Receiver voor de LG C9

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelson
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-11-2020
Ik zoek een?
Een receiver voor de LG C9.

Wat is je budget?
Ongeveer 300 euro zou wenselijk zijn. Het mag iets meer zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Externe stereo speakers te gebruiken bij mijn nieuwe LG C9. Het zou fijn zijn als dit later wel uitbreidbaar is naar alles dat de TV ondersteunt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Voorkeuren heb ik niet. Ik heb er geen verstand van en alles lijkt heel erg op elkaar. Zie onderstaande tekst voor uitleg!

Welke vragen heb je hier nog over?
Hallo allemaal, ik kan wel wat advies gebruiken. Ik sta op het punt een LG C9 aan te schaffen en wil daar dan ook graag nieuwe speakers bij kopen. Nu ben ik een echte leek wat audio apparatuur betreft en na mij wat ingelezen te hebben blijk ik naast de nieuwe speakers ook nog een receiver te moeten kopen. Nu zie ik dat Denon een veelgenoemde naam is, maar als ik wat ga rondkijken zie ik veel verschillende Denon receivers met allemaal een andere naam, maar qua prijs liggen ze vaak dicht bij elkaar in de buurt...

De bedoeling is dat dit allemaal in een compacte slaapkamer komt te staan. Dat wil dus zeggen dat ik momenteel eigenlijk alleen op zoek ben naar stereo geluid. Wel zou het fijn zijn als de receiver alles van de tv ondersteund, zodat ik het later wanneer ik meer ruimte heb toch kan uitbreiden. Nu ben ik erg benieuwd of er een receiver is die geregeld aangeraden wordt voor zo rond de 300 euro. Ik zie door de bomen het bos niet meer en het begint de pret van de aankomende tv een beetje te drukken, haha.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

Vogelson schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:27:
....maar als ik wat ga rondkijken zie ik veel verschillende Denon receivers met allemaal een andere naam, maar qua prijs liggen ze vaak dicht bij elkaar in de buurt...
Kan je die verklaren? Bedoel je types? Denon is Denon en die zal geen andere naam hebben. Types zijn wel verschillend. Al zou ik me dat ook niet voor kunnen stellen aangezien de types juist het grootste verschil in prijs en opties maken. Als je verschillende merken in één segment (instap, mid, high) pakt dan ligt het meer bij elkaar. Maar dan heb je niet alleen Denon. Dan heb je ook Marantz, Pioneer, Yamaha, Onkyo, Sony, NAD, etc.
Nu ben ik erg benieuwd of er een receiver is die geregeld aangeraden wordt voor zo rond de 300 euro.
Korte antwoord, nee. Dat hangt van meerdere factoren af en die mis ik hier om een concreet antwoord te geven. De Denon X1600 wordt veel genoemd maar of dat voor jou de beste keuze is?

Moeten voor het budget van 300 euro de speakers er ook nog bij? Een receiver is alleen het hart van je home cinema. Het apparaat waar je je bronnen op aansluit en die de speakers van vermogen voorziet. Met alleen een receiver heb je nog niets. Zo ja, wat voor speakers had je in gedachten? Zuilen, boekenplank model, satelliet speakers? Kleur? Vormgeving? Etc. Waarbij looks één ding zijn maar klank de - veel belangrijkere - andere. Speakers koop je dan ook niet van plaatjes of internet, speakers moet je beluisteren.

Let op dat speakers (nieuw) veelal per stuk gaan en dus ook een fikse hap uit het budget kunnen nemen. Neem daarbij ook dat een receiver en speakers veelal zonder kabels worden geleverd wat je budget behoorlijk krap maakt. Ik zou dan ook zeker aanraden tweedehands te gaan kijken.

Sowieso zit je met HDMI 2.1 op de LG C9 waar receivers volgens mij in het grootste geval nog met HDMI 2.0 worden geleverd. Maakt voor de huidige content niet uit, HDMI 2.0 doet gewoon 4K met HDR. eARC kan ook leuk zijn maar die is ook op HDMI 2.0 beschikbaar gemaakt door verschillende fabrikanten.

Ik mis ook de bronnen die je aan gaat sluiten. Je kiest een receiver namelijk op prijs en op de opties die je nodig hebt. Één van die opties is het aantal in- en uitgangen. Heb je dus consoles, Blu-rayspeler, laptop, etc wat aan moet worden gesloten? Ik wil wel één ding nog meegeven, laat je niet gek maken door weerstand en vermogen. Let er niet op, vergeet het. @Jorgen kom er maar in met je lijstje/guide voor het kopen van een receiver.

