X25 over een gewone hub?

Pagina: 1
Acties:

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:41
Een collega van me beweert dat je een sternetwerk zou kunnen bouwen van een aantal apparaten die X25 spreken met behulp van een gewone 10 mbs hub.
Wat bekabeling betreft zou het gewoon kunnen, zowel een NIC als het hier betreffende apparaat laat zich aansluiten met een RJ45 aansluiting. Maar volgens mij houdt hij geen rekening met het feit dat Ethernet en X25 hele andere signalen gebruiken, zelfs hele andere voltages waarmee je de hub dus zou kunnen slopen. Toch is hij niet te overtuigen.

Klopt mijn bovenstaande verhaal een beetje of heeft mijn collega gelijk? Of zijn er aparte X25 hubjes?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:24

ThaHandy

Discovery Channel

ik weet wel dat je in een RING lan ook weer andere hubs hebt met [in 1 2 3 4 5 6 7 8 out]
en dat met elkaar door lussen

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het hangt helemaal af van wat je collega onder X.25 verstaat.
X.25 is een protocol-set die een aantal lagen van het OSI-model afdekt :
laag 1 : het fysieke niveau
laag 2 : de link-level laag
laag 3 : de netwerk-laag, in X.25-termen is dat de packet-laag (X.25 is een packet-switched netwerk-technologie).
De oorspronkelijke opzet is zodanig geweest dat de end-nodes gebruik maakten van standaard seriele verbindingen, en als de laag-1 van de X.25-kaarten daarop gebaseerd is, dan zou een 10 Mbps-hub geroosterd kunnen worden door de 12-15V die daarvoor gewoonlijk wordt gebruikt.
Het is echter wel degelijk mogelijk om X.25 te spreken over een laag-2 die bijvoorbeeld Ethernet is, en dan kun je voor laag-1 kiezen wat je wil (10Base-2, enz.).

De realiteit van je collega's idee hangt dus helemaal af van wat die kaarten nu eigenlijk doen, seriele poorten komt je ook vaak tegen in RJ-45.

Mijn verwachting is dat ze wel degelijk serieel zijn, en dus hubs opblazen, want als je toch op Ethernet-niveau zit te werken, dan kan het laag-3 protocol toch beter in de software (d.w.z. driver) worden gerealiseerd en is een aparte kaart hiervoor weinig zinnig.

Een manier om het uit te vinden is gewoon met een volt-metertje te kijken wat voor signalen je vindt in de connector, als je positieve en negatieve spanningen t.o.v. het chassis aantreft dan zijn het hub-killers.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• budi
  • Laatst online: 11:41
Hardstikke bedankt voor je heldere uitleg! Ik zal inderdaad de voltages meten voordat je hetzelfde krijgt als wanneer je je ISDN stekker in je netwerkkaart steekt :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Coen Rosdorff
  • Niet online
De manual van het apparaat kan natuurlijk ook wonderen doen. :)