inventum is geen WTW toch? Hij onttrekt alleen lucht uit je woning, maar blaast niks terug lijkt het.
Je trekt dan dus ijskoude lucht naar binnen, die je CV weer moet opwarmen. Hij helpt wel mee om je CV-water op te warmen, maar doordat je koude lucht naar binnen trekt i.p.v. voorverwarmde lucht (uit WTW) in te blazen kom je netto op hetzelfde en heb je dus geen besparing gerealiseerd :?

N.B. En mocht de Inventum inderdaad geen lucht aanvoeren, waar haal je dan verse lucht vandaan? Ik neem aan dat je geen roosters hebt omdat verse lucht nu wordt voorzien via de WTW?

Ben je niet beter af met een nieuwe WTW en daarnaast een lucht/water-warmtepomp die je op je vloerverwarming aansluit?

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-06 13:30
Het is beter om je WTW te vervangen voor een nieuwe WTW, als die echt aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Nee, dat is niet correct. Een quote van de website:
...
De Ecolution Modul-AIR hergebruikt de warme ventilatieretourlucht voor het verwarmen van de woning, voor het opwarmen van tapwater tot het volledig elektrisch verwarmen zonder gas aansluiting. Alle varianten zijn met of zonder WTW-D unit (balansventilatie) verkrijgbaar.
Tenzij dat WTW-D en balansventilatie niet hetzelfde zijn als een WTW unit zoals deze nu in mijn woning hangt (verouderd), maar zo wordt het wel geadviseerd vanuit het installatie bedrijf waarvan ik binnenkort een prijs/offerte ga krijgen.

Edit: Systeem D is inderdaad balansventilatie, vaak met warmtewisselaar (een WTW dus), maar dat is niet per dinifitie zo.

Probleem met dat advies vind ik dat die vaak uit een boekje geleerd hebben en dat komen verkondigen als waarheid terwijl het vaak veel genuanceerder is (of soms gewoon verkeerd).

[ Voor 7% gewijzigd door InflatableMouse op 19-03-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 20:16
Een ecolution haalt warme lucht uit de woning, en maakt daar warm water van. Ik ga er vanuit dat de ecolution met wtw eerst als wtw fungeert en daarna lucht tot 2 graden afkoelt om water mee te verwarmen. Dat betekent dus dat deze heel weinig vermogen heeft voor verwarmen, omdat het gros van de warmte al in de ingaande lucht zit.
Een ecolution bespaart wel, maar kost bijna hetzelfde. Het is beter om zoals gezegd een nieuwe wtw te nemen, een ducobox bijvoorbeeld, met co2 en rv sensoren in de box.
En een warmtepomp ernaast. Makkelijkste oplossing met zo min mogelijk points of failure.

Maar voor dit alles, is de woning voldoende geïsoleerd? Hoe warm stookt de CV nu? Krijg je alles warm met 35 graden CV water? Stiekem ga ik uit van wel omdat er al vvw ligt, maar moet het toch vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
De woning is van 2006 met label A, vloerverwarming staat op 40 graden omdat we dat prettiger vinden, niet omdat dat noodzakelijk is.

Maar waarom zou een gewone traditionele WTW beter zijn, vraag ik mij af. Is dit apparaat als hybride warmtepomp/wtw dan niet beter? Zonder die WP is het toch ook een WTW?

Ik zou dan ook wel graag willen horen waarom niet. Warmtepompen zijn in principe (misschien niet in alle gevallen) energiezuiniger en efficienter dan op gas gestookte HR ketels?

Ben gewoon even benieuwd naar de redeneringen achter de uitspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is broekzak vestzak.

Je hebt een nu een WTW. Dat betekent dat de ventilatielucht die in je woning komt wordt opgewarmd met de lucht die wordt onttrokken. Rendement ligt zo rond de 90%.

Stel je gebruikt straks de Ecolution. De ventilatielucht wordt gebruikt voor de Ecolution, deze heeft daardoor een betere prestatie t.o.v. een 'gewone' lucht/water warmtepomp (want hogere brontemperatuur). Daar staat dan tegenover dat je koude ventilatielucht in je woning binnen krijgt.

Je hebt een efficiëntere warmtepomp, maar een hogere netto warmtevraag, waardoor die warmtepomp dus meer moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16
alle warmte die het warmtepomp systeem onttrekt uit de lucht, is warmte die normaal ook al terug zou gaan (met een WTW inderdaad zo'n 90%) . Je bent dan dus bijna met COP1 alles aan het verwarmen en kan nooit efficient werken.