Persoonlijk zou ik voor 300 euro geen receiver met speakers nemen maar eerder een leuke 2.0 actieve speaker set of een stereoversterker van Marktplaats halen. Dan haal je meer in huis voor het geld. Zeker aangezien je tweedehands niet naar heel oude receivers kan kijken omdat je wil matchen met de C9. Speakers kunnen wel ouder zijn, die hebben geen versies die kunnen verouderen. Speakers kunnen wel andere mankementen gaan vertonen door leeftijd, denk aan de foam randen die uit kunnen drogen.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 17-03-2020 20:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogelson
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie!
FeaR schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:44:

Kan je die verklaren? Bedoel je types? Denon is Denon en die zal geen andere naam hebben. Types zijn wel verschillend. Al zou ik me dat ook niet voor kunnen stellen aangezien de types juist het grootste verschil in prijs en opties maken. Als je verschillende merken in één segment (instap, mid, high) pakt dan ligt het meer bij elkaar. Maar dan heb je niet alleen Denon. Dan heb je ook Marantz, Pioneer, Yamaha, Onkyo, Sony, NAD, etc.
Je hebt bijvoorbeeld de Denon X1400, X1500 en X1600. Als ik op een site als PlatteTv kijk dan zie ik die allemaal voor zo'n €360 (wat ik ook een acceptabel bedrag vind). Maar het is inderdaad wel zo dat de X2500 dan weer zo'n €100 euro meer is. Zit hem dat dan vooral in het aantal aansluitingen? Ik kan uiteraard ook nog op Marktplaats kijken voor betere deals. Zo heb ik een X2500 gezien die ik misschien voor €300 kan krijgen.
Moeten voor het budget van 300 euro de speakers er ook nog bij? Een receiver is alleen het hart van je home cinema. Het apparaat waar je je bronnen op aansluit en die de speakers van vermogen voorziet. Met alleen een receiver heb je nog niets. Zo ja, wat voor speakers had je in gedachten? Zuilen, boekenplank model, satelliet speakers? Kleur? Vormgeving? Etc. Waarbij looks één ding zijn maar klank de - veel belangrijkere - andere. Speakers koop je dan ook niet van plaatjes of internet, speakers moet je beluisteren.
Het genoemde budget is puur voor de receiver. Ik ben mij ervan bewust dat de speakers zelf ook weer een goed bedrag gaan kosten. Ik ben met dit topic ook niet echt uit op adviezen voor speakers. Dat wordt weer een ander avontuur, haha. Ik weet alleen dat ik midrange prijsklasse wil hebben en dat ik ze het liefst zwart zie. High end wordt sowieso te duur. Zolang het maar beter klinkt dan mijn huidige Logitech Z-623 PC speakertjes, want dat geluid kan ik opeens niet meer uitstaan. ;)
Ik mis ook de bronnen die je aan gaat sluiten. Je kiest een receiver namelijk op prijs en op de opties die je nodig hebt. Één van die opties is het aantal in- en uitgangen. Heb je dus consoles, Blu-rayspeler, laptop, etc wat aan moet worden gesloten? Ik wil wel één ding nog meegeven, laat je niet gek maken door weerstand en vermogen. Let er niet op, vergeet het. @Jorgen kom er maar in met je lijstje/guide voor het kopen van een receiver.
De apparatuur die ik op de tv wil gebruiken zijn op dit moment mijn PC, Playstation 4 en een Nintendo Switch. Aan het einde van het jaar zal daar nog een Playstation 5 aan worden toegevoegd. Eventueel wil ik er later nog een regiovrije blurayspeler aan toevoegen, maar dat is echt iets voor later. Naar verwachting heb ik dus minimaal 6 hdmi slots nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

Vogelson schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:22:
Je hebt bijvoorbeeld de Denon X1400, X1500 en X1600. Als ik op een site als PlatteTv kijk dan zie ik die allemaal voor zo'n €360 (wat ik ook een acceptabel bedrag vind). Maar het is inderdaad wel zo dat de X2500 dan weer zo'n €100 euro meer is. Zit hem dat dan vooral in het aantal aansluitingen?
Denon zit qua types, grof gezegd, als volgt in elkaar: duizendtal is de serie. Beginnende bij 1000 en dit jaar 8000 het hoogste. Verschilt soms per jaar/generatie. Heel vroeger was de 5000 serie het hoogste. Redelijk recent was de 7000 het hoogste en daarvoor weer een 4520. Beetje apart. Enfin, duizend is de serie. De X2600 is dus een serie hoger dan de X1600. En de X2500? Die is van vorig jaar, het honderdtal verhoogt per jaar/generatie. Gaat ook niet altijd op, soms komen ze opeens met een nieuwe serie. Neem bijvoorbeeld de Denon AVR-S650H, AVR-S750H en AVR-S950H. S-reeks en andere serie dan de X.

De door jou genoemde X1400, X1500 en X1600 zijn dus dezelfde serie (1000) maar van twee jaar geleden (1400) tot heden (1600). Die lijkt me duidelijk. Het wordt lastiger als je nieuw en oud gaat vergelijken. Dus en oudere 2000-serie (X2500) met een nieuwe 1000 (X1600). Ik heb de prijzen niet gecontroleerd maar het kan goed dat een model van vorig jaar goedkoper is omdat het een ouder model is. Dat is de types/indeling bij Denon. Marantz doet ongeveer hetzelfde al hebben die één reeks receivers (slim line) die net anders weken. Maar een merk als Onkyo werkt alleen met honderdtallen en daar zit jaar en serie dus weer anders.

