Toon posts:

Zelf Desktop bouwen of ALL in ONE?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik wil voor mijn kinderen en mijzelf een Ubuntu Desktop of all in one opzetten op zolder.
Budget is ongeveer (max) €500 voor desktop of all in one systeem met 27" scherm, draadloze muis en toetsenbord. Wat is beter: een all in one of zelf bouwen?
Als het een all in one moet worden, dan welke?
Als een desktop zelfbouw beter is, dan hoe bouw ik dat en welke onderdelen? Ik heb niet heel ervaring maar dat zou toch moeten lukken? Gewoon in elkaar klikken? En hoe zet ik Ubuntu op een SSD, moet dat via een externe USB? Want op een nieuw gebouwd systeem heb ik natuurlijk geen OS om mee te werken als ik hem aanzet.

Ik heb uiteraard gekeken naar de Tweakers best buy Budget systemen, deze bijv: reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019 gevonden, maar die is alweer bijna een half jaar oud! Zijn die onderdelen nu nog steeds de beste optie?

Ik wil er alleen maar huiswerk, internet, eventueel Netflix, Word, en wat filmpjes enzo mee bekijken, niets gamen of zware zaken. Het enige wat ik graag wil is dat het een stil apparaat is. En ik wil er graag Ubuntu op draaien.

Nu las ik bijv. dat de aangeraden processor vervangen kan worden voor de AMD Athlon 200GE Boxed, alleen las ik in de reviews weer dat deze processor niet lekker werkt met Ubuntu. Dus is deze Best Buy nog up to date, zo niet welke onderdelen kan ik dan op dit moment het beste kopen, is een all on one een betere oplossing, hoe bouw ik zoiets in elkaar, en welke muis en toetsenbord is daarbij aan te raden?
Bedankt!
Videokeizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Zelf bouwen natuurlijk! Een desktop pc biedt mogelijkheid tot allerlei upgrades en kan een stuk stiller en goedkoper zijn dan een all-in-one met dezelfde specs. Een pc bouwen is niet moeiijk, ik zou een tutorial opzoeken. Ik heb dit gedaan met prijs/performance onderdelen. Ik kom op dit moment onder de 500 euro uit
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 91,-€ 91,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 69,90€ 69,90
1BehuizingenAbkoncore Cronos 350M€ 34,49€ 34,49
1MonitorenAOC E2270SWHN Zwart€ 79,-€ 79,-
1ToetsenbordenLogitech K120 (Qwerty US)€ 8,98€ 8,98
1MuizenLogitech G203 Prodigy€ 23,90€ 23,90
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS632A€ 43,29€ 43,29
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 45,04€ 45,04
1Solid state drivesPNY CS900 240GB€ 38,31€ 38,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,91

maar gezien het doel kun je veel beter voor tweedehands gaan. Daar vind je veel oude kantoorbakken en workstations van Dell, HP, Lenovo en kleinere systeembouwers. Niets mis met wat geld besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ludwig005 op 18-03-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien je vraagstelling over Ubuntu en de applicaties die je wil draaien (en je oude topic over Windows 10), vraag ik me even af of je je realiseert wat je wil gaan doen?

Word (ik vermoed dus van Microsoft) kan je niet installeren direct op Linux. Je zal dus je web-apps moeten draaien of via Wine een "niet click2run versie" installeren. Ik durf eerlijk gezegd niet eens na te denken of een Office subscription nog goed werkt onder Wine gezien allerlei verplichte Windows Services.

Netflix stelt eisen aan DRM dus dan ben je (relatief) beperkt in welke browsers en/of dependencies je dus verplicht moet gebruiken.

Maar ja, dan ben ik nu al enkele stappen verder dan je vraag "hoe installeer ik Ubuntu op een PC"...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:47
Als er niet (nooit) op gegamed hoeft te worden kijk dan eens naar een Intel NUC. Hoef je alleen wat geheugen en een ssd in te drukken, OS erop en klaar. Als je dan een monitor haalt met VESA gaten kun je 'm met een beugeltje er achterop plaatsen en heb je een voordelig All in One systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nielson schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:56:
Als er niet (nooit) op gegamed hoeft te worden kijk dan eens naar een Intel NUC.
Nee, want een NUC heeft een paar proprietary dingen aan boord waardoor Linux geen gebruik kan maken van (onder andere) de S3 opties en ook de DP/HDMI niet altijd goed kan aansturen. Daarnaast is er ook nog een (oud?) dingetje waarbij "HD audio" geen passthrough krijgt via HDMI.

