Goedkope redundant mass storage voor intel NUC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:56
Hallo allemaal,

Ik heb een Intel NUC NUC5i5RYH, die zeer goed voldoet voor mijn HTPC / thuisserver doeleinden. De ingebouwde SSD draait alle software, en op dit moment hangt daar via usb3 een 1TB 2.5" externe HDD aan. Die zit vol, en het is tijd om het ietsje beter aan te pakken. Ik heb 3 x 3TB 3.5" harde schijven liggen, en wil die graag inzetten voor een redundante setup.

- HTPC draait Linux Mint (Ubuntu based)
- Setup moet redundant zijn, ik wil m'n gegevens nog hebben als er een enkele schijf stukgaat.
- Cheapie O-)

Overwegingen:
- Een echte, standalone NAS kan natuurlijk, maar ik vind ze vrij duur. Verder heb ik niet zo veel vertrouwen in de veiligheid van de software, liever draai ik alles op m'n HTPC, waar ik zelf verantwoordelijk ben voor de software die er draait. Tenslotte is de meerwaarde van een externe NAS klein, in mijn geval
- Ik heb geen ervaring met software raid. Het schijnt goed te kunnen werken. Ervaringen zijn welkom.
- Er zijn docks waar meerdere schijven inkunnen, maar ik vind ze nog steeds vrij duur. https://www.aliexpress.com/item/32974540158 bijvoorbeeld. Met meerdere enkele HDD enclosures ben ik goedkoper uit, maar dat wordt natuurlijk een bende qua bedrading (en ik heb vier extra voedingen nodig, 3 voor de schijven en 1 voor een USB3 hub)
- Het zelf bouwen van een kastje met drie SATA naar USB3 converters en een picoPSU of iets in die trand is ook het overwegen waard. Wederom de vraag, hoe doe ik dit zo goedkoop mogelijk, op een manier dat het wel gewoon goed gaat werken?

Wat denken jullie ervan? productadvies, ervaringen en nieuwe ideeen, allemaal welkom :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Goedkoop is storage eigenlijk nooit als je ook veiligheid wilt. Alles heeft een prijs. Want veiligheid vereist eigenlijk ook een UPS.

Dit is geen grap: ik zou serieus overwegen om de 3 x 3 TB in USB3 enclosures te stoppen en die op je NUC aan te sluiten. Of je daarvoor iets fatsoenlijks koopt in een NL store of rommel uit china moet je zelf weten.

Vervolgens met MDADM (linux software RAID) een RAID5 aanmaken. Deze setup noem ik een poor-person's hot-swap redundant storage oplossing. Super simpel en relatief goedkoop.

De bottleneck hier is de USB3 interface maar alles heeft een prijs.

Een andere prijs die ik adviseer te betalen is tijd om meer bekend te raken met de tech die je gebruikt: kun je zelf straks zonder problemen de RAID array herstellen als een schijf stuk gaat?

Edit: in aanvulling op de post hieronder: vergeet zelfbouw tenzij je echt 100% weet wat je doet. En dubbel-check said verzekering als je aliexpres spul gaat kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 18-03-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe redundant is je brandverzekering? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:56:
Aardig redundant volgens mij. Als ik 1x mijn verzekering opbel, krijg ik 2 aanstekers aangereikt..... _O- :P _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
Een NAS met bijvoorbeeld ISCSI koppelen is best een prima idee.

Iets meer eenvoudig heeft o. a. Icy Dock : https://www.icydock.com/category.php?id=126

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

rookie no. 1 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:27:
Een NAS met bijvoorbeeld ISCSI koppelen is best een prima idee.

Iets meer eenvoudig heeft o. a. Icy Dock : https://www.icydock.com/category.php?id=126
Ik weet niet of iSCSI iets toevoegt in deze context van de TS en opzichte van een reguliere NAS met SMB/NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Q schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:41:
[...]

Ik weet niet of iSCSI iets toevoegt in deze context van de TS en opzichte van een reguliere NAS met SMB/NFS.
Zie mijn vorige opmerking; NAS "in house" is ook niet bestand tegen brand, waterlekkage, kortsluiting, blikseminslag, etc.

Redundancy (waar @Monochrome over praat) is een vrij breed begrip afhankelijk op welk niveau je dit wil realseren. In ieder geval is wel duidelijk dat in de voorstellen tot nu toe de data "tot de voordeur" beschermd is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
@Q ISCSI voegt iets toe in de zin dat het een daadwerkelijk volume is op de Intel NUC, net als een USB-disk of lokale storage. In opzetten iets minder makkelijk, in gebruik makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

rookie no. 1 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:35:
@Q ISCSI voegt iets toe in de zin dat het een daadwerkelijk volume is op de Intel NUC, net als een USB-disk of lokale storage. In opzetten iets minder makkelijk, in gebruik makkelijk.
Ik zie zelf geen vereisten in de topic start die hierbij aansluiten. iSCSI is voor veel mensen ff een pittige stap. Zou ik zelf niet aanraden. :) En onder Linux is een mountpoint een mountpoint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:56
Dank voor de input!
MAX3400 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:56:
Goed punt, zoals @MAX3400 al opmerkte, ik ga er even van uit dat m'n huis niet afbrand. Foto's e.d. heb ik ook off-site opgeslagen. M'n muziekcollectie en dergelijke; jammer dan.

Ik denk dat ik het advies van @Q even ga opvolgen, en even wat ga experimenteren met soft raid arrays, inclusief het detecteren van fouten en het herstellen daarvan. Als het allemaal voelt alsof het stabiel en werkbaar is, denk ik dat ik voor die Orico 6558Us3-C ga, veel goedkoper gaat het niet worden en het schijnt best een prima merk te zijn.
Pagina: 1