Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Microsoft Surface Laptop 3: Intel of AMD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen allen,

Ik heb fora, reviewsites en YouTube afgezocht maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn vraag.

Wat is nu het grootste verschil tussen een Intel processor of eentje van AMD?

Microsoft levert namelijk beide voor hun Surface Laptop 3.

pricewatch: Microsoft Surface Laptop 3 i5-1035G7 (13,5", 8GB, 128GB SSD, Qwer...

pricewatch: Microsoft Surface Laptop 3 Ryzen 5 3580U (15", 8GB, 128GB SSD, Qw...

Buiten het grotere schermformaat, 15.6” tegenover 13.5”, wat kan ik meer of minder met een AMD?

Doel van het gebruik;

Mailen
Internet surfen
Routes maken voor tomtom/garmin
Albums bijhouden voor foto’s van telefoon

En: lichte videobewerking; GoPro Quik, Windows Film Editor (soort van opvolger moviemaker) en/of Magix Delux.

Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen?

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Online kun je genoeg benchmarks vinden. Functioneel gezien kunnen ze het beide prima. De prestaties zullen prima zijn voor wat je wilt gaan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:00:
Online kun je genoeg benchmarks vinden. Functioneel gezien kunnen ze het beide prima. De prestaties zullen prima zijn voor wat je wilt gaan doen.
AMD lijkt een aparte grafische kaart te hebben.

AMD Radeon RX Vega 9 tegenover Intel Iris Plus.

Gaat dat geen voordeel opleveren tav videobewerking?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:57:
[...]

AMD lijkt een aparte grafische kaart te hebben.

AMD Radeon RX Vega 9 tegenover Intel Iris Plus.

Gaat dat geen voordeel opleveren tav videobewerking?
Afhankelijk van de software: ja zeker. Dus dan kun je beter voor de AMD gaan.

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 14:32
Als ik de nieuwe AMD processors buiten beschouwing laat (die zijn nog niet leverbaar dacht ik), dan heb je de volgende voor en nadelen bij AMD en Intel processors in dezelfde prijsklasse:

AMD
+ Iets snellere cpu
+ veel snellere integrated gpu
- meer stroom gebruik = sneller lege accu of zwaardere accu nodig (= gewicht)
- Meer warmte = meer koeling (lawaai)

Intel
- iets langzamere cpu
- veel langzamere integrated gpu
+ veel minder stroom gebruik = langere accuduur of lichter accu nodig (= gewicht)
+ minder warmte = minder koeling lawaai.

Zonder de nieuwe (niet leverbare) amd cpu's kies ik eigenlijk altijd voor een intel uitvoering omdat de extra cpu snelheid meestal niet relevant is en de extra gpu kracht niet nodig heb omdat ik dan wel een systeem zou kopen met een GPU, waarbij ik nog steeds een intel processor zou nemen op een mobiel apparaat (want accuduur is altijd een issue).

Bovenstaande is minder relevant voor desktop gebruik uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door 2green op 18-03-2020 13:14 ]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
2green schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:06:
Als ik de nieuwe AMD processors buiten beschouwing laat (die zijn nog niet leverbaar dacht ik), dan heb je de volgende voor en nadelen bij AMD en Intel processors in dezelfde prijsklasse:

AMD
+ Iets snellere cpu

Intel
- iets langzamere cpu
+ veel minder stroom gebruik = langere accuduur of lichter accu nodig (= gewicht)

Zonder de nieuwe (niet leverbare) amd cpu's kies ik eigenlijk altijd voor een intel uitvoering omdat de extra cpu snelheid meestal niet relevant is en de extra gpu kracht niet nodig heb omdat ik dan wel een systeem zou kopen met een GPU, waarbij ik nog steeds een intel processor zou nemen op een mobiel apparaat (want accuduur is altijd een issue).

Het zijn iris plus graphics. Die zijn veel sneller dan een vega 9. https://www.notebookcheck...2_7655_8640.247598.0.html

• 2green
hoi1234 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Het zijn iris plus graphics. Die zijn veel sneller dan een vega 9. https://www.notebookcheck...2_7655_8640.247598.0.html
O, al wel de nieuwe intel processors? had het linkje niet bekeken.

Dan zou ik bij vergelijkbare prijzen zeker voor de intel variant gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Tanx voor de reacties mannen, heb de knoop doorgehakt en gekozen voor de 13” alcantara met Intel processor!

Het alcantara is in de praktijk erg mooi, meer bijzonder dan het standaard aluminum of kunststof.
En 13” blijkt een prettig formaat, super helder scherm en goed hanteerbaar.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Als je gaat videobewerken, is het wel handig om Intel QuickSync te hebben en andere decoders. Ik zou dus voor de Intel gaan. Snelheid van de GPU maakt niet uit als die geen encode/decode implementatie heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Berlinetta op 18-03-2020 20:27 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
2green schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:06:

AMD
+ Iets snellere cpu

Intel
- iets langzamere cpu

Dat klopt niet hoor. De AMD mobiele 3000 serie is gebaseerd op de 2000 desktop serie en is dus veel langzamer dan een intel 10th gen ice lake.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• 2green
Ramon schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:52:
[...]
Dat klopt niet hoor. De AMD mobiele 3000 serie is gebaseerd op de 2000 desktop serie en is dus veel langzamer dan een intel 10th gen ice lake.
woensdag 18 maart 2020 13:21
Pagina: 1