Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Vraag
Beste antwoord (via Wim-Bart op 25-03-2020 02:59)
Je hebt een pricewatch: Asus Prime X570-PRO toch? Die heeft namelijk een ARGB header. Zie:
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-X570-PRO/overview/
Oh en als het super RGB moet, tja de Nitro+ SE. Heb je ook RGB ventilatoren en dit is de enige RX5700XT met VRAM dan uit de fabriek is overclockt. Maakt deze meteen ook de snelste RX5700XT die je kan kopen, naast toch al eigenlijk de beste.
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT Special Edition
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Alle reacties
ik heb de XFX versie en de koeling is goed maar de chip zelf is echt een nachtmerrie dat ding lijkt met elke driver update meer ziektes te krijgen.
Dat is tenminste mijn ervaring
Je hebt een pricewatch: Asus Prime X570-PRO toch? Die heeft namelijk een ARGB header. Zie:
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-X570-PRO/overview/
Oh en als het super RGB moet, tja de Nitro+ SE. Heb je ook RGB ventilatoren en dit is de enige RX5700XT met VRAM dan uit de fabriek is overclockt. Maakt deze meteen ook de snelste RX5700XT die je kan kopen, naast toch al eigenlijk de beste.
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT Special Edition
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Op het laatste moment overgestapt op een Powercolor Red Devil 5700 XT. Ik kon deze een paar dagen testen en alle issues welke ik had met 580RX dual screen opstelling had ik niet met 5700 XT. Dus heb de Red Devil aangeschaft.
[ Voor 23% gewijzigd door Wim-Bart op 15-04-2020 18:39 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |
Ja, maar zelfs al is de kaart zo goed, wanneer ik zie hoe veel issues er zijn met dual screen en de Software heb ik er een hard hoofd in. Ben twee avonden kwijt geweest om mijn huidige RX580 stabiel te krijgen met de huidige drivers. Moet 2019 Adrenalin Software draaien met nieuwste drivers om het stabiel te houden. Afgezien van het feit dat na iedere drivers de schermen op 60Hz staan. Nee AMD heeft afgedaan. Ik geef liever 100 Euro meer uit voor een kaart waar de software van werkt dan iedere keer geklooi.BlackBarryNL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:23:
Je kan een goed exemplaar hebben of slecht een slecht exemplaar stuur je terug of terug roep actie van asus. Ze zijn niet allemaal slecht ik heb hier een goede zonder hitte problemen en ben er tevreden mee. Zou ik hem weer kopen? Ja zeker deze rx 5700 xt heeft de grootste koel blok en is ook stil. Je kan natuurlijk ook voor een power color red devil gaan ook goede kaart. Als je echt de asus wil gewoon doen ze zijn momenteel bezig met een terug roep actie en je kan deze natuurlijk retour doen.
idd als je plug & play wil en budget van 100 meer niet uitmaakt dan is de keuze snel gemaakt. Veel plezier er mee.Wim-Bart schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:54:
[...]
Ja, maar zelfs al is de kaart zo goed, wanneer ik zie hoe veel issues er zijn met dual screen en de Software heb ik er een hard hoofd in. Ben twee avonden kwijt geweest om mijn huidige RX580 stabiel te krijgen met de huidige drivers. Moet 2019 Adrenalin Software draaien met nieuwste drivers om het stabiel te houden. Afgezien van het feit dat na iedere drivers de schermen op 60Hz staan. Nee AMD heeft afgedaan. Ik geef liever 100 Euro meer uit voor een kaart waar de software van werkt dan iedere keer geklooi.
Uhmm, ik had een slecht kaart gekregen van de ROG STRIXX, dit heb ik aangepast door 2 kleine ringetjes ertussen te drukken. Nu werkt die perfect, en de performance is echt wel geweldig.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:11:
Ik zou de ROG Strix vergeten en een goede RX5700XT kopen. Zelfs met de juiste schroeven is een ROG Strix niet zo geweldig. MSI Gaming X, Powercolor Red Devil en Sapphire Nitro+ zijn gewoon beter. Bij die laatste is er een ARGB header op de videokaart aanwezig om deze aan te sluiten op je moederbord en zo te synchroniseren met de software van het moederbord.
Ik heb deze op dit moederbord: pricewatch: Asus PRIME X470-PRO en de kleuren van de videokaart en het moederbord heb ik ook gelijk, door gewoon de software te gebruiken die je kan downloaden voor het ASUS bord.
Het is als je pech hebt 2 plaatjes ertussen plaatsen, en als je de goede krijgt is het Plug en Play en is het echt wel de beste 5700 XT die je kan krijgen.
Ook gebruik ik gewoon de laatste software van alles, en heb nog geen crashes of wat dan ook gehad. Is gewoon stabiel en werkt top! (zie mijn inventaris voor mijn complete systeem)
[ Voor 10% gewijzigd door Knee-Buckler op 25-03-2020 10:32 ]
Dat werkt niet omdat Sapphire net zoals elk ander bedrijf hun eigen RGB software heeft en ze elkaars hardware in de regel niet eens herkennen, laat staan ondersteunen. Het punt is juist dat Sapphire er een ARGB header bij doet zodat de software van in principe elk ander bedrijf, de RGB van die kaart kan aanspreken en controleren. In plaats van een vendor lock in te stellen zoals ASUS, MSI, Gigabyte, Corsair etc, maakt Sapphire de RGB toegankelijk voor iedereen met een ARGB header op hun moederbord.Knee-Buckler schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:31:
[...]
Uhmm, ik had een slecht kaart gekregen van de ROG STRIXX, dit heb ik aangepast door 2 kleine ringetjes ertussen te drukken. Nu werkt die perfect, en de performance is echt wel geweldig.
Ik heb deze op dit moederbord: pricewatch: Asus PRIME X470-PRO en de kleuren van de videokaart en het moederbord heb ik ook gelijk, door gewoon de software te gebruiken die je kan downloaden voor het ASUS bord.
Het is als je pech hebt 2 plaatjes ertussen plaatsen, en als je de goede krijgt is het Plug en Play en is het echt wel de beste 5700 XT die je kan krijgen.
Ook gebruik ik gewoon de laatste software van alles, en heb nog geen crashes of wat dan ook gehad. Is gewoon stabiel en werkt top! (zie mijn inventaris voor mijn complete systeem)
Vervolgens is het probleem met de ROG Strix wel opgesomd met "ik moest er ringetjes tussen plaatsen". Dat hoort gewoon niet voor een high end model van een bedrijf dat systematisch zichzelf positioneert als premium en beter dan de concurrentie. Het is ook willekeur of je nu een goede of slechte krijgt. Immers ging de productie in begin januari dicht en daarna brak er een of ander virus uit waardoor productie en voornamelijk verscheping problematisch is. Zijn er ook nog de verhalen van mensen die er eentje hebben opgestuurd vanwege dit probleem en ASUS het probleem niet op heeft gelost. Als dat enorme koelblok van ongeveer 845g vervolgens ook nog eens minder presteert dan een Nitro+ die rond de 485g zit, de ventilatoren luidruchtiger zijn en het ook nog eens goedkope sleeve bearings hebben, tja wat is er dan aan te raden?
Heel bot, maar de ROG Strix kan niet op tegen de concurrentie. RGB vendor lock is zo ongeveer de enige reden waarom je het zou overwegen, en Sapphire heeft daar ook een oplossing voor. Ik kan die kaart simpelweg aan niemand aanraden omdat er betere opties zijn. Opties die in de regel ook nog eens goedkoper zijn.
Helaas is het koeling gebeuren niet in orde maar als je deze kaart goedkoop tweedehands kan scoren lijkt het mij serieus het overwegen waard om een aio mod erop te plaatsen of een waterblok als die er al voor zijn gemaakt. Dus om Asus nu helemaal af te schipperen als rommel lijkt mij niet geheel op zijn plaats los van het feit dat de koeling nog steeds of nu inmiddels niet meer geheel correct is gemonteerd.
Het betere PCB is alleen vrij zinloos omdat de "mindere PCB's" alsnog ruim voldoen. Je moet flink over de 1200mv gaan om echt gebruik te maken van die VRM's en dat gaat waarschijnlijk ten koste van zowel prestaties als levensduur van de chip. Je maakt een RX5700XT in de regel iets sneller door voltage te verlagen, niet verhogen. Je gaat gewoon niet voorbij die 250A komen zonder er een LN2 pod op te zetten. 250A vertaalt zich met 1,2v namelijk in 300W, voor alleen de GPU core. De high end RX5700XT's hebben allemaal een GPU core powerlimiet van rond de 220W. De Powercolor Liquid Devil heeft 270W en dat is behoorlijk voor een RX5700XT.ChronoTtrigger schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:39:
Volgens mij heeft de Rog Strix kaart één van de beste pcb's als het om de navi chip gaat. Bron: https://www.youtube.com/watch?v=ioJHGyivLpQ
Helaas is het koeling gebeuren niet in orde maar als je deze kaart goedkoop tweedehands kan scoren lijkt het mij serieus het overwegen waard om een aio mod erop te plaatsen of een waterblok als die er al voor zijn gemaakt. Dus om Asus nu helemaal af te schipperen als rommel lijkt mij niet geheel op zijn plaats los van het feit dat de koeling nog steeds of nu inmiddels niet meer geheel correct is gemonteerd.
