Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 22:07
Ik kwam erachter dat maar 8gb van mijn 16gb werkt. Nu blijkt niet een van de geheugen sticks maar een slot in het moederboard het probleem te zijn. Ik heb ze nu in 2 andere sloten gezet maar nu krijg ik deze melding

memory modules were found on non optimized memory slot

Volgens cpu-z draaien ze wel dual channel.. Ga ik hiervan hinder ondervinden of maakt dit niet zo heel veel uit want ik ga toch maar 2 van de 4 sloten gebruiken dus als dit prima is laat ik dit liever voorlopig even zo.. Tenzij er natuurlijk grote nadelen aan hangen. Google bood niet echt heel veel uitkomst.

het is een MSI x470 gaming plus moederboard.
Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt ze het best installeren zoals op pagina 6 van de handleiding. Hoe heb jij ze nu? Kun je nog wat spelen zodat ze beter overeen komen met de handleiding?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ja maar het dimma2 slot is defect dus ze zitten nu in dimma1 en dimmb1. Is dat nadelig want ik heb nog garantie maar als het weinig uitmaakt laat ik het liever zo. Moederbord eruit halen met alle extra aangesloten spullen zoals watercooling op cpu is ellende. En dan ben ik het bord ook een week kwijt denk is als alternate al open is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@arjanvr Je kan misschien met lagere snelheden te maken krijgen en/of je moederbord gaat wat langzamere timings instellen (secundaire en tertiëre).
Voor gamen en dagelijks gebruik merk je er niets van tenzij je 3600MT/s (Mhz) modules hebt die niet sneller willen dan 3200MT/s dan is het omruilen van je moederbord de moeite waard. Anders zo laten als je er vrede mee hebt.

Voor de zekerheid wel een x aantal uur memtest86 draaien of hci memtest dat het stabiel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Dan nog zou ik het moederbord aanmelden voor RMA. Je wil toch geen moederbord waar nu al een memory slot van defect is?

Dan maar een beetje werk zou ik denken, maar een nu al defect bord no way...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Geheugensloten zijn relatief domme dingen, daar kan niet zoveel aan kapot zolang je de geheugenmodules er niet met je voeten indrukt. Wat veel vaker het geval is dat er bij het plaatsen van de cpu pinnetjes in de cpu-socket verbogen zijn. Aangezien de geheugencontroller in de cpu zit kan dat tot dit soort problemen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik heb maanden geleden mijn cpu vervangen. Meer dan een jaar denk ik en daar ben ik verder niet aangekomen. Toen had ik ook al die tijd gewoon 16gb maar nu ineens nog maar 8. Ik dacht eerst dat de mem stick defect was maar na wat wisselen en testen merkte ik dat het slot het niet doet. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar waarom zou de cpu na maanden ineens problemen geven.

@Knee-Buckler ik zal eens bij alternate navragen of ik het nog bij Ridderkerk (vlak bij) kan inleveren en wat momenteel de reparatie tijd is ivm corona of dat ze hem testen en omruilen.

[ Voor 20% gewijzigd door arjanvr op 19-03-2020 09:59 ]

Pagina: 1