Beschadigde CD-Rom (Niet aan onderkant !)

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Topicstarter
Ik heb hier een beschadigde CD-Rom, maar niet aan de onderkant, aan de bovenkant is een heel klein stukje zilver afgesleten, nu wil ik eignelijk weten of dit te repareren is, zodat ik hem naar de HD kan kopieren.

BTW ik heb wel gezocht op het forum, maar kon geen thread vinden die over de bovenkant ging van een cd.

Alvast Bedankt

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Dat heb ik ook wel eens gehad met een zeer goedkope CD-R. Dat zilver op de bovenkant bladert er gewoon vanaf. Die CD was lost. Ik kon er niks meer mee

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
BTW was goedkope CDR, maarre volgens mij heb ik de files nog ergens gebackupped liggen, althans dat hoop ik maar ! |:(

edit:

Backup gevonden, hopelijk werkt deze cd wel !

- Nog bedankt voor de moeite

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04 21:04
Die kan je weggooien, de data staat n.l. geschreven op de bovenkant van de cd, als die dus beschadigd ben je de data die op die plek stond kwijt. Als de onderkant beschadigd is het vaak nog wel te repareren met een repairkit.

Verwijderd

Als een cd / cdrom aan de bovenkant beschadigd is, kun je repareren wel vergeten. (Ook aan de onderkant trouwens.) In de cd zit een zilverlaagje; daarin zit ale data opgeslagen. Deze laag ligt niet in het midden van een cd, maar heel dicht tegen de bovenkant aan, waar ook de tekst etc op staan. Aan de onderkant zit dus een dikke plastic beschermlaag, bedoeld om te voorkomen dat de zilveren reflectielaag beschadigd raakt als je hem in een doosje op cd-speler doet. Wat je dus nooit moet doen, maar wat ik tot mijn grote verbazing maar al te vaak zie, is een cd op zijn kop ergens op neerleggen als je hem even niet gebruikt. Dan slijt dat superdunne bovenste beschermlaagje er af, en kan je cd heel gemakkelijk beschadigd raken.
Gr,
Kuifje

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Heb ik in ieder geval wat geleerd :)

Backup werkt overigens wel gelukkig!

Pagina: 1