Als je dus eenmaal dat punt heb bereikt dat het ruim afdoende is, dan ga je kijken naar koeling en bouwkwaliteit. Daar valt de ROG Stix gewoon tegen, vergeleken met de high end opties van Sapphire, Powercolor, MSI en in mindere mate ook Gigabyte en zelfs XFX waar ook heel wat over te zeggen viel voordat ze met de THICC III kwamen.
Volgens mij heb jij deze link zelf ook eens geplaatst, not sure.
YouTube: Asus Strix Fix, Another Defective Radeon RX 5700 XT
Wat is er volgens jou compleet mis aan de videokaart los van het feit dat het koelblok voorheen niet goed was gemonteerd. Volgens mij is alles gewoon A kwaliteit behalve schroefjes aandraaien in de fabriek.
Kijk zelf maar naar dit overzicht.
https://www.techpowerup.c...o-special-edition/32.html

[ Voor 16% gewijzigd door Sokucho op 25-03-2020 21:49 ]
Mijn Nitro+ in een relatief zwakke airflow behuizing haalt niet eens 95 graden hotspot. De ventilator hoef ik ook niet aan te raken omdat dit uit de fabriek al uitstekend is. Dat is dus mijn punt. Je betaalt al snel meer dan €50 extra voor een high end RX5700XT en daar hoort gewoon een high end product bij dat werkt. ASUS heeft daarin gefaald en het zelf oplossen met andere schroeven, plastic ringen of undervolting is geen argument als er goedkopere en superieure alternatieven beschikbaar zijn. In volgorde de Sapphire Nitro+, de Powercolor Red Devil en de MSI Gaming X. De manier hoe ASUS dit maanden heeft genegeerd, daarna AMD de schuld probeerde te geven en vervolgens schoorvoetend terug moest komen van die beschuldigingen, is ook tekenend. Hebben we het nog niet gehad over de helemaal schandalige ASUS TUF Gaming situatie...BlackBarryNL schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:37:
@DaniëlWW2 Heb hier een goede zonder enige aanpassingen max 64 graden en hotspot van 95. Met undervolt 1.050 en 2000mhz 55graden hotspot 78. Geluidsproductie met 1500/1600rpm max niet te horen en zonder undervolt ook redelijk stil. Waarschijnlijk hebben ze in die review een slechtere variant. Deze kaart heeft een beest van een koeler! Heb je deze variant überhaupt zelf dat je deze zo erg af kraakt?
Je schiet nu in het defensief omdat je dit product zelf hebt, maar ik baseer me gewoon op een lange lijst van reviews. HWU, Guru3D, TPU, IgorsLab, GamersNexus etc, ik heb ze allemaal doorgenomen. Ze raden echt niet voor niks voornamelijk de Nitro+ en de Red Devil aan. Vervolgens is het niet dat er sommige exemplaren waren die deze fout hebben en andere niet. Nee, de eerste maanden aan productie hebben allemaal deze problemen. ASUS gaat echt niet twee aparte typen schroeven door elkaar gebruiken voor een eigen ontworpen product dat ze met de tienduizenden produceren. Het probleem duikt ook niet op in veel reviews omdat de ze kaarten testen op een horizontale testbank waardoor de videokaart verticaal staat. Zodra je de videokaart horizontaal in je PC hangt, beginnen de problemen.
Het is ook een uitermate stupide probleem. Als ik een videokaart of andere dure elektronica koop, dan controleer ik die altijd even op overduidelijke productiedefecten. Als ik een ROG Strix had gekocht, dan had ik dit gezien voordat ik de kaart had geïnstalleerd in mijn PC. Als ik het als nota bene historicus, zeer zeker geen ingenieur, dit al kan, dan mag ik toch hopen dat ze bij ASUS een pre productiemodel kan pakken en deze even vijf minuten kan bekijken. Dan had je het al moeten zien. Er gewoon even naar kijken is genoeg.
