Thuiswerken en WIFI verbeteren, switch of een AP/Router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

Aangezien wij nu ook geforceerd thuis moeten werken, merk ik dat het wifi niet sterk genoeg is in de woonkamer om voor twee personen consistent meetings te houden. Ik zou graag het wifi bereik in de woonkamer verbeteren en twijfel tussen de volgende oplossingen. Internet komt binnen in de hal in de meterkast waar nu een router hangt (draytek vigor2132fvn). Van die router gaat een kabel door een leiding naar de woonkamer waar een ethernetpoort zit.

1. Volgens mij de meest simpele en goedkope oplossing. Hang een switch in de meterkast neer en verplaats de router naar de woonkamer. Aansluiting via de lan kabel die al naar de woonkamer loopt. Nadeel is dat ik veel lees dat het niet handig is om een switch voor je router te hangen, aan de andere kant zeggen veel mensen ook dat het wel werkt :9

2. Zet een extra router in de woonkamer en gebruik deze als accesspoint. Voordeel hiervan is dat je direct ook extra switches in de woonkamer hebt voor bekabeling van eventueel laptop/TV.

3. Zet een switch in de woonkamer en sluit hier een accesspoint op aan (aangezien ik op zijn minst een extra ethernet poort wil hebben voor bekabelde oplossing), eventueel een accesspoint met 2 ethernet poorten zou ook kunnen. Dit lijkt de meest aangeraden oplossing.. echter begrijp ik het voordeel niet zo t.o.v. een router als AP gebruiken? Het lijkt dat routers (b.v. TP-Link Archer C6) over het algemeen voordeliger zijn dan b.v. Ubiquiti UniFi AP-AC LITE + TP-Link TL-SG105E en het scheelt een extra device.

Het liefst optie 1 natuurlijk omdat je voor drie tientjes klaar bent maar ik weet niet zeker of dit goed zal werken. Anders lijkt optie twee mij beter, maar vraag me dan af wat de meerwaarde van losse accespoints zijn en waarom die veelal worden aangeraden.

Als jullie tips hebben, graag :)

Beste antwoord (via .Joop op 10-04-2020 23:53)

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 21:12

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1. Nee, om twee redenden:
- je gaat voorbij aan de functie van een router, die scheidt thuisnetwerk van buitenwereld. Jouw switch zit in dit plaatje in de buitenwereld.
- die router is een glasvezelrouter met een glas-WAN. De meeste switches hebben dat niet aan boord, degene die dat wel hebben zitten in een prijscategorie dat dit allerminst meest goedkope oplossing is.

2+3. Kan, maar router als AP is inelegant en onnodig. Je hebt sowieso AP's met meerdere poorten.

Nu, je noemt hier een bijzonder lage budget. Voor dat bedrag zeg ik: koop liever een goed apparaat 2e hands dan een stuk ultra low-end meuk. Reden dat AP's aangeraden worden is dat je doorgaans beter en stabieler uit bent met apparaat dat één ding goed doet dan een schaap met vijf poten. Komt bij dat de UniFi UAP en consorten managed WiFi zijn waarbij WiFi op meerdere AP's centraal beheerd wordt. Dat ga je niet met losse routers-als-AP's voor elkaar krijgen.

Maar... je gaat voorbij aan een ding: die 2132FVn heeft WiFi uit het jaar kruik. 2009 belt en wil z'n apparatuur terug, dit ding was ondanks forse prijskaartje op moment dat het uitkwam al totaal verouderd op dat vlak :o - het is 2.4GHz-only, en dat zegt me dat je probleem niet zit in dekking ("sterkte"), maar in pure capaciteit. Als je marketingblaat van "300Mbps" laat voor wat het is kun je met een redelijk mid/high-end laptop maximaal 100Mbps verwachten onder absoluut perfecte omstandigheden. In de echte wereld zijn die omstandigheden zelden perfect, met demping dat het signaal verzwakt en interferentie van de buren die ook thuis proberen te werken. Als je in de 2.4GHz 20Mbps totaal kunt halen mag je blij zijn - en dat moet je vervolgens delen over alle apparaten die willen communiceren.

Mijn advies zou dus sowieso zijn: stop met gebruik van de WiFi van die Draytek voor je hele huis, en kijk naar welke oplossing voor je hele huis toepasselijk zou zijn. Dat zou overigens (bij oudere woning met muren van baksteen of minder en vloeren van hout) alsnog een enkele AP in de woonkamer kunnen zijn - maar misschien is iets anders handiger.

