Steeds troep in badkamer, mechanische ventilatie oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Topicstarter
Please bear with me, misschien heb ik te veel tijd over door zelf-opgelegde quarantaine :X

Ik woon in een huurappartement met een inpandige badkamer, geen ramen dus.

Het valt mij al een tijd op dat, in tegenstelling tot alle andere huizen/appartementen waar ik heb gewoond, ik deze badkamer serieus elke dag kan afstoffen/schoonmaken omdat op alles steeds een laag zwart stof komt te liggen.

Het betreft een badkamer met wasmachine, douche, toilet, en een afzuigpunt voor de mechanische ventilatie.

Ik heb ook twee afzuigpunten van de ventilatie in de keuken, maar daar merk ik echt niks van qua zwart stof.

Het kan zijn dat stof extra opvalt omdat zo'n beetje alles wit is in de badkamer, maar ik blijf het echt bizar vinden hoe snel het vies wordt.

Afzuigpunt werkt zo te zien goed, ik kan een papiertje er tegen aan laten hangen. ik heb ook helemaal geen last van schimmel.

Kan dit toch uit de mechanische ventilatie komen? ik zou niet kunnen verzinnen waar het anders vandaan moet komen. en hoe maak ik die schoon? het enige wat ik kan zien aan de unit dat de fabrikant Bevico is.

Het betreft een appartement uit 1995, en het kan goed zijn dat de ventilatie nooit is schoongemaakt?

Ik woon hier op mijzelf, dus er zijn geen andere mensen die troep kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 18-03-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:59
Ik lees even mee. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. Ook ik verdenk de mechanische ventilatie en wil deze binnenkort schoon laten maken.

Edit:
Ik heb overigens geen wasmachine of andere apparaten in de badkamer staan. Ook inpandig dus geen ramen.

[ Voor 28% gewijzigd door technorabilia op 18-03-2020 23:10 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Wat is de leeftijd van je wasmachine? In het verleden een rubbere riem die flink aan het slijten was van de wasmachine en bij hoge rpm het fijne (zwarte) stof in de hoek blies en in de ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door Nila op 18-03-2020 23:21 ]

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nila schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:57:
Wat is de leeftijd van je wasmachine? In het verleden een rubbere riem die flink aan het slijten was en bij hoge rom het fijne stof in de hoek blies en in de ruinte.
1 jaar, t'is wel een Indes(h)it dus niet echt het meest geweldige merk.

Goed idee, dank je, dat kan een veroorzaker zijn. maar ik draai 1x per week een wasje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Anoniem: 11851 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:59:
[...]

1 jaar, t'is wel een Indesit dus niet echt het meest geweldige merk.

Goed idee, dank je, dat kan een veroorzaker zijn. maar ik draai 1x per week een wasje denk ik.
De Indesit hier is 20 jaar en heeft er geen last van, dus lijkt me sterk, maar als er achter/onder je wasmachine na een wasbeurt veel van die troep ligt dan zou dat wel de oorzaak kunnen zijn.
En als de afzuiger goed afzuigt dan lijkt dat me ook sterk omdat ‘alles’ er juist wordt uitgezogen i.p.v. eruit komt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HereIsTom schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:05:
[...]
maar als er achter/onder je wasmachine na een wasbeurt veel van die troep ligt dan zou dat wel de oorzaak kunnen zijn.

En als de afzuiger goed afzuigt dan lijkt dat me ook sterk omdat ‘alles’ er juist wordt uitgezogen i.p.v. eruit komt.
Ik heb geen troep gezien na een wasbeurt, ik heb er echt elke dag "last" van.

En ja, daar ga ik ook vanuit dat als de afzuiger goed werkt dat dat het probleem niet kan zijn.

Maar wat dan wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Haal eens het deksel van je afzuiging eraf en kijk eens wat daar uitvalt?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Snake schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:55:
Haal eens het deksel van je afzuiging eraf en kijk eens wat daar uitvalt?
Goed punt, al gedaan. valt niks uit. ook de rand een paar maanden geleden toevallig wit geverft samen met de hele badkamer. Moet wel zeggen het kanaal zag/ziet er gitzwart uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 18-03-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Anoniem: 11851 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:58:
[...]

Goed punt, al gedaan. valt niks uit. ook de rand een paar maanden geleden toevallig wit geverft samen met de hele badkamer. Moet wel zeggen het kanaal zag/ziet er gitzwart uit.
Veeg eens over de randen van het kanaal? Zelfde spul wat op de grond valt?

Blaast de ventilatie soms?

[ Voor 3% gewijzigd door Snake op 19-03-2020 00:05 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 21:31
Anoniem: 11851 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:53:
Kan dit toch uit de mechanische ventilatie komen? ik zou niet kunnen verzinnen waar het anders vandaan moet komen.
De ventilatie werkt goed lees ik. Zou het kunnen dat de ventilatie lucht met rommel erin de badkamer inzuigt, waarna de rommel in de badkamer neerdaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snake schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:05:
[...]

Veeg eens over de randen van het kanaal? Zelfde spul wat op de grond valt?

Blaast de ventilatie soms?
Lastig te zeggen qua wat ik er vanaf haal, gewoon zwarte troep, maar dat zit muurvast en had ik al overheen geschilderd.

Maar om een quote erbij te slepen, "The wind in vietnam doesn't blow, it sucks" 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 19-03-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MeTooPV schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:21:
[...]

De ventilatie werkt goed lees ik. Zou het kunnen dat de ventilatie lucht met rommel erin de badkamer inzuigt, waarna de rommel in de badkamer neerdaalt?
Ik ben heel proper in mijn appartement, ik zie die zwarte troep ook niet in andere kamers.

Die hele mechanische ventilatie is volgens mij nog nooit schoongemaakt, en dat de afgelopen 25 jaar.

Vraag me af of dat een taak is van de woningbouwvereniging, en hoeveel troep dat gaat opleveren als het gedaan wordt. :X

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 19-03-2020 00:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

Reptile209

- gers -

Kan het zijn dat de ventilatie zo goed werkt, dat er juist vuil van buiten of uit de rest van je huis naar de badkamer wordt getrokken?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:24

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Als je het zeker wilt weten, moet je even plakband de ventilatie gat voor de helft afplakken. En paar dagen (dag later kan ook) ga je even die plakband checken voor die zwarte stoffen?
Als het heel fijne stoffen, moet je even direct aankaarten!

Bij mij was het grove hoopjes, komt van ventilatiebuizen die al jaren niet schoongemaakt werd. Het viel omlaag door harde wind dacht ik. Ik heb toen met luchtcompressor weggeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reptile209 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:32:
Kan het zijn dat de ventilatie zo goed werkt, dat er juist vuil van buiten of uit de rest van je huis naar de badkamer wordt getrokken?
Op zich geen raar idee, alleen lijkt mij dat die ventilatie dan wel heel erg goed moet zijn, er zit ook geen rooster in de deur van de badkamer, alleen +/- 1cm speling aan de onderkant. en ik houd mijn appartement altijd goed schoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Heb je zwarte / donkere handdoeken? In onze badkamer zit ook na 3 dagen overal een zeer donkerblauwe laag stof, maar ik ben er vrij zeker van dat dit van onze net zo zeer donkerblauwe handdoeken afkomstig is. Blijkbaar kunnen daar erg veel stukjes stof af geraken, ook na langere tijd.

Overigens, als je wasmachine er ook staat komt dus ook van al je kleding stofdeeltjes in de lucht. Je zou kunnen testen door bijvoorbeeld 2 weken geen was daar te draaien en /of te bewaren, kijken of er dan significant minder stof is.

[ Voor 29% gewijzigd door jurjen_g op 19-03-2020 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
jurjen_g schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:59:
Heb je zwarte / donkere handdoeken? In onze badkamer zit ook na 3 dagen overal een zeer donkerblauwe laag stof, maar ik ben er vrij zeker van dat dit van onze net zo zeer donkerblauwe handdoeken afkomstig is. Blijkbaar kunnen daar erg veel stukjes stof af geraken, ook na langere tijd.

Overigens, als je wasmachine er ook staat komt dus ook van al je kleding stofdeeltjes in de lucht. Je zou kunnen testen door bijvoorbeeld 2 weken geen was daar te draaien en /of te bewaren, kijken of er dan significant minder stof is.
Kan een wasmachine echt zoveel troep de lucht in gooien? ik heb dat echt nog niet meegemaakt.
Ik heb veel donkere kleding en handdoeken, dat wel.

Het wordt alleen heel lastig om twee weken geen was te draaien, in ieder geval niet als ik nog schone onderbroeken wil hebben 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als dat zo'n vaag gedeeld kanaal is en de onderburen hebben er een of andere turbo afzuigkap op aangesloten wordt jouw badkamer een uitgang voor alle losse troep uit de buizen..
Anoniem: 11851 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 01:26:
[...]

Het wordt alleen heel lastig om twee weken geen was te draaien, in ieder geval niet als ik nog schone onderbroeken wil hebben 8)
Dan heb je er te weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 01:55:
Als dat zo'n vaag gedeeld kanaal is en de onderburen hebben er een of andere turbo afzuigkap op aangesloten wordt jouw badkamer een uitgang voor alle losse troep uit de buizen..
[...]
Dank je! dat is een heel goed punt, ik heb net zojuist de huurdersvoorwaarden er op doorgelezen en daar staat in dat het verboden is om een afzuigkap te monteren op de ventilatie.

Kan mij dus heel goed voorstellen dat een van mijn buren dat wel heeft gedaan, en dus in tegenovergestelde richting troep door het gedeelde ventilatiekanaal blaast elke avond als hun staan te lopen koken. Dit lijkt mij zeer aannemelijk.

Nu het volgende probleem, hoe kom ik er achter welke buur dat is? er zitten hier iets van 15 appartementen in het complex :O

p.s. meer dan 14 onderbroeken? heb jij die schoon liggen in de kast? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 19-03-2020 02:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:53

Nobby

Nuts!

De luchtkanalen lopen meestal verticaal. Het zal een van je onder of bovenburen zijn.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:35
Het kan natuurlijk altijd een van je buren zijn. Maar dat is makkelijk te controleren, dan zou je namelijk rond etenstijd iets moeten ruiken.

Stof op de badkamer is voor mij ook een bekend fenomeen. Komt volgens mij door de condens van het douchen, dit maakt de stofdeeltjes zwaarder waardoor ze gaan neerdalen.

Volgens mij kun je er weinig aan doen, anders dan je badkamer goed ventileren. Wat bij jou dus middels de mechanische ventilatie moet. Je kan immers geen raam open zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 14:49
Je zou de kap van de ventilatie eraf kunnen halen, er een gaasje overheen kunnen spannen als een soort filtertje en dan na een dag of 2 kunnen kijken of er aan 1 van de 2 kanten van het gaasje stof zit. Dan weet je of het aangetrokken wordt uit de badkamer, of naar beneden valt uit het systeem je badkamer in.
Dan weet je waar je moet gaan zoeken.

Indien het vanuit het kanaal komt, dan dat (laten) reinigen of stofzuigen, of laten zorgen voor een soort filter zodat er wel lucht door kan, maar geen stof uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Wat zou kunnen is dat onder sommige omstandigheden de afzuiging niet zuigt maar blaast, bijvoorbeeld als er te veel druk ontstaat. Zeker in wat oudere appartementen gebouwen zie je dat nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tarz schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:19:

Indien het vanuit het kanaal komt, dan dat (laten) reinigen of stofzuigen, of laten zorgen voor een soort filter zodat er wel lucht door kan, maar geen stof uit?
Denk niet dat zo'n filter bestaat? zou wel magisch zijn.

Maar idd (laten) reinigen of stofzuigen, hoe?

Lijkt me sterk dat het gaat helpen als ik m'n stofzuiger in het kanaal steek. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Draait de ventilatie 24/7? Zo ja kan daar nooit stof uit vallen. "Plak" er anders een papiertje tegenaan en kijk of deze er 's ochtends nog steeds ligt of dat hij miss uit gaat in de nacht.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 14:49
Anoniem: 11851 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:23:
[...]

Denk niet dat zo'n filter bestaat? zou wel magisch zijn.

Maar idd (laten) reinigen of stofzuigen, hoe?

Lijkt me sterk dat het gaat helpen als ik m'n stofzuiger in het kanaal steek. :)
Hoe bedoel je magisch? Als je een doekje spant om de kap van de ventilatie heb je toch een soort filter? Dat er geen standaard filter is die z blifjt werken snap ik, maar als je op die manier stof kan tegenhouden en lucht kan doorlaten ben je al een heel eind verder om te weten waar het vandaan komt.

Zit de troep aan de onder- of bovenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:59
kraades schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:56:
Ik lees even mee. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. Ook ik verdenk de mechanische ventilatie en wil deze binnenkort schoon laten maken.

