Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje, ik heb namelijk vier jaar geleden een Game PC gekocht (ook voor school gebruik) en ik merk dat hij een aantal games niet soepel meer kan draaien. Daarom wilde ik jullie vragen of jullie weten wat de bottleneck is op mijn PC.

Mijn Budget is ongeveer 200-250 euro, maar als het een grotere upgrade is die mijn pc nog beter maakt kan ik best nog even wat geld bij elkaar rapen.

Ik heb geen merk voorkeuren alhoewel AMD natuurlijk wel een logische keuze is in verband met Intel's gezeur :P

Ik gebruik mijn PC dus voor gamen, (overwatch, Cod, CSGO, subnautica) maar ik maak ook Word documenten en ik surf ook heel veel op het internet.

Dit zijn mijn huidige onderdelen.

CPU: Intel Core i5-7600k 3,8GHz
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 103
MotherBoard: Asus Z170I Pro Gaming
Memory: Crucial Ballistix 8GB DDR4-2400
Graphics Card: NVIDIA GTX 1050 Ti 4GB
Hard Drive: 1000GB HDD SATAIII
Power Supply: 600 Watt Cooler Master

Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-03-2020 10:19)

Verwijderd

De SSD die @Thomg aanraadt is inderdaad prima. Staat niet op de QVL, maar komt verder qua eisen wel overeen met wat je moederbord ondersteunt (een moederbord fabrikant kan ook niet alles testen, dus het komt vaak voor dat de QVL een relatief korte lijst is, vergeleken met welke producten er allemaal op de markt zijn).

Als je die koopt, heb je nog ± 90 - 140 euro in je budget. Wat ik voor dat geld zou doen, is een upgrade naar 16GB in RAM en een beter CPU koeler. Een voorbeeld van wat je zou kunnen doen:Dan heb je een solide upgrade en vooral ook een all-round betere PC. Verkoop de spullen die je vervangt en spaar door voor een GPU upgrade. Tegen de tijd dat je dan weer 200-250 euro te besteden hebt, kun je kijken wat op dat moment de beste GPU voor je gebruik is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op wat voor resolutie speel je? En wat zijn je wensen qua graphics settings van de games, moet alles up ultra of mag medium-high ook?

Zo op het eerste gezicht lijkt je CPU me prima. Je GPU is iets waar je naar kunt kijken, maar persoonlijk zou ik er eerst een SSD in stoppen. Een SSD maakt zo'n verschil en ze zijn tegenwoordig echt niet duur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel op het moment 1920x1080 ik ga wel een nieuw beeldscherm kopen maar dat zal geen 4k worden. Verder is medium-high helemaal prima! Ik heb op het moment vooral moeite met dat de game hapert en soms kort vastloopt.
Heel fijn voor je snelle reactie trouwens, ik ga kijken naar een SSD en misschien GPU. hoeveel SSD raadt je aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een SSD zou 256GB een goed startpunt zijn. Hier kun je dan Windows, programma's als Word, Excel, browser, etc. op zetten, met nog wat ruimte over voor één of twee games. Wil je ook al je games op de SSD, dan zou ik gaan kijken naar een 500GB (of meer).

Je moederbord ondersteunt een M.2 SSD op de achterkant, dus hier zou je ook naar kunnen kijken. Scheelt cable management ;)

Het valt me verder op dat je een vrij simpele CPU koeler hebt voor je PC. Misschien zou je deze ook nog kunnen upgraden naar een beter model (als de temps en/of het geluid je nu niet naar het zin zijn). Weet niet wat voor behuizing je momenteel hebt, maar dit speelt uiteraard ook een rol bij het upgraden van je koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als case heb ik de Fractal Design Define Nano S Window.
Ik ga denk ik maar eens kijken naar een SSD van 500GB dan!
En als ik een M.2 koop kan ik die gwn op mijn moederbord prikken?
Een CPU Cooler voeg ik ook aan mijn lijstje toe!
Heel erg bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet voor die M.2 SSD wel even kijken naar de lengte. Op de webpagina van je moederbord staat het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/EVO6Ez8gzRTT9I8A/img/new_img/usb_32.jpg

In principe zou elke 80mm SSD met Pcie3.0x4 of Sata-600 dus moeten werken. Als je zeker wilt zijn, er is een QVL (qualified vendor list) met supported SSD's voor jouw specifieke moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBRDzdLKIUZ4p2CiQRhdmfBFkTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ckE5e8X2v5rbjXfhbm3Yoc8o.png?f=fotoalbum_large

Voor je CPU koeler moet je even kijken naar de socket en de hoogte (vergeleken met de maximaal toegestane hoogte die Fractal aangeeft, volgens Tweakers is dat 160mm).

De kans dat je meer FPS krijgt in games zal met zo'n upgrade niet heel groot zijn, maar laadtijden en geluidsproductie zullen hoogstwaarschijnlijk omlaag gaan.

