Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basnogwat
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2020
Hoi allemaal,

Ik heb net gebeld met mijn manager van het filiaal omdat niets is gezegd over het eindigen van mijn contract. Hij gaf toe dat ze inderdaad te laat waren met het vertellen (paar dagen nadat tie geeindigd is nu) en dat ik kan kiezen. Of een nieuw contract of een transitievergoeding. Ik zit nu erg te twijfelen want ik weet niet hoeveel die vergoeding is (weten jullie dat/hoe ik dat kan berekenen?). En als ik voor een nieuw contract kies krijg ik daar wss alleen maar dodende blikken naar me toegeworpen dus dat is ook niet gezellig.

Iemand advies :)?

Met vriendelijke groeten,
Bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou voor transitievergoeding gaan, precies om de reden die je beschrijft.
Of wilde je zelf HEEL graag in de AH blijven werken?
Is er een reden dat je niet weg wilt die zwaar weegt, bijvoorbeeld dat leuke meisje bij kassa 2 ;) , dan kan je beslissen te blijven. Zorg dan wel dat het team ook graag heeft dat je blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Ze bieden je aan dat je mag blijven. Weliswaar iets te laat volgens de regels, maar toch.

Dat zou mijn uitgangspunt zijn. Tenzij je ook zelf al weg zou willen de komende tijd.
Reken qua vergoeding op 1/3e maandsalaris voor ieder jaar dat je er gewerkt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:50
Vrij simpel:

Maakt het je niet uit waar je werkt en je denkt zo een andere baan te vinden = Transitievergoeding pakken.
Vind je het werken leuk en/of ben je onzeker iets anders te krijgen binnen grofweg de komende 2 maanden = doorwerken en geen vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kijk ook even hier, staat iets over de aanzegtermijn. Ik ken de details van je arbeidsovereenkomst niet maar zou van toepassing kunnen zijn. https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Met de huidige onzekerheid op de arbeidsmarkt zou ik de verlenging pakken. Iets anders vinden in de lijn van wat je nu doet is mogelijk niet gemakkelijk te vinden en de transitievergoeding is ook geen fortuin.

Die blikken.. Als je collega's al weten dat je contract verlengd is (want waarom zouden ze?), dan zijn ze dat waarschijnlijk zo weer vergeten. Er zijn momenteel belangrijkere zaken om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:10

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bundin schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:13:
Met de huidige onzekerheid op de arbeidsmarkt zou ik de verlenging pakken. Iets anders vinden in de lijn van wat je nu doet is mogelijk niet gemakkelijk te vinden en de transitievergoeding is ook geen fortuin.

Die blikken.. Als je collega's al weten dat je contract verlengd is (want waarom zouden ze?), dan zijn ze dat waarschijnlijk zo weer vergeten. Er zijn momenteel belangrijkere zaken om je druk over te maken.
Dat lijkt me inderdaad focuspunt nummer 1. Als je je job niet verlengt, ga je dan nog wel een job hebben?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe lang werkte je er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 18:34
Basnogwat schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:55:
Hoi allemaal,

Ik heb net gebeld met mijn manager van het filiaal omdat niets is gezegd over het eindigen van mijn contract. Hij gaf toe dat ze inderdaad te laat waren met het vertellen (paar dagen nadat tie geeindigd is nu) en dat ik kan kiezen. Of een nieuw contract of een transitievergoeding. Ik zit nu erg te twijfelen want ik weet niet hoeveel die vergoeding is (weten jullie dat/hoe ik dat kan berekenen?). En als ik voor een nieuw contract kies krijg ik daar wss alleen maar dodende blikken naar me toegeworpen dus dat is ook niet gezellig.

Iemand advies :)?

Met vriendelijke groeten,
Bas.
Wellicht ook belangrijk om te weten waarom je contract niet is verlengt. Als ze het door de drukte zijn vergeten en het niets met prestaties te maken heeft, begrijp ik niet waarom je vervelende blikken zou krijgen als je voor verlenging kiest. Als jij het naar je zin hebt bij AH en het was enkel een vergissing om je niet te verlengen, zie ik geen reden om te kiezen voor onzekerheid(transitievergoeding).