Edit:
Ik heb overigens geen wasmachine of andere apparaten in de badkamer staan. Ook inpandig dus geen ramen.
Ik ga dat filter ervoor zetten in de vorm van een panty. Goed idee!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 12:21
Een wasmachine produceert niet de hoeveelheid stof waar je vaak last van hebt.
Het zijn alle werkzaamheden rondom de wasmachine die voor de stofzooi zorgt.
En in een badkamer valt dit nu eenmaal sneller op.

kijk maar naar je opbergkamer vs woonkamer. Wereld van verschil mbt afstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
Ik zie dat de discussie hier heel veel kanten opvliegt :)

Maar, bekijk het eens van deze kant:
de lucht die in de badkamer wordt afgezogen komt in die badkamer of via een rooster open raam of vanaf de gang/overloop. Als de lucht van buiten komt via een rooster, dan heb je aardig de kans dat die lucht niet schoon is (fabriek, wegverkeer etc). Komt de lucht vanaf de overloop/gang bedenk dan dat die lucht daar terecht komt vanuit een slaapkamer of vanuit een ander deel van het huis. De bedoeling van de ventilatie is ook dat door afzuiging in de badkamer lucht vanuit de slaapkamers wordt aangezogen. Daar komt op zijn beurt weer lucht binnen via de roosters. Het zou dus ook kunnen zijn dat het stof wat je vindt eigenlijk vanuit je slaapkamers komt. Verkijk je niet op de hoeveelheid. Als je ventielen in een badkamer een tijdje niet schoonmaakt zijn ze knap vuil en dat komt niet door het douchen op zich.

Bevico is geen fabrikant maar een onderhoudsbedrijf voor ventilatie. Ze plakken waarschijnlijk na reiniging een sticker op het toestel.
Mechanische afzuiging trekt lucht vanuit je badkamer naar de ventilator. Dan kan er eigenlijk nooit vuil uit het kanaal komen, tenzij je de ventilatie stil zet en bovendien de kanalen overstromen van het vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mattie112 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:28:
Draait de ventilatie 24/7? Zo ja kan daar nooit stof uit vallen. "Plak" er anders een papiertje tegenaan en kijk of deze er 's ochtends nog steeds ligt of dat hij miss uit gaat in de nacht.
Goed idee, ga ik doen. lijkt me sterk dat hij uitvalt aangezien de unit 24/7 draait maar je weet het niet.

En wat anderen al hadden gezegd, misschien heb ik een buur die een afzuigkap op de ventilatie heeft gezet waardoor er niet wordt afgezogen maar soms geblaast wordt door het kanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Anoniem: 11851 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:57:
[...]

Goed idee, ga ik doen. lijkt me sterk dat hij uitvalt aangezien de unit 24/7 draait maar je weet het niet.

En wat anderen al hadden gezegd, misschien heb ik een buur die een afzuigkap op de ventilatie heeft gezet waardoor er niet wordt afgezogen maar soms geblaast wordt door het kanaal.
Ja precies dan kom je er elk geval op die manier achter :)

(en als dat zo is dikke compressor er op en al dat stof terug naar de buurman blazen O-) )

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mattie112 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:02:
[...]

(en als dat zo is dikke compressor er op en al dat stof terug naar de buurman blazen O-) )
Ja en gelijk de andere ruimtes in mijn appartement, die ook ventilatie hebben en aangesloten zijn op hetzelfde kanaal, volspugen met troep >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tavru schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:55:
Mechanische afzuiging trekt lucht vanuit je badkamer naar de ventilator. Dan kan er eigenlijk nooit vuil uit het kanaal komen, tenzij je de ventilatie stil zet en bovendien de kanalen overstromen van het vuil.
Ventilatie is niet stil te zetten hier, er is een schakelaar die een stand heeft van 1,2 en 3, that's it.
Of je moet de draaistroom-stekker van de unit uit het stopcontact trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik woon op de bovenste verdieping van mijn gebouw en ik heb vooral van die troep uit de ventilatiesystemen als het heeft gewaaid, door windstoten komt er dan troep los uit het ventilatiekanaal. Bij mijn badkamer en het toilet vakt dat dan extra op omdat het op een witte tegelvloer valt. Verder heb ik de wasdroger in de badkamer staan dus sowieso erg veel stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:43
Mattie112 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:28:
Ook ik ga even meekijken wat eventuele tips zouden kunnen zijn. Mijn badkamer ligt ook praktisch altijd onder het stof. Elke dag kan ik de wasbak schoonmaken en dan zie je gewoon al een laag stof meekomen.....

Wat betreft de mechanische ventilatie hebben we zelfs een keer de stroom afgehaald en afgeplakt, om deze dus uit te sluiten, Helaas heeft dat niet erg veel geholpen. Er staat ook geen wasmachine in of iets anders, het enige is dat het vroeger een badkamer + kamer was, wat nu 1 ruimte is.

