Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

String toch vaststellen of alle panelen werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:51
Mijn vraag
Sinds kort hebben mijn buren op het zelfde dakvlak (dus bijna 100% vergelijkbare omstandigheden) ook zonnepanelen. Echter 1tje minder. Toch hebben wij al dagen bijna exact de zelfde opbrengst. Verschil in mijn voordeel is 210WP. Dan zou ik op een gemiddelde dag toch wel een verschil in mijn voordeel willen zien. Maar tot nu toe gaat de race gelijk op. Ik heb hierdoor het vermoeden dat 1 paneel niet goed is, of dat er een aansluitingsfout is gemaakt. Wie kan mij helpen met deze puzzel?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitoring van de omvormer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb het gemiddelde voltage vermenigvuldigd en dat vergeleken met de monitoring van de app. Alleen zegt dat natuurlijk weinig want dan zit je alsnog 10~15% onder het max voltage en zelfs als ik 1 paneel er dus afhaal (onder de assumptie dat die kapot is) zou het voltage nog afdoende zijn.

De panelen zijn aangesloten op 1 string (thans dat zou zo moeten), er komen via het dak 2 kabels (positief en negatief naar binnen) dus dit lijkt mij al te garanderen dat er met 1 string is gewerkt?

Toch toont de omvormer een voltage van rond de 60 op de lege string (Vpv1). Volgens de installateur was dat een normale bijkomstigheid in de weergave omdat hij altijd was rest voltage meet op niet gebruikte ingangen. Klopt dit?

Betreft de set up zoals in mijn signature.

Hierbij ook de omvormer data van een bepaald tijdstip gisteren.

Time 2020-03-18 09:14:14
Status Normal
Vpv1(V) 58.7
Ipv1(A) 0
Ppv1(W) 0.5
Vpv2(V) 358.6
Ipv2(A) 7.5
Ppv2(W) 2709.3
Vpv3(V) 0
Ipv3(A) 0
Ppv3(W) 0
Ppv(W) 2709.8
Vac(R)(V) 240.3
VacS(V) 0
VacT(V) 0
Iac(R)(A) 11
IacS(A) 0
IacT(A) 0
Fac(Hz) 50
Pac(W) 2652.2
PacR(W) 2653.7
PacS(W) 0
PacT(W) 0
Temperature(℃) 34.8
Eac_today(kWh) 2.6
Eac_total(kWh) 2648.2
T_total(H) 3508.2
IPM Temperature(℃) 33.5
P BUS Voltage(V) 360.4
N BUS Voltage(V) 0
Power Factor 1.00
Epv1_today(kWh) 0
Epv1_total(kWh) 0
Epv2_today(kWh) 2.6
Epv2_total(kWh) 2705.4
Epv_total(kWh) 2705.4
Rac(Var) 0
E_Rac_today(KVarh) 0
E_Rac_total(KVarh) 0
WarnCode 0
Vstring1 0
Istring1 0
Vstring2 0
Istring2 0
Vstring3 0
Istring3 0
Vstring4 0
Istring4 0
Vstring5 0
Istring5 0
Vstring6 0
Istring6 0
Vstring7 0
Istring7 0
Vstring8 0
Istring8 0
StrFault 0
StrWarning 0
StrBreak 0
PIDWarning 0
VpidPvape 0
IpidPvape 0
PidStatus 0
VpidPvbpe 0
IpidPvbpe 0
isAgain 0

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Beste antwoord (via Freakie1NL op 25-03-2020 17:10)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:14

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

358,6V / 11 panelen = 32,6V VMP per naleen, Dat valt binnen de specs: Maximum Power Voltage (Vmp) 33.52 V / 30.95V, daarmee lijkt mij in elk geval uitgesloten dat er 1 paneel niet is aangesloten.

Heb je misschien last van microschaduw? Ergens een heel klein hoekje van 1 paneel waar af en toe schaduw op valt van, bijvoorbeeld, een schoorsteen of hoek van een dakkapel etc?

Heb je uitgebreide logging en monitoring van je PV panelen? Wat voor type omvormer heb je trouwens? Mogelijk dat je de data van de omvormer kan inlezen met jSunnyreports ( www.jsunnyreports.com ). Die tool is door ondergetekende gemaakt.

Mocht je logfiles uit je omvormer kunnen halen en er nog geen support is in JSR dan kan ik dat makkelijk toevoegen. En aangezien ik toch thuis moet werken en geen reistijd meer heb moet dat ook wel lukken qua tijd :)

Je kan met JSR per dag, maand, jaar en over langere tijd je set monitoren en ook kijken of, genormeerd, relatief gezien je opwek over langere tijd lager wordt ( degradatatie panelen of problemen met panelen ).

Mijn hele set ( en die is nogal uitgebreid ) is vanaf trinity.familie-kleinman.nl/v2 te volgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
De enige juiste manier van meten is, zowel bij de buren als bij jou een MID gecertificeerde kWh meter plaatsen in de groepenkast die enkel de zonnepanelen opwek meet.

