Upgrade nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-02 14:07
Ik ben opzoek naar de best bang for your buck upgrade voor mijn nieuwe systeem.
Voor deze build heb van twee pc's de beste componenten gepakt en een werkend systeem van gemaakt.

Dit is wat ik nu heb draaien:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/25571266

Notes:
1. Huidige PSU is een 450W seasonic maar heb ook een 1000W seasonic liggen (huidige gtx 770 kan daar alleen niet op aangesloten worden daarom zit die er niet in). Maar bij gpu upgrade zou ik deze kunnen pakken.
2. Ik heb nog een 500gb ssd (https://www.cnet.com/prod...12-gb-pci-express-3-0-x4/) liggen welke ik ga gebruiken om mijn games op te plaatsen.

Nu vraag ik me af wat jullie zouden aanraden om te upgraden (en voor wat) om deze build nog net even een paar niveaus omhoog te tillen. Zelf lijkt de GPU me de meest logische keuze (zit naar de GTX 1660S super te kijken) maar misschien zijn er veel beter opties.

Voorkeur budget is < 350 euro maar als voor een hoger bedrag echt veel betere prestaties te behalen zijn is dat geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door beaterz op 18-03-2020 09:36 ]

Beste antwoord (via beaterz op 18-03-2020 19:06)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:41

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Welke games wil je dan gaan spelen. Wat voor een monitor heb je nu (resolutie/Hz) en op hoeveel fps mik je? Wat voor een seasonic voeding heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Baloes schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:40:
Welke games wil je dan gaan spelen. Wat voor een monitor heb je nu (resolutie/Hz) en op hoeveel fps mik je? Wat voor een seasonic voeding heb je precies?
Op het moment speel ik games als apex legends, the division 2 en planetside 2 (hier had mijn oude pc het altijd het zwaarst mee ondankt dat het de oudste game is haha).

Naast games gebruik ik ook redelijk veel lightroom, illustrator, photoshop.

Ik heb op het moment een ACER Nitro VG240YBMIIX staan (Niet super blij mee want zie elke pixel zitten). Mocht er een upgrade van de pc 2k gaming mogelijk maken zou ik de monitor kunnen upgraden, maar blijven bij full hd is ook prima.

Ik mik op een consistente 60fps.

Wat betreft de voeding:
De 450W weet ik niet precies (kan nu even niet checken) maar ik weet dat het iets met 'Gold' is en hij is zeker 8 jaar oud.

De 1000W seasonic die ik heb liggen is een 'SS-1000XP Active PFC F3' (https://www.techspot.com/...um-ss-1000xp-1000w.81682/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:08

Thomg

Aww yiss

Je hebt zeker nog wel wat ruimte met een 5820K.
Vraag me wel een beetje af waarom je dual channel geheugen op een 5820K hebt gedaan, maar ok...

Met een OC tot 4.4GHz (wat zeker haalbaar moet zijn) kan je wel tot iets van een 5700XT gaan.

Maar aangezien je enkel mikt op 60Hz op full HD is dat finaal overkill, een 1660S is dan ruim voldoende...

Nog even ter referentie wat je kan halen met een OC op de 5820K.
https://www.userbenchmark.com/UserRun/1668964

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 18-03-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Was net een vergelijkbaar antwoord aan het schrijven :)

Een 5700XT is idd een mooi kaartje voor hogere resoluties. Een rx 5700 zou trouwens ook nog wel kunnen en ligt binnen het budget.Denk dan niet dat de 450 watt voeding het lekker vindt om die kaart samen met een overklokte CPU te draaien.
Als je een Nvidia GPU nodig hebt bij de gebruikte software dan zou je ook kunnen kijken naar een RTX 2060?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:20:
Je hebt zeker nog wel wat ruimte met een 5820K.
Vraag me wel een beetje af waarom je dual channel geheugen op een 5820K hebt gedaan, maar ok...

Met een OC tot 4.4GHz (wat zeker haalbaar moet zijn) kan je wel tot iets van een 5700XT gaan.

Maar aangezien je enkel mikt op 60Hz op full HD is dat finaal overkill, een 1660S is dan ruim voldoende...
Toelichting: Ik heb gratis twee pcs over kunnen nemen van werk welke voor VR demos waren gebruikt (videokaarten waren er uit gestript en van 1 ook de ram) Daar heb ik dus de onderdelen uit gehaald. Waaronder het dual channel geheugen. (is dit verder een probleem?).

Er zit een flinke aftermarket cooler op de processor dus denk dat overclocken inderdaad geen probleem zal zijn. En ik mik op 60hz full hd als minimum, maar als ik met een simpele upgrade naar 2k zou kunnen gaan ofzo dan heeft dat zeker mijn intresse. Ik will de best bang for your buck upgrade, Los van budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Ik heb nu dus 4 kaarten in de vergelijking staan (willekeurige edities):
https://tweakers.net/pric...;1444412;1302516;1481928/

De vraag is wat leveren deze verschillende kaarten in verhouding tot elkaar op? Wat kan ik met de duurdere kaarten wat niet kan met de goedkopere in de vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
De bang for buck kaart is natuurlijk de asrock rx 5700. Vanwege de prestaties en het feit dat je er bij Azerty/Megekko/Alternate ook nog eens 2 gratis games en een xbox game pass for pc beta bij krijgt. Echter is het niet de alleerstilste en de temps van bepaalde componenten kunnen aardig oplopen las ik links en rechts. Gebruikers lijken er echter aardig tevreden over te zijn.