Dus ik ben benieuwd of het bij jou wel aan de afzuiging ligt, of toch wellicht iets anders

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een heel makkelijke test:

- Ontstof je badkamer;
- Plak de ventilatie in de badkamer af;
- Douche kort, en met de badkamerdeur open
- Bekijk na een week het resultaat

Dan kun je uitsluiten of het de mechanische ventilatie betreft.
Ik had hier ook wel een beetje last van in mijn vroegere huurappartement. Het is toch een beetje behelpen in die gebouwen van 40 jaar oud. Een inpandige badkamer is sowieso vreselijk... Muf donker hol met alleen de nooit toereikende ventilatie in het gebouw zelf...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:54

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Mechanische ventilatie hoort alleen af te zuigen ipv te blazen. In het complex waar ik zit, was er ook 1 appartement verkeerd aangesloten. Dit was continue één grote stofbende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RickvdL_
  • Laatst online: 30-07-2024
Een mechanische ventilatie moet altijd gebalanceerd zijn, afhankelijk van welk systeem gebruikt, maar vaak wordt dit gedaan doormiddel van de kapjes bij de afzuigpunten. Deze kapjes mag je dus absoluut nooit verwisselen met andere ruimtes als je ze gaat schoonmaken.
Een voorbeeld is dat volgens het bouwbesluit (Hoofdstuk 3.6 artikel 3.29) een badkamer minimaal 14 liter per seconde moet afzuigen en een toilet ruimte bijvoorbeeld maar 7 liter.
Mocht je deze 2 dus hebben omgewisseld, dan verandert heel je ventilatiebalans binnen je woning.
Laat bijvoorbeeld je woning eens narekenen en zorg dat de juiste hoeveelheden worden afgezogen in de juiste ruimtes.
Patrock schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:31:
Mechanische ventilatie hoort alleen af te zuigen ipv te blazen. In het complex waar ik zit, was er ook 1 appartement verkeerd aangesloten. Dit was continue één grote stofbende.
Niet helemaal waar. Je hebt in principe 4 types om je woning te ventileren.
1 - Natuurlijk verloop, geen mechaniek die aan de pas komt.
2 - Mechanisch afvoer, natuurlijke invoer (doormiddel van roosters in de ramen/gevel).
3 - Mechanische invoer, natuurlijke afvoer (doormiddel van roosters in de ramen/gevel).
4 - Mechanische invoer en afvoer.

Welk systeem er gebruikt wordt hangt vaak af van de omgeving en duurzaamheidseisen van een plan, zit je in een ernstig vervuilde omgeving dan wil je het liefst je lucht in huis gefilterd hebben, dus kan er een mechanische invoer komen.
Ook geluid kan een reden zijn, roosters kunnen vaak niet in een geluidwerende gevel worden toegepast, dus dan ga je voor systeem 4.

[ Voor 43% gewijzigd door _RickvdL_ op 19-03-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
Anoniem: 11851 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 02:02:
[...]

Dank je! dat is een heel goed punt, ik heb net zojuist de huurdersvoorwaarden er op doorgelezen en daar staat in dat het verboden is om een afzuigkap te monteren op de ventilatie.
Dit soort ofzuigkap aansluitingen op een gemeenschappelijk ventilatie kanaal komen best veel voor.
Als dit het in jouw geval is hangt het denk ik af van je relatie met je mede-buren-huurders. Is de relatie goed dan zou je bij diverse buren kunnen vragen of ze een afzuigkap oid hebben aangesloten en subtiel melden dat dit niet mag omdat het luchtafvoersysteem niet meer goed werkt en de lucht juist bij anderen naar binnen wordt geblazen in plaats van afgevoerd.
Je kan ook een briefje ophangen in een gemeenschappelijke ruimte om te melden dat je rommel uit de mechanische ventilatie buizen binnen krijgt, vermoedelijk door een aangesloten afzuigkap en artikeltje van huurderovereenkomst met verbod daarop eronder quoten oid.

Of doe een sherlock holmes: Als het een aangesloten afzuigkap is kan je aan de kookluchtjes mogelijk ook vinden wie de veroorzaker is, even ruiken welke voordeur gelijk ruikt als je badkamer rond etenstijd :P
protip: Ruikt het naar wiet ruikt dan is het geen afzuiging van iemand zijn keuken maar zijn kwekerij :X

(Bij koop appartementen zou je dit soort vermoedens van 'overtredingen' in de VVE vergadering ter sprake kunnen brengen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:15
De condens die ontstaat door het douchen hecht zich aan de aanwezige stof in de lucht en dit slaat vervolgens neer in de ruimte. In de rest van het huis zit deze stof ook in de lucht, maar slaat niet zo snel neer doordat de lucht daar niet zo vochtig is.