Of je het hogere model nodig hebt is aan jou. Er zijn een paar punten waar je een hoger model voor kiest. Als eerste meer in- dan wel uitgangen. Ten tweede kan een hogere versie een betere Room EQ Software versie hebben. Audyssey heeft bijvoorbeeld XT en XT32. Hoe hoger de serie receiver hoe hoger de versie van Audio. Het kan echter zijn dat er geen verschil zit en je nog een serie hoger moet. Als laatste heb je Zone 2, audio in een aparte ruimte. Sommige merken hebben daar beperkingen op. Denk aan alleen analoge signalen doorzetten naar Zone 2 in plaats van digitale. Wil je digitaal? Moet je één (of soms meer) series hoger nemen. Maar als je Zone 2 niet gaat gebruiken dan kan je dat vergeten. Nogmaals, kies niet voor een hogere versie omdat die 5 Watt per kanaal meer heeft.
Naar verwachting heb ik dus minimaal 6 hdmi slots nodig.
Dan valt naar mijn mening een Denon AVR-X1600 bijvoorbeeld al af. Die heeft wel zes HDMI ingangen maar één daarvan zit op de voorkant en niet achterop. Dat zie je redelijk veel bij receivers. Beetje lelijk om daar een bron op aan te sluiten. Mocht je daar niet wakker van liggen kan het een goede keuze zijn.

Al kijk je nu alleen naar Denon. Ik zou de eerder genoemde merken eens naast elkaar zetten wat ze hebben tot 300 euro. Dat naast elkaar zetten wat zal leiden tot een short list. Onderling is er niet veel verschil. Grootste verschil wat je zal gaan zien is de Room EQ Software. Denon en Marantz hebben Audyssey, Pioneer heeft MCACC, Onkyo heeft AccuEQ, Yamaha heeft YPAO, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 18-03-2020 00:58 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelson
Ik ga ermee aan de slag! Eigenlijk wil ik voor nu gewoon degelijk stereo geluid hebben op de nieuwe tv. Het is ook maar voor een kleine slaapkamer, dus heel bombastisch hoeft het natuurlijk niet te zijn. Zolang het maar beter geluid produceert dan mijn Logitech speakers vind ik dat al heel wat. Ik heb mijn oog laten vallen op de Klipsch R-15M Bookshelf Speaker, maar dit is uiteraard gebaseerd op tekst en plaatjes. Zoals met alles op het internet worden speakers op review websites geprezen en dan op plekken als reddit weer afgekraakt, tenzij het 1000+ euro kost. Er komt toch veel bij kijken, zo'n tv!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:55

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@FeaR :w Daar is ie dan: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

@Vogelson Als je de link volgt, kom je bij mijn door FeaR genoemde lijstje. Volg stap voor stap de punten door ze als filters in de Pricewatch in te vullen. Dan wordt dat bos vanzelf nog maar een paar bomen. Als je over bepaalde punten vragen hebt, dan helpen we je graag verder.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vogelson schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:40:
Ik ga ermee aan de slag! Eigenlijk wil ik voor nu gewoon degelijk stereo geluid hebben op de nieuwe tv. Het is ook maar voor een kleine slaapkamer, dus heel bombastisch hoeft het natuurlijk niet te zijn. Zolang het maar beter geluid produceert dan mijn Logitech speakers vind ik dat al heel wat. Ik heb mijn oog laten vallen op de Klipsch R-15M Bookshelf Speaker, maar dit is uiteraard gebaseerd op tekst en plaatjes. Zoals met alles op het internet worden speakers op review websites geprezen en dan op plekken als reddit weer afgekraakt, tenzij het 1000+ euro kost. Er komt toch veel bij kijken, zo'n tv!
Ik zou Klipsch lekker links laten staan, zelfde geldt voor B&W. Dat zijn merken die niet de algemene theorie m.b.t. wat een luidspreker goed laat klinken volgen. Er zijn 2 dingen die voor 90% bepalen hoe goed een luidspreker klinkt. Ongeacht de prijs zijn dat de volgende 2 punten:

- Het frequentie verloop moet zo vlak mogelijk zijn wanneer gemeten in een anechoïsche (dode) kamer
- Het off-axis frequentie verloop moet soepel verlopen en op dezelfde manier afbouwen als on-axis.

Voor meer geld krijg je over het algemeen meer SPL en meer laag. De vervorming neemt ook af, maar dat is opmerkelijk genoeg niet eens super relevant.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:52
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Ik zou Klipsch lekker links laten staan, zelfde geldt voor B&W. Dat zijn merken die niet de algemene theorie m.b.t. wat een luidspreker goed laat klinken volgen. Er zijn 2 dingen die voor 90% bepalen hoe goed een luidspreker klinkt. Ongeacht de prijs zijn dat de volgende 2 punten:

- Het frequentie verloop moet zo vlak mogelijk zijn wanneer gemeten in een anechoïsche (dode) kamer
- Het off-axis frequentie verloop moet soepel verlopen en op dezelfde manier afbouwen als on-axis.

Voor meer geld krijg je over het algemeen meer SPL en meer laag. De vervorming neemt ook af, maar dat is opmerkelijk genoeg niet eens super relevant.
Wat een uitspraak weer als of het de waarheid is. Ik heb zelf B&W speakers en ook een paar Klipsch speakers gehoord en kan toch niet zeggen dat het slechte speakers zijn.