Welk merk/systeem hebben de buren als omvormer?
Welke panelen?
Ook omvormers geven niet altijd de juiste waardes door en onderlinge verschillen zijn groot per merk.

Ik zie zo niets gek in je gegevens.
Die 60 volt registratie op een niet-aangesloten-ingang komt vaker voor bij de chinese omvormers.
Je kan de ingangen eens omwisselen om te zien of het wat uitmaakt.

Geldt hier misschien een "gelimiteerde" ingang @migjes ?
Edit (for watt its worth):
De 3000 MTL-S doet 10A per ingang: https://www.4blue.nl/medi...0_4200_5000_5500MTL-S.pdf
De 3000 S doet 13A per ingang (=1) : https://www.4blue.nl/medi..._Growatt_750S_-_3000S.pdf

[Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2020 10:48]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Skipper-93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:14
@Freakie1NL
Heb jij toevallig zwarte panelen en je buurman niet? Zwarte doen een tikkeltje minder per Wp, doordat ze warmer worden.

PVoutput: One / Two / Three / Wind <- YouTube

• Freakie1NL
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:31:
De enige juiste manier van meten is, zowel bij de buren als bij jou een MID gecertificeerde kWh meter plaatsen in de groepenkast die enkel de zonnepanelen opwek meet.

Welk merk/systeem hebben de buren als omvormer?
Welke panelen?
Ook omvormers geven niet altijd de juiste waardes door en onderlinge verschillen zijn groot per merk.

Ik zie zo niets gek in je gegevens.
Die 60 volt registratie op een niet-aangesloten-ingang komt vaker voor bij de chinese omvormers.
Je kan de ingangen eens omwisselen om te zien of het wat uitmaakt.

Geldt hier misschien een "gelimiteerde" ingang @migjes ?
Edit (for watt its worth):
De 3000 MTL-S doet 10A per ingang: https://www.4blue.nl/medi...0_4200_5000_5500MTL-S.pdf
De 3000 S doet 13A per ingang (=1) : https://www.4blue.nl/medi..._Growatt_750S_-_3000S.pdf
Je edit laat intressante cijfers zien. Ben benieuwd of @migjes daar iets nuttigs over kan zeggen. Binnen AC stroomcircuit weet ik Ampere te interpreteren maar in een DC circuit....

Buren hebben panelen met 10WP meer. Daarom dat mijn totaal voordeel op 210WP uitkomt (11-10 panelen waarbij 10 panelen 10 WP meer hebben).

Qua omvormer hebben ze de Zonneplan ONE wat waarschijnlijk gewoon een rebranded omvormer is.
Skipper-93 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:53:
@Freakie1NL
Heb jij toevallig zwarte panelen en je buurman niet? Zwarte doen een tikkeltje minder per Wp, doordat ze warmer worden.
Beide zwart.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Het zou me niets verbazen dat de zonneplan one een huawei omvormer is.
https://solar.huawei.com/...tasheet%2FSUN2000L_NL.pdf

Die heeft een iets hogere europese efficiency dan de growatt (op papier).
97% VS 97,6%

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2020 13:06]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Freakie1NL
Mm dat zou als nog niet verklaren waarom de opbrengst met 210WP meer alsnog gelijk is.

Zal eens goed in de gaten houden wat dat met erg zonnige dagen doet.

• mkleinman

mkleinman

Andere kans is dat je panelen hebt die iets meer afwijken volgens de specs. Imp/Isc zijn hiervoor die je nodig hebt. Heb je de flashdata van alle panelen dan kan je het uitrekenen.

Gesteld je hebt een paneel de -5% is t.o.v. de rest ( Imp ) dan heeft je gehele string daar last van. De Vmp voltages tel je op van alle panelen, en je moet van alle panelen de laagste Imp pakken. Imp * Vmp = Wp van je set.

Verder kan je omvormer minder efficient werken t.o.v. de nieuwere van de buren, hebben de buren een iets betere ligging, liggen de panelen net een fractie verder van het dakvlak af ( koeler ).

*OF* 1 van je panelen is niet aangesloten. Je Vpv = 358.6V, hoe veel panelen heb je liggen en welk merk/type?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Freakie1NL
mkleinman schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:43:
Andere kans is dat je panelen hebt die iets meer afwijken volgens de specs. Imp/Isc zijn hiervoor die je nodig hebt. Heb je de flashdata van alle panelen dan kan je het uitrekenen.

Gesteld je hebt een paneel de -5% is t.o.v. de rest ( Imp ) dan heeft je gehele string daar last van. De Vmp voltages tel je op van alle panelen, en je moet van alle panelen de laagste Imp pakken. Imp * Vmp = Wp van je set.

