Dat zal zeker (gaan) spelen in andere gebieden, maar Noord-Italië staat echt hoog in de top van de wereld als het gaat om de kwaliteit van gezondheidszorg, een stuk hoger dan Nederland. Ook veel meer IC bedden per hoofd van de bevolking. Heb de cijfers niet meer paraat, maar sowieso meer dan in NL (edit: hierboven staan al wel cijfers, net niet 2x zoveel dus).
De andere genoemde factoren zullen zeker een rol spelen. Het kan ook zijn dat er in Italie extra gevaarlijke mutaties van het virus rondwaren. Dit is een virus van een categorie die relatief snel kan muteren.
Als er extra dodelijke mutaties optreden, dan blijven deze meestal beperkt tot een relatief kleine regio, want hoe zieker mensen zijn, hoe minder ze met symptomen toch buiten komen en hoe groter de kans dat ze echt in quarantaine zijn gegaan.
Fly-guy schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:48:
[...]
Plus dat bejaarden dat ook veel meer tussen de populatie blijven (al dan niet gedwongen).
Waar hier elke winter alle bejaarden niet meer buiten komen, of sowieso het hele jaar al in een verzorgingshuis zitten, spelen ze in Italië (en andere warme, zuidelijke landen) volop mee in de samenleving.
Heb ik talloze restaurants gegeten waar een nonna van 70/80 nog volop in de keuken de scepter zwaaide...
Ik weet niet welke bejaarden jij kent, maar bijna alle bejaarden die ik ken gaan continue naar allerlei sociale verenigingen, gaan bij elkaar op bezoek, op reis. Mijn 75+ ouders zien wekelijks meer mensen dan ik (nou ja, nu even niet). Ik ken mensen van 85+ die nog wekelijks tennissen.
Het is wel zo dat er in NL veel minder contact tussen de verschillende generaties is dan in Italië.
[
Voor 33% gewijzigd door
Lapa op 19-03-2020 15:40
]