Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:36
Hallo! Even vooropgesteld dat ik wél heb gegoogled maar door de bomen het bos niet meer zie en een totale n00b ben op het gebied van tv aansluitingen.

Ik heb sinds ik 20 jaar geleden uit huis ben gegaan nooit een televisie abo gehad. Ik had altijd nog zo'n kabel (coax geloof ik?) die in mijn tv kon en waar ik wel wat zenders op kon ontvangen. Ik kijk bijna nooit televisie en heb het hele digitale tv verhaal gemist. Ik wilde deze week toevallig iets zien op mijn televisie maar het scherm is sneeuw en mijn tv zegt dat ik geen of een slecht signaal heb en dat ik de antennekabel moet controleren. De kabel lijkt verder goed in de muur en tv te zitten.

Google vertelt mij dat Ziggo iets heeft gedaan met het uitzetten van analoge TV vorig jaar zomer in Groningen. Ik woon dus in Groningen. Betekent dit dat er geen televisie meer via die kabel wordt doorgegeven? Is Ziggo een soort van netwerkbeheerder oid? Ik ken het bedrijf van naam maar heb er nooit iets mee te maken gehad.

Of moet dit nog wel kunnen werken en is mijn kabel stuk of heb ik iets op de TV per ongeluk veranderd? Of iets anders?

Als het niet meer kan zoals ik het altijd had wat kan ik dan doen? Ik wil graag de mogelijkheid hebben om Nederland 1,2 en 3 te ontvangen, de rest boeit me niet. Tevens boeit de kwaliteit me niet. Het hoeft niet digitaal te zijn zolang het maar een beetje fatsoenlijk te volgen is. Ik wil dus geen abonnement en eigenlijk helemaal niets betalen maar is dat nog mogelijk? En zo niet wat zou dan de allergoedkoopste eenmalige uitgave mogelijkheid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Streamen via npostart.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Ja, nee, de bedoeling is dat het dus wel een TV aansluiting is, dus niet via Internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
De analoge uitzendingen zijn gestopt.

Voor Nederland 1,2,3 en de regionale omroepen zonder abonnement te ontvangen met dvb-t2 (ook met abonnement met meer zenders als Digitenne).

Een moderne tv kan dat direct ontvangen als je een dvb-t2 antenne hebt, als je een oudere tv hebt kun je daar een kastje voor kopen, zoek even op : dvb t2 receiver free to air, kost ongeveer 25 euro volgnes mij

zie ook bv https://breedbeeldweetjes...or-het-gratis-npo-pakket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:42:
[...]

Ja, nee, de bedoeling is dat het dus wel een TV aansluiting is, dus niet via Internet.
Wat ik heb meegekregen is het nu digitaal signaal waardoor je niet zonder authenticatie kan kijken (correct me if I'm wrong).
Je opties zijn dan:
1. Streamen van Internet met bijvoorbeeld een Chromecast of Xiaomi Mi Box.
2. Digitennekastje op de kop tikken om daar nog wel gratis te kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Doe je niet heel erg "vreemd" nu? Je bent 13 jaar lid op Tweakers, hebt onder Windows 7 nog drivers gezocht voor een TV rip/ontvang-kaart en doet nu alsof je in het mooie Groningen al 20 jaar als kluizenaar leeft (maar welke elke maand betaalt voor je kabelaansluiting)?

Allicht, maar puur een optie: bel Ziggo eens met je relaas en misschien vinden ze de situatie wel zoooo bijzonder dat ze je na 20 jaar allicht graag als nieuwe klant een tijdje gratis willen laten tv kijken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nachtschade
MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:48:
Doe je niet heel erg "vreemd" nu? Je bent 13 jaar lid op Tweakers, hebt onder Windows 7 nog drivers gezocht voor een TV rip/ontvang-kaart en doet nu alsof je in het mooie Groningen al 20 jaar als kluizenaar leeft (maar welke elke maand betaalt voor je kabelaansluiting)?

Allicht, maar puur een optie: bel Ziggo eens met je relaas en misschien vinden ze de situatie wel zoooo bijzonder dat ze je na 20 jaar allicht graag als nieuwe klant een tijdje gratis willen laten tv kijken?
Kun je dit soort debiel gejank achterwege laten? Ik leef niet als kluizenaar. Niet iedereen hier ligt elke avond op de bank te voor een TV te composteren.

