Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:14
In de vorige TS (deze was compleet krom, waarvoor excuses) heb ik getracht de kwestie te stellen dat de markt voor werk nogal lijkt in te storten en voor mij als werkzoekende lijkt er niet echt duidelijk een standpunt te zijn of enige vorm van actie anders dan gewoon door blijven solliciteren, waar ik ook in haar absoluutheid achter sta. Ik zie een tegemoetkoming voor ZZP'ers, wat een mooi begin is. Echter, kom ik vanuit mijn oogpunt gezien voornamelijk een vacaturestop tegen.

Gisteren ben ik dan ook behoorlijk de telefoon ingeklommen en heb zeker een meer dan handvol aan uitzendbureau's en vormen daarvan gebeld, zelfs bedrijven zelf die veelal ander personeel aannemen/veel doorschuif hebben van flexwerkers. Heel zwart/wit gesproken is het of sluiten, lager pitje of simpelweg geen mensen meer aannemen.

Het zorgt voor een zekere frustratie, dan wel onzekerheid naar de werkzoekende toe en wil graag jullie inzichten hierover zien.

]Laat ik voor jullie wel duidelijk maken dat ik er zeker sollicitaties (die ook ergens op slaan) de deur uit stuur en niet stil zit en ook niet stil ga zitten.

[ Voor 207% gewijzigd door SkyStreaker op 18-03-2020 11:20 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Maar dat is toch geen reden om, als je werkloos bent, ook te stoppen met zoeken? Er zijn ook een hoop bedrijven die het nu extra druk hebben.

Omdat je de TS volledig herschreven hebt geldt bovenstaande niet meer, maar ik weet ook echt niet wat je nu wil. Er zit niks in je post waarop te reageren is.

[ Voor 37% gewijzigd door Hydra op 18-03-2020 11:28 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
-deze reactie was direct gerelateerd aan oude TS en niet meer van belang-

[ Voor 191% gewijzigd door SkyStreaker op 18-03-2020 10:59 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:59
SkyStreaker schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:51:
[...]

Wat ik mij eerder afvraag is, wat als het helemaal inzakt? Mijn WW loopt bijv. af dit jaar in september, ik zal er zelf alles aan doen (wat ik al doe) om ervoor te zorgen dat ik werk krijg. De omstandigheden maken het anders en daar vraag ik mij af wat er constructief aan te doen valt, vanuit een andere hoek dan de werkzoekende.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je probeert te bereiken met dit topic? Ik snap je frustratie en spanning, die waarschijnlijk velen zullen voelen nu. Concrete adviezen die ik kan geven zijn 1)zet alles op alles om te blijven zoeken 2) naarmate september dichterbij komt ga alvast rekening houden (qua uitgavenpatroon etc) met terugval in inkomen, want je gaat dan over naar bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Door blijven gaan met zoeken zoals je aangeeft en naarmate die deadline dichterbij komt moet je je eisen voor een baan verlagen, uiteindelijk is elke baan beter dan de bijstand.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik denk de insteek van TS wel een beetje te snappen...

ZZP'ers ed. worden een beetje geholpen vanwege de crisis en krijgen 3 maanden respijt vanwege de verstoorde markt.

Echter als je werkzoekende bent krijg je niet die 3 maanden respijt. Terwijl de markt nu overspoeld wordt met medewerkers uit m.n. de horeca en andere vakgebieden. Werkgevers hebben hun werknemers, om de kosten te drukken, ook ergens anders ingezet. En veel bedrijven hebben een vacature stop of zelfs geheel hun deuren hebben moeten sluiten. Er is dus eigenlijk ook hier geen sprake meer van een 'normale' markt.

Hierdoor zou het kunnen zijn dat je WW rechten die je opgebouwd hebt tijdens je arbeidsverleden onvoldoende kunnen zijn om terug aan het werk te geraken. Waar dat onder 'normale' omstandigheden wel ruim het geval zou zijn geweest...

Edit: Mmm... topic start ben ik kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Delakhan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:57:
Ik denk de insteek van TS wel een beetje te snappen...
Je hebt zojuist mijn hele topicstart gemaakt. _/-\o_ Het is precies wat ik wou zeggen, alleen kon het niet verwoorden ;(

[ Voor 13% gewijzigd door SkyStreaker op 18-03-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

ZZP'ers ed. worden een beetje geholpen vanwege de crisis en krijgen 3 maanden respijt vanwege de verstoorde markt.
Respijt nog wel.....

