Mijn vraag
Sinds kort hebben mijn buren op het zelfde dakvlak (dus bijna 100% vergelijkbare omstandigheden) ook zonnepanelen. Echter 1tje minder. Toch hebben wij al dagen bijna exact de zelfde opbrengst. Verschil in mijn voordeel is 210WP. Dan zou ik op een gemiddelde dag toch wel een verschil in mijn voordeel willen zien. Maar tot nu toe gaat de race gelijk op. Ik heb hierdoor het vermoeden dat 1 paneel niet goed is, of dat er een aansluitingsfout is gemaakt. Wie kan mij helpen met deze puzzel?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitoring van de omvormer
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb het gemiddelde voltage vermenigvuldigd en dat vergeleken met de monitoring van de app. Alleen zegt dat natuurlijk weinig want dan zit je alsnog 10~15% onder het max voltage en zelfs als ik 1 paneel er dus afhaal (onder de assumptie dat die kapot is) zou het voltage nog afdoende zijn.
De panelen zijn aangesloten op 1 string (thans dat zou zo moeten), er komen via het dak 2 kabels (positief en negatief naar binnen) dus dit lijkt mij al te garanderen dat er met 1 string is gewerkt?
Toch toont de omvormer een voltage van rond de 60 op de lege string (Vpv1). Volgens de installateur was dat een normale bijkomstigheid in de weergave omdat hij altijd was rest voltage meet op niet gebruikte ingangen. Klopt dit?
Betreft de set up zoals in mijn signature.
Hierbij ook de omvormer data van een bepaald tijdstip gisteren.
Sinds kort hebben mijn buren op het zelfde dakvlak (dus bijna 100% vergelijkbare omstandigheden) ook zonnepanelen. Echter 1tje minder. Toch hebben wij al dagen bijna exact de zelfde opbrengst. Verschil in mijn voordeel is 210WP. Dan zou ik op een gemiddelde dag toch wel een verschil in mijn voordeel willen zien. Maar tot nu toe gaat de race gelijk op. Ik heb hierdoor het vermoeden dat 1 paneel niet goed is, of dat er een aansluitingsfout is gemaakt. Wie kan mij helpen met deze puzzel?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitoring van de omvormer
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb het gemiddelde voltage vermenigvuldigd en dat vergeleken met de monitoring van de app. Alleen zegt dat natuurlijk weinig want dan zit je alsnog 10~15% onder het max voltage en zelfs als ik 1 paneel er dus afhaal (onder de assumptie dat die kapot is) zou het voltage nog afdoende zijn.
De panelen zijn aangesloten op 1 string (thans dat zou zo moeten), er komen via het dak 2 kabels (positief en negatief naar binnen) dus dit lijkt mij al te garanderen dat er met 1 string is gewerkt?
Toch toont de omvormer een voltage van rond de 60 op de lege string (Vpv1). Volgens de installateur was dat een normale bijkomstigheid in de weergave omdat hij altijd was rest voltage meet op niet gebruikte ingangen. Klopt dit?
Betreft de set up zoals in mijn signature.
Hierbij ook de omvormer data van een bepaald tijdstip gisteren.
Time 2020-03-18 09:14:14 Status Normal Vpv1(V) 58.7 Ipv1(A) 0 Ppv1(W) 0.5 Vpv2(V) 358.6 Ipv2(A) 7.5 Ppv2(W) 2709.3 Vpv3(V) 0 Ipv3(A) 0 Ppv3(W) 0 Ppv(W) 2709.8 Vac(R)(V) 240.3 VacS(V) 0 VacT(V) 0 Iac(R)(A) 11 IacS(A) 0 IacT(A) 0 Fac(Hz) 50 Pac(W) 2652.2 PacR(W) 2653.7 PacS(W) 0 PacT(W) 0 Temperature(℃) 34.8 Eac_today(kWh) 2.6 Eac_total(kWh) 2648.2 T_total(H) 3508.2 IPM Temperature(℃) 33.5 P BUS Voltage(V) 360.4 N BUS Voltage(V) 0 Power Factor 1.00 Epv1_today(kWh) 0 Epv1_total(kWh) 0 Epv2_today(kWh) 2.6 Epv2_total(kWh) 2705.4 Epv_total(kWh) 2705.4 Rac(Var) 0 E_Rac_today(KVarh) 0 E_Rac_total(KVarh) 0 WarnCode 0 Vstring1 0 Istring1 0 Vstring2 0 Istring2 0 Vstring3 0 Istring3 0 Vstring4 0 Istring4 0 Vstring5 0 Istring5 0 Vstring6 0 Istring6 0 Vstring7 0 Istring7 0 Vstring8 0 Istring8 0 StrFault 0 StrWarning 0 StrBreak 0 PIDWarning 0 VpidPvape 0 IpidPvape 0 PidStatus 0 VpidPvbpe 0 IpidPvbpe 0 isAgain 0 |
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S