Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vrouwlief zit in het onderwijs wat is aangewezen als cruciale beroepsgroep.
De kleine gaat normaliter naar de gastouder en die is nu vanwege de crisis gesloten (werkt zelf ook nog ergens anders in de opvang).

Mijn werkgever begrijpt de situatie en geeft aan medewerking te verlenen ivm opvang. Thuis werken is voor mij geen optie en dus zit er niets anders op dan maar vakantie op te nemen.

Dit betekend wel dat ik straks mijn vakantie in de zomer moet annuleren/aanpassen omdat er simpel weg niet genoeg dagen zijn...

Toch benieuwd hoe andere hier mee om gaan of hier over denken, tenslotte kies ik er ook niet voor verplicht thuis te zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 17-03-2020 15:08 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Zo te zien iets te snel op plaats topic geklikt? :P

Gezien je topic titel:
https://www.rijksoverheid...ronavirus-voor-werknemers
Met name de laatste alinea; "De school of kinderopvang van mijn kind is gesloten. Heb ik dan recht op calamiteitenverlof?
Calamiteitenverlof kunt u gebruiken om de opvang van uw kind te regelen. Het verlof duurt zolang u daarvoor nodig heeft. Dat kan enkele uren en hooguit enkele dagen zijn. Het loon wordt tijdens het calamiteitenverlof doorbetaald."

Oké dit is niet voor lange termijn maar het is een begin om eventueel wat te kunnen regelen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 14:42
Geen idee hoe het zit met een gastouder, maar gezien je vrouw in een cruciale beroepsgroep werkt zou de opvang beschikbaar moeten blijven. Ik verwacht dat er iets soortgelijks van een gastouders mag/moet verwacht worden?

Hier thuis een vergelijkbare situatie, vrouwlief werkt in de zorg. Gelukkig kan ik zelf wel thuiswerken, maar niet effectief met twee kinderen (0,5 en 2,5 jaar oud). Dat betekent voor mij ook wat verlof opnemen, en schuiven met uren om wat voor elkaar te krijgen. En mijn vrouw heeft al wat dagen kunnen regelen bij haar werk om vrij te kunnen zijn.

Verder is het waarschijnlijk wel verlofdagen opnemen, omdat er geen specifiek type verlof voor is om dat op te vangen. Calamiteitenverlof is meestal maximaal 1 dag.

En die vakantie in de zomer gaat waarschijnlijk toch niet door, dus heb je die dagen anders over ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
Marsellus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:14:
Geen idee hoe het zit met een gastouder, maar gezien je vrouw in een cruciale beroepsgroep werkt zou de opvang beschikbaar moeten blijven. Ik verwacht dat er iets soortgelijks van een gastouders mag/moet verwacht worden?

[..]
Eh nee.. zo werkt dat niet. Als BEIDE ouders een cruciaal beroep beoefenen dan mogen de kinderen naar de opvang. In dit geval heeft de vader geen cruciaal beroep en dus zul je zelf moeten schuiven en inderdaad vakantieuren opnemen. Ik heb dat ook thuis. Wij hebben veel kunnen regelen en komen er op uit dat we beiden een halve dag in de week moeten opnemen en voor de zaak dan op andere momenten de verloren uren proberen in te halen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:32
Wat hierboven zegt, klopt. Beide ouders moeten een curciaal beroep hebben. Maar ik denk dat in deze tijd dat er wat soepeler omgegaan moet worden met de vakantieuren en geplande vakanties tot alles voorbij is.

Het kabinet heeft ook gezegd; als alles voorbij is of we zijn op de goede weg bezig, dan wordt er gekeken wat we kunnen repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:57
DonJunior schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Eh nee.. zo werkt dat niet. Als BEIDE ouders een cruciaal beroep beoefenen dan mogen de kinderen naar de opvang. In dit geval heeft de vader geen cruciaal beroep en dus zul je zelf moeten schuiven en inderdaad vakantieuren opnemen. Ik heb dat ook thuis. Wij hebben veel kunnen regelen en komen er op uit dat we beiden een halve dag in de week moeten opnemen en voor de zaak dan op andere momenten de verloren uren proberen in te halen.
Nee er is geen harde eis dat BEIDE ouders in een vitale sector moeten werken, zie: https://www.rijksoverheid...ronavirus-en-kinderopvang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Marsellus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:14:
... omdat er geen specifiek type verlof voor is om dat op te vangen. ...
Als het kind als hulpbehoevend kan worden aangemerkt, zou langdurend zorgverlof eventueel kunnen. lastig kan het hoe dan ook zijn met dit soort dingen.
L-VIS schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:23:
[...]

Nee er is geen harde eis dat BEIDE ouders in een vitale sector moeten werken, zie: https://www.rijksoverheid...ronavirus-en-kinderopvang
De interpretatie van 'kunnen' is daarbij nog wel van belang.

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 17-03-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:57
In dit geval redelijk duidelijk. Werkgever van TS werkt nog niet mee. Dus dat is op dit moment 'niet kunnen' lijkt me.Ik denk dat TS wel op zoek moet naar vervangende opvang, want nu niks doen maakt er inderdaad niet willen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Als je geen dagen er aan wil besteden: op zoek naar een oplossing. Vrienden / buren / familie.

Wij werken vanuit huis, maar hebben officieel wel beroepen die in aanmerking zouden kunnen komen voor opvang (voedingsmiddelenindustrie en overheid).

Onze school + BSO bieden opvang aan, ook als 1 van de ouders maar in aanmerking komt. Dus zouden wij ze kunnen brengen als er geen thuiswerk mogelijk zou zijn. En hier thuis wisselen we elkaar wat af qua kinderen. Maar die van ons zijn stukje ouder en vermaken elkaar / zichzelf wel (8 en 11).

Hier heb je dus duidelijk nadeel van de keuze voor een gastouder. Ik denk dat grotere opvangorganisaties meer flexibiliteit bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mijn werkgever (leidinggevende) werkt juist mee en geeft aan dat kinderen voorop staan en dat ze zich moeten aanpassen waar nodig.

Ik heb ook niets tegen het inleveren van wat dagen, integendeel. Echter vindt ik wel dat het naar alle redelijkheid moet, zowel werkgever als werknemer zitten beide met een probleem en om dan alleen werknemer er de dupe van te laten worden vindt ik nogal kortzichtig.

Het gaat niet specifiek om mijn situatie (@thijsco19 yup, te snel) maar die van ouders met kinderen in het algemeen. Een groot deel van de gezinnen loopt hier natuurlijk nu tegen aan.

Ik verwacht nog wel het een en ander aan hulp vanuit de overheid want om te zeggen ‘we kijken later wel naar hoe we het oplossen’ is natuurlijk niet handig, straks geef ik al mijn dagen op wachtend op de “hulp van later” die nooit komen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@Toppe helaas geldt op dit moment geen zorgverlof, omdat het kind niet ziek is.
Dus de dagen die je niet vanuit huis kan werken tellen als vakantiedagen.
Niets aan te doen soms ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
99ruud99 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:42:
@Toppe helaas geldt op dit moment geen zorgverlof, omdat het kind niet ziek is.
...
Langdurig zorgverlof kan ook bij hulpbehoevendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

L-VIS schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:23:
[...]

Dan zou ik hem zeker nog eens over lezen....
Kinderen van wie de ouders in cruciale beroepsgroepen werken, kunnen in principe op de eigen kinderopvang of bij de eigen gastouder terecht.
Ofwel: Alleen als alle ouders van dat kind in de cruciale beroepsgroepen werken.

Kijk ook eens naar de geest van de regel:
De noodopvang is bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen in cruciale beroepsgroepen hun werk voor de samenleving kunnen blijven doen.
Als er een ouder is die niet in de cruciale beroepsgroepen valt dan kan de andere ouder ook gewoon zijn/haar werk blijven doen.

Naar mijn mening is er dus wel degelijk een harde eis. In tekst maar zeker in geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:37:

Het gaat niet specifiek om mijn situatie (@thijsco19 yup, te snel) maar die van ouders met kinderen in het algemeen. Een groot deel van de gezinnen loopt hier natuurlijk nu tegen aan.
Hier zorg en onderwijs. Wij hebben besloten de kinderen de komende drie weken thuis te houden. Vrouwlief werkt vanuit huis en ik ook. Uiteraard erg prettig dat dit kan.

Betekent wel dat we drie weken kinderopvang betalen en hier niks voor terug krijgen... Pech, overmacht is overmacht. Niet echt vergelijkbaar met jullie situatie, maar goed je kind in deze periode naar het kdv brengen is een eigen keuze.

Dat je zelf dagen kwijt raakt; maak je je daar serieus zorgen om vanwege je vakantie? Talloze bedrijven en burgers die in de financiële problemen gaan komen de komende maanden. Mensen die ernstig ziek gaan zijn, mensen die dood gaan... En jij maakt je zorgen om je vakantie dagen? Probeer te relativeren en stel het denken hierover uit tot ergens eind april... Wie zegt überhaupt dat je in de zomer op vakantie kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja nu weet je wellicht weer wat een sociaal netwerk is.

Waar een wil is, is een weg.

Zoals al gemeld wij hebben het gelukkig niet nodig, maar om als voorbeeld te noemen van nabuurschap: mijn ouders (75+) kregen al aangeboden van de overburen dat zij wel boodschappen voor ze wilden halen als dat nodig mocht worden.

En wij hebben even met de buren in het rijtje even afgestemd of alles nog zonder problemen bij iedereen was. Zodat mocht de shit tegen de fan komen we in kunnen springen. Aantal werken ook in fysiek aanwezige beroepen (KMAR en verpleegkundigen).

Dus als je baas meewerkend is, wellicht kan je halve dagen werken en dat gedurende die dagen buren / vrienden oppassen? En jij dan de andere helft van de dag op hun kinderen?

Gaan zitten wachten totdat de oplossing uit de hemel komt vallen zal waarschijnlijk niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
Croga schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Dan zou ik hem zeker nog eens over lezen....

[...]

Ofwel: Alleen als alle ouders van dat kind in de cruciale beroepsgroepen werken.

Kijk ook eens naar de geest van de regel:

[...]

Als er een ouder is die niet in de cruciale beroepsgroepen valt dan kan de andere ouder ook gewoon zijn/haar werk blijven doen.

Naar mijn mening is er dus wel degelijk een harde eis. In tekst maar zeker in geest.
Even een citaat van de URL:

Wat als ik in een cruciale beroepsgroep werk, maar mijn partner niet?
Het uitgangspunt is dat ouders in een cruciale beroepsgroep kunnen blijven werken. Als in een gezin één ouder een cruciaal beroep uitvoert, is het verzoek om zelf de kinderen op te vangen als dat kan. Als dat niet lukt, kan er een beroep worden gedaan op de school en/of kinderopvang (dagopvang, BSO, gastouderopvang. Het is geen harde eis dat beide ouders in een cruciale beroepsgroep werken.

Dit is duidelijk lijkt me... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lelletje schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:48:
...

Dit is duidelijk lijkt me... :-)
Inderdaad, alleen verschilt men kennelijk van mening over wat '... als dat kan. Als dat niet lukt ...' betekent.

Zoals ik in dat topic scheef:
Dat zou dan dus het geval zijn bij twee ouders in zo'n positie, bij alleenstaande ouders of bij ouders met een partner die om andere (onvermijdelijke/echt dwingende) redenen niet kan zorgen (bijvoorbeeld vanwege een quadriplegie en een klein kind).
Ik krijg de indruk dat ik 'kunnen' wat strenger interpreteer dan een aantal anderen.

[ Voor 40% gewijzigd door begintmeta op 17-03-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
Ja, er wordt wel gevraagd om het zelf op te lossen. Als dat niet lukt, dan mag je gebruik maken van de noodkinderopvang.

Aangezien mijn vrouw niet werkt, maakt het voor ons wel wat makkelijker.

Ik werk namelijk in een vitale sector.

[ Voor 9% gewijzigd door Lelletje op 17-03-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 14:42
DonJunior schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Zoals hierboven ook al aangegeven: NEE, het geldt niet alleen voor beide ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De vraag blijft wanneer je met recht kan zeggen dat het niet lukt. Voor mij is dat punt bijvoorbeeld nog niet bereikt als een werkgever graag wil dat je verschijnt, je in principe prima op de kinderen kan passen/ervoor kan zorgen maar het om die reden niet wil.

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 17-03-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
begintmeta schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:54:
[...]

De vraag blijft wanneer je met recht kan zeggen dat het niet lukt.
Dat je je sociale netwerk hebt gevraagd, buren, familie, kennissen.
E.v.t. partner die thuis werkt. Met werkgever overleggen naar mogelijkheden.
etc etc. Als dat allemaal niet lukt, dan kan je er terecht.

edit: Er zullen vast mensen die er misbruik van maken, en het niet willen maar dat is gewoon asociaal helemaal in deze tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door corporalnl op 17-03-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:37:
Mijn werkgever (leidinggevende) werkt juist mee en geeft aan dat kinderen voorop staan en dat ze zich moeten aanpassen waar nodig.

Ik heb ook niets tegen het inleveren van wat dagen, integendeel. Echter vindt ik wel dat het naar alle redelijkheid moet, zowel werkgever als werknemer zitten beide met een probleem en om dan alleen werknemer er de dupe van te laten worden vindt ik nogal kortzichtig.

Ik verwacht nog wel het een en ander aan hulp vanuit de overheid want om te zeggen ‘we kijken later wel naar hoe we het oplossen’ is natuurlijk niet handig, straks geef ik al mijn dagen op wachtend op de “hulp van later” die nooit komen gaat.
Het lijkt wel op jouw situatie, je schets het zo. Indien de werkgever van één van de ouders meewerkt, komt het dus niet op de werknemer. Lijkt mij dus speculatief op misschien een situatie van anderen.
(mijn situatie, kids thuis, vrouw deels thuis en ik werken.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 09:17
Hier zijn er gewoon kinderen op de gastouder opvang waarvan 1 ouder een vitaal beroep heeft. Naar opa/oma brengen is niet verstandig dus de gastouderopvang is gewoon open.

Klinkt meer alsof de gastouder 3 weekjes betaalde vakantie wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
corporalnl schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Dat je je sociale netwerk hebt gevraagd, buren, familie, kennissen.
E.v.t. partner die thuis werkt. Met werkgever overleggen naar mogelijkheden.
etc etc. Als dat allemaal niet lukt, dan kan je er terecht.

edit: Er zullen vast mensen die er misbruik van maken, en het niet willen maar dat is gewoon asociaal helemaal in deze tijd.
De geest van de regeling slaat niet op het 'kunnen' verdienen van je knaken. De geest van de regeling van de regeling slaat op echt niet beschikbaar kunnen zijn voor de kinderen (fysiek, locatie, zorgafhankelijkheden, etc.).

Uiteraard heb je de egocentristen die zichzelf en hun portemonnee vooral belangrijk en vitaal vinden. Die gaan ver om de woorden van de regeling voor zichzelf uit te leggen en gebruik maken van een regeling die niet voor hen bedoeld is.

Buiten bijvoorbeeld calaminteitenverlof is de consequentie dus dat het vakantiedagen kost als een pragmatische oplossing niet lukt. In alle redelijkheid zou onbetaald verlof ook kunnen zodat je later nog wel op vakantie kunt.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2020 16:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:05:
[...]

De geest van de regeling slaat niet op het 'kunnen' verdienen van je knaken. De geest van de regeling van de regeling slaat op echt niet beschikbaar kunnen zijn voor de kinderen (fysiek, locatie, zorgafhankelijkheden, etc.).

Uiteraard heb je de egocentristen die zichzelf en hun portemonnee vooral belangrijk en vitaal vinden. Die gaan ver om de woorden van de regeling voor zichzelf uit te leggen.
Dus je vindt mij een egocentrist? Je doet nu een aanname die onjuist en ongegrond is.
  • Ik was de eerste die aan de bel trok bij werkgever hoe we dit gezamenlijk kunnen oplossen
  • Zelf zit ik nu in de ziekte wet (hoesten, benauwd, etc) maar wil volgende week graag weer aan de slag. Kan ook in de ziekte wet blijven, lijkt me niet de bedoeling.
  • Mijn familie woont twee uur verderop
  • Familie van vrouwlief woont een uur verder op
  • Buren aan 1 kant kent ik niet, andere kant wel en die zijn 80+. Buurvrouw is nog long patient ook.
  • Meeste kennissen werken in de vitale sector (zorg, onderwijs, transport)
  • Gastouderopvang is dicht op verzoek van gastouderbureau
  • Kennissen die zouden willen en kunnen oppassen zitten nu zelf ook in 'thuis isolatie'
Maar noem mij een egocentrist. Dank je wel!

Wellicht kunnen we nu weer terug naar de vraag stelling, hoe gaan andere hier mee om?

[ Voor 79% gewijzigd door Toppe op 17-03-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik zou als werkgever ook niet blij zijn als mensen een stuk minder productief zijn doordat ze kinderen thuis hebben... We moeten allemaal een beetje water bij de wijn doen. Vakantiedagen opgeven is beter dan faillissementen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

FireDrunk schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:11:
Ik zou als werkgever ook niet blij zijn als mensen een stuk minder productief zijn doordat ze kinderen thuis hebben... We moeten allemaal een beetje water bij de wijn doen. Vakantiedagen opgeven is beter dan faillissementen.
Maakt het voor faillissement verschil of je niet werkt door vakantiedagen op te nemen of niet werkt omdat je kinderen thuis zijn?

Je hebt het hier om administratief geneuzel, niet meer en niet minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40
Exact, ik zou me er niet zo druk om maken. Maak je liever druk om ieders gezondheid ipv je vakantie.
Mijn vakantiedagen mogen ze hebben, als ik daarmee mijn baas of anderen rust of de zekerheid geef dat het allemaal wel goed komt, is dat best.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Croga schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Maakt het voor faillissement verschil of je niet werkt door vakantiedagen op te nemen of niet werkt omdat je kinderen thuis zijn?

Je hebt het hier om administratief geneuzel, niet meer en niet minder.
Maar wel administratief geneuzel wat er voor zorgt dat alle thuiswerkers straks nog wel dagen overhebben en dat de mensen die fysiek werk verrichten (en dus niet die mogelijkheid hebben) straks geen enkele vrije dag meer heeft.

Hier zijn veel meer mensen de dupe van dan alleen ik. Maar goed, we wachten af wat het kabinet ons gaat brengen want als ze de bedrijven en ZZP'r gaan helpen dan zullen ze ook de loonslaaf wel gaan helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Maar wel administratief geneuzel wat er voor zorgt dat alle thuiswerkers straks nog wel dagen overhebben en dat de mensen die fysiek werk verrichten (en dus niet die mogelijkheid hebben) straks geen enkele vrije dag meer heeft.

Hier zijn veel meer mensen de dupe van dan alleen ik. Maar goed, we wachten af wat het kabinet ons gaat brengen want als ze de bedrijven en ZZP'r gaan helpen dan zullen ze ook de loonslaaf wel gaan helpen ;)
Wat dacht je van heel Nederland / heel de wereld is de dupe.

Het is helaas schakelen, nadenken over oplossingen en water bij de wijn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is heel simpel in jouw situatie. Als je niet kunt thuiswerken is het of opvang vinden, of vakantiedagen opnemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:00

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:09:
[...]
  • Zelf zit ik nu in de ziekte wet (hoesten, benauwd, etc) maar wil volgende week graag weer aan de slag. Kan ook in de ziekte wet blijven, lijkt me niet de bedoeling.
Ehm... Dat zijn de bekende Corona-klachten :X

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Angeloonie schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Exact!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Blijf dan thuis... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:09:
[...]