Zoals aangegeven kan je dan beter voor een normale lucht/water warmtepomp gaan.

tenzij je natuurlijk nu geen WTW balans ventilatie hebt en je alle warme lucht naar buiten blaast & verse (koude) lucht aanzuigt uit (raam) roosters. Dan gebruik je wel de warmte die normaal verloren zou gaan om je huis te verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gamer dénis op 19-03-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Skyaero schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:51:
Het is broekzak vestzak.

Je hebt een nu een WTW. Dat betekent dat de ventilatielucht die in je woning komt wordt opgewarmd met de lucht die wordt onttrokken. Rendement ligt zo rond de 90%.

Stel je gebruikt straks de Ecolution. De ventilatielucht wordt gebruikt voor de Ecolution, deze heeft daardoor een betere prestatie t.o.v. een 'gewone' lucht/water warmtepomp (want hogere brontemperatuur). Daar staat dan tegenover dat je koude ventilatielucht in je woning binnen krijgt.

Je hebt een efficiëntere warmtepomp, maar een hogere netto warmtevraag, waardoor die warmtepomp dus meer moet draaien.
Maar dat klopt denk ik niet wat je zegt, de Ecolution is ook een WTW, dus die blaast geen koude lucht de woning in. Het haalt de warmte uit de afgezogen lucht om de verse lucht op te warmen, net als elke andere WTW dat zou doen, met als extra dat hij door de warmtepomp ook nog kan bijverwarmen, thermostaat-geregeld. Via een extra module zou hij zelfs ook als een soort airco kunnen werken, van wat ik begrijp uit wat ik heb gelezen.

Ik heb sterk het idee dat men hier niet zo bekend is met de Ecolution-lijn. Er zijn verschillende versies binnnen deze lijn die uitgebreid kunnen worden met modules en dat de reacties wel goed bedoeld allemaal, maar gebaseerd zijn op een verkeerd beeld van het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
InflatableMouse schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:09:
[...]
Maar dat klopt denk ik niet wat je zegt, de Ecolution is ook een WTW, dus die blaast geen koude lucht de woning in. Het haalt de warmte uit de afgezogen lucht om de verse lucht op te warmen, net als elke andere WTW dat zou doen, met als extra dat hij door de warmtepomp ook nog kan bijverwarmen, thermostaat-geregeld. Via een extra module zou hij zelfs ook als een soort airco kunnen werken, van wat ik begrijp uit wat ik heb gelezen.
Ook dat maakt niets uit.

Je hebt retourlucht woning: 20 graden celsius.
De aanvoerlucht buiten. is 0 graden celsius.

Bij een WTW worden de temperaturen uitgewisseld.
retourlucht naar buiten is nu 0 graden
aanvoerlucht woning is 20 graden (ongeveer, WTW is niet perfect)

Met een ecolution wordt iets meer warmte uit de retourlucht onttrokken, waarmee de aanvoerlucht wordt verder wordt verwarmd
retourlucht naar buiten is nu -5 graden
aanvoerlucht woning is 27 graden
plus extra elektriciteitsgebruik ecolution t.o.v. WTW.

Wat is nu je netto effect? je hebt je retourlucht 5 extra graden afgekoeld om je aanvoerlucht 7 graden extra op te warmen. Daar heb je elektriciteit voor gebruikt. De COP van dit verhaal is bar en bar slecht.

En dan maar hopen dat je je retourlucht zover kan afkoelen ivm bevriezing en condensatie.

Daarnaast kun je met een ecolution nooit 100% je woning verwarmen, de hoeveelheid ventilatielucht

De Ecolution is een mooi ding, maar de echte use-case zit in bestaande woningen die alleen mechanische afzuiging hebben en natuurlijke ventilatie voor de toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
InflatableMouse schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:09:
[...]

Ik heb sterk het idee dat men hier niet zo bekend is met de Ecolution-lijn. Er zijn verschillende versies binnnen deze lijn die uitgebreid kunnen worden met modules en dat de reacties wel goed bedoeld allemaal, maar gebaseerd zijn op een verkeerd beeld van het apparaat.
Prima, welke COP haalt de "ecolution lijn"?

Met een WTW-d haal je een COP van 15+ gemakkelijk, de eerste WP die dat doet moet ik nog vinden.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Skyaero schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Met een ecolution wordt iets meer warmte uit de retourlucht onttrokken, waarmee de aanvoerlucht wordt verder wordt verwarmd
retourlucht naar buiten is nu -5 graden
aanvoerlucht woning is 27 graden
plus extra elektriciteitsgebruik ecolution t.o.v. WTW.

Wat is nu je netto effect? je hebt je retourlucht 5 extra graden afgekoeld om je aanvoerlucht 7 graden extra op te warmen. Daar heb je elektriciteit voor gebruikt. De COP van dit verhaal is bar en bar slecht.

En dan maar hopen dat je je retourlucht zover kan afkoelen ivm bevriezing en condensatie.

Daarnaast kun je met een ecolution nooit 100% je woning verwarmen, de hoeveelheid ventilatielucht

De Ecolution is een mooi ding, maar de echte use-case zit in bestaande woningen die alleen mechanische afzuiging hebben en natuurlijke ventilatie voor de toevoer.
Dat COP verhaal zegt me niet zo veel eerlijk gezegd. Ik zeg daarmee niet dat wat je zegt niet klopt, maar ik weet niet zo goed wat het betekent. Daar zou ik me dan eerst in moeten verdiepen. Een of ander coefficient?

Maar los daarvan .... Die extra warmte zorgt er toch voor dat de CV niet aanhoeft? Die bespaarde gaskosten moet je dan afzetten tegen extra electriciteitverbruik en als ik alle verhalen mag geloven is een warmtepomp efficienter dan een op gasgestookte CV ketel. Ik vermoed dat die COP waar men het over heeft hieraan gerelateerd is?

Ik vraag me serieus af waar ik dan de mist in ga met die Inventum.

Ik moet die WTW toch vervangen. Ding kost me ongeveer 4000 euro, 1500 subsidie is 2500 euro. Dat is marginaal duurder dan een goeie WTW (Brink, Orcon). Is het dan nog steeds niet aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamer dénis
COP kun je zien als de efficientie. (hoeveel output krijg je per KW aan gebruikte energie)
een WTW heeft een zeer laag stroom verbruik maar levert wel veel warmte terug. (90% efficientie)

Een warmtepomp is geen magisch apparaat wat warmte kan maken uit niets. het gebruikt/haalt warmte uit de lucht en gebruikt daar wat stroom voor.

Stel je afzuiging zuigt 10KW af per dag. 90% efficientie van de WTW betekend dat je 9KW terug blaast. (tegen slechts 100 watt verbruik)

met de warmtepomp zuig je nog steeds 10KW af, voeg je 2 KW elektra toe en kom je maximaal op 12KW ( waarschijnlijk een stuk lager want ook deze heeft geen efficiente van 100%) *edit* ik zie een COP van 5, dan zou je dus theoretisch gezien 10KW warmte terug blazen. hierbij heb je een verbruik van 2KW.

als je deze 2 systemen dan afweegt tegen elkaar wek je 2KW op met 2KW stroom, een COP van 1 een Lucht water warmtepomp zit vaak op een COP van 4+

[ Voor 5% gewijzigd door Gamer dénis op 19-03-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Daannn1987 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:21:
[...]

Prima, welke COP haalt de "ecolution lijn"?

Met een WTW-d haal je een COP van 15+ gemakkelijk, de eerste WP die dat doet moet ik nog vinden.
Goed heb me even snel in moeten lezen wat COP is, maar dan kan ik dus ook meteen even reageren.

Ik denk dat je vergelijking dus mank gaat want je moet die efficientie niet vergelijken op die manier, dat is appels en peren.

De WTW in die EColution lijn zal min of meer gelijk zijn aan elke willekeurige andere WTW. Als hij met zijn warmtepomp echter moet bijverwarmen, zal dat COP 5 zijn (net opgezocht). Dat moet je dan toch vergelijken met de COP van een gasgestookte CV ketel? Dat ligt op 2,5 tot 3 of zo? Geen idee precies.

Quote:
Financieel SPF omslagpunt berekenen.

Met het 'SPF omslagpunt' bedoelen we in dit geval: bij welk rendement is een warmtepomp met betrekking tot energiekosten net zo duur als aardgas.

De redenatie:

In 1 m³ Gronings aardgas zit op bovenwaarde 35,17 MJ, dit is gelijk aan 9,76 kWh
Een HR ketel verliest 10% hiervan, netto is dus 8,8 kWh over voor afgifte verwarming.

