Als je 39 graden koorts hebt, en je kunstmatig die koorts verlaagd zal een virusinfectie over het algemeen erger worden, langer duren en grotere kans op complicaties geven. Koorts is een natuurlijke immuunsysteemreactie die vaak beter met rust gelaten kan worden. Zie hier een video van een doctor die het mechanisme uitlegt:
In Noord-America is berekend dat er waarschijnlijk jaarlijks ruim 1000 doden extra vallen doordat mensen paracetamol bij griep gebruiken (nieuwsartikel, wetenschappelijk artikel). Onder dieren is ongeveer 1.34x zoveel sterfte te zien met koortswerende middelen bij griepvirussen (bron). Volgens het RiVM heeft paracetamol een negatieve invloed op het immuumsysteem, waardoor bijvoorbeeld vaccinaties minder goed werken als het voorafgaand wordt genomen. Je krijgt dan minder antistoffen.
Een FAQ vraag van het RIVM zegt ook dat paracetamol niet helpt bij de genezing, hoewel er nu nog geen bewijs voor verergering is:
Maar laat het maar weten als ik mis zit en je zo 3 pakjes paracetamol gaat hamsteren.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeReducing fever, good or bad
In Noord-America is berekend dat er waarschijnlijk jaarlijks ruim 1000 doden extra vallen doordat mensen paracetamol bij griep gebruiken (nieuwsartikel, wetenschappelijk artikel). Onder dieren is ongeveer 1.34x zoveel sterfte te zien met koortswerende middelen bij griepvirussen (bron). Volgens het RiVM heeft paracetamol een negatieve invloed op het immuumsysteem, waardoor bijvoorbeeld vaccinaties minder goed werken als het voorafgaand wordt genomen. Je krijgt dan minder antistoffen.
Een FAQ vraag van het RIVM zegt ook dat paracetamol niet helpt bij de genezing, hoewel er nu nog geen bewijs voor verergering is:
Op dit moment zijn de schappen met paracetamol zo'n beetje leeg, wat nogal vervelend kan zijn voor mensen met spierpijn of hoofdpijn. Mijn vermoeden is dat er veel mensen zijn die paracetamol willen gaan gebruiken als ze koorts/corona krijgen. Ik zou graag oproepen om de paracetamol lekker te laten liggen, tenzij je bijvoorbeeld hoofdpijn of spierpijn hebt, of advies hebt van een arts het te gebruiken..Helpen paracetamol, ibuprofen of andere medicijnen tegen het nieuwe coronavirus?
Er is (nog) geen medicijn tegen het nieuwe coronavirus. Paracetamol en ibuprofen helpen niet om van het virus te genezen, maar kunnen klachten van koorts, keelpijn en malaise verminderen. Er is nu geen bewijs dat het gebruik van paracetamol of ibuprofen (of diclofenac, of naproxen, zogenoemde NSAID’s) de ziekte door het virus juist verergeren. Paracetamol heeft de voorkeur, want dat geeft de minste bijwerkingen.
Maar laat het maar weten als ik mis zit en je zo 3 pakjes paracetamol gaat hamsteren.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten