NetCTL en LACP, dubbele snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:37
Mijn vraag
Ik wil graag 2 netwerkconnecties samengevoegd hebben voor dubbele snelheid op mijn Arch Linux server, maar ik heb geen idee hoe. Bond aanmaken lukt prima, de switch registreert netjes de LACP link, maar de link blijft 1 gbit/s. In mijn Windows machine heb ik dezelfde netwerkkaart en daar is de link wel gewoon 2gbit/s.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel X550-T2 in beide machines (moet nog een keer een 10 gbit switch komen)
Zyxel GS1910-24 switch

Windows 10 op de gamebak en Arch Linux op de server.

/etc/netctl/bond0 :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Description="20gbit bond interface"
Interface="bond0"
Connection=bond
BindsToInterfaces=("enp1s0f0" "enp1s0f1")
IP=static
Address="192.168.1.2/24"
Gateway="192.168.1.1"
DNS="192.168.1.1"
Mode=802.3ad
LACPTransmitRate=fast
IP6=stateless

cat /proc/net/bonding/bond0 :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Ethernet Channel Bonding Driver: v3.7.1 (April 27, 2011)

Bonding Mode: IEEE 802.3ad Dynamic link aggregation
Transmit Hash Policy: layer2 (0)
MII Status: up
MII Polling Interval (ms): 100
Up Delay (ms): 0
Down Delay (ms): 0
Peer Notification Delay (ms): 0

802.3ad info
LACP rate: slow
Min links: 0
Aggregator selection policy (ad_select): stable

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In het /etc/netctl/bond0 heb ik een paar keywords geprobeerd voor de link rate (LinkRate, LACPRate, LACPTransmitRate). Geen van alleen deed iets. Kon er niets over vinden bij netctl, het LACPTransmitRate keyword heb ik van deze pagina. I know, gaat over Systemd ipv netctl, maar leek compatible.

Maar ik weet ook niet of dat de instelling is die ik moet hebben voor de snelle verbinding.

Als iemand weet welke verandering(en) ik moet maken aan het config bestand of op een andere plek, please let me know _/-\o_

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
Misschien laat Windows de aggregate link rate zien en Linux gewoon de onderliggende fysieke link rate? Voor beide valt wat te zeggen.

Daarnaast, je spreekt over 'dubbele snelheid' - ben je op de hoogte van het feit dat de maximale throughput van één enkele (TCP) stream nog steeds 1 Gbit/s is? Dat is een veelvoorkomende misvatting over 802.3ad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Als je weet hoe je load balancing mechanisme gaat functioneren vanaf je server weet je ook wat je zou moeten zien en kun je dus ook bepalen of je traffic op de 2 linken zou moeten hebben.

Zo te zien wordt er gebruik gemaakt van :

Transmit Hash Policy: layer2

Dit betekend volgens de documentatie :

layer2

Uses XOR of hardware MAC addresses and packet type ID
field to generate the hash. The formula is

hash = source MAC XOR destination MAC XOR packet type ID
slave number = hash modulo slave count

This algorithm will place all traffic to a particular
network peer on the same slave.

This algorithm is 802.3ad compliant.

Dus kijk dan even naar de interface statistieken van de betrokken fysiek interfaces op de switch, hebben ze beide traffic of traffic gehad als onderdeel van de bond ? Zo ja werkt LACP naar behoren en heb je te maken met een cosmetisch iets. Je interfaces zijn met enige zekerheid niet 2x 500Mbit geworden :-)

Probeer een aantal sources destination mac combinaties om er zeker van te zijn dat je een L2 combi's pakt.

Hou hier ook even in de gaten dat zowel de host als de switch hier eigen keuzen in maken, dus zou je ook op je switch even na moeten gaan welke default Policy voor load balancing gebruikt wordt en of dit wel optimaal is voor jouw specifieke usecase.

Ik ben zelf voorstander van SIP XOR DIP waarbij een hash gebaseerd wordt op source en destination ip, maar dat wordt niet overal ondersteund.

[ Voor 51% gewijzigd door mash_man02 op 19-03-2020 15:59 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je je eerst beter in de materie moet verdiepen zie ook de opmerking van @Thralas voor jouw thuis gaat het voor een enkele 1 op 1 verbinding geen winst opleveren. Deze techniek is vooral voor een veel op 1 verbinding waardoor de totale throughput groter wordt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.