Doorberekenen "Delen" schade rioolpomp door de verhuurder

Pagina: 1
Acties:

• BKooij
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-08 23:31
In ons huurcomplex zitten +/- 150 appartementen, nu kregen we van de verhuurder een paar dagen geleden de volgende melding:
Het riool is absoluut niet geschikt voor keukenrol, maandverband, tampons en schoonmaak doekjes. Dit breekt niet af en zorgt
voor ophopingen. Om die reden staat dit ook op de verpakking van het artikel vermeld. In het souterrain lopen de pompen
hierop vast. In de rest van het pand kan er dan een woning blank komen te staan. We kunnen het probleem redelijk snel terug
herleiden tot 5 woningen maximaal. De kosten daarvan zullen we dan ook gedeeld door het aantal woningen aan je doorbelasten.
Hieruit maken we op dat iedereen moet betalen voor het onstoppen van de pomp. Dit is inderdaad bevestigd door de verhuurder: "het is geen boete, maar het delen van kosten".

Mogen ze dit wel doen, ze kunnen namelijk met zekerheid zeggen dat max 5 woningen schuldig kunnen zijn aan de schade, dan kan het toch niet aan de rest van de 145 woningen doorberekend worden? Nog even en we gaan alle rekeningen van de verhuurder delen, of het nou mijn huis bestreft of niet.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je in een VVE zit, heb je nou eenmaal te maken met gedeelde kosten. Zo moet je bv op de begane grond ook meedelen in de kosten van een nieuw dak. Onderhoud aan het riool hoort daar ook bij in sommige gevallen.
Over het hoofd gezien dat het huur is en geen koop.

Bovendien: Als je het niet terug kunt herleiden tot één specifiek adres maar slechts tot een groepje van 5, waarom zouden die andere 4 dan moeten meebetalen terwijl de overige 145 dat niet hoeven?

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 18-03-2020 17:27 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:26
Wat mag aan huurder worden doorberekend?
Daadwerkelijk gemaakte kosten van onderhoud, verdeeld via een afgesproken verdeelsleutel of de verdeelsleutel die de Huurcommissie redelijk vindt.
https://www.rijksoverheid...-kosten-nutsvoorzieningen

Vraag is dan wel: hoe is die verdeelsleutel als het te herleiden is tot 5 schuldigen

[ Voor 11% gewijzigd door Jasphur op 18-03-2020 17:11 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:18

Sharky

Skamn Dippy!

naitsoezn schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:09:
Als je in een VVE zit, heb je nou eenmaal te maken met gedeelde kosten. Zo moet je bv op de begane grond ook meedelen in de kosten van een nieuw dak. Onderhoud aan het riool hoort daar ook bij in sommige gevallen.

Bovendien: Als je het niet terug kunt herleiden tot één specifiek adres maar slechts tot een groepje van 5, waarom zouden die andere 4 dan moeten meebetalen terwijl de overige 145 dat niet hoeven?
TS heeft het over huur, een VVE is niet van toepassing.

Een verhuurder mag absoluut geen kosten doorberekenen aan mensen waarvan ze niet weten of ze bijgedragen hebben aan het probleem. Het omslaan van dit soort kosten mag in geen geval, ook bij servicekosten mag dit niet.

This too shall pass

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@naitsoezn volgens mij is het verhuur (sociaal of privaat) en dus is er geen VvE. Zou inhouden dat de verhuurder eigenlijk niet netjes bezig is om de kosten zomaar te delen. Ik vraag me dan ook af of het huurcontract voorziet in het wel/niet doorberekenen hiervan.

Eerlijk gezegd vind ik het niet netjes; er wordt al gesteld door de verhuurder dat woning 1 t/m 5 mogelijk de schuldige is. Dan zou (nadruk) het aan de verhuurder zijn om hoor/wederhoor bij die 5 woningen toe te passen. Daar zit de veroorzaker blijkbaar.

Verder is het (vaak) bij dit soort huur ingebrepen in de totale huurprijs dat onvoorziene defecten niet voor kosten van huurders komen. Als morgen het dak lek is, kan de verhuurder dat ook niet verhalen op de huurders. Volgens mij ben je als huurder ook beschermd door een geschillencommissie hierin; de verhuurder zal zeeeer aannemelijk & bewijsbaar moeten maken dat 1 persoon een defect "bijna opzettelijk" heeft veroorzaakt.

Gezien het feit dat gesproken wordt over meerdere pompen in het complex en er dus blijkbaar 1 huishouden dusdanig veel loost dat de hele waterhuishouding in de soep loopt; klinkt als een zeer slecht excuus om achterstallig onderhoud of "verzwakte pompen" te verhalen op de huurders.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BKooij
Zou er in mijn contracten kunnen staan hoe ze hier mee om moeten gaan?

Hun toon is trouwens ook bijster onprofessioneel:
" Maar stel je ook even voor hoe vervelend het in deze weken kan zijn. Terwijl het nergens voor nodig is"
"Maar Laten we hopen dat iedereen even normaal doet, zeker nu"

Iedereen........ehmmm nee, 1-5 personen.

• MAX3400

MAX3400

BKooij schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:21:
Zou er in mijn contracten kunnen staan hoe ze hier mee om moeten gaan?
Die liggen bij jou in de la ;)

Bij mijn huurcontract zat een flyer (extra) met een exacte lijst aan zaken in de woning waar ik op moet letten. Zoals batterijen in de thermostaat. Gewone leertjes van de kraan. Dat soort spul. Maar ook een lijst dat de ketel in onderhoud is bij de verhuurder; ik moet alleen op afspraak de monteur toegang verschaffen.

Infrastructurele zaken (dus IN de constructie of als normale voorziening om te leven in een woning) zijn vaak echt voor de verhuurder. Natuurlijk is er een verschil of je huurt bij een grote respectabele investeerder of dat je via een "huisjesmelker" onderverhuurd in je huidige huis terecht bent gekomen.

Contract opzoeken, napluizen, eventueel contact zoeken met je rechtsbijstand?

• BKooij
Verstoppingen in het riool welke zich bevinden tussen het hoofdnet in het pand en het gehuurde zijn altijd
voor rekening van de huurder. Huurders zijn erop gewezen dat de volgende producten niet door het riool
mogen worden gespoeld: hygiënische doekjes (breken niet af), voedsel, maandverband, condooms, textiel
of vet. Verstoppingen hierdoor veroorzaakt moeten meteen met de ingeschakelde loodgieter worden
afgerekend.
Maar niet duidelijk of dit individueel of algemeen wordt afgerekend :/

• MAX3400

MAX3400

Verstoppingen in het riool welke zich bevinden tussen het hoofdnet in het pand en het gehuurde zijn altijd voor rekening van de huurder.
Dat is "in house". Dus echt, bijna letterlijk, tot waar je poep de grond in gaat in je toiletruimte. Of tot waar de afvoer van je gootsteen de muur in gaat. Andersom; de verhuurder is bij een zeer strenge winter bijvoorbeeld ook verantwoordelijk te houden tot de koudwaterleiding tot aan je watermeter; die eerste 40cm koperleiding is "constructie".

Dat iemand willens en wetens liters frituurvet of stapels Pampers doorspoelt, is dus gewoon "stom" maar als het door de pot past, komt het in het hoofdnet en is het het probleem van de verhuurder. Dat verhuurder dus ook weet dat een pamper door de pot past en dan (logisch) in een nog bredere buis naar beneden gaat, is het wel erg raar dat er dan een pompje aan zit die meteen acuut vastloopt.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Herleiden tot 5, as in: deze 5 hebben het gedaan, of het is 1 van de 5?

Want er was hier een ander topic over afval dat buiten rondvloog.

De boete kan niet gesplitst worden, want dat is collectief straffen, en dat mag niet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
In welk land is dit, NL? Hele pand verhuurd, of deels huur deels koop (is er een vve?)

Als huurder heb je in beide gevallen niets te maken met problemen die in het geval van een vve daar onder zouden vallen, dus alles wat buiten je eigen appartementsrecht valt als het koop zou zijn.

Daar komt nog bij dat collectief straffen (gewoon maar verdelen) inderdaad helemaal niet mag. Ik zou denk ik netjes een heel kort briefje terug schrijven dat er geen grond is voor een factuur; je draagt als huurder geen verantwoordelijkheid voor deze infrastructuur, en zult een eventuele rekening dan ook niet voldoen.
Pagina: 1