Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 21:25
Mijn vraag:
Budget is rond de 200 euro. Ik wil graag een (ultra) groothoeklens voor mijn APS-C Nikon D3500. Ik wil hem gaan gebruiken voor landschappen en voor gebouwen, voonamelijk op reis of vakantie. Denk aan een paleis, berglandschappen, maar ook aan straten. Vooral in de stad en binnen vind ik een ultra groothoek echt leuke plaatsjes opleveren. Ik wil er dus ook uit de hand mee fotograferen. Ik verwacht de lens niet of nauwelijks voor video te gebruiken.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
-Nikon D3500
-Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 dx vr (kitlens)
-Tamron 17-35mm f/2.8-4
(niet zo relevant: 40mm dx micro, 70-300mm dx vr, 50mm 1.8 af-s)

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik kijk vooral naar deze 2 lenzen:
2e hands Sigma 10-20mm f/4-5.6, prijs 2e hands circa 150-200 euro
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Nikon)
2e hands Nikon 10-20mm f/4.5-5.6G VR, prijs 2e hands circa 200 euro
pricewatch: Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR

Ten eerste heb ik zo'n 6 maanden terug al contact opgenomen met de winkel waar ik mijn camera vandaan heb, met dezelfde vraag. De verkoopster adviseerde mij toen om te investeren in de Tamron 17-35mm f/2.8-4, zeker gezien hij destijds met 480 euro uit een open doos best afgeprijsd was, en dus 'maar' 180 euro duurder was dan de Nikon 10-20mm. Want als ik ooit naar full frame zou wisselen, hoefde ik niet 2x een investering te doen, en de Tamron biedt begreep ik betere kwaliteit dan de Nikon.
Met de kwaliteit van de Tamron ben ik ook zeer tevreden; geen vingnettering, nauwelijks chromatische abberatie, en ik heb niet eerder een lens gehad die zo scherp is in de hoeken met een APS-C sensor.

Echter, een half jaar verder, merk ik dat ik de Tamron eigenlijk gebruik als een soort veredelde standaardzoom, met prime achtige kwaliteit. En ik ben met deze lens eigenlijk ook de kitlens meer gaan waarderen, vanwege de beeldstabilitatie (VR) en de scherpte vind ik goed. Dat maakt in alle eerlijkheid ook dat ik wat twijfel of die grote investering voor mij als student het wel waard was, en of ik de lens wel echt nodig heb, maar los daarvan vind ik het een uitstekend product.

Het probleem waar ik tegenaan liep is dat ik in bereik maar 1mm heb 'gewonnen'. Als ik buiten fotografeer lijk ik wat hoek tekort te komen, zeker binnen in gebouwen en op straat. Ik ben bereid wat geld apart te zetten voor een lens waar ik denk een hoop lol aan te beleven, maar met de Tamron is de rek in mijn portemonnee er wel een beetje uit.

Erg relevant is hier wel, dat mijn Tamron een 77mm filtermaat heeft en ik daar een UV, ND en polarisatiefilter voor heb, net als een cokin grijsverloopfilterset. De Sigma 10-20mm heeft ook een 77mm filtermaat, dus ik kan daar alle filters die ik heb op gebruiken. Dat maakt het qua prijs een hele mooie optie.
Echter, het is niet ondenkbaar dat ik een keertje wissel naar een Nikon systeemcamera, en ik weet zeker dat de Nikon 10-20mm werkt met de FTZ-adapter. Daarnaast heeft de Nikon VR en de Sigma niet. De Nikon lens heeft echter een 72mm filtermaat, dus als ik daarvoor filters wil hebben kan dat zo 50-90 euro kosten, plus 10 euro voor een adapterring voor de cokin filters.

Primaire vraag is dus: welke lens zouden jullie adviseren? Daarnaast wil ik ook niet de optie uitsluiten om de Tamron te proberen te verkopen, wat het budget misschien wat kan rekken. Ik weet alleen niet of ik daar wat mee opschiet en of ik daar dan veel verlies bij maak, want ik gebruik de Tamron zeker al gebruik ik de kitlens vaker vanwege het bereik, gewicht en de VR.

Alvast heel veel dank voor jullie hulp! :) _/-\o_
Groetjes Bas

...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-06 13:40
Ik heb toevallig Nikon 10-20mm f/4.5-5.6G VR voor mijn D5600. Ik ben nu een klein anderhalf jaar aan het expirimenteren met dslr's. Ik ben dus geen pro wil je alleen mijn ervaring delen.

Voor zo afentoe een prima objectief echter heb je in de avond en binnen zeker je flitser nodig (en een fatsoenlijke flitser omdat je zo gigantisch veel op je beeld krijgt.

Voor het groothoek effect moet je hem eigenlijk altijd op 10mm laten staan.
Tevens is de mount base van plastic wat je kit lens ook heeft btw.

Dit is volledig ingezoomd (dus 20mm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWIsyfhGuPrXLQql6JnG_cAChSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LftJTnyVCrr4vroGraNJPziT.jpg?f=fotoalbum_large

En deze is uitgezoomd 10 mm waarbij je echt dat groothoek idee krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-D1CkGodNCiPSyfvmlnzLTwgxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cCW4xChC5KXnLipEpF1auDF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:49

SomerenV

It's something!

Even een vraagje los van de groothoeklens, maar waarom wil je perse filters gebruiken? Ik gebruik nu zo'n 10 jaar spiegelreflexcamera's om te filmen en fotograferen, maar heb werkelijk nog nooit een filter gebruikt. Je hebt nu een budget van ~200 euro omdat je er van uit gaat voor ~100 euro extra's te moeten kopen. Laat je die voor wat het is dan kun je gewoon een nieuwe 10-20 kopen van Nikon, of tweedehands en extra geld overhouden.

Wat ik zou doen: kitlens verkopen, tweedehands UWA kopen en er nog een leuke prime bijkopen van 50mm of meer. Ik merk van mezelf dat ik mijn 10-18 (Canon) vooral gebruik op 10mm en eigenlijk nooit op wat anders. Daarnaast heb ik nog een 24 en 50mm.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
Heel erg bedankt voor jullie berichten!
BurnerT schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:42:
Ik heb toevallig Nikon 10-20mm f/4.5-5.6G VR voor mijn D5600. Ik ben nu een klein anderhalf jaar aan het expirimenteren met dslr's. Ik ben dus geen pro wil je alleen mijn ervaring delen.

Voor zo afentoe een prima objectief echter heb je in de avond en binnen zeker je flitser nodig (en een fatsoenlijke flitser omdat je zo gigantisch veel op je beeld krijgt.

Voor het groothoek effect moet je hem eigenlijk altijd op 10mm laten staan.
Tevens is de mount base van plastic wat je kit lens ook heeft btw.

Dit is volledig ingezoomd (dus 20mm):

[Afbeelding]

En deze is uitgezoomd 10 mm waarbij je echt dat groothoek idee krijgt:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb tot nu toe weinig problemen met de plastic base van de kit lens, de sigma heeft wel een metalen maar ik maak me daar niet echt druk om dus ik had dat ook niet meegenomen in de vergelijking. Hoe bevalt de VR die erop zit? Helpt dat 's avonds een beetje, of maakt het weinig uit bij zo'n grote hoek?
SomerenV schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:57:
Even een vraagje los van de groothoeklens, maar waarom wil je perse filters gebruiken? Ik gebruik nu zo'n 10 jaar spiegelreflexcamera's om te filmen en fotograferen, maar heb werkelijk nog nooit een filter gebruikt. Je hebt nu een budget van ~200 euro omdat je er van uit gaat voor ~100 euro extra's te moeten kopen. Laat je die voor wat het is dan kun je gewoon een nieuwe 10-20 kopen van Nikon, of tweedehands en extra geld overhouden.

Wat ik zou doen: kitlens verkopen, tweedehands UWA kopen en er nog een leuke prime bijkopen van 50mm of meer. Ik merk van mezelf dat ik mijn 10-18 (Canon) vooral gebruik op 10mm en eigenlijk nooit op wat anders. Daarnaast heb ik nog een 24 en 50mm.
In alle eerlijkheid: omdat dat mij verteld is. Ik ben nog vrij nieuw in de fotografie (<1 jaar actief) en bij verschillende cursussen en in de winkel is mij geadviseerd altijd een UV filter te gebruiken ter bescherming, en bij landschappen een grijsverloopfilter en een polarisatiefilter. Ook kan een polarisatiefilter nuttig zijn om reflecties tegen te gaan van bijvoorbeeld water of glas. Maar je berichtje doet me wel een beetje twijfelen of al die filters wel het geld waard zijn, want ja als je verdient aan een filter snap ik best dat je ze adviseert haha :') :P

Qua budget was ik ook niet meteen van plan filters te kopen als ik voor de Nikon zou gaan, dat is meer iets voor als ik wat extra gespaard heb. Ik kan links of rechtsom besparen als ik voor de Sigma zou gaan. Budget van 200 euro is voor nu 200 euro, filters heb ik niet meteen nodig, dus dat kan ook wel even wachten of misschien wel helemaal niet.

De 18-55 kitlens verkopen zie ik niet veel meer opbrengen dan 50 euro, en ik lever er dan wel een praktische lens voor in. Ik heb trouwens een 50mm f/1.8 prime, prima lens! Maar iets rond 24mm klinkt ook wel als een mooie aanvulling, de Nikon 35mm bijvoorbeeld is niet zo heel duur en is wat breder dan de 50mm die ik op APS-C een wat kleine beeldhoek vind geven. Alleen gebruik ik gek genoeg het meeste de 2 uitersten van 300mm en 18/17mm, en soms 35mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
Ik moet bekennen dat ik niet veel verschil merk tussen mijn 10-20/kitlens beiden met VR tov mijn 35mm 1:1.8G.

Maar ik denk dat het komt omdat beiden een veel kleinere diafragma hebben (hoger f getal dan die prime? lens)
Door deze kleinere diafragma moet je met die kit en wide angle redelijk lang je sluiter open hebben of veel bij flitsen. Daarom probeer ik met de wide angle altijd wat bij te flitsen en de sluitertijd zo laag mogelijk te houden zodat er weinig vegen in beeld zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Bas079 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:59:
In alle eerlijkheid: omdat dat mij verteld is. Ik ben nog vrij nieuw in de fotografie (<1 jaar actief) en bij verschillende cursussen en in de winkel is mij geadviseerd altijd een UV filter te gebruiken ter bescherming, en bij landschappen een grijsverloopfilter en een polarisatiefilter. Ook kan een polarisatiefilter nuttig zijn om reflecties tegen te gaan van bijvoorbeeld water of glas. Maar je berichtje doet me wel een beetje twijfelen of al die filters wel het geld waard zijn, want ja als je verdient aan een filter snap ik best dat je ze adviseert haha :') :P
Ja, bij veel cursussen raden ze die dingen aan, maar je hebt ze gewoon niet nodig. Een UV-filter ter bescherming is ook gewoon onzin. Bijna geen enkele professionele fotograaf die ik ken gebruikt filters, op een polarisatiefilter na zo nu en dan. Wat je wel wat vaker ziet zijn ND-filters. Dan kun je licht tegenhouden met je filter en hoef je op een zonnige dag niet hoog in je diafragma of sluitertijd te gaan zitten. Al worden die doorgaans meer gebruikt voor video dan foto.
De 18-55 kitlens verkopen zie ik niet veel meer opbrengen dan 50 euro, en ik lever er dan wel een praktische lens voor in. Ik heb trouwens een 50mm f/1.8 prime, prima lens! Maar iets rond 24mm klinkt ook wel als een mooie aanvulling, de Nikon 35mm bijvoorbeeld is niet zo heel duur en is wat breder dan de 50mm die ik op APS-C een wat kleine beeldhoek vind geven. Alleen gebruik ik gek genoeg het meeste de 2 uitersten van 300mm en 18/17mm, en soms 35mm.
24mm is mijn meestgebruikte lens, ook voor architectuur en landschappen. Leert je ook iets meer moeite te doen voor je plaatje. Met een 10mm is het richten, knopje drukken en alles staat er op. Met een 24, 35 of 50mm kun je wat meer spelen met compositie en scherptediepte.

