Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht ben ik niet de enige die door werktijdverkorting vanuit de werkgever noodgedwongen thuis moet zitten (tenminste tot en met eind april in mijn geval). Ik mág ook niet onbetaald gaan werken, dat is nadrukkelijk geuit.

In mijn loopbaan ben ik nog nooit werkloos geweest, deze situatie is derhalve nieuw voor mij.
Normaliter als ik vrij ben, zou ik een mooie reis gaan maken, leuke dingen gaan doen, vrienden bezoeken, etc. maar zelfs dat zit er nu even niet in.
Daarnaast betekent werktijdverkorting voor mij ook een deel van het salaris inleveren (prima om de toko te redden), derhalve moet ik wel verstandig met additionele uitgaven omgaan.

Wie heeft er tips om het beste van deze situatie te maken?
Waarbij je dan niet hele dagen op je zolderkamer voor een beeldscherm zit.

Dingen zoals gewoon de wekker zetten, thuis gym, netflix, klussen in en om het huis en gamen snap ik zelf ook wel. Dat soort 'oplossingen' zoek ik dus niet. Ik zoek de creatieve tweaker oplossingen & nieuwe inzichten.
Cursus gaan doen, ja maar qua kosten is dat niet heel handig op het moment en de werkgever sponsort nu ook ff niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:43

Releases

Ja maar!

In je signature staat dat je freelance fotograaf ben. Ik zou zeggen, ga er lekker op uit waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:55
Als je graag wil leren, zijn er best veel alternatieven voor een traditionele cursus. Sites zoals skillshare en udemy specialeren zich in zelfstudie d.m.v. filmpjes. Udemy heeft regelmatig aanbiedingen waarin je lange cursussen kunt kopen voor 10-12 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Releases schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:43:
In je signature staat dat je freelance fotograaf ben. Ik zou zeggen, ga er lekker op uit waar mogelijk.
Thanks, maar dat is mijn neven-functie. Ben verder fulltime IT Architect bij een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Op het moment dat je 1 stapje achteruit moet doen, biedt zich vaak de kans aan om er 2 vooruit te maken.

Ik zou nu 1 of 2 certificaten of een opleiding volgen. De kosten daarvan zijn vaak fiscaal aftrekbaar. En educatie hoeft niet duur te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/0*09s085S5obLm3N5h.

[ Voor 45% gewijzigd door 3x3 op 18-03-2020 09:12 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Belangrijk is om structuur te behouden, dus inderdaad wekker zetten, op gezette tijden eten of een wandeling maken, etc
Hoe je de rest invult ga ik geen advies voor geven maar dus wel dat structuur belangrijk is!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:39

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf ben ik nu bezig met Future Proof, deze heeft verschillende trainingen welke je kan volgen. Examen doen op een examenlocatie kan problemen geven, veel sluiten de deuren. Je kan eventueel thuis examen doen.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

En die tijd toch gebruiken voor je werkgever? Ja dat is onbetaald, maar in deze situatie zie ik liever een bedrijf wel door de crisis heen gaan dan alsnog over de kop.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:10:
En die tijd toch gebruiken voor je werkgever? Ja dat is onbetaald, maar in deze situatie zie ik liever een bedrijf wel door de crisis heen gaan dan alsnog over de kop.
Zoals aangegeven is dat dus nadrukkelijk gevraagd niet te doen. Ik zou niets liever willen. Genoeg backlog om weg te werken. Maar dat is dus jammer genoeg geen optie.
Niet werken = echt niet werken. Wordt ook gemonitord (of je inlogt, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20

Rmg

Atlas schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:10:
Echt een heel slecht idee, als je je bedrijf over de kop wilt helpen moet je dit doen.

Het bedrijf is naar het UWV gestapt en heeft gezegd, "Er is niet genoeg werk voor deze mensen". Wat denk je dat het UWV doet als het toch blijkt dat er wel werk zat is? Die hele vergunning zal worden ingetrokken en dan kunnen ze alles toch betalen, mogelijk inclusief een boete.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56

Stoney3K

Flatsehats!

Rmg schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:59:
[...]

Echt een heel slecht idee, als je je bedrijf over de kop wilt helpen moet je dit doen.

Het bedrijf is naar het UWV gestapt en heeft gezegd, "Er is niet genoeg werk voor deze mensen". Wat denk je dat het UWV doet als het toch blijkt dat er wel werk zat is? Die hele vergunning zal worden ingetrokken en dan kunnen ze alles toch betalen, mogelijk inclusief een boete.
Als TS al zegt dat er op zijn afdeling een backlog ligt, waarom vraagt zijn werkgever dan werktijdverkorting aan? Dat klinkt als gewoon 'bezuinigen' door het UWV de loonkosten over te laten nemen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stoney3K schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Als TS al zegt dat er op zijn afdeling een backlog ligt, waarom vraagt zijn werkgever dan werktijdverkorting aan? Dat klinkt als gewoon 'bezuinigen' door het UWV de loonkosten over te laten nemen.
Nee, omdat de rest van de operatie stil ligt. IT is ondersteunend aan het bedrijf. IT kost geld.
Als via de normale operatie totaal geen inkomsten meer gegenereerd worden, moet je besparen.
En dat doe je dus door projecten stil te leggen, investeringen op te schorten, mensen minder te laten werken.
Al die projecten (en de backlog) boeien totaal niet meer op het moment dat het bedrijf over de kop gaat doordat er geen inkomsten meer binnenkomen en je gewoon doorgaat met je normale uitgaven patroon.