Als je niets zinnigs hebt toe te voegen zeg dan gewoon niets. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk werkt de coax kabel als antenne voor digitenne.
Wanneer je TV geschikt is voor DVB-T2 is even opnieuw zenders laten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 23:49
Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:58:
[...]

Kun je dit soort debiel gejank achterwege laten? Ik leef niet als kluizenaar. Niet iedereen hier ligt elke avond op de bank te voor een TV te composteren.

Als je niets zinnigs hebt toe te voegen zeg dan gewoon niets. :O
Ach dat doet hij bij iedereen, went wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
canonball schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:44:
De analoge uitzendingen zijn gestopt.

Voor Nederland 1,2,3 en de regionale omroepen zonder abonnement te ontvangen met dvb-t2 (ook met abonnement met meer zenders als Digitenne).

Een moderne tv kan dat direct ontvangen als je een dvb-t2 antenne hebt, als je een oudere tv hebt kun je daar een kastje voor kopen, zoek even op : dvb t2 receiver free to air, kost ongeveer 25 euro volgnes mij

zie ook bv https://breedbeeldweetjes...or-het-gratis-npo-pakket/
Thnx. Hoe zou ik kunnen uitvinden of ik wel of niet een kastje nodig heb? Mijn TV is een Samsung le40c630k1w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:42:
[...]

Waarom niet? Maakt het uit hoe het op je tv komt?

De andere optie is een tv abo nemen bij Ziggo of KPN (maar dat gaat ook via internet, misschien dat de kwaliteit wel wat beter is).
Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:01:
[...]

Thnx. Hoe zou ik kunnen uitvinden of ik wel of niet een kastje nodig heb? Mijn TV is een Samsung le40c630k1w.
Ah, je wilt geen kastje. Dan moet je ziggo bellen of dat kan met alleen een kaart die je in je tv kunt stoppen (als je tv het ondersteunt).

[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 18-03-2020 19:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:01:
[...]

Die heeft alleen DVB-T. Je hebt dus los kastje nodig
pricewatch: Samsung LE40C630 Zwart

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:03:
[...]

Okay. Kan ik die twee dingen gewoon in een elektronicazaak kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:05:
[...]

Die zijn de afgelopen 13 jaar ook uitgefaseerd. Ook dat gaat via internet. :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
sambalbaj schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:07:
[...]

Die zijn de afgelopen 13 jaar ook uitgefaseerd. Ook dat gaat via internet.
Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Ik heb hier bijvoorbeeld de standaard hit van Coolblue

https://www.coolblue.nl/p...ner-voor-tv-en-radio.html

Dat moet ik dus hebben en wat voor kastje zou ik daar dan nog bij moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:05:
[...]

pricewatch: Xoro HRT 7619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Thnx. Is dit dan het kastje, de antenne of beide aangezien Cannonball het dus over een dvb-t2 + een kastje heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:14:
[...]

Thnx. Is dit dan het kastje, de antenne of beide aangezien Cannonball het dus over een dvb-t2 + een kastje heeft.
Je hebt ook nog een antenne nodig maar omdat het voorheen werkte met de coax werkt dat met wat geluk ook als antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:17:
[...]

Je hebt ook nog een antenne nodig maar omdat het voorheen werkte met de coax werkt dat met wat geluk ook als antenne.
I see. En mocht dat niet meer lukken wat zou die antenne zijn die ik nog nodig heb?

Dat is dan bv deze?

https://www.amazon.de/dp/...fRID=Q0RAJ46F5NA3GSRRHZ9P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:18:
[...]

I see. En mocht dat niet meer lukken wat zou die antenne zijn die ik nog nodig heb?

Dat is dan bv deze?

https://www.amazon.de/dp/...fRID=Q0RAJ46F5NA3GSRRHZ9P
Ja die is geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Top! Dank je wel. Nog een keer voor de volledigheid dus; als ik die twee units koop dan kan ik gewoon onbezorgd ten alle tijde Ned 1,2 en 3 kijken en heb ik verder niets nodig, ook geen abonnementen?

En de kwaliteit is minimaal redelijk?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:03:
[...]