Wat je zelf kunt doen nu: doe een rudimentaire site survey. Pak een Windows laptop. Ga in de woonkamer zitten en draai in een command prompt:
code:
1
netsh wlan show interface

Dat geeft je een reeks informatie. Twee stuks zijn hier relevant:
1) signal
2) recieve rate
Noteer ze. Loop vervolgens naar de andere kamers in huis en herhaal de exercitie. Of je echt overal wilt meten of niet moet je zelf bepalen, maar ga in ieder geval naar de plekken waar je WiFi gebruikt, of zou willen gebruiken als het zou werken. Post de waardes die daar uit komen hier. Daarmee kunnen we een goede inschatting maken van hoe je huis er signaaltechnisch uitziet, zowel qua demping als interferentie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Ik zou gewoon voor een AP gaan persoonlijk en de drytek geen wifi signal meer laten uitzenden.

[ Voor 44% gewijzigd door Arthion-nl op 18-03-2020 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik zelf een wifibridge. Ik haal daar op een andere verdieping mijn volle internet snelheid mee (100 mbit) en er zit een swich in waar je kabels in kunt steken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
waarom niet gewoon een switch in de woonkamer en tijdelijk kabels gebruiken als goedkoopste oplossing. De beste oplossing voor de lange termijn is, vervang je router voor een moderne.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marzman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:27:
Ik gebruik zelf een wifibridge. Ik haal daar op een andere verdieping mijn volle internet snelheid mee (100 mbit) en er zit een swich in waar je kabels in kunt steken.
Heb je gemist dat hij een 2.4GHz-only WiFi-n geval heeft? Capaciteitsprobleem op de WiFi ga je niet verhelpen door een bridge met diezelfde WiFi te verbinden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dion_b schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Heb je gemist dat hij een 2.4GHz-only WiFi-n geval heeft? Capaciteitsprobleem op de WiFi ga je niet verhelpen door een bridge met diezelfde WiFi te verbinden :o
Jawel, want de zender sluit je bekabeld aan en die 2.4Ghz wifi die flikker je dan weg :p De ontvanger is een switch en een accespoint.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
@Marzman

Dan is het geen wifi bridge, maar een access point met ingebouwde switch.

[ Voor 9% gewijzigd door dennisdennis12 op 18-03-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dennisdennis12 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:32:
Dan is het geen wifi bridge, maar een access point met ingebouwde switch.
Het is allebei. Ik heb de Devolo GigaGate 9971 Multiroom wifi Starter Kit. Maar er zullen ook wel andere merken zijn die dat maken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Waarvoor zou je in de situatie van ts kiezen voor zo'n oplossing. TS beschikt al over een utp aansluiting ,waardoor daar zonder problemen een access point aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan heeft hij dat inderdaad niet nodig als hij al utp in de woonkamer heeft.

/▌

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 21:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is een prima apparaat, maar totdat we duidelijkheid hebben over de werkelijke situatie bij TS is het voorbarig om wat dan ook aan te raden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Niet online
Allen hartelijk bedankt (vooral dion_b voor je uitgebreide reactie!) voor het meedenken. Excuses voor de late reactie, mijn werk is nogal druk met dit hele corona gebeuren.

Ik was er zelf niet opgekomen dat de router het probleem zou zijn aangezien die vier jaar geleden nog geleverd werd en ook voor €200 in de pricewatch stond. Het lijkt me echter evident dat deze inderdaad niet genoeg capaciteit heeft en dat het niet zozeer een bereik probleem is, aangezien ik zowel in de woonkamer als op een meter afstand van de router ongeveer maximaal 25mbps haal. Bovendien woon ik nou ook niet heel groot in een appartement van 70m2 en zal interferentie van de buren wellicht een groter probleem zijn dan bereik (ik ben al naar kanaal 6 omgewisseld naar het downloaden van wifi analyzer). Ik zal morgen die testjes nog even draaien.

Nu ik even op die router google zie ik dat meer mensen er niet zo blij mee zijn, maar T-Mobile lijkt niet heel happig om hem om te wisselen voor de nieuwe huawei router die ze nu aan nieuwe klanten geven. Wellicht is die wifi service van ze nog een idee (ze garanderen blijkbaar een zekere snelheid).

Laat ik ook even verduidelijken dat het budget niet perse laag is, maar zoals velen op dit forum houd ik wel van goede value for money :p Voor nu lijkt een AP in de woonkamer dan toch het beste idee, enkel tijdelijk kabels neerleggen is geen optie aangezien ik het ook wel voor langere tijd wil oplossen. Ik moet zeggen dat die aircube op het eerste gezicht een aantrekkelijke optie lijkt, maar begrijp niet zo goed waarom die zoveel meer lijkt te bieden voor hetzelfde geld als bijvoorbeeld unifi ap-ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
-nevermind-

[ Voor 87% gewijzigd door Arthion-nl op 18-03-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

.Joop schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:32:
Allen hartelijk bedankt (vooral dion_b voor je uitgebreide reactie!) voor het meedenken. Excuses voor de late reactie, mijn werk is nogal druk met dit hele corona gebeuren.

Ik was er zelf niet opgekomen dat de router het probleem zou zijn aangezien die vier jaar geleden nog geleverd werd en ook voor €200 in de pricewatch stond. Het lijkt me echter evident dat deze inderdaad niet genoeg capaciteit heeft en dat het niet zozeer een bereik probleem is, aangezien ik zowel in de woonkamer als op een meter afstand van de router ongeveer maximaal 25mbps haal.
Duidelijk.
Bovendien woon ik nou ook niet heel groot in een appartement van 70m2 en zal interferentie van de buren wellicht een groter probleem zijn dan bereik (ik ben al naar kanaal 6 omgewisseld naar het downloaden van wifi analyzer). Ik zal morgen die testjes nog even draaien.
Ben benieuwd. Gaat het om redelijk nieuwbouw of iets vooroorlogs? In dat laatste geval is het overduidelijk interferentie/drukte. Bij echt recente nieuwbouw kan het alsnog ook demping zijn, al betwijfel ik dat met je score op een meter afstand.
Nu ik even op die router google zie ik dat meer mensen er niet zo blij mee zijn, maar T-Mobile lijkt niet heel happig om hem om te wisselen voor de nieuwe huawei router die ze nu aan nieuwe klanten geven. Wellicht is die wifi service van ze nog een idee (ze garanderen blijkbaar een zekere snelheid).
Kan geen kwaad dat als eerste te proberen. Als je een 70m^2 woning hebt met dunne muurtjes kun je het geheel prima dekken met een enkele degelijke (dualband) AP op een centrale plek. Dat kan bijvoorbeeld een nieuwere router van je provider zijn (ervan uitgaande dat die wel enigszins acceptabele WiFi heeft).
Laat ik ook even verduidelijken dat het budget niet perse laag is, maar zoals velen op dit forum houd ik wel van goede value for money :p Voor nu lijkt een AP in de woonkamer dan toch het beste idee, enkel tijdelijk kabels neerleggen is geen optie aangezien ik het ook wel voor langere tijd wil oplossen. Ik moet zeggen dat die aircube op het eerste gezicht een aantrekkelijke optie lijkt, maar begrijp niet zo goed waarom die zoveel meer lijkt te bieden voor hetzelfde geld als bijvoorbeeld unifi ap-ac.
Omdat het meer maar ook minder biedt. Qua WiFi hardware en drivers is het nagenoeg identiek, de Cube geeft je echter een switch erbij en een vrij uitgebreide app interface, maar verder weinig WiFi coordinatie. UniFi draait juist om die coordinatie tussen AP's.

Het is inderdaad warrig en frustrerend dat Ubiquiti met meerdere, onderling niet te combineren, productlijnen werkt. Beide zijn overigens uitstekend en goede waar voor hun geld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Niet online
Ik heb die tests nog even gedraaid, ik krijg door het gehele appartement dezelfde waarden:
Signal: 100%
Receive rate (Mbps): 144.4

Ik haalde vanavond ook tijdelijk hogere waardes op speedtest.net (tot 60 mbps! met een 100/100 abonnement) waar dit gisteren en eergisteren rond de 25 mbps was. Met de wifi analyzer zag ik op dat moment ook even geen interferentie op mijn channel, wellicht dat het daarom zo positief uitpakt? Later zakte het weer naar 25 mbps.

Gebouw komt uit 1965, baksteen-montagebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Niet online
Even goed om toe te voegen, het gaat om baksteen montagebouw, maar met een betonnen skelet, wellicht dat dat voor veel demping zorgt. Ik ben gecharmeerd van de oplossing die Jasper noemt, de Ubiquiti Aircube AC die zowel 4gbit poorten biedt als 2.4/5ghz dual channel in een elegante vorm. Het 5ghz signaal zou voor goede verbinding in de woonkamer moeten zorgen en 2.4 ghz door de rest van het appartement, dat ondanks het bescheiden formaat waarschijnlijk toch last zal hebben van demping vanwege de betonnen muren. En dan natuurlijk de AP functionaliteit van die brakke Draytek uitzetten.

Ik zie weinig vergelijkbare apparatuur (behalve bv Asus RP-AC68U), waarschijnlijk ook omdat het een vorm van het schaap-met-5-poten is met een ingebouwde switch :)

Mochten er andere suggesties zijn dan hoor ik het graag. Waar ik nog steeds een leek ben in netwerken, ben ik in ieder geval al veel opgestoken in jullie antwoorden en mijn zoektocht, waarvoor dank!
Pagina: 1