Maar aan de TS er is maar een gouden tip en ga luisteren en koop wat jij tof vind klinken. Alle tips en theorieën over perfect geluid doen er niet toe. Het gaat erom dat het jij tevreden bent met wat je hoort.

Er is genoeg te koop tweedehands(dit scheelt echt heel veel geld met speakers.) Q Acoustics 3020 worden vaak aangeraden en zijn niet al te duur.

[ Voor 7% gewijzigd door remanus op 18-03-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remanus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:49:
[...]

Wat een uitspraak weer als of het de waarheid is. Ik heb zelf B&W speakers en ook een paar Klipsch speakers gehoord en kan toch niet zeggen dat het slechte speakers zijn.

Maar aan de TS er is maar een gouden tip en ga luisteren en koop wat jij tof vind klinken. Alle tips en theorieën over perfect geluid doen er niet toe. Het gaat erom dat het jij tevreden bent met wat je hoort.

Er is genoeg te koop tweedehands(dit scheelt echt heel veel geld met speakers.) Q Acoustics 3020 worden vaak aangeraden en zijn niet al te duur.
Sorry, ik moet duidelijker zijn. Ik baseer dit op het onderzoek van Olive en Toole wat ondersteund wordt met decennia aan data waaruit dit blijkt. De twee dingen die ik noem zijn dé voorspellende factoren bij het bepalen van voorkeuren voor luidsprekers. Olive's werk is zelfs gepatenteerd:
https://patents.google.com/patent/US20050195982A1/en

Dus ja, mijn uitspraak wordt ondersteund met decennia aan onderzoek. Heb jij daadwerkelijk data om jouw stelling to ondersteunen? Ik zie het graag tegemoet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Mijn data is mijn gehoor en dat van velen anderen die met veel plezier naar deze merken luisteren. En ook naar heel veel andere merken die ook niet aan Olive en Toole zullen voldoen.

Ik heb zelf in mijn zoek tocht naar speakers destijds menig klinisch(zogenaamd perfecte) speakers geluisterd. Nou ik wordt er niet warm of koud van. Misschien fijn als je muziek maakt en gaat produceren, maar voor lekker naar muziek/film of wat dan ook te luisteren niet mijn ding.

Dus ik blijf bij mijn tip, ga luisteren en koop wat je lekker vind klinken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remanus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:18:
Mijn data is mijn gehoor en dat van velen anderen die met veel plezier naar deze merken luisteren. En ook naar heel veel andere merken die ook niet aan Olive en Toole zullen voldoen.

Ik heb zelf in mijn zoek tocht naar speakers destijds menig klinisch(zogenaamd perfecte) speakers geluisterd. Nou ik wordt er niet warm of koud van. Misschien fijn als je muziek maakt en gaat produceren, maar voor lekker naar muziek/film of wat dan ook te luisteren niet mijn ding.

Dus ik blijf bij mijn tip, ga luisteren en koop wat je lekker vind klinken!
Hun data is ook gebaseerd op gehoor, alleen dan in dubbel blinde level matched ABX testen. En uit die data blijkt dat dit simpelweg de voorspellende factoren zijn waarmee je met zeer hoge zekerheid kan zeggen welke luidsprekers de voorkeur genieten. Natuurlijk zijn er mensen die van de norm afwijken en voor wat anders een voorkeur hebben, alleen blijkt dat in gecontroleerde testopstellingen (niet ruimtes, hun onderzoek geld voor elke soort ruimte) het met 80%+ zekerheid te voorspellen is welke luidsprekers men prefereert. Ik weet het precieze percentage niet meer, mijn 80% hier is redelijk conservatief.

Kan je een voorbeeld geven van zo'n klinische luidspreker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Voorbeelden van klinische speaker waren er bij speakerland in Oss. Deze Man maakt zelfbouw speakers en je kan ze ook als pakket kopen. Alles zou moeten klinken "zoals de artiest/producer het bedoelt heeft" wij vonden ze simpel weg plat en saai.

Ook verschillende studio monitoren die werden aangeraden, ik weet de merken zo snel niet meer. Maar deze waren vaak meer voor het produceren van muziek. Misten elke vorm van levendig spelen. We zijn geëindigd met een set B&W 805 D2. Die vonden we beide super tof klinken en de WAF factor was ook goed.

Ik vind al die technische dingen zeer lastig om daar wat mee te doen. Want geluid is voor vele toch vaak iets van smaak en daarom zijn er gelukkig ook zoveel merken(smaken) om uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remanus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:03:
Voorbeelden van klinische speaker waren er bij speakerland in Oss. Deze Man maakt zelfbouw speakers en je kan ze ook als pakket kopen. Alles zou moeten klinken "zoals de artiest/producer het bedoelt heeft" wij vonden ze simpel weg plat en saai.

Ook verschillende studio monitoren die werden aangeraden, ik weet de merken zo snel niet meer. Maar deze waren vaak meer voor het produceren van muziek. Misten elke vorm van levendig spelen. We zijn geëindigd met een set B&W 805 D2. Die vonden we beide super tof klinken en de WAF factor was ook goed.

