PC crasht en reboot in sommige games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 09:11

De vraag

Mijn PC crasht tijdens het laden of het spelen van sommige games. Er is geen BSOD of andere error melding. Nadat de PC gecrasht is de start de PC automatisch opnieuw op en lijkt het alsof het moederbord naar nieuwe hardware aan het zoeken is o.i.d.

Zie hier een video van de crash: https://d.pr/v/IzHE4E

Waar denken jullie dat het aan ligt? Ik heb het idee dat het aan mijn videokaart ligt en zit te denken om deze terug te sturen. Ik vind het vooral vreemd dat het maar bij sommige games gebeurd.

Dit is wanneer het gebeurd

• Elke keer: Loading the game Division 2, soms ook wanneer het menu geladen wordt
  • 1 of 2 keer tijdens: Planet Coaster
  • 3 keer tijdens: COD Modern Warfare, 2 keer tijdens het laden, 1 keer in-game. Daarna niet meer geprobeerd.
  • 1 keer tijdens: The Witcher 3, dit spel heb ik al aardig wat uren gespeeld zonder problemen

Dit is wanneer het niet gebeurd

• Tijdens het spelen van bijvoorbeeld Assassins Creed:Odysess, Battlefield 5, Rainbow Six Siege, Red Dead Redemption 2, GTA V, Arma 3, Rocket League, Metro Exodus. (Allemaal op hoge settings)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Relatief nieuwe build:
  • CPU: Ryzen 3600, stock
  • CPU Cooler: Be quiet! Dark Rock 4
  • MOBO: B450 Gaming Pro Carbon AC
  • RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
  • GPU: GigaByte GeForce RTX 2070 SUPER GAMING OC 8G (heeft coil whine)
Van mijn vorige build
  • PSU: be quiet! Pure Power CM L8 630W ATX23
  • SSD met OS: Samsung 850 EVO 250gb
  • SSD met games: Crucial MX300 750 GB
  • HDD: WD Green 1TB

Wat ik al geprobeerd heb

Om mijn pogingen om het probleem op te lossen te testen heb ik telkens The Division 2 gebruikt omdat deze consistent crasht.
  • Reinstalling en het updaten van alle drivers (GPU, Chipset)
  • Fresh install van Windows
  • BIOS naar default settings
  • BIOS version: 7B85v1B
  • BIOS version: 7B85v1A
  • Division 2 opnieuw installeren en verifiëren in uPlay
  • Division 2 naar andere SSD verplaatsen
  • Stress testing van CPU en GPU tegelijkertijd, de temperaturen blijven normaal.

Wat ik gevonden heb

• Als ik de settings van The Division 2 naar het allerlaagste zet crasht de PC niet meer. Verhoog ik ze weer naar Ultra dan crasht de pc weer.
  • Ik heb de lampjes van mijn componenten in de PC in de gaten gehouden tijdens de crash en ze blijven normaal branden, ze flitsen dus niet. Ik heb dit gedaan om te kijken of de stroom weg valt wat misschien kan aangeven dat er iets mis is met de PSU. Ik heb alleen geen idee of dit een goede methode is om dit te testen.

Beste antwoord (via jelleo op 21-03-2020 17:11)

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:45
Dikke kans dat je voeding het begeven heeft. Ik heb dit ook eens gehad in het verleden. Alles geprobeerd, bleek uiteindelijk ook defecte voeding te zijn (kwam er alleen achter door deze te vervangen) Had ook die kernel 41 task 63 error.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt zelf al veel gedaan aan troubleshooting. chapeau.

A.d.h.v. je film zie je dat windows er erg lang over doet om op te starten na een crash. start windows ook zo traag op als je je PC normaal aanzet?

Aparte is wel dat Windows niet aangeeft dat het OS gecrashed is, maar gelijk reset. dat ziet er echt uit als een hardware probleem.

Kijk eens in de windows event viewer onder custom views > administrative events en kijk of je iets tegenkomt wat met hardware te maken heeft.

630w psu zou meer dan genoeg moeten zijn. GPU goed aangesloten qua externe voeding, dus niet dat hij alleen via het PCI slot stroom krijgt?

P.S. coil whine is, buiten dat het irritant kan zijn, onschuldig. k'heb hetzelfde met m'n 1080GTX

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Het zou kunnen zijn dat je PSU, alles van 1 12V rail aftrekt. Check even of de 12V stekker van je CPU vanaf rail 1 gaat, en je GPU vanaf rail 2.

edit: Die ene rail kan maximaal 30A aan. Dat is slechts 360W, wellicht niet voldoende voor een 2070 en ryzen processor onder volle belasting.

Belasting is overigens te simuleren met prime95 voor CPU en furmark voor de GPU.

[ Voor 44% gewijzigd door M2M op 18-03-2020 21:20 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:05
Zit je cpu koeler er wel goed op? Heb vroeger soort gelijk iets gehad en toen zat mijn koeler er niet goed op. Dus hij werd te warm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleo
Bedankt voor jullie antwoorden! Helaas is het probleem nog niet opgelost.