ZZPers hebben straks de mogelijkheid om voor 3 maanden bijstand aan te vragen. TS krijgt vanaf September dezelfde mogelijkheid maar dan niet beperkt tot 3 maanden.

We hebben een miljoen ZZPers in Nederland. Ik verwacht dat wanneer de rook straks opgetrokken is, er daar mischien 25% van over blijft; de rest is failliet.

Ik snap dat het voor TS ook lastig is maar ga het alsjeblieft niet vergelijken met ZZPers. Die krijgen een plijster om hun slagaderlijke bloeding te stelpen. Dat verbandgaasje wat TS krijgt is ook geen oplossing, don't get me wrong, maar al iets beter.

Heel Nederland zit in de shit. Althans; 99% van Nederland. De enige serieuze optie is die 1% aan te spreken om te zorgen dat we niet met z'n allen naar de gallemiezen gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Croga op 18-03-2020 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Echter als je werkzoekende bent krijg je niet die 3 maanden respijt.
Euh, jawel? Hij heeft een uitkering. Dat is je 'respijt'.

Waarom zou je als je geen werk hebt nu stil blijven zitten? Wat ik al zei; Picnic is enorm hard op zoek naar mensen.

Edit: Ik vind je topicstart op deze manier verwijderen echt enorm kinderachtig. Sorry.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 18-03-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 22:31
Hydra schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:27:
[...]

Waarom zou je als je geen werk hebt nu stil blijven zitten? Wat ik al zei; Picnic is enorm hard op zoek naar mensen.

Edit: Ik vind je topicstart op deze manier verwijderen echt enorm kinderachtig. Sorry.
Oh, maar dan hebben die zzp'ers ook geen respijt nodig. Kunnen ze daar aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Croga schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Respijt nog wel.....

ZZPers hebben straks de mogelijkheid om voor 3 maanden bijstand aan te vragen. TS krijgt vanaf September dezelfde mogelijkheid maar dan niet beperkt tot 3 maanden.

We hebben een miljoen ZZPers in Nederland. Ik verwacht dat wanneer de rook straks opgetrokken is, er daar mischien 25% van over blijft; de rest is failliet.

Ik snap dat het voor TS ook lastig is maar ga het alsjeblieft niet vergelijken met ZZPers. Die krijgen een plijster om hun slagaderlijke bloeding te stelpen. Dat verbandgaasje wat TS krijgt is ook geen oplossing, don't get me wrong, maar al iets beter.

Heel Nederland zit in de shit. Althans; 99% van Nederland. De enige serieuze optie is die 1% aan te spreken om te zorgen dat we niet met z'n allen naar de gallemiezen gaan.
Als ik 'respijt' Google krijg ik o.a. 'uitstel' maar mss is een andere woordkeuze geschikter.

Veel ZZP'ers, middenstand... wat de hele arbeidsmarkt is ontwricht. En iedereen zal zich daar opnieuw op in moeten spelen. En voorlopig is 3 maanden toegezegd... daarna '?'

Ook ik vrees dat je idd weleens gelijk kunt hebben dat vele ZZP'ers hebben dit nooit kunnen voorzien. En hun 'spaarpotje voor noodgevallen' zal dan ook bij vele helaas niet toereikend zijn. Alleen de toekomst weet wat dit gaat brengen. Maar ook ik hou mijn hart vast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
ebk71 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:30:
Oh, maar dan hebben die zzp'ers ook geen respijt nodig. Kunnen ze daar aan het werk.
Het gaat erom dat ZZPers, nu zoals de TS, wel voor korte tijd een uitkering kunnen krijgen. Bizarre vergelijking.
Delakhan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:31:
Ook ik vrees dat je idd weleens gelijk kunt hebben dat vele ZZP'ers hebben dit nooit kunnen voorzien. En hun 'spaarpotje voor noodgevallen' zal dan ook bij vele helaas niet toereikend zijn. Alleen de toekomst weet wat dit gaat brengen. Maar ook ik hou mijn hart vast!
Er zijn helaas veel schijnzelfstandigen die geen buffer hebben en nu meteen problemen hebben. Persoonlijk, als ZZPer, vind ik het wel goed dat 'we' met z'n alleen met de neus op de feiten gedrukt worden dat dat niet gaat werken. Heb dus een beetje een idee dat deze corona crisis voor elkaar krijgt wat jaren gesteggel over o.a. de wet DBA en WAB niet voor elkaar konden krijgen.