Dus je vindt mij een egocentrist? Je doet nu een aanname die onjuist en ongegrond is.
  • Ik was de eerste die aan de bel trok bij werkgever hoe we dit gezamenlijk kunnen oplossen
  • Mijn familie woont twee uur verderop
  • Familie van vrouwlief woont een uur verder op
  • Buren aan 1 kant kent ik niet, andere kant wel en die zijn 80+. Buurvrouw is nog long patient ook.
  • Meeste kennissen werken in de vitale sector (zorg, onderwijs, transport)
  • Gastouderopvang is dicht op verzoek van gastouderbureau
  • Kennissen die zouden willen en kunnen oppassen zitten nu zelf ook in 'thuis isolatie'
Maar noem mij een egocentrist. Dank je wel!

Wellicht kunnen we nu weer terug naar de vraag stelling, hoe gaan andere hier mee om?
Ah cruciale info die ontbrak.

Blijf thuis. Je hebt de klachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Eens. Ben donderdag naar huis gegaan en zondag is de school dicht gegaan. Maar het komt voor de werknemer wel erg nooit uit en dus kunnen we de boel rekken, kost het me geen dagen. En ik wil niet raar aangekeken worden met de vraag of ik bewust langer ziek ben gebleven of wat. Vandaar dat ik me zsm wil beter melden, dan kost het me maar dagen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07

LankHoar

Langharig tuig

Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:45:
Eens. Ben donderdag naar huis gegaan en zondag is de school dicht gegaan. Maar het komt voor de werknemer wel erg nooit uit en dus kunnen we de boel rekken, kost het me geen dagen. En ik wil niet raar aangekeken worden met de vraag of ik bewust langer ziek ben gebleven of wat. Vandaar dat ik me zsm wil beter melden, dan kost het me maar dagen...
Neem je verantwoordelijkheid tegenover je collega's ajb en blijf nog minstens 14 dagen thuis nadat je klachten (hopelijk vanzelf) over zijn gegaan. Ook wanneer het voor jou aanvoelt als geen corona, kan het dat zeker zijn. Ik zou zeggen, houd ook de rest van je gezin in huis (wanneer jij het hebt is de kans zeer aannemelijk dat zij het ook hebben).

Echt niet beter melden voor die tijd, en zeker niet omdat je "niet raar aangekeken wilt worden' 8)7

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:51
begintmeta schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:54:
[...]

De vraag blijft wanneer je met recht kan zeggen dat het niet lukt.
Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:05:
Mijn werkgever begrijpt de situatie en geeft aan medewerking te verlenen ivm opvang. Thuis werken is voor mij geen optie en dus zit er niets anders op dan maar vakantie op te nemen.
Als je vakantie op kunt nemen, kan het wel. 👍

En ook vooral dit:
[...]

[ Voor 15% gewijzigd door iamerwin op 17-03-2020 16:53 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
[...]

Zijn ook zeer bekende rokersklachten. Hoesten en benauwd. Zijn zelfs ook huis-tuin en keuken griepklachten.

Hij moet zich laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Als partner, met klachten, van iemand met een cruciaal beroep mag ik inderdaad hopen dat zowel jij als je vrouw zich zsm laten testen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Barrycade schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:47:
Ja nu weet je wellicht weer wat een sociaal netwerk is.
Het probleem dat ik hier mee heb, is dat de KDV's met een reden dicht zijn.

Door kinderen nu naar grootouders te brengen, of bij iemand anders die je kent, ben je feitelijk dus kwetsbare groepen extra in gevaar aan het brengen, ofwel iemand effectief als gastouder aan het laten optreden, terwijl ook die laatste groep met een reden nu dicht is.

Oftewel ik zou mijn kinderen thuis willen houden om de maatregelen na te leven zoals bedoeld.

Dat hoeft niet 100% van mijn baas te komen, maar je hele vakantie er voor inleveren (gaat vrij vlot als dit een maandje of twee gaat duren) kan IMO ook weer niet de bedoeling zijn.

Maar zeker als je thuis mag/kan werken: werk 1 of 2 avonden als de kinderen slapen, of op zaterdag als je partner thuis is, neem een dagdeel vrij, vraag je baas of die zolang dit duurt ook ergens een dagdeel door de vingers wil zien (d.w.z. niet te nauw kijken dat je wel exact zoveel uren werkt als normaal zou moeten), zoiets.

Edit: ehm, en als je ziek bent ziek melden, obviously.
toolkist schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:18:
Als partner, met klachten, van iemand met een cruciaal beroep mag ik inderdaad hopen dat zowel jij als je vrouw zich zsm laten testen...
Hoe ga je dat voor elkaar krijgen dan? Volgens mij testen ze zo'n beetje niemand, tenzij je zo benauwd bent dat je aan ziekenhuisopname moet gaan denken (huisarts bellen). Het ziekenhuis zal het dan wel willen weten.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 17-03-2020 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
NoahAmber schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:09:
[...]