Ik zie toch support voor DVB-C, DVB-T en analoog??
Ziggo digitale zenders zonder smartcard:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:25:
[...]

Top! Dank je wel. Nog een keer voor de volledigheid dus; als ik die twee units koop dan kan ik gewoon onbezorgd ten alle tijde Ned 1,2 en 3 kijken en heb ik verder niets nodig, ook geen abonnementen?

En de kwaliteit is minimaal redelijk?

:)
Yep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Je kon in het verleden ook gratis bij Ziggo een digitale ontvanger aanvragen. Geen idee of dat nog steeds zo is, maar je kan ze allicht bellen.

Kwestie van de kabel erin en klaar ben je. Is de meest basic versie maar zo te lezen heb je niet meer nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 18-03-2020 19:31 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maar goed, voor die prijs heb je ook een Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS heeft geen Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:01
Notna schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:29:
Je kon in het verleden ook gratis bij Ziggo een digitale ontvanger aanvragen. Geen idee of dat nog steeds zo is, maar je kan ze allicht bellen.

Kwestie van de kabel erin en klaar ben je. Is de meest basic versie maar zo te lezen heb je niet meer nodig?
Je kan gewoon een humax kastje DVB-C bij de kringloop of iets dergelijks halen voor een paar euro en je hebt nederland 1, 2 en 3 gratis zonder dat je een kaartje nodig hebt. Ik heb er ook een paar meegenomen bij de used products

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:25
aljooge schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:15:
[...]

Je kan gewoon een humax kastje DVB-C bij de kringloop of iets dergelijks halen voor een paar euro en je hebt nederland 1, 2 en 3 gratis zonder dat je een kaartje nodig hebt. Ik heb er ook een paar meegenomen bij de used products
TS heeft geen abonnement, goede kans dat er in het geheel geen signaal op de kabel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:01
hcQd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:57:
[...]

TS heeft geen abonnement, goede kans dat er in het geheel geen signaal op de kabel staat.
Ik heb ook geen abonnement, toch heb ik nog steeds signaal. Simpel kwestie van kastje goedkoop aanschaffen en uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

Nullifiel

╞═══════╡

Jouw samsung tv is een smart-tv volgens google.

Al eens gekeken of je een NPO app kan installeren op dat ding? Dan heb je ned1,2 en 3

https://www.samsung.com/nl/support/model/LE40C630K1WXXN/

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Nullifiel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:18:

Al eens gekeken of je een NPO app kan installeren op dat ding? Dan heb je ned1,2 en 3

Geen smart tv. Althans ik zou niet weten hoe ik er Internet op zou moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Nullifiel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:18:

Smart TV uit 2012, daar werken nu niet veel apps meer op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je TV heeft een DVB-C tuner aanboord.. als er nog een signaal op de kabel staat zou je eens kunnen kijken of die in DVB-C wel iets vinden wil.. immers een deel van het zenderpakket zit ongecodeerd op de kabel..

maar dat werkt alleen als ze je in de wijkkast niet fysiek afgesloten hebben natuurlijk :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je tv beschikt inderdaad over een DVB-C tuner. En het is ook zeker niet uitgesloten dat je het kabelsignaal nog gewoon kunt ontvangen, ondanks dat je geen abonnement meer hebt.

Je kunt de coax-kabel weer in je tv stoppen en dit stappenplan volgen (vanaf stap 4). Je ontvangt dan deze zenders ongecodeerd op je tv.

Werkt deze optie niet, dan kun je inderdaad altijd nog voor de optie van DVB-T2 gaan met het eerder genoemde Xoro HRT 7619 kastje. Daarmee zie je NPO 1, 2 en 3 en je regionale omroep gratis in Full HD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtschade
TexMex schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:12:
Je tv beschikt inderdaad over een DVB-C tuner. En het is ook zeker niet uitgesloten dat je het kabelsignaal nog gewoon kunt ontvangen, ondanks dat je geen abonnement meer hebt.

Je kunt de coax-kabel weer in je tv stoppen en dit stappenplan volgen (vanaf stap 4). Je ontvangt dan deze zenders ongecodeerd op je tv.