Woon je pas in deze woning en heb je onlangs verbouwd? Schuren etc. zorgt voor veel stof en dat zie je dan in de badkamer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
zou een stuk filterdoek van een afzuigkap of stofzuiger zitten ze ook weleens bij eromheen plakken of een mondkapje filtert ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:12
Ik vraag me af of we hier wel met een gezamelijke afvoer kanaal te maken hebben. De woning heeft zijn eigen ventilatie box als die op een gezameijke kanaal zitten en 1 woning zet zijn box oplaag en da andere hoog dan heb je dus al een probleem. Bij een gezamelijk kanaal zijn er alleen afzuig roosters in de woning en staat er een afzuig ventilator op het dak die centraal afzuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
andre208 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:38:
De woning heeft zijn eigen ventilatie box als die op een gezameijke kanaal zitten en 1 woning zet zijn box oplaag en da andere hoog dan heb je dus al een probleem. Bij een gezamelijk kanaal zijn er alleen afzuig roosters in de woning en staat er een afzuig ventilator op het dak die centraal afzuigt.
Er zijn veel ventilatiesystemen geplaatst in de hoogbouw waar in de woning een ventilatiebox is geplaatst en die met de afblaas uitmondt op een gezamelijk afvoerkanaal naar bijv. het dak. Normaal wordt tussen de box en het afvoerkanaal een terugslagklep geplaatst. Zodoende kan er geen lucht de woning in komen, zelfs niet als de bewoner de stekker er uit trekt (en dat komt helaas nog al eens voor)
Het is dus pertinent niet waar dat er problemen zijn als één bewoner zijn ventilatie laag zet en de rest staat op hoog. Of er zijn heel andere problemen in het kanaalsysteem aan de hand.

Ik vind de verklaring van aan vocht gebonden stof best wel een interessante.

[ Voor 3% gewijzigd door Tavru op 19-03-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Tavru schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:15:
[...]

Er zijn veel ventilatiesystemen geplaatst in de hoogbouw waar in de woning een ventilatiebox is geplaatst en die met de afblaas uitmondt op een gezamelijk afvoerkanaal naar bijv. het dak. Normaal wordt tussen de box en het afvoerkanaal een terugslagklep geplaatst. Zodoende kan er geen lucht de woning in komen, zelfs niet als de bewoner de stekker er uit trekt (en dat komt helaas nog al eens voor)
Het is dus pertinent niet waar dat er problemen zijn als één bewoner zijn ventilatie laag zet en de rest staat op hoog. Of er zijn heel andere problemen in het kanaalsysteem aan de hand.

Ik vind de verklaring van aan vocht gebonden stof best wel een interessante.
Ja, want die kleppen zitten echt overal en werken ook altijd 8)7
Anoniem: 11851 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 02:02:
[...]

p.s. meer dan 14 onderbroeken? heb jij die schoon liggen in de kast? :+
Ja, ik leg geen vieze onderbroeken in de kast.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-03-2020 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:17
Heb je toevallig een afzuigkap aangesloten op het systeem? Zou kunnen dat je daarmee stof in je badkamer blaast. Verder idd gewoon een dag het gat afplakken en kijken of je verschil ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
kabeltjekabel schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:29:

Ja, want die kleppen zitten echt overal en werken ook altijd 8)7
Ik schreef ook "...normaal..." :), het blijft een voorschrift. En ja, ik ken de installateurs en weet ook dat niet alles gaat zoals het zou moeten. Maar ook het gebrek aan onderhoud kan er voor zorgen dat die kleppen niet meer gangbaar zijn.

Ik denk dat de TS zo langzamerhand zoveel tips heeft gekregen dat hij/zij nog wel even bezig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:13
Misschien is dit wel het antwoord _O- : https://www.dumpert.nl/item/7868695_65ff2a3c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kleine update:

K'heb nu een paar dagen (toevallig) geen wasjes gedraaid en zie aanzienlijk minder troep.

K'had ook de afgelopen dagen een papiertje tegen het afzuigkanaal geplakt, en die is er nog niet afgevallen.
Dat er in het kanaal geblazen wordt door externe factoren/afzuigkappen kan ik zo te zien uitsluiten.

Dan blijft als enige boosdoener over de afwasmachine. maar dat ding is net 1 jaar oud?
Pagina: 1