Ik vind al die technische dingen zeer lastig om daar wat mee te doen. Want geluid is voor vele toch vaak iets van smaak en daarom zijn er gelukkig ook zoveel merken(smaken) om uit te kiezen.
Ik kan goed begrijpen wat je bedoelt, jouw voorkeur gaat enorm uit naar een V-shape qua frequentie verloop, waardoor het geluid er lekker uitpopt. Veel laag (in de 100hz range), minder aanwezig midrange en piek in de treble. Dan ga ik er even vanuit dat de D2 vergelijkbaar is met de D3 qua frequentie verloop. Dat zijn luidsprekers gemaakt voor een kleine groep mensen met een zeer specifieke voorkeur.

Zelfbouw is ook niet een optimale keuze, omdat het ontwerp van de baffle en waveguides enorm veel invloed hebben op het geluid en dat is gewoon erg lastig DIY voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En wat heeft @Vogelson aan deze theoretische discussie? Speakers koop je op het gehoor en niet op de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:18:
En wat heeft @Vogelson aan deze theoretische discussie? Speakers koop je op het gehoor en niet op de specs.
Natuurlijk moet je luisteren, maar de theorie ondersteund dat een luidspreker die linear is en goed off-axis presteert in meer luistersituaties goed zal presteren. Klinkt zo'n luidspreker goed in de winkel? Dan is de kans groot dat hij bij jou thuis ook goed klinkt, i.t.t. luidsprekers met minder goede off-axis prestaties.

Hier wat achtergrond informatie van dé expert:
https://seanolive.blogspo...-between-loudspeaker.html

Hier praat hij ook over de impact van niet blind testen én de positie van luidsprekers (dit heeft al een invloed van 25% op de voorkeursscore).
YouTube: Home Theater Geeks 98: Listen Up!

Ik denk dat je onder aan de streep beter blind een luidspreker kan kopen op basis van metingen dan niet-blind luisteren in een opstelling waarbij de luidsprekers niet eens op dezelfde plek staan.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Maar dat gaat dan vooral op voor mensen die bijv. studiomonitoren zoeken voor een zo precies mogelijke weergave tijdens het hele muzikale proces van idee tot release.

Voor gewoon huiskamerluisteraars voldoet dan toch de speaker die het prettigste klinkt. Ik moet er niet aan denken om een Beats-hoofdtelefoon op te zetten, maar ik ben dan ook geen basshead. Evenmin ben ik gecharmeerd van B&W of Kef omdat daarvan het geluid scheller is. Waar ik wel gelukkig van wordt is het geluid van Focal, wat helder en warm is en waar - voor mij gevoel - de zangstemmen het meest realistisch lijken. Wie weet is dat echter helemaal geen perfecte luidspreker. Voor mij is hij echter precies wat ik graag hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:19:
Maar dat gaat dan vooral op voor mensen die bijv. studiomonitoren zoeken voor een zo precies mogelijke weergave tijdens het hele muzikale proces van idee tot release.

Voor gewoon huiskamerluisteraars voldoet dan toch de speaker die het prettigste klinkt. Ik moet er niet aan denken om een Beats-hoofdtelefoon op te zetten, maar ik ben dan ook geen basshead. Evenmin ben ik gecharmeerd van B&W of Kef omdat daarvan het geluid scheller is. Waar ik wel gelukkig van wordt is het geluid van Focal, wat helder en warm is en waar - voor mij gevoel - de zangstemmen het meest realistisch lijken. Wie weet is dat echter helemaal geen perfecte luidspreker. Voor mij is hij echter precies wat ik graag hoor.
Negeer je nu met opzet mijn verhaal, of snap je het gewoon niet? Het hele punt is juist dat de luidspreker met de minste lineaire vervorming en goede off axis prestaties juist het prettigst klinkt. De beschrijving die jij geeft van B&W en Kef is een beschrijving van een luidspreker die niet linear is. Je bevestigt daarmee nogmaals het onderzoek van Toole en Olive.

Als je een goede Kef luidspreker zoekt beland je juist bij de recente r serie. Deze zijn gebaseerd op de onderzoeken van Harman en erkennen dit ook in de white paper. Als je de spinorama's bekijkt zie je het ook. De eerdere modellen van Kef volgde deze theorie niet (huidige Reference serie weet ik even niet).

Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat metingen veel kunnen vertellen over de voorkeuren m.b.t. luidsprekers? Als je 2 identieke tv's hebt op het contrast na, dan vindt niemand het gek als je stelt dat de voorkeur van de meeste mensen zal uitgaan naar de tv met het hoogste contrast. Maar uitspraken op basis van decennia aan onderzoek naar de voorkeuren bij luidsprekers wordt direct in twijfel getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Verwijderd Keep your shirt on ;)

Ik negeer helemaal niks hoor. Je hebt vast gelijk dat de speaker die perfect natuurgetrouw geluid weer kan geven, in de meeste gevallen dus ook het beste klinkt,. Mogelijk heb ik dus zonder voorkennis ook de betere speaker van het stel eruit gepikt. En mocht dat niet zo zijn, dan heb ik in elk geval de fijner klinkende. :P

[ Voor 55% gewijzigd door Jorgen op 20-03-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 00:34:
@Verwijderd Keep your shirt on ;)

Ik negeer helemaal niks hoor. Je hebt vast gelijk dat de speaker die perfect natuurgetrouw geluid weer kan geven, in de meeste gevallen dus ook het beste klinkt, in eender welke situatie. Maar waarom zou akoestiek er dan ineens niet meer toe doen?
Hoe kan je zeggen dat je mij niet negeert, maar in de volgende 2 zinnen dat juist direct weer doet? Akoestiek is enorm belangrijk, want in elke normale ruimte zal je last hebben van reflecties. Uit onderzoek blijkt dus dat luidsprekers met een goede gelijkmatige off-axis response in meer situaties beter klinken dan luidsprekers die geen goede off-axis response hebben. Je vergeet dat dit onderzoek is gedaan met normale ruimtes in het achterhoofd, niet akoestisch behandelde ruimtes met allerlei correcties. Zelfs als je zo'n ruimte zal hebben doen de off-axis prestaties is er toe, maar juist in "slechte" ruimtes is het extra belangrijk.
Wat ik gewoon aangaf, is dat het menselijk oor/brein zich graag voor de gek laat houden en dat mensen daardoor een eigen voorkeur voor geluid hebben. Qua beeld is dat ook zo. QLED's of Amoleds (tv's en telefoons van Samsung) worden vaak gewaardeerd om hun beeld, omdat het zo contrastrijk of verzadigd is. Leg je ze naast een normale OLED-televisie met een paneel van LG erin, dan zullen veel mensen eerst denken dat het fletser is, maar na gewenning aan de natuurgetrouwere weergave en het enorme kleurenspectrum echt nooit meer terug willen naar het neonkleurenfeest van Samsung. Mogelijk dus gewoon een gevalletje van miscommunicatie. Ik heb mijn speakers namelijk ook uitgezocht door te luisteren naar wat ik prettig vond (dus Focal helderder en warmer vs B&W/Kef scheller) icm met wat naar mijn gevoel het "echtste" klonk. Mogelijk heb ik dus zonder voorkennis ook de betere speaker van het stel eruit gepikt. En mocht dat niet zo zijn, dan heb ik in elk geval de fijner klinkende. :P
Natuurlijk zijn er voorkeuren, zo zullen jongere mensen vaak de voorkeur hebben voor wat meer laag en oudere mensen voor wat meer treble (omdat het gehoor in hoog afneemt). De off-axis prestaties blijven in al die gevallen echter even belangrijk. Je wilt gewoon dat de reflecties dezelfde frequentie karakteristieken vertonen als de on-axis.

Maar je voorbeeld m.b.t. QLED of OLED snijdt geen hout. Je bent daarbij fabrieksinstellingen aan het vergelijken. Kleurprestaties zijn zelfs meetbaar beter op een QLED, aangezien die een breder kleurbereik hebben dan een OLED paneel. Hoe relevant dit is, is natuurlijk een tweede vraag. Echter blijkt dat al jaren minder belangrijk te zijn dan een goed contrast uit de jaarlijkse HDTV test (daar calibreren ze eerste de televisies).

En er is inderdaad een grote kans dat de Focals waar je naar luistert goed meten. Wat ik ook gezien heb qua metingen is Focal prima qua vlakheid en off-axis prestaties. Ook ergens gelezen dat Focal over het algemeen met hun tweeters kiest voor een brede vloeide horizontale off-axis in ruil on-axis linearity of verticale off-axis prestaties (iemand had dit aan Focal gevraagd). Dit bevestigt dat hun keuzes dus ook gebaseerd zijn op het onderzoek van Toole en Olive ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik ben niet zo technisch als jij kennelijk wel bent. Dus waarschijnlijk willen we gewoon hetzelfde. 😘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Ik heb vorig jaar hetzelfde doorgemaakt. Hier mijn 2 cents op basis van ervaringen:
Receiver: let behalve op aantal hdmi ook op codecs en andere snufjes. Ik was vorig jaar enorm blij met een 2e hands Marantz receiver. Die heb ik 3 weken geleden toch vervangen door een nieuwer model. Ook weer tweedehands maar beschikte over net wat nieuwe standaarden. Toevallig had ik die nu wel nodig door het kopen van dezelfde tv als jij hebt.
Speakers: Persoonlijk negeer ik de goed bedoelde adviezen van de audiofielen. Behalve eentje: zuilen klinken beter dan bookshelves. Ik was er door mijn luister ruimte van overtuigd dat ik niet groter aan kon dan bookshelves (ook ivm onder buren) ben gaan luisteren en de verkoper liet me ook een paar keer naar zuilen luisteren (die vér boven budget lagen dat wel) en her verschil is verbluffend. Ik denk nog des te meer als je besluit bij stereo te blijven.
Uiteindelijk heb ik tweedehands 2 zuilen aangeschaft. De verkoper was zo aardig om ze hierheen te rijden zodat ik in mijn eigen kamer kon luisteren (misschien dus even wachten met speakers tot post-corona?) en geen moment spijt van gehad.
Overigens wat je ook kan overwegen ipv een dikke receiver is een soundbar. Ik was hier zeer sceptisch over maar een vriend van mij die anti draden is heeft laatst een sonos soundbar aangeschaft en dat klinkt voor film en games best aardig. Ik was aangenaam verrast. Kanttekening is dat hij voor muziek al een andere oplossing had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
Ik krijg wel een "if you can't convince them, confuse them" gevoel bij de technische praat in dit topic :P
Muziek is beleving en beleving is wat mij betreft niet te meten. Theoretisch gezien klinkt speaker A beter dan speaker B, want dat is te zien aan een vlak frequentieverloop. Maar er is ook nog zoiets als smaak en beleving, wat veel belangrijker is in muziekland. Waarom bestaat de "elvenmarkt" anders in audioland?