A.d.h.v. je film zie je dat windows er erg lang over doet om op te starten na een crash. start windows ook zo traag op als je je PC normaal aanzet?
Klopt, dit gebeurd alleen als de PC crasht. Als dit niet gebeurd start de PC gewoon normaal op.

Kijk eens in de windows event viewer onder custom views > administrative events en kijk of je iets tegenkomt wat met hardware te maken heeft.
Dit lijkt op de log van de crash: https://d.pr/i/4nXZjh

630w psu zou meer dan genoeg moeten zijn. GPU goed aangesloten qua externe voeding, dus niet dat hij alleen via het PCI slot stroom krijgt?
Ik heb de stekkertjes er nog eens uitgehaald en opnieuw ingedaan maar ze lijken gewoon goed te zitten. Als ik de PC aanzet flitsen 2 witte lampjes die bovenop de stekkertjes zitten even.

Het zou kunnen zijn dat je PSU, alles van 1 12V rail aftrekt. Check even of de 12V stekker van je CPU vanaf rail 1 gaat, en je GPU vanaf rail 2.
Ik heb op internet even rondgezocht naar wat de rails precies zijn maar werd er niet heel veel wijzer van in combinatie met mijn PSU. Omdat er maar twee PCIe power outputs opzitten heb ik het stekkertje van PCIe1 naar PCIe2 verplaatst. Deze foto is van hoe het ervoor zat, het stekkertje zit nu dus in de rode aansluiting.
https://d.pr/i/Noypju Is dit wat je bedoeld?

Zit je cpu koeler er wel goed op? Heb vroeger soort gelijk iets gehad en toen zat mijn koeler er niet goed op. Dus hij werd te warm.
Ik heb het nog eens getest met furmark en prime95 tegelijkertijd en de GPU wordt ongeveer 60 graden en de CPU 70 graden. De temperatuur van de CPU loopt heel langzaam ietsje op naarmate ik de benchmarks lang aan laat staan. Tijdens het runnen van deze benchmarks tegelijkertijd gebeurd er verder niks bijzonders met de PC.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sn3gG3l
Dikke kans dat je voeding het begeven heeft. Ik heb dit ook eens gehad in het verleden. Alles geprobeerd, bleek uiteindelijk ook defecte voeding te zijn (kwam er alleen achter door deze te vervangen) Had ook die kernel 41 task 63 error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:20
Sn3gG3l schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:52:
Na het lezen van de uitgebreide tests van de OP (Chapeau daarvoor!) dacht ik ook gelijk aan de voeding. Het lijkt erop dat deze het net niet trekt als de load te zwaar wordt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
Wylana schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:10:
[...]

Na het lezen van de uitgebreide tests van de OP (Chapeau daarvoor!) dacht ik ook gelijk aan de voeding. Het lijkt erop dat deze het net niet trekt als de load te zwaar wordt.
Bij mij was de voeding wel zwaar genoeg toen maar defect geraakt. Was wel gewoon Corsair voeding en gold alleen ging kapot :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Dit zijn zoals eerder al gezegd typische voeding problemen, klapt er uit onder hoge stress.
De beste hoog wattage voeding kan ook defect raken.

[ Voor 22% gewijzigd door unfor op 20-03-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleo
Thanks voor de antwoorden! Dat wordt een nieuwe voeding bestellen, vanavond maar op zoek naar een goede vervanger. Als jullie nog suggesties hebben hoor ik dat graag 😬.

Voordat ik een nieuwe voeding bestel heb ik nog een vraag: Waarom gebeurd dit in sommige games en niet wanneer ik een stresstest voor zowel de CPU als GPU tegelijkertijd run? Zit daar verschil in qua load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
jelleo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:28:
Thanks voor de antwoorden! Dat wordt een nieuwe voeding bestellen, vanavond maar op zoek naar een goede vervanger. Als jullie nog suggesties hebben hoor ik dat graag 😬.

Voordat ik een nieuwe voeding bestel heb ik nog een vraag: Waarom gebeurd dit in sommige games en niet wanneer ik een stresstest voor zowel de CPU als GPU tegelijkertijd run? Zit daar verschil in qua load?
Het mooie aan de pricewatch is dat de meest populaire voeding meteen al bovenaan staat, en dan nemen we deze:

pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

OMD

Ik had ook exact dezelfde fout jaren geleden. Was ook de voeding. Bij mij gebeurde het ook nog wel is random op de desktop.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleo
Ik heb de voeding besteld, als het goed is komt ie morgen binnen. Ik zal laten weten of het gelukt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleo
De nieuwe voeding zit er in en de pc draait weer als een zonnetje zonder crashes! Thanks voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
Goed om te horen dat je probleem is opgelost! Veel gameplezier gewenst :)

Pagina: 1