De vraag
Mijn PC crasht tijdens het laden of het spelen van sommige games. Er is geen BSOD of andere error melding. Nadat de PC gecrasht is de start de PC automatisch opnieuw op en lijkt het alsof het moederbord naar nieuwe hardware aan het zoeken is o.i.d.Zie hier een video van de crash: https://d.pr/v/IzHE4E
Waar denken jullie dat het aan ligt? Ik heb het idee dat het aan mijn videokaart ligt en zit te denken om deze terug te sturen. Ik vind het vooral vreemd dat het maar bij sommige games gebeurd.
Dit is wanneer het gebeurd
- Elke keer: Loading the game Division 2, soms ook wanneer het menu geladen wordt
- 1 of 2 keer tijdens: Planet Coaster
- 3 keer tijdens: COD Modern Warfare, 2 keer tijdens het laden, 1 keer in-game. Daarna niet meer geprobeerd.
- 1 keer tijdens: The Witcher 3, dit spel heb ik al aardig wat uren gespeeld zonder problemen
Dit is wanneer het niet gebeurd
- Tijdens het spelen van bijvoorbeeld Assassins Creed:Odysess, Battlefield 5, Rainbow Six Siege, Red Dead Redemption 2, GTA V, Arma 3, Rocket League, Metro Exodus. (Allemaal op hoge settings)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Relatief nieuwe build:
- CPU: Ryzen 3600, stock
- CPU Cooler: Be quiet! Dark Rock 4
- MOBO: B450 Gaming Pro Carbon AC
- RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
- GPU: GigaByte GeForce RTX 2070 SUPER GAMING OC 8G (heeft coil whine)
Van mijn vorige build
- PSU: be quiet! Pure Power CM L8 630W ATX23
- SSD met OS: Samsung 850 EVO 250gb
- SSD met games: Crucial MX300 750 GB
- HDD: WD Green 1TB
Wat ik al geprobeerd heb
Om mijn pogingen om het probleem op te lossen te testen heb ik telkens The Division 2 gebruikt omdat deze consistent crasht.- Reinstalling en het updaten van alle drivers (GPU, Chipset)
- Fresh install van Windows
- BIOS naar default settings
- BIOS version: 7B85v1B
- BIOS version: 7B85v1A
- Division 2 opnieuw installeren en verifiëren in uPlay
- Division 2 naar andere SSD verplaatsen
- Stress testing van CPU en GPU tegelijkertijd, de temperaturen blijven normaal.
Wat ik gevonden heb
- Als ik de settings van The Division 2 naar het allerlaagste zet crasht de PC niet meer. Verhoog ik ze weer naar Ultra dan crasht de pc weer.
- Ik heb de lampjes van mijn componenten in de PC in de gaten gehouden tijdens de crash en ze blijven normaal branden, ze flitsen dus niet. Ik heb dit gedaan om te kijken of de stroom weg valt wat misschien kan aangeven dat er iets mis is met de PSU. Ik heb alleen geen idee of dit een goede methode is om dit te testen.