Verder kan je omvormer minder efficient werken t.o.v. de nieuwere van de buren, hebben de buren een iets betere ligging, liggen de panelen net een fractie verder van het dakvlak af ( koeler ).

*OF* 1 van je panelen is niet aangesloten. Je Vpv = 358.6V, hoe veel panelen heb je liggen en welk merk/type?
Ik heb 11 panelen van URE F7M310H7A. Specs:

Data () STC / NOCT
Maximum Power Output (Pm) / 310W / 299W
Maximum Power Voltage (Vmp) 33.52 V / 30.95V
Maximum Power Current (Imp) 9.25A / 7.40A
Open-Circuit Voltage (Voc) 40.62V / 37.84V
Short-Circuit Current (Isc) 9.79 A / 7.91A

120 Cells (6x2) , +0 ~ +5 watt positive power tolerance

Set is nu net iets minder dan 1 jaar oud. (Mei 2019).
Mijn panelen zitten juist een fractie van een paar cm's verder van het dak.
Ik heb er 3 in portret modus en 8 in landscape.
Buren hebben er 2 in landscape en 8 in portret.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

358,6V / 11 panelen = 32,6V VMP per naleen, Dat valt binnen de specs: Maximum Power Voltage (Vmp) 33.52 V / 30.95V, daarmee lijkt mij in elk geval uitgesloten dat er 1 paneel niet is aangesloten.

Heb je misschien last van microschaduw? Ergens een heel klein hoekje van 1 paneel waar af en toe schaduw op valt van, bijvoorbeeld, een schoorsteen of hoek van een dakkapel etc?

Heb je uitgebreide logging en monitoring van je PV panelen? Wat voor type omvormer heb je trouwens? Mogelijk dat je de data van de omvormer kan inlezen met jSunnyreports ( www.jsunnyreports.com ). Die tool is door ondergetekende gemaakt.

Mocht je logfiles uit je omvormer kunnen halen en er nog geen support is in JSR dan kan ik dat makkelijk toevoegen. En aangezien ik toch thuis moet werken en geen reistijd meer heb moet dat ook wel lukken qua tijd :)

Je kan met JSR per dag, maand, jaar en over langere tijd je set monitoren en ook kijken of, genormeerd, relatief gezien je opwek over langere tijd lager wordt ( degradatatie panelen of problemen met panelen ).

Mijn hele set ( en die is nogal uitgebreid ) is vanaf trinity.familie-kleinman.nl/v2 te volgen.

• Pavla
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 30-03 14:57
Nog een ideetje, zijn jouw panelen in het afgelopen jaar niet gewoon alweer vies geworden en daarmee minder efficiënt dan die van je buren?

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• mkleinman

mkleinman

Pavla schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:35:
Nog een ideetje, zijn jouw panelen in het afgelopen jaar niet gewoon alweer vies geworden en daarmee minder efficiënt dan die van je buren?
Zou iets kunnen schelen inderdaad; Echter ik heb mijn panelen al jaren niet schoon gemaakt en ik kan niet merken dat de opbrengst lager is geworden door vuile panelen.

• Freakie1NL
mkleinman schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:31:

In principe geen last microschaduw, heb een hoek huis en mijn schoorsteen zit op het uiteinde van het dak richting het oosten. Panelen liggen op ZO. Schoorsteen van de buren staat juist helemaal richting het westen (die is geschakeld met weer hun buren).

Juist blij dat de buren zonnepanelen namen zodat er geen dakkapel meer mijn panelen zou kunnen gaan belemmeren :+ .

Heb een Growatt omvormer, die staat (nog) niet tussen de lijst van ondersteunde omvormers. Ze hebben echter sinds kort een veel betere data export mogelijkheid. Zal ik je even een voorbeeld bestand sturen, nu ik ook thuis werk heb ik ook meer tijd om de data te bekijken :+

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 02-04 18:04
Je zou voor de gein nog eens kunnen kijken naar Y stekkers om de string parallel over beide trackers te zetten. Daarmee is in ieder geval dat rare artefact in de logging weg. Qua panelen heb je ze alle 11, niets mis mee zo te zien.

[Voor 15% gewijzigd door Lardman op 19-03-2020 17:31]

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Freakie1NL
Lardman schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:31:
Je zou voor de gein nog eens kunnen kijken naar Y stekkers om de string parallel over beide trackers te zetten. Daarmee is in ieder geval dat rare artefact in de logging weg. Qua panelen heb je ze alle 11, niets mis mee zo te zien.
Zou dat nog een verder voordeel hebben? Als het alleen de log is boeit het mij niet zoveel. Maar zie hier op Tweakers in ander topic dat iemand tegen de max van de omvormer per ingang aanliep en dat Y daarin uitkomst bood. Maar dat lijkt mij hier niet van toepassing, amperage van panelen blijft onder de max van de omvormer volgens de specs.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 02-04 18:04
Daarom zei ik voor de gein. Nodig is het niet.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True