Maargoed; ik vind de situatie van deze ZZPers niet te vergelijken. Je hebt als werknemer recht op een uitkering als je eruit gegooid wordt. Als ZZPer niet.

[ Voor 59% gewijzigd door Hydra op 18-03-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
[...]

Vanwege de verstoorde markt extra tijd hoe zichzelf aan te passen naar de nieuwe omstandigheden.

Het benoemen van sollicitatieplicht was niet handig van TS. Daarom probeerde ik met mijn eerste post het gesprek daarvan wat weg te leiden. Maar openingspost was toen al weg.

Onbedoeld streek ik veel Zzp'ers tegen de haren. Daar hun natuurlijk weer veel minder vangnet hebben. De hele sitiuatie is gewoon kl#te.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Delakhan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:39:
Het benoemen van sollicitatieplicht was niet handig van TS. Daarom probeerde ik met mijn eerste post het gesprek daarvan wat weg te leiden.
Dat was letterlijk de vraag die hij stelde. Natuurlijk wordt van ons allemaal gevraagd dat we ons aanpassen. Natuurlijk is het in een onzekere tijd als dit extra lastig een baan te vinden. Maar de vraag was letterlijk of het oneerlijk was dat hij moest blijven solliciteren, en daarop is IMHO het antwoord gewoon 'nee'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
[...]

Wat jij daarvan vindt, mag je vinden. Ik ben op dit moment bezig het anders te formuleren. Ik was wel lichtelijk geïrriteerd l, maar naar mijzelf toe.

De vraag was dus niet en absoluut niet of ik moest blijven solliciteren, want dat blijf ik gewoon doen. De vraag is meer hoe nu, dat de markt voor werk instort of dreigt in te storten.

[ Voor 14% gewijzigd door SkyStreaker op 18-03-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Hydra schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Dat was letterlijk de vraag die hij stelde. Natuurlijk wordt van ons allemaal gevraagd dat we ons aanpassen. Natuurlijk is het in een onzekere tijd als dit extra lastig een baan te vinden. Maar de vraag was letterlijk of het oneerlijk was dat hij moest blijven solliciteren, en daarop is IMHO het antwoord gewoon 'nee'.
Ja daarom vind ik het ook jammer dat ik zijn openingspost niet meer heb... (vaak kopieer ik die)

Ik zie bij naasten dat het iedere week versturen van sollicitaties tot psychische last leid. En dan ook de wekelijkse afwijzingen (!) en soms geheel geen reactie alsof je het niet waard ben. En dat zijn mensen die echt van alles aangrijpen en m.i. ook echt willen werken. Vandaar dat ik weet dat onder een kleine groep WW'ers dit als erge last wordt ervaren. Ik wil het niet goedpraten en dit leid m.i. af van of er voor WW'ers iets opgetuigd zou moeten worden.

Mijn mening is ook dat TS moet blijven zoeken werk te vinden. En dat gaf hij ook zelf aan te doen. Maar zette m.i. voornamelijk vraagtekens bij het hoge quotum in deze tijd. Ik kreeg als zelfstandige bijv brieven van als timmerman geschoolde personen voor hoog opgeleide technische functies. Gewoon om de brieven (quota) de deur maar uit te hebben gedaan. Dit is wel enige tijd geleden... En hopelijk niet meer representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Delakhan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Ja daarom vind ik het ook jammer dat ik zijn openingspost niet meer heb... (vaak kopieer ik die)

Ik zie bij naasten dat het iedere week versturen van sollicitaties tot psychische last leid. En dan ook de wekelijkse afwijzingen (!) en soms geheel geen reactie alsof je het niet waard ben. En dat zijn mensen die echt van alles aangrijpen en m.i. ook echt willen werken. Vandaar dat ik weet dat onder een kleine groep WW'ers dit als erge last wordt ervaren. Ik wil het niet goedpraten en dit leid m.i. af van of er voor WW'ers iets opgetuigd zou moeten worden.

Mijn mening is ook dat TS moet blijven zoeken werk te vinden. En dat gaf hij ook zelf aan te doen. Maar zette m.i. voornamelijk vraagtekens bij het hoge quotum in deze tijd. Ik kreeg als zelfstandige bijv brieven van als timmerman geschoolde personen voor hoog opgeleide technische functies. Gewoon om de brieven (quota) de deur maar uit te hebben gedaan. Dit is wel enige tijd geleden... En hopelijk niet meer representatief.
Ik heb inmiddels, hopelijk, mijn startpost aangepast in een vorm waarin iedereen zich beter in kan vinden. Dat laatste is nog steeds een gaande trend helaas en ben ik er absoluut niet van om nonsens-sollicitaties te sturen. Daar help jij jezelf gewoon niet mee. Het quotum boeit ook niet, ik pomp er rustig 6 tot 10 sollicitaties die raakvlak hebben of mijn interesse hebben de deur uit, per week. Wie echt wil, vindt - punt. 8)

Waar ik mij zorgen maak is dat de boel nogal dreigt op zijn gat te gaan liggen, om het even plat te zeggen en zie daar niet echt, voor zover ik kan nagaan, uitspraken over gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Okay, maar wat wil je nu nog dan? Wat voor reacties verwacht je? Je startpost is gegaan van "ik moet blijven solliciteren van het UWV, vinden jullie dat niet oneerlijk" naar iets waar uberhaupt geen vraag in zit. Dat de huidige crisis de economie en dus het aantal banen beinvloed is nogal evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Hydra schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:29:
Okay, maar wat wil je nu nog dan? Wat voor reacties verwacht je? Je startpost is gegaan van "ik moet blijven solliciteren van het UWV, vinden jullie dat niet oneerlijk" naar iets waar uberhaupt geen vraag in zit. Dat de huidige crisis de economie en dus het aantal banen beinvloed is nogal evident.
Angst voor het onverwachte. Een bepaalde structuur valt weg, hoe het werkte is niet hoe het nu dreigt te gaan werken. Hoe ik dat anders moet zeggen, weet ik niet. Eerder vond ik makkelijk werk en ik merk nu een andere, heel andere vorm van afwijzing die niet meer op de persoon afgespeeld wordt, maar op de penibele situatie in het land.

[ Voor 12% gewijzigd door SkyStreaker op 18-03-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
SkyStreaker schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:32:
Angst voor het onverwachte. Een bepaalde structuur valt weg, hoe het werkte is niet hoe het nu dreigt te gaan werken. Hoe ik dat anders moet zeggen, weet ik niet.
Maar nogmaals; wat wil je van ons? Er is niet echt wat voor je veranderd, er zal alleen waarschijnlijk minder aanbod zijn. Aan de andere kant; wat ik al zei, Picnic bijvoorbeeld is hard op zoek naar mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Hydra schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Maar nogmaals; wat wil je van ons? Er is niet echt wat voor je veranderd, er zal alleen waarschijnlijk minder aanbod zijn. Aan de andere kant; wat ik al zei, Picnic bijvoorbeeld is hard op zoek naar mensen.
Weet je, je hebt gelijk - dat is wat je horen wil.

Excuseer mij terwijl ik verder solliciteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Al het werk wat nu stilligt, zal straks dubbel en dwars weer ingehaald (moeten) worden. Over een paar weken is iedereen wel klaar met deze situatie, en gaan we met z'n allen gewoon weer over op de orde van de dag }:O

De vergelijking met ZZP-ers snap ik eerlijk gezegd niet zo helemaal, want het is niet zo dat zij nu opeens dingen in hun schoot geworpen krijgen ofzo. Ze worden niet beter van deze situatie, hoogstens worden ze in sommige situaties mogelijk iets minder hard getroffen dan zonder de aangekondigde maatregelen. Maar als werkloze ben je nog steeds een stuk beter af qua rechten en voorzieningen dan als ZZP-er die aanspraak moet maken op deze noodmaatregelen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
SkyStreaker schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:11:
[...]