Allicht heb ik oude info in mijn hoofd maar er is reden dat je voro de NUC geen officiele Linux-drivers kan vinden bij Intel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee max3400 Libreoffice kan natuurlijk ook! Hoeft geen Word te zijn. Had ik ff duidelijker moeten zijn...
@Ludwig005 Is er een reden voor dat je de Abkoncore Cronos 350M aanraadt en niet de ASRock DeskMini A300? Ik vind dat zelf bouwen ook wel leuk eigenlijk. Alleen mijn vriendin wil een beetje een strak verhaal op het bureau, niet allerlei "rare" constructies. Kan een Raspberry Pi 3 of 4 ook niet volstaan? I guess nee...
Oh en moet er een voeding bij? Bij de ASRock Deskmini zit die er al bij in...?
Oh en ik ben niet zo van tweedehands want ik vnd het leuk als het nieuw is en lang meegaat en fris ruikt. Of is er ergens een moderne goede deal te vinden? Misschien op tweakers ff kijken ik... Bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:34:
nee max3400 Libreoffice kan natuurlijk ook! Hoeft geen Word te zijn. Had ik ff duidelijker moeten zijn...
@Ludwig005 Is er een reden voor dat je de Abkoncore Cronos 350M aanraadt en niet de ASRock DeskMini A300? Ik vind dat zelf bouwen ook wel leuk eigenlijk. Alleen mijn vriendin wil een beetje een strak verhaal op het bureau, niet allerlei "rare" constructies. Kan een Raspberry Pi 3 of 4 ook niet volstaan? I guess nee...
Oh en moet er een voeding bij? Bij de ASRock Deskmini zit die er al bij in...?
Oh en ik ben niet zo van tweedehands want ik vind het leuk als het nieuw is en lang meegaat en fris ruikt. Of is er ergens een moderne goede deal te vinden? Misschien op tweakers ff kijken ik... Bedankt!
Een behuizing is iets dat vooral subjectief is. Als je liever een strak ITX kastje wil, kies dan een compacte itx kast en pas de keuze voor het moederbord aan naar ITX-formfactor. Vergeet niet om even de bios bij het voorgestelde moederbord te updaten voor de ryzen 3xxx.
1MoederbordenBiostar X470NH€ 91,65€ 91,65
1BehuizingenThermaltake Core V1 Snow Edition€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 136,64

[ Voor 38% gewijzigd door Ludwig005 op 18-03-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Ludwig en waarom kies je dan voor deze behuizing en moerderbord itt die van de best buy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In plaats van AMD is het waarschijnlijk beter een standaard Intel desktop processor te nemen, zoals een Pentium G5400 die draait 3,7GHz. Dat is een goedkope processor die waar biedt voor het geld: snel, 4 virtuele cores en prima geschikt voor wat je er mee wil doen. Intel maakt drivers voor Linux, dus dat is geen probleem. Het verbruikt ook minder dan een gelijkwaardige AMD.

In plaats van Microsoft Word kun je een ander Office pakket kiezen onder Linux, zoals LibreOffice. Er is geen speciale versie van Microsoft Word onder Linux. Als je per se Microsoft Word moet gebruiken (voor school bijvoorbeeld), dan zit je vast aan Windows. Het uitwisselen van docx bestanden gemaakt met LibreOffice zal vaak niet goed gaan door layout verschillen wanneer Microsoft Office wordt gebruikt, en vice versa. De Windows emulator onder Linux (WINE) is geen probleemloze vervanger van Windows. Je kan wel Windows draaien in een virtual machine (VM). Dat kost licenties van Windows en Word.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 34,19€ 34,19
1Solid state drivesCrucial BX500 240GB€ 38,63€ 38,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,17
Edit: systeem vereist SODIMM geheugen.

Dit systeem heeft een laag energieverbruik, zelfs tot minder dan 5W in idle.

De voeding is inbegrepen in de Deskmini. De kast is klein en kan d.m.v. een VESA adapter achter een monitor worden geschroefd. Een USB toetsenbord, USB muis en ~21" HD monitor kun je naar smaak bijvoegen. Bedrade toetsenborden en muizen zijn het makkelijkst, daar hoeft geen batterij in.

Een Deskmini met STX moederbord is goedkoper dan zelf een systeem bouwen met een mini-ITX moederbord.

Een 27" monitor is voor kantoorgebruik geen handig formaat. Als je een 4k monitor neemt zijn de letters klein, en als je een HD monitor neemt is het te grof. 21-24" past beter en het heeft een goede prijs/prestatie. Maar als je op enige afstand films wil kijken dan is het wel verstandig een groter beeld te kiezen.

Ubuntu kun je installeren vanaf een USB stick. Je kunt de stick maken door een ISO van Ubuntu te downloaden en Rufus om de USB stick te beschrijven, onder Windows.

Kinderen willen waarschijnlijk filmpjes bewaren, en dat kost veel ruimte, vandaar de keuze voor een 240GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@mrmrmr
Bedankt, ik denk dat ik hiermee op de juist weg ben. Mag ik je nog wat extra vragen stellen?
Ik weet niet of ik later met de kids tegen problemen aanloop als het gaat om Windows vs Ubuntu. Maar ik wil zelf proberen om ze aan Ubuntu te laten wennen. Eventueel zou ik later een Dual Boot opzetten, met dus WIndows en Ubuntu. Maar eerst dus standaard Ubuntu. Zou een Dual Boot de configuratie nog beïnvloeden?

En ik zal dan voor een 24" scherm gaan (en dus niet een 27 wat k zelf dacht, bedankt dus voor de tip!), want ik wil zo groot mogelijk maar wel vooral voor onderwijsdoelen geschikt, en beetje netflixen of uitzending gemist is echt een extraatje. Moet ik bij zo'n beeldscherm nog ergens op letten, qua VESA ofzo? Ik denk dat als ik dat kastje ophang aan het scherm ik het scherm niet zo dicht tegen de muur kan zetten, dus dat heeft dan toch niet mijn voorkeur. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een scherm? En zitten er in zo'n scherm ook speakertjes, of moet ik dat er ook apart bijkopen?

En ten slotte: ik hang er tzt wel een externe (of interne) harde schijf aan voor opslagruimte. Is dan een 120GB SSD ook niet voldoende? Scheelt toch weer een tientje?
Bedankt voor je je hulp. Super!

OHja, Wat is een STX moederbord, is dat iets speciaals of gewoon een merknaam?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
STX is een formfactor, net zoals je mini-ITX of ATX hebt bijvoorbeeld. Alleen STX zie je volgens mij alleen in barebones, waar het moederbord dus samen met de kast als één geheel geleverd wordt. Dat is op zich wel praktisch inderdaad.

Zo'n AsRock DeskMini is inderdaad een erg leuk kastje. Deze heb je overigens ook met AM4 moederbord, zodat je toch gewoon een Ryzen 3 3200G kunt nemen. Persoonlijk zou ik daar weinig meer vanaf schaven, een processor met wat "headroom" is wel prettig (en je zit met de 3200G al aan de onderkant van het segment). Maar goed, doe wat je budget toe laat.

Qua disk space: 120Gb zou wel genoeg zijn voor een ubuntu installatie, met nog wat opslagruimte over. Als je echter films of muziek wilt downloaden ga je die externe schijf dan wel erg snel nodig hebben. Persoonlijk zou ik liever dat tientje extra uitgeven. T.o.v. een externe schijf is dat al snel een betere investering.

Als je echter ook de optie om dual-boot te draaien over wilt houden, is een 240GB disk écht het bare minimum. Een windows installatie is véél groter dus dat wordt passen en meten. Maar het zal uiteindelijk wel gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:25:
Zou een Dual Boot de configuratie nog beïnvloeden?
Qua hardware en software niet denk ik. Er zijn how-to's voor dual boot op Internet te vinden.
En ik zal dan voor een 24" scherm gaan (en dus niet een 27 wat k zelf dacht, bedankt dus voor de tip!), want ik wil zo groot mogelijk maar wel vooral voor onderwijsdoelen geschikt, en beetje netflixen of uitzending gemist is echt een extraatje. Moet ik bij zo'n beeldscherm nog ergens op letten, qua VESA ofzo? IK denk dat als ik dat kastje ophang aan het scherm ik het scherm niet zo dicht tegen de muur kan zetten, dus dat heeft dan toch niet mijn voorkeur. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een scherm?
De DeskMini kan met een VESA adapter worden bevestigd achter de monitor. De monitor moet dat dan wel ondersteunen. Er zijn verschillende (standaard)afmetingen wat betreft bevestigingspunten. Het kastje kan ook naast de monitor worden geplaatst, dat spaart ook geld uit voor de bevestigingsbeugels.

Tweakers heeft toevallig net een monitor review online gezet. Dat spreekt deels mijn mening tegen, maar het is raadzaam dit te lezen en ook de reacties.

Het grootste probleem met het schalen van de fontgrootte - wat niet hoeft bij iemand met goed zicht of een goede computerbril met een full HD scherm van omstreeks 23" - is dat applicaties er soms niet goed mee omgaan, waardoor menu's en teksten niet te lezen zijn.