Zijn ook zeer bekende rokersklachten. Hoesten en benauwd. Zijn zelfs ook huis-tuin en keuken griepklachten.

Hij moet zich laten testen.
Ze testen niet. Binnen blijven en wachten tot het over is krijg je te horen van de huisarts...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:32:
[...]

Ze testen niet. Binnen blijven en wachten tot het over is krijg je te horen van de huisarts...
Dan behoor je niet tot de kwetsbare groep. Dus gewoon thuis blijven tot je 24 uur geen klachten meer hebt

Wanneer wordt er iemand getest?

De huisarts zal niet meer iedereen testen die mogelijk COVID-19 heeft. Als mensen klachten hebben die op COVID-19 wijzen, moeten ze thuis blijven totdat ze minstens 24 uur geen klachten hebben. De (huis)arts zal bepalen of iemand met klachten getest moet worden. Dit zijn vooral mensen uit kwetsbare groepen die meer risico hebben op een ernstig verloop van de ziekte en waarbij het voor de juist behandeling belangrijk is om zeker te weten of ze COVID-19 hebben. De huisarts volgt hierin de richtlijn van het RIVM

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

[ Voor 6% gewijzigd door NoahAmber op 17-03-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon thuis blijven oppassen zolang je ziek bent, ondertussen gastouderburo aanschrijven dat ze een andere gastouders voor je regelen die nog wel wil werken voor zijn/haar geld?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
YakuzA schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:42:
Gewoon thuis blijven oppassen zolang je ziek bent, ondertussen gastouderburo aanschrijven dat ze een andere gastouders voor je regelen die nog wel wil werken voor zijn/haar geld?
Probleem is niet de gastouder maar het gastouderbureau. Helaas kan ze niet zomaar beslissen om alsnog open te gaan (zonder gevolgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Dit. Pas nou maar op met redeneringen als 'ach je maakt je toch nu niet druk om je vakantiedagen, er zijn veel belangrijkere dingen aan de hand'. Dat laatste mag dan zo zijn, maar als je nu bij voorbaat vakantiedagen schrijft, dan moet je er niet op rekenen dat je die ooit terug krijgt. Werkgevers gaan het ook moeilijk krijgen en sommige zullen elke cent nodig hebben om niet failliet te gaan. Dan gaan ze jou heus niet je vakantiedagen teruggeven. Dus het komt erop neer dat je die gewoon kwijt bent. Als je geen vakantiedagen schrijft krijg je misschien een conflict met je werkgever, maar hou je wel je dagen. Uiteindelijk gaat het erom wat er in de administratie staat.

Het is volgens mij ook niet verplicht om vakantiedagen te nemen. Dat zou niet eerlijk zijn. Dit is overmacht en komt voor rekening van de werkgever. Stel dat het langer dan 4 weken duurt, dan is iedereen echt wel door z'n vakantiedagen heen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PhilipsFan schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:05:
[...]

Dit. Pas nou maar op met redeneringen als 'ach je maakt je toch nu niet druk om je vakantiedagen, er zijn veel belangrijkere dingen aan de hand'. Dat laatste mag dan zo zijn, maar als je nu bij voorbaat vakantiedagen schrijft, dan moet je er niet op rekenen dat je die ooit terug krijgt. Werkgevers gaan het ook moeilijk krijgen en sommige zullen elke cent nodig hebben om niet failliet te gaan. Dan gaan ze jou heus niet je vakantiedagen teruggeven. Dus het komt erop neer dat je die gewoon kwijt bent. Als je geen vakantiedagen schrijft krijg je misschien een conflict met je werkgever, maar hou je wel je dagen. Uiteindelijk gaat het erom wat er in de administratie staat.

Het is volgens mij ook niet verplicht om vakantiedagen te nemen. Dat zou niet eerlijk zijn. Dit is overmacht en komt voor rekening van de werkgever. Stel dat het langer dan 4 weken duurt, dan is iedereen echt wel door z'n vakantiedagen heen hoor...
Vraag me af of je dit op overmacht kan gooien om eerlijk te zijn. Maar goed, er zijn weinig mensen die met dit bijltje hebben gehakt en dan is het de vraag wat rechtsgeldig is. Wellicht een leuke vraag voor een arbeidsjurist. Alleen zet je dan wel de boel op scherp bij je werkgever natuurlijk :)

Inderdaad, als dit nog langer duurt dan is straks iedereen door zijn of haar vakantie dagen heen, en wat gaan we dan doen? Heel Nederland op onbetaald verlof sturen?

Kans dat de werkgever inspeelt op de nieuwe tegemoetkoming regeling lijkt mij dan groter, vrijwel elke branche gaat dit voelen (uitzondering supermarkten etc) en allemaal gaan ze te maken krijgen met minder omzet. Deze regeling is daar voor gemaakt dus bedrijven zullen niet heel snel failliet gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 17-03-2020 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:13:
[...]

Vraag me af of je dit op overmacht kan gooien om eerlijk te zijn. Maar goed, er zijn weinig mensen die met dit bijltje hebben gehakt en dan is het de vraag wat rechtsgeldig is. Wellicht een leuke vraag voor een arbeidsjurist. Alleen zet je dan wel de boel op scherp bij je werkgever natuurlijk :)

Inderdaad, als dit nog langer duurt dan is straks iedereen door zijn of haar vakantie dagen heen, en wat gaan we dan doen? Heel Nederland op onbetaald verlof sturen?

Kans dat de werkgever inspeelt op de nieuwe tegemoetkoming regeling lijkt mij dan groter, vrijwel elke branche gaat dit voelen (uitzondering supermarkten etc) en allemaal gaan ze te maken krijgen met minder omzet. Deze regeling is daar voor gemaakt dus bedrijven zullen niet heel snel failliet gaan.
Hier en daar zijn al wat berichten van juristen. De eerste berichten gingen over dat je recht had op 1 dag 'kortdurend zorgverlof' om wat voor je kind te regelen, een volgende had het over 'een paar dagen'... Maar drie weken betaald vrij krijgen om voor je kind te zorgen heb je geen recht op. Maar goed, de wet is destijds niet geschreven met gebeurtenissen zoals deze in het achterhoofd. Er zal dus op een gegeven moment een rechtzaak gevoerd moeten worden om als voorbeeld te dienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
President schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:20:
[...]

Hier en daar zijn al wat berichten van juristen. De eerste berichten gingen over dat je recht had op 1 dag 'kortdurend zorgverlof' om wat voor je kind te regelen, een volgende had het over 'een paar dagen'... Maar drie weken betaald vrij krijgen om voor je kind te zorgen heb je geen recht op. Maar goed, de wet is destijds niet geschreven met gebeurtenissen zoals deze in het achterhoofd. Er zal dus op een gegeven moment een rechtzaak gevoerd moeten worden om als voorbeeld te dienen
Eens. En het is een beetje geven en nemen van beide partijen en daar is helemaal niets mis mee. Ik vindt het alleen een beetje kortzichtig van een werkgever (in dit geval HR, Directie, niet mijn direct leidinggevende) om te zeggen ‘dan neem je maar vakantie’. Er bestaat ook nog zoiets als ‘Goed werkgeverschap’.

Er wordt nu van alles gedaan om bedrijven te laten overleven en de ZZP’r niet kopje onder te laten gaan maar de loonslaven die ‘verplicht’ vakantie moeten opnemen staan buiten spel. En ik als ik om mij heen kijk zijn dat er aardig wat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:27:
Er wordt nu van alles gedaan om bedrijven te laten overleven en de ZZP’r niet kopje onder te laten gaan maar de loonslaven die ‘verplicht’ vakantie moeten opnemen staan buiten spel. En ik als ik om mij heen kijk zijn dat er aardig wat hoor.
Maar ik snap dat niet. Als alle werknemers dit zo ervaren, dan is het 1 werkgever tegen 5+ personeel... Ik neem aan dat een werkgever dan toch wel gaat toegeven en mee gaat denken voor een passende oplossing. En bedrijven met 50+ werknemers hebben sowieso een ondernemingsraad om hierover te praten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:05:
Dit betekend wel dat ik straks mijn vakantie in de zomer moet annuleren/aanpassen omdat er simpel weg niet genoeg dagen zijn...
Beste man, we zitten in een wereldwijde pandemie, ik mag waar ik woon alleen mijn hond uitlaten als ik een ondertekende verklaring bij me heb dat dat alleen is om te plassen en te poepen, Nederland heeft net zijn grenzen gesloten voor alle reizigers van buiten de eu. Mensen gaan dood in steeds hoger tempo en de gezondheidszorg in delen van Europa staat op instorten.

En jij maakt je zorgen over je zomervakantie. Ik denk dat je god op je blote knieën moet bedanken als dat je grootste probleem is. Gewoon doen en er nog eens over praten als de problemen wat kleiner zijn. De kans dat je deze zomer ergens heen mag op vakantie lijkt me gewoon niet zo erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
President schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:32:
[...]

Maar ik snap dat niet. Als alle werknemers dit zo ervaren, dan is het 1 werkgever tegen 5+ personeel... Ik neem aan dat een werkgever dan toch wel gaat toegeven en mee gaat denken voor een passende oplossing. En bedrijven met 50+ werknemers hebben sowieso een ondernemingsraad om hierover te praten
Het gaat voornamelijk om mensen met kinderen natuurlijk. Ergens verwacht ik ook wel een oplossing. Het eerlijkst is natuurlijk gewoon ieder de helft, beetje handje klap misschien maar wel voor nu de snelste oplossing.

En wij hebben wel een OR, maar de feest commissie is met 3x dit jaar al meer bij elkaar geweest dan de OR in de afgelopen 3 jaar ;)

@Verwijderd het gaat er om dat ik vanuit de overheid ‘verplicht’ wordt thuis te zitten (Heb weinig andere opties) en dat dat mij vakantiedagen kost. Dat klopt niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 17-03-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar Heb je co-ouderschap ofzo?

Kan je vrouw niet een balletje opgooien op het werk?
Jij bent blijkbaar ziek, je vrouw moet op school aanwezig zijn. Dus waar brengen de collega's hun kinderen en kan je daar niet even buurten?

Hier zit een relatief klein kluppie kinderen op de opvang blijkbaar omdat het gros wél een oplossing heeft gevonden. Maar er is dus wel nog ruimte.

Wachten totdat de oplossing van hogerhand komt is wat kortzichtig in deze anders dan andere tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05
Wij zitten in een soortgelijke situatie.
Beide werken fulltime. 32 + 50 u p.w

We hebben normaliter geen opvang nodig, sinds ons kind naar school gaat.
Nu zijn de scholen dicht, en komt de zorg op ons aan.
Ons kind elders onderbrengen zou namelijk haaks op de voorgeschreven maatregelen van het RIVM zijn.

Ik hoop dat de overheid ook hier iets in zal voorzien, aangezien dit zowel ons als de werkgever raakt.

[ Voor 5% gewijzigd door AcIDeR op 17-03-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wilke schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:28:
Hoe ga je dat voor elkaar krijgen dan? Volgens mij testen ze zo'n beetje niemand, tenzij je zo benauwd bent dat je aan ziekenhuisopname moet gaan denken (huisarts bellen). Het ziekenhuis zal het dan wel willen weten.
Volgens mij doen ze dat wel in het geval je partner een cruciale functie heeft. Bij de vriendin van m'n neef tenminste wel. Hij had wat algemene griepklachten en z'n vriendin, die in een ziekenhuis werkt, werd meteen getest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28
Beste vreselijke pseudo-moraalridders in dit topic. Vakantiedagen zijn zeer noodzakelijk om te decomprimeren van een tijd hard werken. Met nu je vakantiedagen op te gebruiken bewijs je je werkgever ook geen dienst. Als jij als gevolg daarvan enkele maanden later met burn-out zit kan hij je nog een hele tijd moeten doorbetalen zonder er iets voor in de plaats te moeten krijgen. Bovenop de klap die Corona al is heb je daardoor bijgedragen aan een faillissement. In die optiek lijkt ‘kunnen’ toch iets meer mensen te dekken dan mama in de zorg en papa niet geschikt om überhaupt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Belangrijker punt... Jij vertoont corona symptomen, best heftige zelfs... Waarom is je vrouw niet in thuisquarantsine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:53
Onderwijs, moet ze dan nog naar school? Denk dat ze straks van uit huis gaat onderwijzen niet?

Je kan ook kijken of er een andere kinderopvang of school die de kleine wil opvangen? Zijn ook veel studenten etc die aanbieden om op kinderen te passen. Als je dat vertrouwd natuurlijk.

Maar jij hebt corona klachten dus überhaupt zou je met de hele fam in quarantaine moeten zitten. Zelfs als je niet wordt getest, zekere voor het onzekere nemen!

[ Voor 13% gewijzigd door Ashundi op 18-03-2020 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@42erik @Ashundi zolang partner geen symptomen vertoond kan ze gewoon werken. Hierin worden de richtlijnen van het RIVM gevolgd.

Voor mij zelf geld: 24 uur nadat je klachten vrij bent kan je niemand meer aansteken en kan je dus werken.

@toolkist als je in de zorg werkt wel. Onderwijs wordt niet preventief getest.

Ondanks dat de overheid nu allerlei bedrijven en mensen gaat ondersteunen vindt ik het raar dat de loonslaaf hierdoor wel geraakt wordt en die niet worden geholpen want zo is het nou eenmaal. Ja, wij kiezen bewust voor kinderen maar wij kiezen er niet vrijwillig voor om een opvang dicht te gooien.

Vraag eens bij de NOS neergelegd, ben toch wel benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 18-03-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wat ik eigenlijk nog niet gelezen heb..
Heb je wat kdv's in de regio gebeld of ze tijdelijk plek hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
toolkist schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:50:
Wat ik eigenlijk nog niet gelezen heb..
Heb je wat kdv's in de regio gebeld of ze tijdelijk plek hebben?
Hier is het al een uitdaging om überhaupt een plek te krijgen, met 15 weken zwanger ons al moeten inschrijven. Het weg brengen naar een andere -tijdelijke- opvang is ook iets wat wij absoluut niet willen, mensen gaan nu gekke dingen doen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:53
Toppe schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Hier is het al een uitdaging om überhaupt een plek te krijgen, met 15 weken zwanger ons al moeten inschrijven. Het weg brengen naar een andere -tijdelijke- opvang is ook iets wat wij absoluut niet willen, mensen gaan nu gekke dingen doen... :(
Dat klopt dat normaal de opvang vol zit en je lang moet wachten voor plek.
Maar nu is het allemaal heel anders.
Veel mensen die normaal gebruik maken van de opvang houden hun kinderen thuis.
Echt bel gewoon eens rond, leg je probleem uit.
Je zult zien dat er meer kan dan je denkt.
We zitten nu niet in de normale dagelijkse gang van zaken, alles is anders!
Pagina: 1