Automatisch updaten Hyper-V servers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Op dit moment hebben we een aantal VM's die draaien op Hyper-V. De hypervisors zijn opgenomen in verschillende failoverclusters. Bij onderhoud worden deze machines handmatig geüpdatet door de server uit het cluster te halen en te verwijderen. Daarna wordt een geüpdatet image opnieuw uitgerold en toegevoegd aan het cluster. Heeft iemand een oplossing om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren. De servers worden via System Center Virtual Machine Manager (SCVMM) beheerd.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke versie van Windows draaien ze? Er zit namelijk in ieder geval in 2012R2 en nieuwer een functie waarmee je het updaten kan automatiseren:

https://docs.microsoft.co...ng/cluster-aware-updating

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:32:
Welke versie van Windows draaien ze? Er zit namelijk in ieder geval in 2012R2 en nieuwer een functie waarmee je het updaten kan automatiseren:

https://docs.microsoft.co...ng/cluster-aware-updating
Er wordt gebruik gemaakt van 2016

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:59:
Hallo mensen,

Op dit moment hebben we een aantal VM's die draaien op Hyper-V. De hypervisors zijn opgenomen in verschillende failoverclusters. Bij onderhoud worden deze machines handmatig geüpdatet door de server uit het cluster te halen en te verwijderen. Daarna wordt een geüpdatet image opnieuw uitgerold en toegevoegd aan het cluster. Heeft iemand een oplossing om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren. De servers worden via System Center Virtual Machine Manager (SCVMM) beheerd.
Gaat dit wel om Windows updates? Waarom zou je daarvoor heel cluster omzeep helpen en weer opnieuw opbouwen? Wat jullie inderdaad nodig lijken te hebben is cluster aware updating wat @nelizmastr aangaf zit dit er vanaf 2012R2 in en kan je dus ook gebruiken op je 2016 clusters.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HKLM_ schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:16:
[...]

Gaat dit wel om Windows updates? Waarom zou je daarvoor heel cluster omzeep helpen en weer opnieuw opbouwen? Wat jullie inderdaad nodig lijken te hebben is cluster aware updating wat @nelizmastr aangaf zit dit er vanaf 2012R2 in en kan je dus ook gebruiken op je 2016 clusters.
Oké bedankt voor de tips. Eventueel andere tools zijn er niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In SCVMM kan je toch baselines definieren? En op basis van baselines kan VMM de updates installeren en de afzonderlijke nodes, waar nodig, in maintenance zetten en de VM's failoveren? SCCM kan hier ook bij helpen en gebruik maken van CAU binnen je cluster.

Het is met alle suggesties zover wel essentieel dat alle nodes "exact" dezelfde clustered roles aankunnen en dat je failover voor je VM's resource-technisch kan zonder dat er overcommits oo je dynamic memory plaatsvindt (en VM's dus uitgaan of in een "stale state" komen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Verwijderd Waarom gebruik je niet gewoon de Cluster-Aware Updating :? Dat is hiervoor gemaakt en houdt het cluster mooi in de lucht.

edit:
Sorry, dikke spuit-11 hier! :D

@Verwijderd Waarom reageer je niet op de gegeven tips? Je vraag alleen om "meer" en "anders". Dus mijn vraag blijft wel een beetje staan. Waarom geen CAU?

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 18-03-2020 21:25 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Oké bedankt voor de tips. Eventueel andere tools zijn er niet?
Waarom wil je andere tools? Zoals aangegeven kan alles met SCVMM / CAU wat je al in huis hebt. Ik zou naar de huidige inrichting gaan kijken. Het juiste poppetje met kennis het laten inregenen en klaar.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp. Naar aanleiding van jullie tips zullen we inderdaad CAU gaan uitwerken.
Is er ook een mogelijkheid om binnen CAU bepaalde updates wel of niet mee te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:15:
Bedankt voor jullie hulp. Naar aanleiding van jullie tips zullen we inderdaad CAU gaan uitwerken.
Is er ook een mogelijkheid om binnen CAU bepaalde updates wel of niet mee te geven?
Daarvoor gebruik je wsus :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Verwijderd Jouw Google-Fu is nog wel een beetje roestig, hè? :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké nou hartstikke bedankt voor jullie hulp. Kunnen we hiermee aan de slag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Het is misschien een onnozele vraag maar hebben de hosts die opgenomen zijn in het Failover Cluster toegang tot het internet nodig om Cluster Aware Updating uit te voeren? Ik heb krijg namelijk telkens een error als ik een update wil uitvoeren middels CAU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:42:
Hallo mensen,

Het is misschien een onnozele vraag maar hebben de hosts die opgenomen zijn in het Failover Cluster toegang tot het internet nodig om Cluster Aware Updating uit te voeren? Ik heb krijg namelijk telkens een error als ik een update wil uitvoeren middels CAU.
Ja dat hebben ze tenzij je WSUS hebt geïmplementeerd. Logisch ook, toch? Waar moet het anders vandaan komen ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:42:
Hallo mensen,

Dat ligt helemaal aan de configuratie en of je wsus hebt geïnstalleerd die de updates dan van internet laat halen of vanaf je wsus server.

Maar je hosts hebben geen toegang tot het internet? Hoe doe je het dan met de virusscanner?

Cloud ☁️

Pagina: 1