Ik wil graag mijn eigen 5v ups maken van oude laptop batterijen. Maar nu is de vraag of ik het beste of ik Buck converter of een boost converter moet gebruiken. Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Beetje afhankelijk van het doel.
In de basis kan beide prima.
Bij een buck opstelling zul je cellen in serie zetten, dan moet je wel rekening houden met onbalans in cellen (zeker bij gebruikt spul).
In een boost opstelling zul je alles parallel zetten. Een eventuele slechte cel kan hier de rest weer gaan beïnvloeden.
Wat wil je er mee gaan voeden, en hoe lang? Dat maakt nog wel uit voor de design keuzes namelijk.
Klein detail is nog wel: Dit soort cellen hoor je niet te solderen. Origineel zijn ze niet voor niets gepuntlast. Pas daar mee op.
In de basis kan beide prima.
Bij een buck opstelling zul je cellen in serie zetten, dan moet je wel rekening houden met onbalans in cellen (zeker bij gebruikt spul).
In een boost opstelling zul je alles parallel zetten. Een eventuele slechte cel kan hier de rest weer gaan beïnvloeden.
Wat wil je er mee gaan voeden, en hoe lang? Dat maakt nog wel uit voor de design keuzes namelijk.
Klein detail is nog wel: Dit soort cellen hoor je niet te solderen. Origineel zijn ze niet voor niets gepuntlast. Pas daar mee op.
Dit is opvallend weinig inzet, wat heb je zelf gevonden, alleen de converter is verreweg het makkelijkste deel van een 'ups' bouwen...
Bij tweakers verwachten we een flinke eigen inzet, zie de algemene voorwaarden.
Bij tweakers verwachten we een flinke eigen inzet, zie de algemene voorwaarden.
Dit topic is gesloten.