Als je, zoals ik al aangaf Nvidia nodig hebt/kunt gebruiken voor je productiviteit dan zou ik eerder gaan voor dit model : pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Ventus XS 6G OC beter dan de gigabyte versie maar ook niet de stilste..

Een andere interessante kaart is de pricewatch: Powercolor Radeon RX 5600 XT Red Devil 6G zeer stil, capabele koeling, presteert (omdat deze wel de memory speed op 14000 heeft staan itt de goedkopere modellen) op >90% van het niveau van een rx 5700 en is te koop bij megekko waardoor je ook hier weer gratis games en xbox pass bijgeleverd krijgt.

Bovenstaande kaarten zijn een prima upgrade om de stap naar een 2K monitor te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Baloes op 18-03-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Baloes schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:24:
De bang for buck kaart is natuurlijk de asrock rx 5700. Vanwege de prestaties en het feit dat je er bij Azerty/Megekko/Alternate ook nog eens 2 gratis games en een xbox game pass for pc beta bij krijgt. Echter is het niet de alleerstilste en de temps van bepaalde componenten kunnen aardig oplopen las ik links en rechts. Gebruikers lijken er echter aardig tevreden over te zijn.

Als je, zoals ik al aangaf Nvidia nodig hebt/kunt gebruiken voor je productiviteit dan zou ik eerder gaan voor dit model : pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Ventus XS 6G OC beter dan de gigabyte versie maar ook niet de stilste..

Een andere interessante kaart is de pricewatch: Powercolor Radeon RX 5600 XT Red Devil 6G zeer stil, capabele koeling, presteert (omdat deze wel de memory speed op 14000 heeft staan itt de goedkopere modellen) op >90% van het niveau van een rx 5700 en is te koop bij megekko waardoor je ook hier weer gratis games en xbox pass bijgeleverd krijgt.

Bovenstaande kaarten zijn een prima upgrade om de stap naar een 2K monitor te maken.
Super, thanks voor de aanbevelingen. Ik zou niet weten waar ik nvidea voor nodig heb (weet jij situaties waarbij dit van belang is?) En de freesync mogelijkheden van amd spreken me wel aan. Een vriend van me heeft wel wat problemen gehad met de rx 5700 (willekeurige BSOD (waarschijnlijk door overheat) Maar kan het altijd proberen en terug sturen als het echt niks is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mijn advies, niet in de buurt komen van de Asrock Challenger kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:46:
Mijn advies, niet in de buurt komen van de Asrock Challenger kaarten.
Hoezo niet? En welke editie van de rx5700 zou jij dan aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Omdat ik een 5700XT van Asrock heb :)

De eerste die ik zou overwegen is de 5700 Pulse.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Baloes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Oh wow, hij presteert in sommige gevallen zelfs beter dan de xt. We hebben een winnaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Nou..de 5700 XT is wel weer een stukje sterker maar daar betaal je wel weer een eurotje of 90 meer voor. Hij presteert beter dan de 2060 en hikt tegen rx 5700 niveau aan. Let wel hij wordt hier vergeleken met de stock standaard kaarten terwijl ie zelf harder loopt dan de Ref kaart. Het is echter wel een mooi kaartje en met de bundel van AMD ook een mooie deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Baloes schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:13:
Nou..de 5700 XT is wel weer een stukje sterker maar daar betaal je wel weer een eurotje of 90 meer voor. Hij presteert beter dan de 2060 en hikt tegen rx 5700 niveau aan. Let wel hij wordt hier vergeleken met de stock standaard kaarten terwijl ie zelf harder loopt dan de Ref kaart. Het is echter wel een mooi kaartje en met de bundel van AMD ook een mooie deal :)
Alright, maar just to be sure, met deze kaart zou ik nog steeds over kunnen op 2k gaming toch? want heb dit scherm op het oog om er bij te nemen:

https://www.laptopsdirect...dru/version.asp?switchc=e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Je kunt met dit kaartje zeker een leuk potje gamen op 1440p. JE zult de settings wel wat moeten tweaken (dus niet alles op ultra) maar moet prima kunnen.

Scherm ken ik niet. Waar heb je die opgeduikeld?

[ Voor 15% gewijzigd door Baloes op 18-03-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Baloes schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:20:
Je kunt met dit kaartje zeker een leuk potje gamen op 1440p. JE zult de settings wel wat moeten tweaken (dus niet alles op ultra) maar moet prima kunnen.

Scherm ken ik niet. Waar heb je die opgeduikeld?
Klinkt top. Zie alleen dat deze kaart een pci-e 4.0 interface heeft. Mijn moederboard: pricewatch: MSI X99A XPOWER AC heeft alleen maar 2.0 en 3.0. Is dat wel compatible?

p.s dat scherm heeft een andere tweaker aanbevolen, maar denk dat ik nog even doorzoek om gewoon in NL te kunnen kopen. (hier is de reactie waar ik hem vandaan heb: 1440p monitor voor gaming en video editing/graphic design. )

[ Voor 17% gewijzigd door beaterz op 18-03-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Is backward compatible.
Pagina: 1