1 kWh Electra voor de consument is € 0,20 **
1 m³ aardgas voor de consument is € 0,65**
**(reken eventueel met de prijs die u betaalt)

Voor € 0,65 heb je dus 8,8 kWh afgegeven elektra
Wil je die 8,8 kWh puur elektrisch doen dan kost dat 8,8 x 0,20 = € 1,76

Een warmtepomp haalt een groot gedeelte van de energie ‘gratis’ uit de omgeving

Als je 1,76 euro deelt door 0,65 euro kom je aan 2,7! Dat is het FINANCIEEL SPF omslagpunt.

Dus bij een SPF (of COP) van 2,7 is aardgas in verbruikskosten energie net zo duur als stroom voor een warmtepomp.

Wordt het COP van de warmtepomp hoger dan 2,7 dan wordt de warmtepomp dus goedkoper in energieverbruik dan een HR ketel !!
Met andere woorden: de efficientie van verwarmen door de Inventium zou bijna 2x hoger zijn dan een CV ketel als deze op 2.7 zou zitten.

Die paar honderd euro die deze unit duurder is dan een gemiddelde WTW heb ik met een paar jaar terug verdiend (in theorie, als het allemaal klopt, enzo).

Bronnen:
https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement
https://warmtepomp-weetje...en-feiten/#SPF_omslagpunt

Ter verduidelijking: Ik wil niet betweterig overkomen. Ik stel geen vraag om vervolgens in discussie te gaan en doen alsof ik het beter weet (dan had ik de vraag niet gesteld) O-) . Ik probeer oprecht uit te vogelen wat de juiste keuze zou zijn en te begrijpen wat mensen zeggen en waarom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-06 13:30
Trias Energetica

Het beste is om je energieverlies zo klein mogelijk te houden. Dat begint met isolatie en ventilatie type D.
Het restant wat je nodig hebt aan energie wek je zo duurzaam mogelijk op (met een warmtepomp).

Oftewel, hang een goede WTW unit op en plaats voor verwarming/tapwater een normale warmtepomp. Kan je later ook nog een keer los de WP upgraden zonder dat je jezelf vast zet bij een bepaalde leverancier omdat je een combiproduct hebt aangeschaft.

Doe ermee wat je wilt. Op de lange termijn vind ik dat losse componenten altijd de voorkeur genieten. Een WTW koop je bij een bedrijf wat goed is in WTW's. Een warmtepomp bij een bedrijf wat goed is met warmtepompen. Inventum is helaas nou niet bepaald een kanjer in beide productgroepen. :)

Ben benieuwd wat het wordt!

Edit: Wat is er trouwens 'versleten' aan de WTW die je nu hebt? Is ie stuk?

[ Voor 27% gewijzigd door B-lex op 19-03-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
B-lex schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:31:
...
Ben benieuwd wat het wordt!

Edit: Wat is er trouwens 'versleten' aan de WTW die je nu hebt? Is ie stuk?
Ik ook! Nog geen keuze gemaakt.

Kapot nee, maar hij is 13 jaar oud en opgehangen toen de huizen werden gebouwd. Ze sneuvelen in elders in de straat met enige regelmaat. Op stand 3 maakt tie ook erg veel geluid en geratel.

Ik wil niet wachten tot het stuk gaat, beter nu ik geen haast heb op mijn gemak uitzoeken zonder druk en stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
InflatableMouse schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:50:
[...]

Goed heb me even snel in moeten lezen wat COP is, maar dan kan ik dus ook meteen even reageren.

Ik denk dat je vergelijking dus mank gaat want je moet die efficientie niet vergelijken op die manier, dat is appels en peren.

De WTW in die EColution lijn zal min of meer gelijk zijn aan elke willekeurige andere WTW. Als hij met zijn warmtepomp echter moet bijverwarmen, zal dat COP 5 zijn (net opgezocht). Dat moet je dan toch vergelijken met de COP van een gasgestookte CV ketel? Dat ligt op 2,5 tot 3 of zo? Geen idee precies.

Quote:

[...]

Met andere woorden: de efficientie van verwarmen door de Inventium zou bijna 2x hoger zijn dan een CV ketel als deze op 2.7 zou zitten.

Die paar honderd euro die deze unit duurder is dan een gemiddelde WTW heb ik met een paar jaar terug verdiend (in theorie, als het allemaal klopt, enzo).