@Kasper1985. Het hoeft niet zo te zijn dat een boekenplank speaker minder goed klinkt dan een vloerstaander. Een boekenplank speaker heeft in het laag veel minder bereik, omdat de speaker fysiek gewoon kleiner is. Dit los je op met een subwoofer, waarbij een vloerstaander ook gebaat is bij een goede subwoofer. Bij een boekenplank speaker is het wel belangrijk om deze op een stand te zetten, zodat de tweeter op oorhoogte komt (ca 1m hoogte). Een Sonos soundbar kan qua geluid niet op tegen twee mooie speakers hangend aan een receiver. Daarnaast beperk je je met een soundbar enorm in de mogelijkheden die een receiver biedt. Sonos is wel het laatste wat ik iemand zou aanbevelen, tenzij iemand perse opzoek is naar een draadloos foolproof soundbar systeem.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Hulleman schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:40:
Ik krijg wel een "if you can't convince them, confuse them" gevoel bij de technische praat in dit topic :P
Muziek is beleving en beleving is wat mij betreft niet te meten. Theoretisch gezien klinkt speaker A beter dan speaker B, want dat is te zien aan een vlak frequentieverloop. Maar er is ook nog zoiets als smaak en beleving, wat veel belangrijker is in muziekland. Waarom bestaat de "elvenmarkt" anders in audioland?

@Kasper1985. Het hoeft niet zo te zijn dat een boekenplank speaker minder goed klinkt dan een vloerstaander. Een boekenplank speaker heeft in het laag veel minder bereik, omdat de speaker fysiek gewoon kleiner is. Dit los je op met een subwoofer, waarbij een vloerstaander ook gebaat is bij een goede subwoofer. Bij een boekenplank speaker is het wel belangrijk om deze op een stand te zetten, zodat de tweeter op oorhoogte komt (ca 1m hoogte). Een Sonos soundbar kan qua geluid niet op tegen twee mooie speakers hangend aan een receiver. Daarnaast beperk je je met een soundbar enorm in de mogelijkheden die een receiver biedt. Sonos is wel het laatste wat ik iemand zou aanbevelen, tenzij iemand perse opzoek is naar een draadloos foolproof soundbar systeem.
Voor stereo doet de subwoofer niet mee. Dus dat gaat alleen op voor film/games etc. Voor stereo muziek ben ik nog steeds van mening dat mijn zuilen keihard winnen van elke bookshelf die ik heb beluisterd vorig jaar. Puur voor mzuziek dus.

Ik zeg ook niet dat ik Sonos adviseer. Ik heb gekozen voor een receiver voor de combinatie van muziek en film/games via 1 systeem. Als je voor stereo al een andere oplossing hebt is een soundbar wellicht een optie wanneer ruimte beperkt is.
Ik was aangenaam verrast bij het horen van die soundbar en voor een kleine (slaap)kamer zoals bij TS zou ik het misschien wel overwegen. In mijn eigen zoektocht had ik een soundbar volledig afgeschreven.

Als zoon van een audiofiel die een aparte stroomgroep had voor z'n hifi plus custom made voedingen in de componenten en een installatie ter waarde van 2 van mijn jaar salarissen snap ik best dat een soundbar vloeken in de kerk is. Heb een groot deel van mijn jeugd zaterdagen doorgebracht in high end hifi winkels om weer wat te tweaken aan de installatie etc.
Aan de andere kant is niet elke use case hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
Kasper1985 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:10:
[...]
Voor stereo doet de subwoofer niet mee. Dus dat gaat alleen op voor film/games etc. Voor stereo muziek ben ik nog steeds van mening dat mijn zuilen keihard winnen van elke bookshelf die ik heb beluisterd vorig jaar. Puur voor mzuziek dus.
In stereo speelt mijn subwoofer lekker mee hoor. Met muziek heeft een goede subwoofer altijd meerwaarde ook bij een vloerstaander. Het zou idd kunnen dat jouw zuilen elke bookshelf helemaal zoek spelen die jij geluisterd hebt, maar dan ben ik wel benieuwd wat jouw referentie is. Zelf heb ik Focal Aria 926 vloerstaanders. Vind ik fantastisch klinken. Ik heb de Focal Aria 906 (bookshelf) ook beluisterd. Die zingen net zo lekker als mijn Focal 926 speakers. Ik ben wel benieuwd hoe mijn speakers zicht verhouden tot echt high-end spul als een Focal Sopra 1 bookshelf. Zou ik graag eens beluisteren :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 30-03-2020 15:55 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:59:
[...]
Er zijn 2 dingen die voor 90% bepalen hoe goed een luidspreker klinkt. Ongeacht de prijs zijn dat de volgende 2 punten:

Strict genomen heb je gelijk. ik bouw zelf speakers en dit zijn twee basisregels waaraan fronts moeten voldoen, maar welke speakers in deze prijsklasse voldoen hieraan? Degene die het meest in de buurt komen zijn de Elac U5 en de KEF LS50, maar die zijn nou niet bepaald deze prijsklasse.