Deze is geschoten op 10mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V9T9TyHX11ZAXNx2vBRTSCho54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PE5TkQUhV68VPBVSHIRVtXlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is geschoten met een 24mm als ik me het goed herinner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8x_9awyTkVCeTXNZk9PZUfjtkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtL5eVFTmVacYooHe5bLKC3e.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is 50mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/othJrKbpJH4GSfmxdbl7LyrwqjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL6ab38HsghtvqnVNg7XFmWi.jpg?f=fotoalbum_large

Alles op 10mm zou echt enorm saai zijn. 50mm is doorgaans wat overkill omdat je dan echt moet focussen op details. Daarom wissel ik meestal af tussen 10mm en 24mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lrscna91Rh6-4yUXS-N08vCzsM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJQeihhGYmzFJJE7Y8OOrDDU.jpg?f=fotoalbum_large
Die is ook 24mm. Een zelfde foto kun je onmogelijk maken met 10mm of 50mm. Het is wijd maar heeft wel nog een mooie DoF.

Ik heb nog zitten zoeken naar een foto geschoten in de natuur met m'n 10-18 maar die kan ik niet vinden :+ Meestal gebruik ik die voor 'up close and personal' of voor een alles-in-1 foto, maar die vind ik dan ook weer heel snel saai.

Tussen het schrijven even verder gezocht en ik heb een foto gevonden, geschoten op 10mm, in de natuur :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvDukk9zgGfp0dO7xltcFAc3fhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6ueHjDll8WHceDB8urLjd61.jpg?f=fotoalbum_large
Daar gebruik ik het dus vooral voor. Of héél persoonlijk of standpunten die anders vrijwel onmogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:43
Ik sluit me volledig aan bij @SomerenV :)

Maar wellicht dat het een optie is of om je kitlens of je Tamron te verkopen? Aangezien je anders wel veel lenzen hebt die in dezelfde "mm-range" vallen. Speelt mooi wat budget vrij :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
Aardappelbakker schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:59:
Ik sluit me volledig aan bij @SomerenV :)

Maar wellicht dat het een optie is of om je kitlens of je Tamron te verkopen? Aangezien je anders wel veel lenzen hebt die in dezelfde "mm-range" vallen. Speelt mooi wat budget vrij :*)
Ja daar zat ik dus over na te denken. Het voelt alleen een beetje stom dat ik met mijn volle verstand 480 euro heb uitgegeven aan een lens en hem een half jaar later misschien weer ga verkopen, :F 8)7
Aan de andere kant, ik heb ervaring op kunnen doen met een zeer scherpe full frame lens en ik weet nu alles wat ik heb wat meer te waarderen + dat ik bereik belangrijker vind dan een beetje extra scherpte, dat is ook een les (dan wel een dure haha).

Als ik aan de Tamron 380 euro overhoud kan ik een 2e hands groothoek kopen én een nieuwe 35mm prime. Dan ga ik wel een beetje all-in op aps-c, dus heb ik weinig aan mijn hele handel mocht ik eens naar full frame gaan, al zie ik dat zo lang ik student ben niet zo snel gebeuren. Nadeel is dat ik dan blijf zitten met mijn 3 filters op 77mm, geen idee of die te verkopen zijn?

[ Voor 2% gewijzigd door Bas079 op 19-03-2020 13:12 . Reden: iets aangepaste zin, zinsopbouw ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Bas079 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Ja daar zat ik dus over na te denken. Het voelt alleen een beetje stom dat ik met mijn volle verstand 480 euro heb uitgegeven aan een lens en hem een half jaar later misschien weer ga verkopen, :F 8)7
Aan de andere kant, ik heb ervaring op kunnen doen met een zeer scherpe full frame lens en ik weet nu alles wat ik heb wat meer te waarderen, dat is ook een les (dan wel een dure haha).

Als ik van de Tamron 380 euro overhoud kan ik een 2e hands groothoek kopen én een nieuwe 35mm prime. Dan ga ik wel een beetje all-in op aps-c, dus heb ik weinig aan mijn hele handel mocht ik eens naar full frame gaan, al zie ik dat zo lang ik student ben niet zo snel gebeuren. Nadeel is dat ik dan blijf zitten met mijn 3 filters op 77mm, geen idee of die te verkopen zijn?
Ach, ik ben begonnen met een 550D van Canon (APS-C) die ik nu nog steeds gebruik en heb nu ook een Panasonic GH4 met een nog grotere cropfactor :+ Op de 50mm na geen enkele FF-lens. Fullframe is niet heilig he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
SomerenV schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:12:
[...]

Ach, ik ben begonnen met een 550D van Canon (APS-C) die ik nu nog steeds gebruik en heb nu ook een Panasonic GH4 met een nog grotere cropfactor :+ Op de 50mm na geen enkele FF-lens. Fullframe is niet heilig he ;)
Ook dat is voor mij een les :)
(en in dit geval een dure les :P)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor wat betreft die filters zijn er ook gewoon adapterringen te krijgen om grote filters op kleinere lenzen te schroeven. Zo gebruik ik mijn 67mm filters ook op een paar 58mm lenzen.

Een step up ring van 72 naar 77mm heb je bij een NL webshop voor onder een tientje. En uit china haal je voor een paar dollar zelfs een complete set met allerlei maten er in.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
Orion84 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:22:
Voor wat betreft die filters zijn er ook gewoon adapterringen te krijgen om grote filters op kleinere lenzen te schroeven. Zo gebruik ik mijn 67mm filters ook op een paar 58mm lenzen.

Een step up ring van 72 naar 77mm heb je bij een NL webshop voor onder een tientje. En uit china haal je voor een paar dollar zelfs een complete set met allerlei maten er in.
Wauw ik heb hier dus nooit aan gedacht. Ze zijn idd niet duur! https://www.cameranu.nl/n...-filter-adapter-72mm-77mm
Bedankt! :D

Als ik het van jullie een beetje tussen de regels door begrijp, is de Nikon 10-20mm dan een betere optie dan de Sigma 10-20mm? Dan kan ik bijvoorbeeld de Tamron proberen te verkopen en 2e hands de Nikon kopen (200 euro), en een nieuwe 35mm 1.8 (142 euro). Dan maak ik wel zeker 100 euro verlies (ik zie de tamron niet verkopen voor >380 euro) maar ik zit dan wel gebakken wat betreft lichtsterkte en bereik. Ik ben dan netto niks kwijt.
Ik weet alleen niet of ik iets heel stoms doe als ik de Tamron zou verkopen, vandaar dat ik dat ook wilde voorleggen aan andere mensen. Het is me immers wel geadviseerd door een verkoper op basis van eerder genoemde redenen. Maarja ik gebruik mijn 80 euro kitlens vaker. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Bas079 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:33:
[...]

Wauw ik heb hier dus nooit aan gedacht. Ze zijn idd niet duur! https://www.cameranu.nl/n...-filter-adapter-72mm-77mm
Bedankt! :D

Als ik het van jullie een beetje tussen de regels door begrijp, is de Nikon 10-20mm dan een betere optie dan de Sigma 10-20mm? Dan kan ik bijvoorbeeld de Tamron proberen te verkopen en 2e hands de Nikon kopen (200 euro), en een nieuwe 35mm 1.8 (142 euro). Dan maak ik wel zeker 100 euro verlies (ik zie de tamron niet verkopen voor >380 euro) maar ik zit dan wel gebakken wat betreft lichtsterkte en bereik. Ik ben dan netto niks kwijt.
Ik weet alleen niet of ik iets heel stoms doe als ik de Tamron zou verkopen, vandaar dat ik dat ook wilde voorleggen aan andere mensen. Het is me immers wel geadviseerd door een verkoper op basis van eerder genoemde redenen. Maarja ik gebruik mijn 80 euro kitlens vaker. :S
Mijn advies voor beginnende fotografen is om áltijd te beginnen met een 18-55/18-135 kitlens en 50mm primelens. Vaak weet je niet wat je precies leuk vindt qua fotografie en dat is dan de goedkoopste optie om te ontdekken wat je wilt. Binnen een jaar weet je ongeveer wat je tof vindt en wat je tekort komt. Gebruik je de 18-55 veel maar wil je wijder? UWA kopen. Gebruik je je 50mm veel voor prortretten? 35 of 85mm erbij. Mis je veel telebereik? Betere tele/zoomlens kopen. Zo voorkom je te dure uitgaven in het begin.

Dat je nu wat verlies maakt door het verkopen van die Tamron... tja, daar kun je niet omheen. Zie het als een les. Uiteindelijk is een lens die je niet gebruikt ook zonde van het geld. Dan is het beter om 100 euro verlies voor lief te nemen en een lens te kopen die je wél veel gebruikt dan om 400 euro op de plank te laten liggen omdat het toch 400 euro is. En genoeg professionele fotografen die miskopen hebben gedaan, daar kan @Aardappelbakker ook wel over meepraten :+

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 19-03-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 11:32

Chiron

Moderator Discord
Ook al naar een (occasion) Tokina 11-16/2.8 gekeken?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
Chiron schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:47:
Ook al naar een (occasion) Tokina 11-16/2.8 gekeken?
Nee nog niet, ik zag net dat die wat duurder was dan de Nikon en Sigma, maar wel lichtsterker. 2e hands valt de prijs wel mee, rond de 200-300 euro.

Heb je zelf ervaring met deze lens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik heb 'm niet persoonlijk in bezit gehad, maar wel mee geschoten. In dat bereik is het zo ongeveer de benchmark voor APS-C :) Zoek maar eens wat reviews op.

En 2ehands is ie idd voor interessantere prijzen te vinden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Let er trouwens wel op dat je de 'II' koopt. Deze heeft een focusmotor ingebouwd. Anders zul je op je D3500 met het handje moeten focussen, in hoeverre dat een probleem is als je er voornamelijk landschappen mee schiet zul je zelf even moeten overwegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
Btw nog een kleine tip mijn nikon 10-20 was E249.00 in december. Wellicht als er straks weer wat aanbiedingen komen zijn ze maar een klein beetje duurder, gloed nieuw met garangie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas079
Veel dank voor ieders reactie(s)! Ik waardeer het heel erg! :)

Misschien een klein beetje off-topic, maar heeft iemand misschien ervaring met of een mening over de Tamron SP AF 10-24mm F/3.5-4.5 Di II LD (de 'oude' versie)?

pricewatch: Tamron SP AF 10-24mm F/3.5-4.5 Di II LD (Nikon)

Ik vond een redelijk uitgebreide rreview van Ken Rockwell, en die was niet heel erg hoopgevend. Ik begreep dat de Nikon 10-20mm beter was.
https://www.kenrockwell.com/tamron/10-24mm.htm
https://www.kenrockwell.com/nikon/10-20mm.htm

Ik zag de Tamron voor een mooie prijs 2e hands voorbij komen, dus ik vroeg mij af er toevallig mensen zijn die daar een mening over hebben.

Groetjes Bas
Pagina: 1