Bronnen:
https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement
https://warmtepomp-weetje...en-feiten/#SPF_omslagpunt

Ter verduidelijking: Ik wil niet betweterig overkomen. Ik stel geen vraag om vervolgens in discussie te gaan en doen alsof ik het beter weet (dan had ik de vraag niet gesteld) O-) . Ik probeer oprecht uit te vogelen wat de juiste keuze zou zijn en te begrijpen wat mensen zeggen en waarom.
Wellicht appels en peren idd, het is ook lastig te vergelijken.
Echter het ecolution concept snap ik echt niet... Je kunt de afgezogen lucht maar een keer uitputten van energie.. daarna zit er gewoon nagenoeg geen energie meer in.

Als jij ipv de warmte te hergebruiken om weer de woning in te blazen gebruikt om met een warmtepomp tapwater op te warmen is dit puur verlies. Op dat moment staat het verlies gelijk aan mechanische ventilatie.

Je moet namelijk met een WTW-d continue ventileren (zoals je weet draait dat ding continue). Als de warmte wordt gebruikt om het tapwater bijvoorbeeld op te warmen krijg je dus koude lucht door je aanvoer leidingen?
Ik heb hier ook wtw-d en als ik recht onder zo'n ventiel sta op volgas voelt dat toch echt niet aangenaam.. laat staan als dat 5-6 graden is.

Ik heb nog geen foto's / schema's gevonden waarbij er ook echt lucht weer teruggebracht wordt in de woning.. mis ik iets (lange dag gehad, IT en Corona lekker druk..)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Er wordt hier nogal wat verwarring gezaaid... Een WTW-D systeem met kruiswisselaar is dus niet hetzelfde als de modul-AIR WTW-D. Bij de modul-AIR wordt de buitenlucht opgewarmd door cv-water via 2x15mm alvorens in de woning geblazen te worden. Het rendement zal wel een beetje gelijk liggen met de kruiswisselaar, immers moet er electriciteit ingestoken worden echter de ventilatielucht wordt ook een stuk verder teruggekoeld als het boven de 5 graden Tb is. Onder de 5 graden Tb zal het wel de vraag worden hoeveel vermogen er nog over is voor cv en tapwaterverwarming gezien die buitenlucht tegelijkertijd ook opgewarmd moet worden van 5 graden naar 20 graden.
Daannn1987 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:24:Ik heb nog geen foto's / schema's gevonden waarbij er ook echt lucht weer teruggebracht wordt in de woning.. mis ik iets (lange dag gehad, IT en Corona lekker druk..)
https://www.inventum.com/...r-Ecolution-Modul-AIR.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 19-03-2020 20:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• migjes
@InflatableMouse
pas op, de Inventum Ecolution Modul-AIR word hier veel verward met de oudere Inventum Ecolution combi 50/solo. (en de solo heb je een speciale verzie van die spaarpomp heet.)
de oudere werkt inderdaad niet als een WTW(soms ook type D), maar als een ventilatie type C.
(nu kun je de oude verzie ook gewoon ombouwen naar een type D, zo ingewikkeld is dat niet. ;) )
eigenlijk is het WTW gedeelte van de nieuwe niet meer als een speciale radiator in de retour van je WTW systeem, denk daar niet te moeilijk over. ;)

ik kan je niet helemaal het nieuwe systeem vertellen, ik heb nog het oude systeem.
de Inventum Ecolution combi 50.
wat doet die: hij ventileert (sommige zeggen te veel, maar ik heb de ventilatie juist hoger gezet omdat ik het te weinig vond.) en koelt die lucht af tot +/-2 graden.)
dit geeft een 18 graden aan warmte terug winning, wat ongeveer een 1,4kW is.
doe je dit 24 uur lang dan heb je toch 24x1,4kW=33.6kW.
wat dan weer grof weg 33.6kW / 6kW = 5.6uur gasketel draaien is.
5,6uur x 0,6m3 = 3,36m3 besparing die dag.
(mijn gasketel levert 6kW met dan een 0,6m3 gas per uur gebruik.)
helaas gebruikt hij natuurlijk ook stroom om dit te doen.
veel is dat niet een +/-300W, maar als je dat 24uur doet is dat stiekem wel 7,2kWh per dag.
dan komt daar ook nog een +/-1 kWh boven op, voor het ventileren (en wat warmteverlies uit de boiler)

