Ik heb een Brink Renovent WTW unit met twee motoren
De rechter motor/fan draait helaas niet meer.
Betreft een motor met typenummer R4E160-AA10-23.
Ik wilde in eerste instantie een nieuwe motor aanschaffen maar die worden blijkbaar niet meer gemaakt.
Wel een bedrijf gevonden die motoren reviseert maar die vroeg me eerst de motor door te meten.
De motor heeft 4 draden welke als volgt op de unit gemarkeerd zijn:
1. Bruin
2. Blauw
3. Zwart
4. Aarde
De gemeten waarden zijn
1-2 (Bruin - Blauw) 0,270 KOhm
2-3 (Blauw - Zwart) 0,307 KOhm
1-3 (Bruin - Zwart) 0,577 KOhm
Dit betekent dat de motor nog goed is gaf het bedrijf aan waarop ze zeiden dat het waarschijnlijk aan de condensatoren lag.
Dus een nieuw setje condensatoren besteld en deze vandaag geplaatst, maar helaas doet de rechter motor het nog steeds niet.
Qua electronica stelt het allemaal niet zoveel voor want het is al een oud beestje, zie onderstaande foto:
:strip_exif()/f/image/zWuzQPS7daTQDGq3zZjYuh9N.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel linksboven komt vanaf de perilex contactdoos.
De kabel daar iets onder gaat naar de rechter motor (draait niet)
De kabel daar weer onder gaat naar de linker motor (draait wel)
Schematisch ziet het er zo uit:

Aangezien de temperatuur sensor blijkbaar tussen de rechter motor geschakeld zit is mijn vermoeden dat die misschien stuk is.

Is me eigenlijk niet duidelijk waarom dat ding de rechter motor kan beïnvloeden aangezien hij de temperatuur meet van de uitgaande luchtstroom die door de linker motor wordt aangedreven.
Maar daar zal vast een goede reden voor zijn anders was het niet zo gebouwd
Nu vroeg ik me af of ik de temperatuur sensor als test kan bypassen om te zien of de motor dan wel wil lopen?
En of iemand een idee heeft waar ik zo’n ding kan kopen mocht hij stuk zijn.
Op de zijkant van het ding staat trouwens:
Andere suggesties om de motor weer aan de praat te krijgen zijn ook welkom.
De rechter motor/fan draait helaas niet meer.
Betreft een motor met typenummer R4E160-AA10-23.
Ik wilde in eerste instantie een nieuwe motor aanschaffen maar die worden blijkbaar niet meer gemaakt.
Wel een bedrijf gevonden die motoren reviseert maar die vroeg me eerst de motor door te meten.
De motor heeft 4 draden welke als volgt op de unit gemarkeerd zijn:
1. Bruin
2. Blauw
3. Zwart
4. Aarde
De gemeten waarden zijn
1-2 (Bruin - Blauw) 0,270 KOhm
2-3 (Blauw - Zwart) 0,307 KOhm
1-3 (Bruin - Zwart) 0,577 KOhm
Dit betekent dat de motor nog goed is gaf het bedrijf aan waarop ze zeiden dat het waarschijnlijk aan de condensatoren lag.
Dus een nieuw setje condensatoren besteld en deze vandaag geplaatst, maar helaas doet de rechter motor het nog steeds niet.
Qua electronica stelt het allemaal niet zoveel voor want het is al een oud beestje, zie onderstaande foto:
:strip_exif()/f/image/zWuzQPS7daTQDGq3zZjYuh9N.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel linksboven komt vanaf de perilex contactdoos.
De kabel daar iets onder gaat naar de rechter motor (draait niet)
De kabel daar weer onder gaat naar de linker motor (draait wel)
Schematisch ziet het er zo uit:

Aangezien de temperatuur sensor blijkbaar tussen de rechter motor geschakeld zit is mijn vermoeden dat die misschien stuk is.

Is me eigenlijk niet duidelijk waarom dat ding de rechter motor kan beïnvloeden aangezien hij de temperatuur meet van de uitgaande luchtstroom die door de linker motor wordt aangedreven.
Maar daar zal vast een goede reden voor zijn anders was het niet zo gebouwd
Nu vroeg ik me af of ik de temperatuur sensor als test kan bypassen om te zien of de motor dan wel wil lopen?
En of iemand een idee heeft waar ik zo’n ding kan kopen mocht hij stuk zijn.
Op de zijkant van het ding staat trouwens:
code:
1
2
| TUA 3C 113 89-04 4 - 75 C |
Andere suggesties om de motor weer aan de praat te krijgen zijn ook welkom.