Mensen boven de 50 vergroten vaak de fontgrootte naar 125% of 150% op een HD scherm. Jongeren hebben soms ook problemen met scherp zien van dichtbij doordat ze te veel op de smartphone kijken.
En ten slotte: k hang er tzt wel een externe (of interne) harde schijf aan voor opslagruimte. Is dan een 120GB SSD ook niet voldoende? Scheelt toch weer een tientje.
Ik zou toch voor minstens 240GB gaan. In mijn ervaring zetten kinderen de schijf al snel vol. Bij 120GB en twee besturingssystemen blijft minder ruimte over, dat is een beetje krap.

Storage via USB3 is niet zo snel, maar het is wel verstandig om een externe hard disk te hebben voor backup doeleinden. Zeker voor onvervangbare data zoals familiefoto's en filmpjes.
Wat is een STX moederbord?
STX is een van de standaarden die Intel heeft neergezet, het is een kleiner formaat moederbord (ongeveer 15 bij 14 cm) dan mini-ITX, groter dan NUC, met standaard positionering van aansluitpoorten voor en achter. Het heeft geen gewone PCIe sloten. Het heeft 2 SATA aansluitingen, standaard USB3 en 1 USB-C poort, WiFi/Bluetooth, M.2 SSD (NVMe/SATA), DisplayPort, HDMI, D-SUB. ASRock verkoopt ze als barebones onder de naam DeskMini.

Een voordeel van de DeskMini is de Intel netwerkchip, samen met Intel's drivers werkt dat beter dan Realtek. Intel drivers worden meegeleverd met de Linux kernel. Ubuntu gebruikt recente kernels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Intel vs realtek is voor desktopgebruik niet echt een ding om je druk over te maken hoor.

En de drivers ook niet. Alle hardware-drivers zitten in de linux-kernel, niet alleen voor Intel hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:01:
Intel vs realtek is voor desktopgebruik niet echt een ding om je druk over te maken hoor.

En de drivers ook niet. Alle hardware-drivers zitten in de linux-kernel, niet alleen voor Intel hardware.
Dat klopt, maar het ging mij om de kwaliteit van de drivers en hoe je ze kunt krijgen. Je kunt die drivers niet los downloaden, maar dat hoeft ook niet omdat ze in de kernel komen. Het "ontbreken" van drivers op de Intel site is dus niet indicatief voor de ondersteuning.

Ik ben jaren geleden overgestapt van Realtek naar Intel 219LM en 211-AT, en daar heb ik geen spijt van. De voornaamste reden hiervoor is dat Intel zuiniger is met energie, stabiel werkt en omdat Intel actief drivers maakt voor de Linux kernel. Intel werkt actief mee aan het ontwikkelen van de kernel. Realtek maakt wel drivers, maar ze gaan ongeveer door tot aan "works for me".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus een USB nodig voor extra opslag, muis, en toetsenbord, dus 3x USB? En dan wil ik die aan de voorkant vrij houden voor externe opslag, heeft de Deskmini310 daarvoor genoeg poorten? En kan ik er ook een speakersetje op aansluiten, geloof van wel. En ik lees dat dual channel geheugen beter is, maakt dat uit voor mij? En als ik films wil downloaden, en tegljk youtube lijken in de webbrwoser met wat tabbladen open, is de Pentium dan ook goed genoeg? Hopelijk zijn dit geen domme vragen....
Oh en ik zou dus ook dit kunnen kopen pricewatch: Crucial CT8G4SFS824A ?
En de goedkoopste extra opslag, zou dat ook een interne harde schijf kunnen zijn? Stel ik wil er 2, 4 of 5 TB inzetten? Past hier dan een gewone HDD 2,5 inch in, of moet dat een M2 zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:12:
ik heb dus een USB nodig voor extra opslag, muis, en toetsenbord, dus 3x USB?
Misschien. En waarom niet 4x USB als je ook nog een USB-stick van een vriend wil aansluiten? Of 5x USB als je ook je smartphone eens wil aansluiten? Ga eens op zoek naar "powered USB hub" voor extra aansluitingen.
En kan ik er ook een speakersetje op aansluiten, geloof van wel.
Niet echt; alleen als de speakerset een 3.5mm jack aansluiting heeft. Meer zit er niet aan een Deskmini 310.
En ik lees dat dual channel geheugen beter is, maakt dat uit voor mij?
Gezien je vragen / keuzes: nee. Maar het is wel aan te raden aangezien de IGP (van een aantal CPU's) dan een stuk sneller lijkt te werken.
En als ik films wil downloaden, en tegljk youtube lijken in de webbrwoser met wat tabbladen open, is de Pentium dan ook goed genoeg?
Geen idee. "iets downloaden" heeft vaak niets te maken met je CPU maar met je HDD, je netwerk, je modem/router, je internet-abbo etc.

Snap even niet waarom er (wederom) niet gekeken wordt wat er mogelijk is. Op de pagina van ASrock voor de 310 zijn (wederom) geen native Linux-drivers te vinden. Gezien de chipset voorspel ik (maar ik hoor graag dat ik het mis heb) dat je dezelfde issues kan krijgen als ik eerder benoemde over de NUC namelijk dat je bepaalde features mogelijk niet kan gebruiken

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 19-03-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik heb het besteld (het lijstje van mrmrmr) . Bedankt voor de hulp. Ben benieuwd...

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou een Raspberry Pi 4 met 4GB niet ook voldoende zijn om een qhd monitor en een Ubuntu aan te sturen? Ik heb nu het lijstje van mrmrmr gekocht maar ik heb het echt alleen nodig voor basic taken. Firefox, youtube filpmjes, muziek en Word, Transmission. Meer eigenlijk niet. Is dan een Pi 4 4GB ook niet voldoende? Dat is ook nog eens veel kleiner.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 15:09
Die pentium + ssd zijn vele malen sneller en stabieler dan zelfs de nieuwste rasppi.
Ze zijn leuk voor kleine projecten of als mini-server, maar bij normaal desktop gebruik liggen ze al gauw op hun gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik begrijp het niet. Ik heb nu voor €250 spullen gekocht. Maar ik lees dat Ubuntu (Mate) ook werkt op een Pi4. Het hoeft van mij allemaal niet supersnel, maar zo lang ik maar word docs kan typen, you tube Full HD filmpjes kan kijken, Firefox, dan ben ik al klaar. Waarom kan dat niet ook op een Pi4, dat lees ik toch her en der op het internet.... Ik vraag het omdat ik niet begrijp waarom het op een Pi4 werkt, en ook op een Minidesk 310, terwijl die veel duurder en groter is. Als het enige verschil een beetje snelheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:50:
...Als het enige verschil een beetje snelheid is?
Niet om heel lastig te doen maar het verschil tussen een RPi en een "gewone" PC is ongeveer 90% aan onderdelen / werking / etc.

Als voor jou alleen de prijs het verschil is, koop dan wat je wel wil uitgeven en veel plezier ermee de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee het gaat niet om het geld perse. Ik begrijp het gewoon niet. Waar zit 'm nou het verschil in dan, behalve "een beetje" snelheid? Ik probeer het echt gewoon te begrijpen.

De Pi4 wordt ook gepresenteerd als een mini desktop pc in een klein kastje. Wat mij aanspreekt is de kleine formfactor, en dat je heel basic kan computeren in 2020, met een zo groot mogelijke prijs-kwaliteitsverhouding. Hoe dat voor elkaar te krijgen is waarom ik deze vragen stel, omdat ik simpelweg de kennis niet heb.

Ik lees bijv .ook dat mensen de Pi4 gebruiken met Ubuntu Mate en dan ook de basic taken kunnen uitvoeren. Ik begrijp gewoon niet waarom je dan beter af met een systeem wat groter en 3x zo duur is. Gaat dan niet om het geld maar is het alleen de snelheid?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:20:
Snap even niet waarom er (wederom) niet gekeken wordt wat er mogelijk is. Op de pagina van ASrock voor de 310 zijn (wederom) geen native Linux-drivers te vinden. Gezien de chipset voorspel ik (maar ik hoor graag dat ik het mis heb) dat je dezelfde issues kan krijgen als ik eerder benoemde over de NUC namelijk dat je bepaalde features mogelijk niet kan gebruiken
Nog even duidelijk reageren op deze stelling. Intel heeft nauwelijk Linux drivers op zijn site omdat die al in de kernel zitten. Intel maakt die drivers zelf en levert die rechtstreeks aan de Linux kernel. Ze zitten dus al in de Linux distributie. Desnoods installeer je een nieuwere kernel.

De NUC is inhoudelijk niet vergelijkbaar met een Deskmini 310. De meeste NUC's zijn in wezen een laptop in een klein kastje, de Deskmini is een desktop met H310 desktop chipset en desktopprocessor in een klein kastje. Wat er over de NUC wordt gezegd is dus wat betreft de chipset niet van toepassing. Daar gaat de redening dus mank. (Ik vraag me wel af wat die features die je niet zou kunnen gebruiken in een NUC zijn.).
Pagina: 1