Vraag

• MarkHollander
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07-2022
Goedemorgen,

Ik heb mijn game pc samengesteld en gebouwd en alles werkt prima... behalve tot mijn schrik zag ik via taakbeheer dat mijn geheugen maar op 2400 mHz draait in plaats van 3200 mHz wat die zou moeten doen.
Nu heb ik een beetje research gedaan en kan het dus zijn dat mijn moederbord geupdate moet worden?
Wat gek is want bij aanschaf is die geupdate zodat de ryzen 7 3700x processor goed zou werken.
De bios staat op versie f42a. Ook duurt het booten lang en gaan alle rgb lampjes van de muis en toetsenbord aan dan weer uit en op het laatst weer aan als de pc aanstaat.
Zie ik nog iets anders over het hoofd? Ik ben niet bekend met geheugen eventueel overklokken en kan dat uberhaupt wel met mijn systeem?

Dit is mijn huidige systeem

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 106,99€ 106,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 323,90€ 323,90
1BehuizingenFractal Design Define S€ 68,97€ 68,97
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,40€ 48,40
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 84,69€ 84,69
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 101,89€ 101,89
1Solid state drivesKingston SSDNow UV400 240GB€ 65,07€ 65,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.088,91

Ik hoop dat een van u mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,

Mark

Alle reacties

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:03
Heb je in de bios het geheugen wel op de juiste snelheid staan?
Welicht je geheugen stettings OC settings op XMP zetten?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RAM wel in bankje 2en4 gedrukt vanaf cpu ?

[Voor 5% gewijzigd door Hackus op 18-03-2020 12:01]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 13:25
Je moet de geheugensnelheid nog selecteren in het BIOS, ik ben niet zo bekend met het BIOS van Gigabyte, maar meestal is het gewoon een XMP profiel selecteren.

Technisch gezien is dat overklokken, maar het geheugen is getest op die snelheid, en de geheugencontroller van een 3700X zou 3200MT/s ook wel moeten halen. Je moederbord kan het ook aan.

Dat het booten lang duurt, is afhankelijk van veel factoren. Je hebt misschien fast boot niet aan staan, maar dan geraak je niet meer eenvoudig in het BIOS.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
Native snelheid van dat geheugen is 2400 dus wat dat betreft is er niets aan de hand. Met dat Gigabyte bord is het echt testen wat het beste werkt om het op 3200 en sneller te krijgen want een erg stabiel bord is het niet. Meestal werkt het door de snelheid handmatig op 3200 te zetten en het voltage op 1,35.

• Hazzmat
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07-2020
Dat het opstarten wat langer duurt heeft waarschijnlijk te maken met de verouderde bios. Dit zou gefix'd moeten zijn in de laatste bios versie (F50) dus je kan proberen je bios te updaten.

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:40

Trygve

Redacteur
Zoals @Hazzmat zegt zou ik allereerst de bios even updaten naar de nieuwste versie. Changelog:
  • Update AMD AGESA 1.0.0.4 B
  • Improve system boot time
  • Improve RAID function compatibility
  • Improve PCIe device compatibility
Wel de moeite waard lijkt me, ook vanwege de nieuwe agesa die stabiliteit en vooral geheugencompabiliteit flink verbetert. Na de bios update kun je XMP activeren, dan zou je geheugen wel op 3200 moeten lopen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee