Eén motor van WTW unit werkt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb een Brink Renovent WTW unit met twee motoren
De rechter motor/fan draait helaas niet meer.

Betreft een motor met typenummer R4E160-AA10-23.

Ik wilde in eerste instantie een nieuwe motor aanschaffen maar die worden blijkbaar niet meer gemaakt.
Wel een bedrijf gevonden die motoren reviseert maar die vroeg me eerst de motor door te meten.

De motor heeft 4 draden welke als volgt op de unit gemarkeerd zijn:
1. Bruin
2. Blauw
3. Zwart
4. Aarde

De gemeten waarden zijn

1-2 (Bruin - Blauw) 0,270 KOhm
2-3 (Blauw - Zwart) 0,307 KOhm
1-3 (Bruin - Zwart) 0,577 KOhm

Dit betekent dat de motor nog goed is gaf het bedrijf aan waarop ze zeiden dat het waarschijnlijk aan de condensatoren lag.

Dus een nieuw setje condensatoren besteld en deze vandaag geplaatst, maar helaas doet de rechter motor het nog steeds niet. :(

Qua electronica stelt het allemaal niet zoveel voor want het is al een oud beestje, zie onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVidmLKlLn4Of_oXixjpC1PxmYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWuzQPS7daTQDGq3zZjYuh9N.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel linksboven komt vanaf de perilex contactdoos.
De kabel daar iets onder gaat naar de rechter motor (draait niet)
De kabel daar weer onder gaat naar de linker motor (draait wel)

Schematisch ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eTodiZVcIiiXa2LGU-b2p18eWE=/f/image/CeRA4Lmaft80dzlgNiIxv07O.jpg

Aangezien de temperatuur sensor blijkbaar tussen de rechter motor geschakeld zit is mijn vermoeden dat die misschien stuk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD44nk_PwNz_wMdzP58nHztN9S8=/f/image/kSPfA6dJs2w3o2lAmEhQlIkH.jpg

Is me eigenlijk niet duidelijk waarom dat ding de rechter motor kan beïnvloeden aangezien hij de temperatuur meet van de uitgaande luchtstroom die door de linker motor wordt aangedreven.
Maar daar zal vast een goede reden voor zijn anders was het niet zo gebouwd :P

Nu vroeg ik me af of ik de temperatuur sensor als test kan bypassen om te zien of de motor dan wel wil lopen?

En of iemand een idee heeft waar ik zo’n ding kan kopen mocht hij stuk zijn.
Op de zijkant van het ding staat trouwens:
code:
1
2
TUA 3C 113     89-04
    4 - 75 C

Andere suggesties om de motor weer aan de praat te krijgen zijn ook welkom. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De 2 draden op de temp sensor even verbinden.
Deze schakelt de N-draad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Bypass gemaakt en nu draait de rechter motor wel! :)

Dus die temperatuur sensor is duidelijk defect.

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat die temperatuur sensor een vorstbeveiliging is.
Als het buiten te koud is en de lucht die vanuit het huis naar buiten gaat de inkomende lucht niet meer genoeg kan opwarmen wordt blijkbaar de rechter motor, die koude buitenlucht aanzuigt, stil gezet.

Voorlopig wordt het niet heel koud meer gelukkig dus ik heb nog tijd om naar een vervanging te kijken.

Iemand een idee waar ik zo’n sensor kan vinden?

Als ik het opschrift 4-75 graden Celcius goed interpreteer wordt de stroom onder de 4 graden onderbroken ( en boven de 75 waarschijnlijk maar dat zal nooit gebeuren :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Deze schakelaar lijkt sterk op de temperatuurschakelaar uit een oven die ik recent gerepareerd heb.

De inhoud ervan is erg simpel, er is een busje aan het stuk koperleiding welke uitzet als hij warmer wordt, dat bedoelt een simpele schakelaar.

De schakelaar simpelweg uit elkaar schroeven en de contacten schoonmaken was daar prima te doen (stukken makkelijker dan een vervanger zoeken).
Er zat wel een schroefachtig object precies in het midden (ruwweg bij het grijze dopje) dat was de calibratie, daar wil je vanaf blijven, anders veranderd de temperatuur waar hij op schakelt.