Ik heb inmiddels, hopelijk, mijn startpost aangepast in een vorm waarin iedereen zich beter in kan vinden. Dat laatste is nog steeds een gaande trend helaas en ben ik er absoluut niet van om nonsens-sollicitaties te sturen. Daar help jij jezelf gewoon niet mee. Het quotum boeit ook niet, ik pomp er rustig 6 tot 10 sollicitaties die raakvlak hebben of mijn interesse hebben de deur uit, per week. Wie echt wil, vindt - punt. 8)

Waar ik mij zorgen maak is dat de boel nogal dreigt op zijn gat te gaan liggen, om het even plat te zeggen en zie daar niet echt, voor zover ik kan nagaan, uitspraken over gemaakt worden.
Ik heb niet voor je willen spreken en hoop dat dat ook iedereen duidelijk is. Mooier zou zijn geweest als je de oude openingspost nog zou hebben kunnen doorhalen. Ook overzichtelijker voor de tweakers die nu het topic bezoeken en bovenstaande totaal niet begrijpen.

Persoonlijk, denk ik dat er wel iets opgetuigd moet gaan worden voor de groep in de WW maar denk dat het hier nog te vroeg voor is. Maar heb dan ook geen overzicht. TS geeft aan tot sept te hebben... d'r zijn ook WW'ers waar dat minder is.

Ook de politiek zal keuzes moeten maken wie eerst. Een goede regeling tuig je niet zomaar ff snel op. Daarbij komt helaas dat er meteen misbruik van wordt gemaakt wanneer dit niet goed is afgetimmerd. En er wordt nu hard aan gewerkt. Belangrijkste is de maatschappij zoveel mogelijk draaiende te houden. ZZP en MKB vind ik hierin het belangrijkste. En baanverlies te minimaliseren door vertrouwen uit te stralen als politiek.

Ik wil niet weten bij hoeveel mensen het water snel tot aan de lippen stijgt.

@Hydra Risicogroepen kunnen voorlopig natuurlijk niet meer in de supermarkt gaan werken... Topic start is idd nog niet erg handig. Zou mooier zijn geweest met de vraag of er voor WW'ers ook iets geregeld zou moeten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
SkyStreaker schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:40:
Weet je, je hebt gelijk - dat is wat je horen wil.
8)7
Delakhan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:44:
@Hydra Risicogroepen kunnen voorlopig natuurlijk niet meer in de supermarkt gaan werken...
Heb ik 't niet over gehad toch? Daarbij geeft de TS niet aan dat hij een risicogroep is.
Topic start is idd nog niet erg handig. Zou mooier zijn geweest met de vraag of er voor WW'ers ook iets geregeld zou moeten gaan worden.
Voor WW-ers is toch al iets geregeld; de WW? Daarbij; wat je zegt. De focus is nu op het voorkomen van het verlies van banen. Als je in de WW zit, zie ik niet waarom daar op dit moment andere regelingen getroffen zouden moeten worden. Het ging om een sollcitatieplicht; zelfs met een enorm slechte economie betekent het niet dat je maar gewoon thuis moet gaan zitten met de handen over elkaar natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 18-03-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Hydra schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:12:
[...]

8)7

[...]

Heb ik 't niet over gehad toch? Daarbij geeft de TS niet aan dat hij een risicogroep is.

[...]

Voor WW-ers is toch al iets geregeld; de WW? Daarbij; wat je zegt. De focus is nu op het voorkomen van het verlies van banen. Als je in de WW zit, zie ik niet waarom daar op dit moment andere regelingen getroffen zouden moeten worden. Het ging om een sollcitatieplicht; zelfs met een enorm slechte economie betekent het niet dat je maar gewoon thuis moet gaan zitten met de handen over elkaar natuurlijk.
Het voorkomen van het verlies van banen betekend ook risicoverspreiding. En daarin moeten prioriteiten worden gesteld, boven anderen naar mijn idee en ten koste van wat? Ik denk dat voor mij daar de schoen wringt en misschien ben ik angstig door gebrek aan informatie of inzicht in een situatie waarin ik mijzelf ken, wat nu veranderd. Hoe zou jij het ervaren als je nu al 3 weken lang te horen krijgt: "vacaturestop", op een handvol aan nabije werkgevers na die ook overspoeld wordt met aandacht van werkzoekenden?

Graag hoor ik het hoe verkeerd ik wel niet zit, dat ik mij laat leiden door een beklemmend gevoel, maar ondertussen kan ik dat antwoord nergens vinden, naar mijn beleving.