ik gebruik de ecolution dus ook gewoon 24x7, staat gewoon continu door te stampen.
per jaar gebruik ik dan ook met gemak een 1600-1800kWh voor alleen dat apparaat. >:)
( -200kWh warmteverlies boiler - 200kWh voor de ventilatie unit.
maakt grof weg 1200-1400kWh per jaar voor vervangen van 600-700m3 gas.
maar hier over straks meer.)
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ff6jescmvIFeeiDUS-I1yvX_-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxE8OhKSeNbDvEK9wjuKDRu6.jpg?f=fotoalbum_large
(in de zomer doet hij natuurlijk niet verwarmen, ben niet helemaal van de raten besnuffeld. ;) )

mijn gas gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSaLUnRogmC7nrH0aynZR1CDR74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large
(dit jaar is wel erg tof geweest, het is nooit echt koud geweest, dus ecolution heeft erg veel van de basis verwarming gedaan, zit nu op 235m3 en nog maar 1 maand te gaan, dus kom dit jaar ruim onder de 250m3 uit. >:) )

dan kom ik terug op hoeveel gas je er mee bespaart.
had al gezegd dat ik met gemak 600-700m3 er mee bespaar.
en dat klopt als een bus, en is niks tussen te krijgen, dat doe ik ook.
maar helaas mijn oude gas gebruik was ook 600-700m3 per jaar. (zuinig stoken)
en je kunt geen 600-700m3 gas van je oude gebruik aftrekken. :-(

dit komt doordat je met warmtepompen (geld bijna voor alle systemen, de 1 iets meer de andere iets minder, voor ecolution is dat veel hellaas.) beter je huis 24x7 warm kunt houden als alleen stoken als het nodig is wat je doet met een gas ketel.
hier door is je huis ook altijd warm (he ba luxe, het zou verboden moeten worden.) en verliest het ook meer warmte.
had ik dit met gas moeten doen was mijn rekening geen 600-700m3 maar 900-1000m3.
met de warmtepomp kun je hier dus wel 600m3-700m3 van aftrekken. ;)

het is dus echt geen slecht systeem, maar veel mensen begrijpen het niet.
als je de luxe kunt gebruiken, dan is het zelfs erg tof.
zo is nu mijn vloerverwarming gewoon 24x7 gewoon warm, een stuk vaker als ik met de gasketel zou doen.

(ik wil hem echt niet de hemel in praten, relatieveer. mensen die dat er inlezen zijn sukkels.
maar slecht is hij niet, het is meer de luxe die je zoekt waar voor je moet kiezen.
en een gewone 5kW warmtepomp gebruiken, desnoods hybride met je gasketel is soms ook leuk.
maar daar moet je maar net de plek voor hebben om die buiten unit te kunnen plaatsen, en die heb ik niet. :-(
voor mij is hij geniaal, maar dat hoeft voor jouw niet zo te zijn. gebruik is persoonlijk net zo als luxe. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
@migjes had jij een ventilatie type C of D voordat je dit systeem kocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Gamer dénis
geen ventilatie, behalve een raam, afzuigkap, 1 ventilatie strook in de keuken. :-(
zelf ventilatie type C aangelegd, door gaten te laten boren in de beton vloeren.

en prettig dat ik dit vind, stuk betere lucht in huis.
verder wel kunststof kozijnen, die vrij lucht dicht zijn.
(zover een 33 jaar oud kunststof kozijn nog lucht dicht is. ;)
de rubbers beginnen wel wat oud te worden, zeker bij de voordeur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 18:28
Heel interessant topic, is een mogelijk nadeel van een wtwd dat je bijna geen warmtegraad meer hebt en dat daardoor de vloer kouder is in vergelijking wanneer je de old skool evolution hebt? Die laatste doet immers terugwinning in de cv(en daarmee een warme vloer) ipv in de luchttoevoer.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 22-03-2020 11:16 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Super uitleg @migjes, dank je wel!

Uiteindelijk ga ik toch voor bekende zekerheid: WTW wordt vervangen voor een WTW. Orcon Ecomax 400 om precies te zijn. Ze komen hem dinsdag vervangen.

De CV ketel is de volgende. Ik vraag me daarover dus af of ik die voor een warmtepomp of iets hybride-achtigs moet vervangen. Echt heel gemakkelijk vind ik het allemaal niet. Word vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 12:15
migjes schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:56:
@InflatableMouse
Ik zie het hier niet genoemd worden, maar die Modul-AIR is ook geen Type D, alleen als je er apart deze unit bij koopt:
https://www.inventum.com/producten/greencomfort/
Pagina: 1