Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 07:28
Beste Tweakers,

Laat ik voorop stellen dat ik uitermate veel begrip en waardering heb voor bedrijven en webwinkels die de klanten zo goed mogelijk van dienst zijn in deze tijden. Buiten deze natuurlijk iedereen, maar even met betrekking op de vraag die ik wil stellen heb ik de webwinkel centraal staan.

Het zit namelijk zo. Vorige week vrijdag, 13 maart, heb ik een bestelling gedaan bij een webwinkel. Ik laat de naam van de webwinkel even open omdat ik geen negatieve reclame wil maken waar dat wellicht helemaal niet terecht is. Voorafgaand de bestelling heb ik via live chat gevraagd of het product op voorraad was en of ze verzenden naar Nederland. (Het pakket is besteld via een Belgische webwinkel.) Mij werd verteld dat beide punten geen probleem zijn, waarna ik heb besteld.

Nou heeft het bijna 2 volledige werkdagen geduurd en stond mijn bestelling nog steeds op in behandeling. Noem me haastig of ongeduldig maar in deze tijd wil ik toch graag zekerheid hebben aangezien we over ruim 300 euro praten. Alle begrip dat het in deze tijd wat langer duurt maar toch wou ik graag de huidige situatie even opvragen. Zo gezegd zo gedaan. Het antwoord wat ik op mijn vraag kreeg is dat het in principe woensdag 18 maart, vandaag dus, zal worden verstuurd. Let op, dit is een bericht van maandag 16 maart. Mij werd ook verteld dat als België in lockdown zou gaan, het niet zou kunnen de bestelling te versturen. Buiten het feit dat het gezegde 'in principe' bij mij altijd wat, wellicht, onterechte onduidelijke veroorzaakt vind ik het jammer dat dit niet uit eigen beweging is gecommuniceerd.

Vanochtend Is België dus in lockdown gegaan waarna ik de webwinkel heb gemaild. Ik heb aangegeven alle begrip te hebben voor de huidige situatie maar dat als de bestelling niet verzonden kan worden ik het graag wil annuleren. Tot mijn verbazing kreeg ik een antwoord terug dat de bestelling vanmiddag gewoon word verstuurd, dit terwijl de grenzen dicht zijn. Ook werd verteld dat annuleren niet mogelijk is omdat het word besteld bij de leverancier en dit een geval van overmacht is.

Nou vraag ik mij dus af wat er gaat gebeuren. Mijn vermoeden gaat uit naar het volgende. De webwinkel kan het afleveren bij de koerier. De koerier kan vervolgens België niet uit. Pas nadat de lockdown word opgeheven kan de bestelling naar mij komen, waarvan niemand weet hoelang het zal duren.

Goed. Buiten het feit dat ik volgens mij gewoon het recht heb te annuleren binnen 14 dagen zonder opgave van reden, lijkt het mij dus heel aannemelijk dat het langer dan 14 dagen gaat duren voordat er überhaupt duidelijkheid komt over de situatie.

Nogmaals, alle begrip voor de handelingen in de huidige situatie maar ik wil, ook in deze tijd, voorkomen dat er misbruik word gemaakt van de situatie. Het is natuurlijk makkelijk om als webshop te zeggen, 'We hebben het verstuurd en het is nu niet meer aan ons maar aan de koerier wanneer ze kunnen rijden.' Is dit een geval van pech hebben in deze tijd of heeft iemand nog suggesties wat ik hier kan doen? Sowieso wacht ik vandaag maar eerst even af om te zien of het verzonden kan worden. Maar ik ben eventuele complicaties graag voor. Ook hier is voorkomen beter dan genezen, no pun intended.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover mij bekend is gaat transport tijdens lockdown gewoon door.

Zoek eerst eens op wat de "lockdown" in Belgie inhoudt. Dan hoef je je niet zo druk meer te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:48
De grenzen zijn niet dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Septimamus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:05:
Ook hier is voorkomen beter dan genezen, no pun intended.

Ik hoor het graag.
Ook in deze situatie is iets meer geduld hebben stukken beter dan meteen in de 'stress' modus schieten over wat er evt allemaal fout kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:11:
Voor zover mij bekend is gaat transport tijdens lockdown gewoon door.
Transport gaat door maar wat ik hier merk is dat er vertragingen ontstaan. Normaal ontvangen wij leveringen in 1-2 werkdagen. Maar een week is nu echt geen uitzondering meer. Dat is dan wel zakelijk, maar kan mij voorstellen dat reguliere pakketzendingen ook vertraging oplopen.