Een JAMO S801 heeft een waveguide, klinkt inderdaad best lekker voor het geld, maar ik zou zeggen niet fenomeabel beter dan andere speakers.
Ik zou Klipsch lekker links laten staan, zelfde geldt voor B&W. Dat zijn merken die niet de algemene theorie m.b.t. wat een luidspreker goed laat klinken volgen.
Maar welke merken zijn dat wel? Volgens mij doen alleen de harman merken dat en ook lang niet met alle speakers. De aller allergoedkoopste die ik me kan bedenken die met dit in achterhoofd ontworpen is is de JBL LSR 305, maar die ziet er weer foeilelijk uit :o.

De Klipsch RP-600 schijnt overigens echt een goede speaker te zijn. Meerdere B&W's zijn dat ook. Dat ze niet gedesigned zijn op basis van 360° metingen, betekent niet dat ze per defenitie kansloos slecht zijn :). Al geef ik toe dat ik ook van mening ben dat je beter een speaker op basis van metingen kan designen (en dan inderdaad 360° rondom metingen en gladde responsverloop engineeren, anders krijg je alsnog butresultaten), maar dat is duur of lelijk vaak :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:13:
[...]

Strict genomen heb je gelijk. ik bouw zelf speakers en dit zijn twee basisregels waaraan fronts moeten voldoen, maar welke speakers in deze prijsklasse voldoen hieraan? Degene die het meest in de buurt komen zijn de Elac U5 en de KEF LS50, maar die zijn nou niet bepaald deze prijsklasse.

Een JAMO S801 heeft een waveguide, klinkt inderdaad best lekker voor het geld, maar ik zou zeggen niet fenomeabel beter dan andere speakers.
In deze prijsklasse is het inderdaad lastig, het is jammer dat Infinity geen dealers lijkt te hebben in Nederland. Want de Infinity Reference 162 is de perfecte luidspreker voor deze prijsklasse.
[...]
Maar welke merken zijn dat wel? Volgens mij doen alleen de harman merken dat en ook lang niet met alle speakers. De aller allergoedkoopste die ik me kan bedenken die met dit in achterhoofd ontworpen is is de JBL LSR 305, maar die ziet er weer foeilelijk uit :o.
JBL HDI ook, dat is een nieuwe lijn. En alle Inifty luidsprekers. Voor de rest de Kef R serie (Reference waarschijnlijk ook), die refereren letterlijk naar het onderzoek. Dan heb je natuurlijk nog Genelec en Neumann (+nog een aantal anderen). Maar de enige optie in deze prijsklasse is eigenlijk de Infinity Reference 162. De Elac Debut Reference DBR-62 is ook een goede optie, maar die is buiten budget.
De Klipsch RP-600 schijnt overigens echt een goede speaker te zijn. Meerdere B&W's zijn dat ook. Dat ze niet gedesigned zijn op basis van 360° metingen, betekent niet dat ze per defenitie kansloos slecht zijn :). Al geef ik toe dat ik ook van mening ben dat je beter een speaker op basis van metingen kan designen (en dan inderdaad 360° rondom metingen en gladde responsverloop engineeren, anders krijg je alsnog butresultaten), maar dat is duur of lelijk vaak :o.
De RP-600's meten echt bizar slecht, maar waarschijnlijk nog wel te redden door tussen de 1000 en 1300 hz de equalizer even een flinke schop te geven.
audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/klipsch-rp-600m-speaker-review.12138/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:22

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Vogelson schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:27:
Ik zoek een?
Een receiver voor de LG C9.
Leuke discussie over speakers. Ik reageer even op de oorspronkelijke vraag van TS...

Ik ben een C9 bezitter en heb onlangs een nieuwe receiver gekocht om optimaal gebruik te maken van de nieuwe functies van de TV. Uiteindelijk is het de Denon X1600H geworden. Deze ondersteunt de meeste belangrijke HDMI 2.1 features, waaronder eARC, ALLM, VRR en RGB deep color subsampling. Wat ik zelf ook wel fijn vind is de Bluetooth connectivity, Airplay en Spotify Connect.

Mijn speaker setup met deze receiver is 5.1. Mogelijk wil ik nog een keer naar een 5.1.2 Dolby Atmos opstelling, dat is in de toekomst gewoon mogelijk.

De Denon X1600H ligt al een beetje buiten je budget, maar een 6-HDMI ingang receiver is nog veel duurder. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Wat ik in het verleden wel heb gedaan is één HDMI poort op de receiver als "Console" aangemerkt en dan de PS4, Xbox en Wii op een HDMI switch aangesloten.

Wat je ook kiest, je C9 is HDMI 2.1 gecertificeerd en als je een beetje toekomstvast wil zijn, zoek je een receiver die de meeste HDMI 2.1 features ook aan boord heeft. Echte HDMI 2.1 receivers zijn nog niet op de markt, dat duurt nog eventjes.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1