Ik ben gewoon BANG, voor het eerst in al die keren dat ik werk zocht en zoek en dat wil er bij jou niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
naitsoezn schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:42:
Al het werk wat nu stilligt, zal straks dubbel en dwars weer ingehaald (moeten) worden. Over een paar weken is iedereen wel klaar met deze situatie, en gaan we met z'n allen gewoon weer over op de orde van de dag }:O
Deels. Mensen zullen best een keer extra uit eten gaan als het weer mag, en Ikea zal de vandaag-niet-gekochte bank over een opaar weken alsnog verkopen. Maar de installatiemonteur die deze weken half thuis zit omdat hij alleen spoedklussen mag doen, die zal aan het eind van het jaar toch minder uren hebben gemaakt dan zonder covid19 epidemie.

Gegeven dat de omvang van de economie overeenkomt met de omvang van de productie, slaat deze crisis wel degelijk een gat.

Zoals ik nu kan zien, lijkt het op de credit crunch van 2008. Snel, heftig, hopelijk niet al te lang.

De restschade toen was een economische krimp van 5% (2009 t.o.v. 2008).
De vergelijking met ZZP-ers snap ik eerlijk gezegd niet zo helemaal, want het is niet zo dat zij nu opeens dingen in hun schoot geworpen krijgen ofzo. Ze worden niet beter van deze situatie, hoogstens worden ze in sommige situaties mogelijk iets minder hard getroffen dan zonder de aangekondigde maatregelen. Maar als werkloze ben je nog steeds een stuk beter af qua rechten en voorzieningen dan als ZZP-er die aanspraak moet maken op deze noodmaatregelen.
Inderdaad. Het enige wat ZZP-ers krijgen is uitstel voor sommige belastingen en een wat snellere toegang tot de bijstand indien nodig.

Voor werknemers is het volgende geregeld:
* primair betaalt een werkgever loon door totdat hij een werknemer op straat zet
* transitievergoeding
* WW
* nieuw: deeltijd-WW

Wat zou daaraan moeten worden toegoegd? Wellicht een verlenging van het recht op WW als crisis langer duurt en de overheid verantwoordelijkheid neemt dat de werklozen schuldloos zijn daaraan. Zaken als noodkredieten of uitstel van te betalen belastingen, zijn die nodig voor een groep die nog inkomen heeft (uit werk, loondoorbetaling binnen dienstbetrekking, of uitkering)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Hydra schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Ik wil het verder trekken als TS, daarenboven TS hoeft m.i. zijn medische geschiedenis niet op tafel te gooien. Genoeg WW'ers die juist moeilijk een baan vinden vanwege slechtere gezondheid. Toch een risico voor potentiële werkgevers.
[...]

Voor WW-ers is toch al iets geregeld; de WW? Daarbij; wat je zegt. De focus is nu op het voorkomen van het verlies van banen. Als je in de WW zit, zie ik niet waarom daar op dit moment andere regelingen getroffen zouden moeten worden.
Op dit moment weet ik het niet... mis daar echt overzicht voor. En vond dat juist wel een mooie discussie... Jou standpunt voor zover ik het kan zien is dat ze een reserve (WW-tijd) hebben opgebouwd. En dat de corona een daarvoor aanvaardbaar risico is. En daar kan ik wel gedeeltelijk in mee gaan. Iedereen zal het moeten gaan voelen...

Maar bijvoorbeeld bij een 'lock down' zoals in Frankrijk en nu ook België verwacht/hoop ik dat de WW-looptijd zal worden gaan opgeschort. Maar dit kan natuurlijk ook niet oneindig.
Het ging om een sollcitatieplicht; zelfs met een enorm slechte economie betekent het niet dat je maar gewoon thuis moet gaan zitten met de handen over elkaar natuurlijk.
Gelukkig zegt TS dat ook absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
t_captain schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Wat zou daaraan moeten worden toegoegd? Wellicht een verlenging van het recht op WW als crisis langer duurt en de overheid verantwoordelijkheid neemt dat de werklozen schuldloos zijn daaraan. Zaken als noodkredieten of uitstel van te betalen belastingen, zijn die nodig voor een groep die nog inkomen heeft (uit werk, loondoorbetaling binnen dienstbetrekking, of uitkering)?
Dit is ongeveer het antwoord wat ik zocht. Ik doe mijn stinkende, stinkende best. Elke week pomp ik oprechte vacatures eruit en heb een sterk CV, die ik met trots draag. Maar als ik niks vind, in hoeverre ben ik daar dan aan schuldig? Die situatie lijkt voor mij uit mijn handen te glippen en dat maakt mij bang.

En nu ben ik een open boek, de tranen springen mij af en toe best uit de ogen, zo bang ben ik.

[ Voor 5% gewijzigd door SkyStreaker op 18-03-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 19:13
Ik merk dat op Indeed en LinkedIn nog wel vacatures worden geplaatst, maar lijkt gewoon automatisch door te lopen dat die geplaatst worden.
IT bedrijven gaan nu vooral over op thuiswerken. Wat het al een stuk lastiger maakt om ook nog nieuw personeel goed in te werken.
De onzekerheid over hoe lang dit hele gebeuren gaat duren zorgt ook dat bedrijven voorzichtig worden met het aannemen van nieuw personeel (geef ik ze geen ongelijk in).
In ieder geval merk ik ook dat vooral uitzendbureaus de deuren dicht houden en je daar niet op hoeft te rekenen. Sollicitatiegesprekken gaan bij mij vooralsnog wel door, maar verwacht ook dat dit binnen korte tijd stil komt te liggen. Video sollicitaties zijn nog niet algemeen gewaardeerd.

Voor mij zat de WW erop en heb ik geen recht op bijstand, want te veel spaargeld. Helaas in deze situatie verwacht ik nu toch wel een groot deel van het spaargeld eerst op te moeten maken.
Het zou mooi zijn als er voor iedere burger wat geregeld wordt en niet alleen voor iedereen die werkt.
Een begin zou zijn om de 'Eigen zorg bijdrage' te laten vervallen omdat Nederland er nu bewust voor kist om veel mensen 'ziek' te laten worden. Naar mijn idee is die 'eigen bijdrage' een gevaar, want iemand die klachten heeft en zijn eigen bijdrage niet op wil maken zal zich niet melden (tenminste zou ik niet doen).

[ Voor 13% gewijzigd door Ch4oZZzz op 18-03-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ch4oZZzz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:36:
Ik merk dat op Indeed en LinkedIn nog wel vacatures worden geplaatst, maar lijkt gewoon automatisch door te lopen dat die geplaatst worden.
Ik denk dat deze crisis nog iets te kort is voor bedrijven om hun hele personeelsplanning om te gooien. Ook zullen de vacatures die nu open gaan vaak al voor cororona zijn opgesteld en intern doorgesproken. Maar ik denk ook dat je over een paar weken de impact een stuk beter gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

t_captain schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Deels. Mensen zullen best een keer extra uit eten gaan als het weer mag, en Ikea zal de vandaag-niet-gekochte bank over een opaar weken alsnog verkopen. Maar de installatiemonteur die deze weken half thuis zit omdat hij alleen spoedklussen mag doen, die zal aan het eind van het jaar toch minder uren hebben gemaakt dan zonder covid19 epidemie.
Dat zie ik toch anders, maar is verder weinig relevant voor de situatie van TS want die is geen ZZP-er en draait dus niet op dergelijk werk, maar is gewoon op zoek naar een baan.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
SkyStreaker schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:30:
Ik ben gewoon BANG, voor het eerst in al die keren dat ik werk zocht en zoek en dat wil er bij jou niet in.
Je begrijpt hopelijk dat hoe je dit topic begonnen ben en dan het opeens over een complete andere boeg gegooid hebt, niet echt meehelpt?

Als je bang bent dan raad ik je vooral aan om gewoon met mensen in je omgeving te praten. Afgezien daarvan kan echt niemand voorspellen of dit een korte dip in de economie is, of dat langer gaat duren. Dus; praat met mensen uit je omgeving. Dat helpt je nu waarschijnlijk het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Hydra schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:59:
[...]

Je begrijpt hopelijk dat hoe je dit topic begonnen ben en dan het opeens over een complete andere boeg gegooid hebt, niet echt meehelpt?

Als je bang bent dan raad ik je vooral aan om gewoon met mensen in je omgeving te praten. Afgezien daarvan kan echt niemand voorspellen of dit een korte dip in de economie is, of dat langer gaat duren. Dus; praat met mensen uit je omgeving. Dat helpt je nu waarschijnlijk het meest.
Ja, dat begrijp ik wel - maar ben wel zo eerlijk om het, proberen, uit te leggen. Qua praten ben ik daar ook al wat mee bezig en trachtte dat ook hier te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
SkyStreaker schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:35:
[...]

Dit is ongeveer het antwoord wat ik zocht. Ik doe mijn stinkende, stinkende best. Elke week pomp ik oprechte vacatures eruit en heb een sterk CV, die ik met trots draag. Maar als ik niks vind, in hoeverre ben ik daar dan aan schuldig? Die situatie lijkt voor mij uit mijn handen te glippen en dat maakt mij bang.
Vooropgesteld, WW is een verzekering. Er wordt premie betaald en in ruil daarvoor heeft de werknemer recht op een bepaalde periode van uitkering.

Het idee is dat je inkomen komt uit werk. Als het minder gaat, is dat in eerste instantie het probleem van de baas. Dan kom je binnen dienstverband op de bank te zitten. Als je baas je onslaat bij gebrek aan perspectief, kom je in de WW, en als dat erg lang duurt in de bijstand.

Dus: werk -> loondoorbetaling --> WW --> bijstand.

Als de situatie compleet uitzichtloos zou worden, kun je alle luxe kwijtraken. Maar een dak boven je hoofd en eten op je bord zul je hebben, dat is het idee.

Is er indicatie daarvan? Momenteel niet. Voor een werknemer is het in een downturn extra belangrijk om zich bezig te houden met de eigen arbeidsmarktpositie. In een hoogconjunctuur is er altijd wel werk, in een crisis moet je bij de beste zoveel procent zitten.

Verder is het ook een kwestie van accepteren dat we niet alles in de hand hebben. Als je 's avonds naar huis fietst en per ongeluk een appende automobilist tegenkomt, kan de rest van je leven er ook heel anders uitzien. Invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, chronische pijn om maar iets te noemen. Reden om deze risico's actief aan te pakken? Zeker. Wetgeving en handhaving. Opletten in het verkeer als je zelf op straat gaat. Reden om in blinde paniek te raken? Lijkt me niet. We hebben wel iets beters te doen met ons leven dan bang zijn voor dingen die ons misschien kunnen overkomen.
Een begin zou zijn om de 'Eigen zorg bijdrage' te laten vervallen omdat Nederland er nu bewust voor kist om veel mensen 'ziek' te laten worden. Naar mijn idee is die 'eigen bijdrage' een gevaar, want iemand die klachten heeft en zijn eigen bijdrage niet op wil maken zal zich niet melden (tenminste zou ik niet doen).
De meeste patienten worden niet behandeld, of door de huisarts behandeld in thuisisolatie. Huisarts valt buiten het eigen risico.

Zit je bij de groep die in het ziekenhuis belandt, dan heb je grotere zorgen dan die 385 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@TS : Nu is er een vacature stop en worden nul-uren contracten stopgezet etc. Maar als het voorbij is, dan is er juist een gigantische vraag naar personeel (want dat is er allemaal uitgewerkt)

In 1e instantie is er extra personeel nodig om alle achterstand weg te werken
En in 2e instantie moet al het personeel wat de halt is toegezegd weer aangenomen worden.
En wat is er mooier voor een HR-chef om als hij weet dat hij over 2 weken weer volledig aan de slag moet om nu alvast de sollicitaties te verwerken zodat hij straks exact weet wie hij voor zich heeft.
En iedereen die net maandag de wacht is aangezegd, die heeft geen sollicitatietraining etc gehad van het UWV en die gaat het ook niet meer krijgen, oftewel jij kan je sollicitatie hier bovenuit laten steken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
Nu wil toch even doorgeven dat ik a.s. Woensdag effectief gezegd aan mijn nieuwe baan kan beginnen :)

Daarbij had ik nog 2 andere dingen lopen, waar ik ook kon gaan beginnen, dankzij mijn sterke CV, maar keuzes moet je maken en het gaat uiteindelijk om mijzelf. Waar ik mag beginnen ligt ook een stuk dichter in de buurt en betaald ook nog beter.

Gelukkig, dit scheelt zoveel stress.

Pagina: 1