Als je werkelijk in twijfel zit kunnen ze je bij de AH prima vertellen wat de vergoeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41
Ben je na het einde van je contract nog wezen werken en niet weggestuurd? Dus gewoon doorgegaan? Dan is je contract automatisch verlengd. Daarnaast heb je vanwege het late bericht recht op een aanzegvergoeding.
Stilzwijgende verlenging
Laat uw werkgever u niets weten over de verlenging van uw contract? En werkt u na de einddatum door? Dan heeft u een stilzwijgende verlenging van uw arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat uw oude contract automatisch doorloopt.

De voorwaarden van uw contract blijven hetzelfde. Had u bijvoorbeeld een contract voor 6 maanden? Dan loopt uw contract nog eens 6 maanden door. Het verlengde contract duurt maximaal 1 jaar.

Is uw contract al vaker verlengd? Dan heeft u mogelijk recht op een vast arbeidscontract.
Aanzegvergoeding
Uw werkgever moet u meestal schriftelijk en uiterlijk 1 maand voordat uw contract afloopt, laten weten of het wordt verlengd. Dit heet 'aanzeggen'. Doet uw werkgever dit niet of te laat? Dan stopt uw contract, tenzij het is verlengd. U kunt wel recht hebben op een aanzegvergoeding.

U heeft recht op een aanzegvergoeding als:

uw werkgever niets laat weten over uw verlenging. U heeft recht op maximaal 1 maandsalaris.
uw werkgever te laat is met de aanzegging. U heeft recht op een vergoeding voor iedere dag dat uw werkgever te laat is. Is uw werkgever 2 weken te laat? Dan kunt u een vergoeding eisen van 2 weken salaris.
Ook bij contractverlenging kunt u recht hebben op de aanzegvergoeding. Het is niet altijd handig om dit op te eisen als u in dienst blijft bij uw werkgever.

Eis de aanzegvergoeding op bij uw werkgever. Betaalt uw werkgever niet? Dan moet u binnen 2 maanden nadat uw contract is gestopt naar de rechter. Daarna verliest u het recht op de aanzegvergoeding.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:02

LankHoar

Langharig tuig

Frieda schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:05:
Kijk ook even hier, staat iets over de aanzegtermijn. Ik ken de details van je arbeidsovereenkomst niet maar zou van toepassing kunnen zijn. https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn
Deze link inderdaad even goed bekijken. Dus had je een contract van minimaal 6 maanden? Dan heb je recht op een maandsalaris naar ratio. D.w.z. was de werkgever 1 week te laat? Dan krijg je een weeksalaris. Zei je dit op de laatste dag van je contract? Dan een volledig maandsalaris.

Overigens, ook wanneer je wel een contractverlenging aanneemt, dan heb je alsnog recht op die aanzeg vergoeding. Dit zet waarschijnlijk wel de relatie met je werkgever op het spel. Mocht je dat pad volgen, dan zou ik eerst het contract verlengen, en zodra dat rond is pas die vergoeding gaan opeisen ;)

Mocht je werkgever enkel korte tijd te laat zijn omdat ze het de laatste week enorm druk hadden als supermarkt ivm al dat hamsteren, dan zou ik het er lekker bij laten zitten, wel zo netjes. Dat kun je zelf het beste inschatten neem ik aan.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat voor werk deed je dat je lelijke blikken verwacht?

Want toen ik in een ver verleden gewoon vulwerk/kassawerk deed toen was het vanuit management gewoon standaard dat je op mocht rotten bij x leeftijd (/salaris).

En je collega's maakte het geen barst uit wat management vond/deed.

Oftewel geen enkele collega ging je scheve blikken geven, en management zat in een totaal andere plek en niet bij jou in het pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basnogwat
Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb de baan niet perse nodig maar het is lekker laagdrempelig. Heb er nog genoeg mensen die ik wel aardig vindt dus denk dat ik de contractverlenging pak :). De transitievergoeding is echt niets haha dus dat zou t niet waard zijn. Ik denk niet dat ik nog achter de aanzegvergoeding ga want ik ben zelf ook zeer laks geweest, kwam pas een maand nadat mn contract was afgelopen ermee dat ik niet wist of ik er uberhaupt nog werkte (na 4 weken er niet zijn geweest).

ohja en mn contract was voor een jaar ofz omdat de teamleiders potentie in me zagen.

en blijkbaar was mn contract wel verlengd ze zeiden gwn niets en planden me niet meer in... echt heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basnogwat
1.5 jaar (ben nu net 19 geworden, daarom was ik er van uitgegaan dat mn contract niet verlengd zou worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Meestal heeft de supermarktbranche de vervelende neiging om jonge werknemers te laten vallen zodra ze minder spotgoedkoop worden.

In de huidige situatie is het even “alle hens aan dek”. Het doorzetten met deze baan lijkt mij wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41
Basnogwat schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:06:
Ik denk niet dat ik nog achter de aanzegvergoeding ga want ik ben zelf ook zeer laks geweest, kwam pas een maand nadat mn contract was afgelopen ermee dat ik niet wist of ik er uberhaupt nog werkte (na 4 weken er niet zijn geweest).
De aanzegvergoeding is niet om te zorgen dat de medewerker niet laks is maar is er voor te zorgen dat de werkgevers scherp blijven om personen met een tijdelijk contract bijtijds duidelijkheid te bieden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Basnogwat schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:06:
Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb de baan niet perse nodig maar het is lekker laagdrempelig. Heb er nog genoeg mensen die ik wel aardig vindt dus denk dat ik de contractverlenging pak :). De transitievergoeding is echt niets haha dus dat zou t niet waard zijn. Ik denk niet dat ik nog achter de aanzegvergoeding ga want ik ben zelf ook zeer laks geweest, kwam pas een maand nadat mn contract was afgelopen ermee dat ik niet wist of ik er uberhaupt nog werkte (na 4 weken er niet zijn geweest).

ohja en mn contract was voor een jaar ofz omdat de teamleiders potentie in me zagen.

en blijkbaar was mn contract wel verlengd ze zeiden gwn niets en planden me niet meer in... echt heel raar.
Oh, wacht ... nul uren contracten die bestaan ook nog...

Let er bij een nul uren contract op dat ze niet zeggen : Hier heb je je contractverlenging en nu wensen we je niet meer te zien want je gaat gewoon niet meer ingepland worden dit jaar...
Want er bestaan regels voor als je x tijd y uur gewerkt hebt dat dat ook bepaalde rechten geeft (ook bij een nul urencontract), alleen hoe die werken als je een maand afwezig bent geweest dat kunnen anderen (of google) je wel vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:04:
[...]

Oh, wacht ... nul uren contracten die bestaan ook nog...

Let er bij een nul uren contract op dat ze niet zeggen : Hier heb je je contractverlenging en nu wensen we je niet meer te zien want je gaat gewoon niet meer ingepland worden dit jaar...
Want er bestaan regels voor als je x tijd y uur gewerkt hebt dat dat ook bepaalde rechten geeft (ook bij een nul urencontract), alleen hoe die werken als je een maand afwezig bent geweest dat kunnen anderen (of google) je wel vertellen :)
Bij de supermarkt CAO geldt het gemiddeld aantal uren wat je de afgelopen 3 maanden hebt gewerkt als contracturen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ook wettelijk zijn daar regels voor: “rechtsvermoeden van arbeidsomvang”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:00
Let er ook op dat als je een nul uren contract hebt (ook wel oproepovereenkomst genoemd) je werkgever verplicht is om je elk jaar een aanbod te doen voor een vaste arbeidsomvang. Je hoeft dit natuurlijk niet te accepteren als je dit niet wil, maar als je dit wel zou willen is het handig om dit te weten.

Die omgang is dan (ten minste) gelijk aan het het gemiddelde van de uren die je in de voorafgaande 12 maanden hebt gewerkt. Indien je dat wil en je werkgever je geen aanbod doet, heb je recht op loon over die gemiddelde omvang.

Just saying, just so you know ;)
Pagina: 1