Leveringen uit België gaan gewoon door hier. Dus daar zou ik mij niet al te druk om maken. Maar kan dus best wat langer duren. Ik zit ook al te wachten op een zending uit België die er vrijdag zou moeten zijn. Deze komt waarschijnlijk vandaag pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was in contact met Esso België, of eigenlijk zouden die contact met mij opnemen.
Maar door alle ontwikkelingen van de laatste dagen heb ik nog steeds geen contact met Esso.

Het kan dus zijn dat niet alle bedrijven meer even aktief zijn of hun prioriteiten hebben bijgesteld.
In jouw geval misschien geen internationale bestellingen afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Bedankt voor de reacties zover. Het is mij duidelijk wat ik kan verwachten. Ik hoop niet dat deze voorbereiding op eventuele scenarios word gezien als een paniekerige houding. Ik ben graag voorbereid. Dus nogmaals bedankt. Geduld zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:36
Geduld is het advies. Met de sluitingen van veel/alle winkels en het thuiswerken is de omzet bij veel webshops ge-explodeerd. Het is nooit leuk als je pakketje wat langer duurt, maar iedereen doet zijn best neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:01

ComputerHoed

Electronica <3

En wat had je gedacht van even geduldig wachten?

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
AZ >>> COR

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
ComputerHoed schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:26:
En wat had je gedacht van even geduldig wachten?
Staat letterlijk in de tekst die ik heb geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
idd, ik heb zojuist nog getankt in Belgie voor 1.10 euro /liter _/-\o_

niks aan de grens gezien van controles of iets dergelijks

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Detonator op 18-03-2020 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
Septimamus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:05:
Laat ik voorop stellen dat ik uitermate veel begrip en waardering heb voor bedrijven en webwinkels die de klanten zo goed mogelijk van dienst zijn in deze tijden.

Alle begrip dat het in deze tijd wat langer duurt

Ik heb aangegeven alle begrip te hebben voor de huidige situatie

Nogmaals, alle begrip voor de handelingen in de huidige situatie
Misschien hoop je jezelf (of ons) te overtuigen door 4x te schrijven dat je alle begrip hebt, maar uit de tendens van je verhaal blijkt dat je dat juist niet hebt. Dat is niet erg, dat mag, maar ben dan gewoon to the point.

Je wil gewoon weten of je een aankoop mag ontbinden als het niet tijdig geleverd kan worden door overmacht.

Daar heb ik geen antwoord op overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
LA-384 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:37:
[...]

Misschien hoop je jezelf (of ons) te overtuigen door 4x te schrijven dat je alle begrip hebt, maar uit de tendens van je verhaal blijkt dat je dat juist niet hebt. Dat is niet erg, dat mag, maar ben dan gewoon to the point.

Je wil gewoon weten of je een aankoop mag ontbinden als het niet tijdig geleverd kan worden door overmacht.

Daar heb ik geen antwoord op overigens.
Nee, sorry. Dat heb je verkeerd begrepen. Wellicht door een tekortkoming van verwoording aan mijn kant. Het gaat mij erom dat ik duidelijk heb waar ik goed aan doe in deze moeilijke maar ook unieke situatie. Het antwoord, zoals ik al aangaf, is mij ondertussen al duidelijk geworden.

Ik wist overigens niet precies wat de overmacht in deze context inhield. Daarom ook dat ik daar nooit een bedoeling bij heb gehad om mijn bestelling direct te annuleren. Het was simpelweg een van de opties die ik me had voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
@Septimamus In dat geval dan mijn excuses voor mijn aanname.

Het is idd een unieke situatie die niet alleen de consument maar ook de winkeliers treft. Het is nieuw voor iedereen en niemand weet dan ook met zekerheid hoe de dingen lopen. Of wat in zo'n situatie de rechten en plichten zijn.

Persoonlijk vind ik het daarom gepast wanneer alle partijen wat speelruimte houden.

Hoewel het dus niet je intentie was, leek het er sterk op dat je je vast aan het indekken was, nog voordat er een daadwerkelijk probleem is opgetreden. Dat staat lijnrecht tegenover mijn persoonlijke mening, vandaar mijn reactie.

[ Voor 1% gewijzigd door LA-384 op 18-03-2020 19:51 . Reden: Tekst iets verduidelijkt ]

Pagina: 1