Nota bene type ik dit met een ASUS moederbord in mijn systeem. Een moederbord waar ik zeer tevreden over ben. Ik kan makkelijk ASUS producten aanraden of zelf kopen als ze ook echt goed zijn, en doe dat vaak genoeg. Ik ga alleen niet doen alsof de RX5700XT ROG Strix zo geweldig is, want dat is die objectief gezien niet.
ik zie net dat de bios van mijn gpu dateert van 2019/06/16. maw de eerste bios die ze ervoor hadden... van die terugroepactie had ik zelfs nog niets vernomen.
ik heb eigenlijk zowat alles geprobeerd dat er maar softwarematig mogelijk is. bios updaten van gpu begin ik niet aan... dan ben je je garantie ook kwijt denk ik.
Je kunt de header voor ARGB gewoon aansluiten op je ASUS moederbord met controller. Dan kun je in de Trixx software aangeven dat hij daar op moet reageren.
Dus dat kan gewoon. De SE is dezelfde kaart voor zover, maar dan met de ARGB fans er al op.
@civillian1 Bios updaten met originele bios voor die kaart lijkt me niet je garantie te doen vervallen hoor.
Als je het zelf doet, wel zorgen dat het een officiele bios ism tenzij je weet wat je doet. Als je een kaart met gare bios gaat opsturen voor RMA...
Maar nee, ik snap niet hoe een bios update een hardwarematige fout op kan lossen.
Je bios updaten gaat die schroeven niet vervangen. ASUS claimde eerst dat het een BIOS probleem was, maar het is hardware.civillian1 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:41:
zou het kunnen dat dit ook een bios probleempje kan zijn?
ik zie net dat de bios van mijn gpu dateert van 2019/06/16. maw de eerste bios die ze ervoor hadden... van die terugroepactie had ik zelfs nog niets vernomen.
ik heb eigenlijk zowat alles geprobeerd dat er maar softwarematig mogelijk is. bios updaten van gpu begin ik niet aan... dan ben je je garantie ook kwijt denk ik.

Ik neem aan dat het nu wel goed werkt?Wim-Bart schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:37:
Overigens heb ik een Powercolor Red Devil 5700 XT gekocht.
Powercolor werkt als een trein. Heb hem in een 8x slot zitten omdat ik hem onder in de kast wilde. Ik maar werkt toppie.DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:10:
[...]
Je bios updaten gaat die schroeven niet vervangen. ASUS claimde eerst dat het een BIOS probleem was, maar het is hardware.![]()
[...]
Ik neem aan dat het nu wel goed werkt?
x8 zou niet uit moeten maken omdat je niet over de bandbreedte limiet zou moeten gaan. Een RTX2080Ti doet dat net. Maar goed om te horen dat het nu wel goed werkt.Wim-Bart schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:36:
[...]
Powercolor werkt als een trein. Heb hem in een 8x slot zitten omdat ik hem onder in de kast wilde. Ik maar werkt toppie.
[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-04-2020 19:48 ]
Ik heb niet de rog strix maar de radeon (blower style)DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:10:
[...]
Je bios updaten gaat die schroeven niet vervangen. ASUS claimde eerst dat het een BIOS probleem was, maar het is hardware.
Verwarrend allemaal met die verschillende varianten.
De rog strix hebben ze terug geroepen owv de schroefjes die verkeerd zitten. Wat de radeon betreft weet ik niet wat ze van zin zijn maar daar klopt zeker ook iets niet. Ik heb pubg op 1440p gedraaid en zelfs met de fan op 80% komt ie nog op 100 graden in de hotspot. Om nog maar te zwijgen van het lawaai. Bij pubg is sound enorm belangrijk en ik hoorde niemand afkomen omdat de fan boven mijn headset uitkomt. Echt waanzinnig...
De blower is dan ook erg slecht. Die kan de 225W aan hitte nauwelijks afvoeren. De hotspot mag alleen tot 110 graden dus 100 graden is niet out of spec. De betere RX5700XT's zitten ook al snel over de 90 graden. Navi 10 is gewoon ontworpen om relatief heet te mogen worden. Het probleem is als je die 110 graden bereikt en vervolgens passeert. Dan zal de GPU fors gaan terug clocken en dat wil je niet.civillian1 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:07:
[...]
Ik heb niet de rog strix maar de radeon (blower style)
Verwarrend allemaal met die verschillende varianten.
De rog strix hebben ze terug geroepen owv de schroefjes die verkeerd zitten. Wat de radeon betreft weet ik niet wat ze van zin zijn maar daar klopt zeker ook iets niet. Ik heb pubg op 1440p gedraaid en zelfs met de fan op 80% komt ie nog op 100 graden in de hotspot. Om nog maar te zwijgen van het lawaai. Bij pubg is sound enorm belangrijk en ik hoorde niemand afkomen omdat de fan boven mijn headset uitkomt. Echt waanzinnig...
Maar handmatig op 80% zetten en dan heb je echt een opstijgende straaljager. Er is nu jarenlang flink gescholden op AMD vanwege die verschrikkelijke blowers, maar voor RDNA2 in waarschijnlijk de herfst, gaan ze er eindelijk mee stoppen. Daar heb je alleen nu niks aan.

Nu moet ik zeggen dat mijn Red Devil zonder issues op OC mode de 93 graden aantikt, maar de fan's gaan niet naar de 100% en het geluid valt mee. Overigens heb ik hem niet op OC mode staan.want het verschil tussen 210 Watt en 270Watt voor 8fps is het niet waard.DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:13:
[...]
De blower is dan ook erg slecht. Die kan de 225W aan hitte nauwelijks afvoeren. De hotspot mag alleen tot 110 graden dus 100 graden is niet out of spec. De betere RX5700XT's zitten ook al snel over de 90 graden. Navi 10 is gewoon ontworpen om relatief heet te mogen worden. Het probleem is als je die 110 graden bereikt en vervolgens passeert. Dan zal de GPU fors gaan terug clocken en dat wil je niet.
Maar handmatig op 80% zetten en dan heb je echt een opstijgende straaljager. Er is nu jarenlang flink gescholden op AMD vanwege die verschrikkelijke blowers, maar voor RDNA2 in waarschijnlijk de herfst, gaan ze er eindelijk mee stoppen. Daar heb je alleen nu niks aan.
Mijn Nitro+ met de OC 220W bios doet iets van 92 a 93 graden. Dit is dan ook in de regel het allerbeste model qua hotspots. Red Devil haal koeloplossing is net iets minder dan de Nitro+, maar de silent bios van die is waarschijnlijk wel de beste van alle modellen. Als je die gebruikt, dan lijkt me dat je helemaal goed zit met de Red Devil. Het gaat ook om procentenwerk. Beiden zijn gewoon erg goed.Wim-Bart schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:47:
[...]
Nu moet ik zeggen dat mijn Red Devil zonder issues op OC mode de 93 graden aantikt, maar de fan's gaan niet naar de 100% en het geluid valt mee. Overigens heb ik hem niet op OC mode staan.want het verschil tussen 210 Watt en 270Watt voor 8fps is het niet waard.
Klopt, de meeste games die ik speel, halen dik boven de 200fps en met freesync schaalt dat naar 143/144. Dus Silent BIOS is gewoon heel erg fijn. En met WoT is de silent BIOS 106fps met alles op max en dan 144p (hd client) en lig niet echt wakker van die paar frames minderDaniëlWW2 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:53:
[...]
Mijn Nitro+ met de OC 220W bios doet iets van 92 a 93 graden. Dit is dan ook in de regel het allerbeste model qua hotspots. Red Devil haal koeloplossing is net iets minder dan de Nitro+, maar de silent bios van die is waarschijnlijk wel de beste van alle modellen. Als je die gebruikt, dan lijkt me dat je helemaal goed zit met de Red Devil. Het gaat ook om procentenwerk. Beiden zijn gewoon erg goed.
ik heb gisteren de nieuwe chipset drivers van AMD geïnstalleerd ( met de vorige scheelde ook het een en ander) en nu lijkt alles weer een beetje beter te gaan.
volledig geoptimaliseerd? ik weet het niet, daarvoor moet ik wat meer testen. maar alleszins wel beter.
ik merk net ook dat mijn bios geen xmp profiel accepteert. Hoewel ik dacht dat ik xmp op 3000mhz had staat zie ik net in cpu-z dat dit helemaal niet actief is.
weer iets om te checken haha
Ik ben er over aan het na denken of ik ook 1tje wil gaan halen.
Ik zie dat er op het internet veel problemen zijn. maar ik zie ook dat dit in maart en april nog steeds is.
Dus mijn vraag is nu: Is hij in eind mij nu wel gefixd of is het dan nog steeds slimmer om voor een andere te gaan?
Er zijn functionele modellen in omloop, waarschijnlijk naast de oude, maar het is niet alsof de ROG Strix daarmee on par is met een Nitro+ of Red Devil. Die twee zijn alsnog beter.veengames schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:02:
Hoi
Ik ben er over aan het na denken of ik ook 1tje wil gaan halen.
Ik zie dat er op het internet veel problemen zijn. maar ik zie ook dat dit in maart en april nog steeds is.
Dus mijn vraag is nu: Is hij in eind mij nu wel gefixd of is het dan nog steeds slimmer om voor een andere te gaan?