Het wel/niet werken voor het bedrijf (of je nu betaald wordt of niet) is niet de discussie/insteek van dit topic.
Graag dus on-topic blijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Volgens mij krijgt een werkgever 90% vergoed, de overige 10% kosten moet hij zelf ophoesten.

Als het bedrijf echt stil ligt zijn der dus geen inkomsten maar wel kosten (10% salaris, huur pand, gwl, verzekeringen etc) dan zal het de baas alleen geld kosten ipv opleveren. Lijkt dus geen bezuiniging

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:37
De oplossing zit wellicht niet in het zoeken van nieuw tijdverdrijf activiteiten, maar vooral in het accepteren dat de situatie nu even is wat het is. De onrust die je nu ervaart ga je waarschijnlijk niet wegnemen door een middagje te vissen, of opeens een cursus triangel spelen oppakken. Probeer je er bij neer te leggen dat de situatie nu uniek en even heel anders is en op de korte termijn ook zo zal blijven. Als je die rust hebt, vind je het misschien wel even lekker om op je zolderkamer te gamen, of de hele dag te netflixen.

Maar als je echt wat wil doen, zoek dan iets waar je voldoening uithaalt (vrijwilligerswerk). Ga er bv een middagje op uit om in de buurt afval te rapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Lumics schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:05:
Maar als je echt wat wil doen, zoek dan iets waar je voldoening uithaalt (vrijwilligerswerk). Ga er bv een middagje op uit om in de buurt afval te rapen.
Dat is dus onbetaald werk, ook vrijwilligerswerk is in principe onbetaald werk. De TS zou met het UWV kunnen bellen hoe deze regel gehandhaafd gaat worden, anders kun je nog mondkapjes gaan strijken of boodschappen doen voor mensen die thuis moeten blijven, eenzame ouderen opbellen voor een praatje, etc.

Verder zijn er ook gratis online trainingen, Udemy is een goeie en Coursera heeft er ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Frieda schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Dat is dus onbetaald werk, ook vrijwilligerswerk is in principe onbetaald werk.
Stelt het UWV dan dat je ook geen onbetaald werk voor anderen mag doen? Want dat kun je natuurlijk wel heel erg breed opvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Stelt het UWV dan dat je ook geen onbetaald werk voor anderen mag doen? Want dat kun je natuurlijk wel heel erg breed opvatten.
Ja, werk onbetaald of tegen een vrijwilligersvergoeding doen waar een ander dat betaald zou kunnen doen mag in principe niet. Er is nog geen uitspraak gedaan over de handhaving van deze regels tijdens deze periode dus wees er voorzichtig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:39:
Cursus gaan doen, ja maar qua kosten is dat niet heel handig op het moment en de werkgever sponsort nu ook ff niks.
Online vakken op bijvoorbeeld Coursera zijn kwalitatief heel goed en kosten vaak niets. Een aantal voorbeelden:

https://www.coursera.org/learn/machine-learning?

https://www.coursera.org/...en-digital-transformation?

https://www.coursera.org/learn/financial-markets-global

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07
Zoek een hobby ^_^ en dat bedoel ik zo vriendelijk mogelijk.

Ik mag gewoon doorwerken. En dat vind ik niet erg. Maar als ik tijdelijk thuis zou zitten? Ik heb nog zoveel te doen.... Klusjes in/om huis, een game-backlog, een serie-backlog... Ik kan genoeg verzinnen (evt cursusje online zoals al gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Naar buiten gaan en weerstandsvermogen opbouwen is het niet voor deze winter dan wel voor de volgende.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Frieda schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:08:
[...]

Ja, werk onbetaald of tegen een vrijwilligersvergoeding doen waar een ander dat betaald zou kunnen doen mag in principe niet.
Dat tweede gedeelte van een zin is natuurlijk een belangrijke kanttekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:13
Geen linkdrops.

En het is hier niet de HK.

[ Voor 84% gewijzigd door Ramzzz op 18-03-2020 13:20 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:22:
[...]

Dat tweede gedeelte van een zin is natuurlijk een belangrijke kanttekening.
Dat is meer dan je zou verwachten, uit eigen initiatief afval opruimen buiten zoals eerder werd gesuggereerd is bijvoorbeeld zoiets. Net als boodschappen doen of de hond uitlaten voor iemand als dat niet onder mantelzorg valt, etc. De regels zijn nogal Kafkaesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:59
Bij mij zal volgende week het thuiswerk ook langzaam stil gaan vallen. Werk normaal op locatie van klant wat ik dan daarna 2 dagen thuis uitwerk. Maar alle klanten sluiten, dus ook geen thuiswerk.

Eigenlijk..... zou ik het allerliefst nu mijzelf laten besmetten. Tijd genoeg om thuis uit te zieken. Dan heb je erna geen zorgen meer over.

Maar totdat ik een kans tegenkom ben ik maar met vaarbewijs2 begonnen :)
Pagina: 1