Als je je hele budget wilt opmaken, zou je nog naar een 16GB RAM kit kunnen kijken, maar zou zelf het restbedrag houden en doorsparen voor een betere GPU. Dat zal je meer FPS winst opleveren in games.

Edit: voor je CPU koeler zou ik kijken naar koelers die minstens een 120mm fan hebben. Die verplaatsen over het algemeen meer lucht op dezelfde RPM dan een kleine fan (of dezelfde hoeveelheid lucht op een lagere RPM).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
Dan nu het slechte nieuws.

Je processor is een quad core zonder hypertreading. Normaal gesproken zou ik zeggen een 2e hands processor maar aangezien hele volksstammen in dezelfde situatie zitten is dat in vergelijking met nieuw niet rendabel.
https://www.asus.com/nl/M...-PRO-GAMING/HelpDesk_CPU/

Je moederbord is van het formaat Mini-Itx kans is dus groot dat je voor een betere cpu koeler in de toekomst geen ruimte hebt of een grote grafische kaart.

Mijn advies is om via MSI Afterburner eerst te bekijken waar je bottleneck zit.
Al vrees ik dat je beter naar een geheel nieuwe pc kan gaan uitzien. Voeding (Afhankelijk van Merk) Videokaart en harde schijf kunnen mogelijk over.

gezien je budget is dit een mooie plek om te kijken voor een bidget upgrade: reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D-dark schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:05:
Dan nu het slechte nieuws.

Je processor is een quad core zonder hypertreading. Normaal gesproken zou ik zeggen een 2e hands processor maar aangezien hele volksstammen in dezelfde situatie zitten is dat in vergelijking met nieuw niet rendabel.
https://www.asus.com/nl/M...-PRO-GAMING/HelpDesk_CPU/

Je moederbord is van het formaat Mini-Itx kans is dus groot dat je voor een betere cpu koeler in de toekomst geen ruimte hebt of een grote grafische kaart.

Mijn advies is om via MSI Afterburner eerst te bekijken waar je bottleneck zit.
Al vrees ik dat je beter naar een geheel nieuwe pc kan gaan uitzien. Voeding (Afhankelijk van Merk) Videokaart en harde schijf kunnen mogelijk over.

gezien je budget is dit een mooie plek om te kijken voor een bidget upgrade: reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020
Sorry? De i5 7600K is een prima processor voor de resolutie en kwaliteitinstellingen waarop de TS wil gamen. De GPU is in dit scenario de grootste bottleneck. Hier zijn meerdere reviews waarin deze CPU getest wordt met high-end GPU's (aan de behaalde FPS kun je zien dat de processor capabel genoeg is):De upgrades die ik voorstelde zullen hoogstwaarschijnlijk niet veel doen aan het aantal FPS. Hiervoor zul je de beste GPU moeten kopen die je voor €200 - €250 kunt krijgen. Echter, een SSD en i.c.m. een andere CPU koeler zijn wel upgrades die, in mijn mening, gewoon goede "quality of life" upgrades zijn. Daarnaast zul je met een SSD in ieder geval kortere laadtijden hebben. Wellicht zou je, zoals ik eerder ook al zei, nog voor een 16GB RAM upgrade kunnen gaan, wat handig kan zijn als je veel dingen tegelijkertijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow!!
Ik sta hier even van versteld. Dit is de eerste keer dat ik een topic start en ik ben positief verrast! Ongelofelijk fijn dat je zoveel tijd in mijn vraag steekt! dit is informatie waar ik wat mee kan. Toch ga ik dan nog een vraag stellen. Ik ben namelijk heel hard op zoek naar een SSD nu. Maar daar heb ik heel veel moeite mee. Ik kan geen goede vergelijkingen vinden met M.2 SSD's. wel heb ik deze gevonden. reviews: Ssd Best Buy Guide - Augustus 2019
Maar hier wordt ook verteld dat het een best goedkope SSD is (de 500GB) opzich wil ik wel wat meer uitgeven, als het dan ook sneller en beter werkt.
Kan een van jullie een SSD aanraden? :)

Edit:
Hele stomme vraag dit, maar ik heb geen idee waar ik mijn rpm van mijn cpu kan vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

Thomg

Aww yiss

RPM van een cpu?
Draaien cpu's?
Is mijn leven een leugen?
Is mijn studie een leugen :'(

Als je gewoon snel wat schappelijks wilt is de P1 prima.
pricewatch: Crucial P1 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Sorry? De i5 7600K is een prima processor voor de resolutie en kwaliteitinstellingen waarop de TS wil gamen. De GPU is in dit scenario de grootste bottleneck. Hier zijn meerdere reviews waarin deze CPU getest wordt met high-end GPU's (aan de behaalde FPS kun je zien dat de processor capabel genoeg is):
[list]

De upgrades die ik voorstelde zullen hoogstwaarschijnlijk niet veel doen aan het aantal FPS. Hiervoor zul je de beste GPU moeten kopen die je voor €200 - €250 kunt krijgen. Echter, een SSD en i.c.m. een andere CPU koeler zijn wel upgrades die, in mijn mening, gewoon goede "quality of life" upgrades zijn. Daarnaast zul je met een SSD in ieder geval kortere laadtijden hebben. Wellicht zou je, zoals ik eerder ook al zei, nog voor een 16GB RAM upgrade kunnen gaan, wat handig kan zijn als je veel dingen tegelijkertijd doet.
De upgrades die je opnoemt zijn zeker niet slecht. verstandige adviezen.
Een SSD schijf doet je pc veel sneller aanvoelen en met laadtijden scheelt het ook. Is ook een onderdeel wat je in de toekomst prima kan meenemen. Meer geheugen is ook fijn. Of het een bottleneck is bij deze instellingen dat kan. Mogelijk niet.

Wat we wel zien is dat bij recente games een quad core zonder hypertreading echt tekortkomt. Niet qua singlecore prestaties maar in zijn totaliteit. De algemeen aangeraden upgrade dan is de I7-7700K welke 2e hands zwaar overvraagd is. Zo erg zelfs dat een basis Ryzen met moederbord en geheugen die gelijk presteert even duur is als de 2e hands markt. 1050-TI is geen hoogvlieger maar voor medium nog wel toereikend.

Ik wil TS zeker niet onnodig op al te dure kosten jagen. Vandaar de link naar de budget best buy guide van Januari. Alleen alle seinen staan bij mij op rood bij een combinatie van ITX bord, 600 Watt voeding, een 1050 TI en een simpele processorkoeler.

Dan kom je op het punt waar bepaald moet worden of alleen een M2 SSD om mee te beginnen toereikend is en waar je beter opnieuw kunt beginnen.

Wat M2-SSD;s betreft. staar je niet blind op de snelheid. Ze zijn allemaal veel sneller dan je huidige harde schijf. Hier een selectie van M2's begrensd op prijs: categorie: Solid state drives

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 18-03-2020 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-08 22:17
Een 250 gig SATA-SSD i.c.m. 16Gig RAM en je herkent je PC niet meer terug.

Ter vergelijking mijn setup:

i5-7600k stock speed/koeler
1050 Ti stock speed
32Gig DDR4 (begonnen met 8, gigantisch verschil in stutterings)
1TB SSD

En speel vrijwel elke game medium tot high op 1080p

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De SSD die @Thomg aanraadt is inderdaad prima. Staat niet op de QVL, maar komt verder qua eisen wel overeen met wat je moederbord ondersteunt (een moederbord fabrikant kan ook niet alles testen, dus het komt vaak voor dat de QVL een relatief korte lijst is, vergeleken met welke producten er allemaal op de markt zijn).

Als je die koopt, heb je nog ± 90 - 140 euro in je budget. Wat ik voor dat geld zou doen, is een upgrade naar 16GB in RAM en een beter CPU koeler. Een voorbeeld van wat je zou kunnen doen:Dan heb je een solide upgrade en vooral ook een all-round betere PC. Verkoop de spullen die je vervangt en spaar door voor een GPU upgrade. Tegen de tijd dat je dan weer 200-250 euro te besteden hebt, kun je kijken wat op dat moment de beste GPU voor je gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:12:
RPM van een cpu?
Draaien cpu's?
Is mijn leven een leugen?
Is mijn studie een leugen :'(

Als je gewoon snel wat schappelijks wilt is de P1 prima.
pricewatch: Crucial P1 1TB
Hahaha excuus, het was gisteren al laat, ik bedoel uiteraard RPM van mijn CPU Cooler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Huidige kan je zien in de bios in de wat luxere modellen (lees: soms niet met OEM) of met iets als hwinfo.
Voor max snelheid moet je de kast openmaken en kijken wat er in zit.

Vraag me wel af waarom dit relevant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:20:
Huidige kan je zien in de bios in de wat luxere modellen (lees: soms niet met OEM) of met iets als hwinfo.
Voor max snelheid moet je de kast openmaken en kijken wat er in zit.

Vraag me wel af waarom dit relevant is?
Eigenlijk is het ook niet echt relevant. Ik was gewoon benieuwd. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:23:

Okee, als ik het goed begrijp hebben 'we' nu dus:
SSD (M.2)
16GB RAM
CPU Cooler

De SSD pas waarschijnlijk gewoon op het moederbord maar dit is niet zeker?
En waarschijnlijk is dit een hele domme vraag, maar de RAM prik je er niet bij maar die vervang je in zijn geheel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je moet de RAM vervangen, dit omdat je maar 2 sloten hebt.
Spijtig, maar het is wat het is :+

SSD past zeker op het moederbord. Dit gaat werken punt.
Ik heb eigenlijk de 1TB versie genomen zodat je de drive kon klonen, maar je kan ook kiezen voor 1/2TB. Krijg je wel minder waar voor je geld (slechtere $/GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:28:
Je moet de RAM vervangen, dit omdat je maar 2 sloten hebt.
Spijtig, maar het is wat het is :+

SSD past zeker op het moederbord. Dit gaat werken punt.
Ik heb eigenlijk de 1TB versie genomen zodat je de drive kon klonen, maar je kan ook kiezen voor 1/2TB. Krijg je wel minder waar voor je geld (slechtere $/GB).
Okee, helemaal top dit! Ongelofelijk bedankt voor al jullie hulp! Ik ben nogmaals positief verrast door alle reacties! Als ik ooit nog wat moet weten over mijn PC zal ik het hierop vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet voor je CPU koeler ook niet te kijken naar de hoogte en de socket die je nodig bent. Verder zou je nog kunnen kijken naar de combinatie van hoge RAM modules en een lage CPU koeler, al zijn de eerder genoemde Corsair Vengeance LPX modules behoorlijk laag.

En een paar reviews lezen/kijken over de CPU koeler kan ook handig zijn i.v.m. zaken als gemak van installatie, of de koeler handig is voor kleine behuizingen, etcetera etcetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:00
Als ik zo even kijk kom ik itt de meesten hier eerder uit op een andere GPU. De 1050 is namelijk een low end GPU.

Als ik verder kijk zal Overwatch één van de zwaardere spellen zijn die je speelt.
Ikzelf speelde tot voor kort op een i7 3770k, 16GB ram en R9 290X Tri-x Overwatch op 1440p.
Tuurlijk i7 is quad core met hyperthreading, meer ram en de R9 loopt nog rondjes om de RX 580 (getest namelijk).

Je cpu zou het wel aan moeten kunnen lijkt mij. Maar, meten is weten.
Test tijdens het spelen van een aantal spellen wat je CPU, GPU en geheugen doet. Daarnaast ook wat je HDD doet.

Mijn keuze aan upgrade voor nu zou zijn GPU en SSD waarbij ik dan bij beperkt budget eerst zou kiezen voor een andere GPU (2e hands als het veel oplevert is ook altijd een optie) en later voor de SSD.
Even daargelaten nog welke GPU.
Het moet in ieder geval ruim beter zijn dan wat je nu hebt.

Deze zou volgens passmark ruim 3x zo snel moeten zijn. Maar, het is maar even een snel voorbeeld.
Met ITX moet je op de temperatuur letten en als die kaarten heet worden schiet je er niets mee op.
V&A aangeboden: Asus ROG Strix RX VEGA56 OC edition 8GB
De GTX1660 super is te krijgen voor 250 euro. Ontloopt de Vega56 niet zo heel veel en wellicht minder hitte.

@Davetc In mijn server (ITX) heb ik zelf deze zitten: Noctua NH-L9x65
Daarbij is dat een i5-8400.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 19-03-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
De Scythe Mugen 5 is wel fors voor Mini-ITX. Dit is hoe een (mijn) Noctua NH-D9L in een Fractal Design Nano S er uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJFnpstcpxbpoePHXyU0KkZPEYs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqrBhZojNQsE54ZWVYaNF4Fq.jpg?f=fotoalbum_medium

Er zijn koelers die beter presteren. Maar ik vind hem nog redelijk compact en de temperaturen komen niet ver boven de 50 graden bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Davetc schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:39:
De Scythe Mugen 5 is wel fors voor Mini-ITX. Dit is hoe een (mijn) Noctua NH-D9L in een Fractal Design Nano S er uit ziet:

[Afbeelding]

Er zijn koelers die beter presteren. Maar ik vind hem nog redelijk compact en de temperaturen komen niet ver boven de 50 graden bij mij :)
En toch, als je kijkt naar de specificaties van Scythe en Fractal Design, zou er 5,5mm aan ruimte moeten zijn tussen de bovenkant van de koeler en het zijpaneel (max. CPU koeler hoogte = 160mm, Scythe hoogte = 154,5mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd

Ik zou ook een betere videokaart kopen en 8GB RAM erbij.

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G

@Thomg SSD is toch al aangegeven ?

voor €70,- heb je 500GB pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 19-03-2020 12:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Imo is een SSD een harde must. Anno 2020 geen SSD hebben in je PC tenzij het <100 euro waard is...

Edit: Het klonk alsof jullie liever een geheugen upgrade + videokaart upgrade zagen met dit budget :D

[ Voor 35% gewijzigd door Thomg op 19-03-2020 12:20 ]

Pagina: 1