Werkt deze optie niet, dan kun je inderdaad altijd nog voor de optie van DVB-T2 gaan met het eerder genoemde Xoro HRT 7619 kastje. Daarmee zie je NPO 1, 2 en 3 en je regionale omroep gratis in Full HD.
Ik heb nog nooit een abo gehad. Ik had die TV zenders gewoon altijd via de kabel die hier gewoon uit de muur komt net zoals vroeger in de 90's. Toen betaalde je daar kijk en luistergeld voor, later is dat nog een tijdje meegelift met afvalstoffen heffing meen ik (of met de energierekening) en op een gegeven moment is dat gestopt en toen gingen de meeste mensen over op digitale TV, maar ik dus niet en die kabel bleef het altijd gewoon doen dus. Toen ik het van de week checkte echter niet meer en volgens Google heeft Ziggo iets gedaan in Groningen vorig jaar zomer:

https://www.totaaltv.nl/n...groningen-en-drenthe-uit/

Ik weet dus niet of het daar aan ligt maar dat is het enige wat ik kan bedenken dat het zou kunnen zijn, zelf heb ik verder niets veranderd en de laatste keer dat ik naar een TV zender probeerde te kijken is zeker wel voor vorig jaar zomer geweest.

---

Ondertussen dat stappenplan uitgevoerd en wow! Het werkt gewoon! _/-\o_

Alle zenders terug! En de kwaliteit van Nederland 1,2 en 3 is een stuk beter dan het was ook nog. :o

Dank je wel, wizard! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:46:
[...]
...

Ondertussen dat stappenplan uitgevoerd en wow! Het werkt gewoon! _/-\o_

Alle zenders terug! En de kwaliteit van Nederland 1,2 en 3 is een stuk beter dan het was ook nog. :o

Dank je wel, wizard! _/-\o_
Ziggo heeft de analoge zenders inmiddels bijna overal uitgezet. Dus dat zal het ongetwijfeld zijn geweest.

Veel mensen beseffen niet dat van de analoge zenders ook een ongecodeerde digitale variant wordt doorgegeven. Officieel heb je daar het Kabel TV abonnement voor nodig, maar soms kun je dit signaal ook zonder abonnement ontvangen. NPO 1, 2, 3 en Ziggo Sport ontvang je hiermee in HD, de overige zenders in SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

aljooge schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:01:
[...]

Ik heb ook geen abonnement, toch heb ik nog steeds signaal. Simpel kwestie van kastje goedkoop aanschaffen en uittesten.
Dan heb je geluk, want Ziggo sluit alles gewoon af, bij mij duurde het 1,5 jaar dat signaal van Ziggo er opeens af was toen ik Digitenne+xS4All had in mijn oude woning. Kan zijn dat ze hem gewoon vergeten zijn dus.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Wim-Bart schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:27:
[...]

Dan heb je geluk, want Ziggo sluit alles gewoon af, bij mij duurde het 1,5 jaar dat signaal van Ziggo er opeens af was toen ik Digitenne+xS4All had in mijn oude woning. Kan zijn dat ze hem gewoon vergeten zijn dus.
Kijk, ik heb altijd zoiets gehad van: zolang het er is, is het er en gebruik ik het wel, die 2 a 3 keer per jaar en is het weg dan zoek ik een alternatief en ik dacht dus dat dat nu was gebeurd. Maar blijkbaar dus voorlopig nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

Nullifiel

╞═══════╡

Nachtschade schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Geen smart tv. Althans ik zou niet weten hoe ik er Internet op zou moeten krijgen.
Ik geef je notabene een link waar je de gebruikershandleiding kan vinden. In nederlands nog wel...
The_Doman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:35:
[...]

Smart TV uit 2012, daar werken nu niet veel apps meer op....
Tja, wie het niet wil proberen, moet het niet vragen denk ik dan.

Maargoed, dan laat ik dit topic verder voor wat het is. Succes!

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Nullifiel schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Ik geef je notabene een link waar je de gebruikershandleiding kan vinden. In nederlands nog wel...
Die link geeft geen uitsluitsel en praat over knoppen die verder niet op mijn afstandsbediening zitten. Het is denk ik een algemene gebruiksaanwijzing voor meerdere tv's, waarvan sommige wel smart zijn en andere niet.
Pagina: 1