Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 21:00
Mijn vraag
Kan ik via usb-c een 2de externe scherm aansluiten op mijn laptop? Of is er een andere manier mogelijk hoe dit wel kan? Ik maak nu gebruik van chromecast, maar het slepen van tabbladeren naar dat scherm lukt niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
lenovo ideapad 330-15ich 81fk003ymh

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gevonden dat ik alternate mode nodig heb om video via usb-c te kunnen gebruiken. Helaas kan ik niet niet vinden of mijn laptop dit heeft. Ik een usb-c naar hdmi converter geprobeerd die wel om mijn telefoon werkt, maar niet op mijn laptop. Die converter komt uit china en dus niet de beste kwaliteit. Voordat is een goed merk koop wil ik weten of mijn laptop dit wel ondersteund.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:05
Veel laptops met een usb-c aansluiting gebruiken deze enkel voor dataoverdracht. In de specificaties van jouw laptop, welke je kunt opzoeken staat over welke usib-functies de laptop beschikt. Zelf beschik ik over een laptop met een 5Gbit/s usb 3.1 aansluiting waarmee het mogelijk is. Als je laptop thunderbolt3-ondersteuning heeft moet het ook mogelijk zijn. De input van het scherm kan usb-C zijn of kun je gebruiken met een adaptertje. Daar kom je weer terug bij het verhaal over de alternate-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
En dat is precies het probleem wat ik heb. Ik weet dus niet of mijn laptop daarvoor geschikt.
In de specificaties staat :2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-c.

Aangezien de Usb c usb 3.2 is zou ik denken dat het wel mogelijk zou moeten zijn.

Ik heb uiteindelijk toch een usb c naar hdmi hier in nederland gekocht. In de review waren mensen hier erg tevreden over.

Helaas is het mij niet gelukt. Ik krijg de melding "Het USB-apparaat wordt niet herkend" Met daaronder "Het laatste USB-apparaat dat u op deze computer hebt aangesloten heeft een storingveroorzaakt"

Klik ik daarop/wacht ik even dan gaat de melding weg en krijg ik de melding "Beeldschermaansluiting kan beperkt zijn" hieronder staat :Controleer of het Displayport-apparaat waarmee u verbinding maakt, wordt ondersteund door uw PC.

Ik heb nog steeds twijfels of het wel of niet zou kunnen werken met mijn laptop.

Wat ik eigenlijk wil is 2 grote schermen aansluiten op mijn laptop. Deze scherm wil ik niet gedupliceerd hebben, maar uitgebreid. Dus mochten er andere mogelijkheden zijn dan hoor ik dat graag, maar via een chromecast werken is geen optie. Heb dat geprobeerd en dat werkt bij mij heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
DAX23E schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:17:
Ik heb gevonden dat ik alternate mode nodig heb om video via usb-c te kunnen gebruiken. Helaas kan ik niet niet vinden of mijn laptop dit heeft.
Volgens de datasheet kun je alleen een extern scherm via HDMI aansluiten, en ondersteunen je USB-C poorten dus geen DP Alt Mode:
Intel UHD Graphics 630 and NVIDIA GeForce GTX 1050,
2GB or 4GB GDDR5 memory;
supports external digital monitor via HDMI;
supports two independent displays;
Max resolution: 1920x1080@60Hz (HDMI)
Je hebt dus een dock of adapter nodig die op basis van USB werkt (en niet DP), deze zijn meestal op basis van een DisplayLink chipset. Ze zijn vaak te herkennen aan de ondersteuning voor zowel USB-C als USB-A 3.0 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Lenovo heeft in deze laptop idd geen DPAlt. Enige wat overblijft is een adapter met actieve videochip. Ook die heb je in soorten, ga voor eentje met DisplayLink. That's IT heeft een paar betaalbare refurbished docks liggen van Targus en Dell die met jouw laptop werken.

Tijdje terug een goedkope adapter met Fresco chipset gehad, die trok de hele USB bandbreedte dicht omdat die chips geen framebuffer hebben. Daarom dus advies voor DisplayLink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
bedankt voor jullie antwoord. Ik zag dat bij de That's IT de Targus ACP51EUZ kunt kopen voor 17,50. Werkt die ook want die is best goedkoop.

Ik vindt de Dell 3000 voor €59 euro wel een beetje prijzig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan68
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 19:03
Ik heb ervaring met de Dell 3000, vindt € 59,00 een acceptabel bedrag m.b.t. de prestaties.
Ik zie wel dat de Targus USB 2.0 is en de Dell heeft USB 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Heb toch maar de Dell 3000 gekocht. Wel bij een andere winkel die was wat goedkoper.

Ik laat nog weten hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die Targus is beperkt tot USB 2.0 snelheden voor de ingebouwde hub en heeft 100Mbit netwerk. Voldoet in principe prima.
Die Dell D3000 heeft 2 beeldschermaansluitingen en USB 3.0. Daarnaast gigabit ethernet. (je lenovo ideapad heeft geen onboard ethernet, dan is zo'n dock ook wel handig).

Wat betreft "prijzig": een werkende USB-C -> DVI kabeltje gaat voor 30 euro of meer. Die Targus dock is de goedkoopste oplossing, die Dell de betere. Ik kwam die dingen toevallig op het spoor toen ik specifiek zocht naar Displaylink kabels of docks. Klant van me had zo'n Fresco ding gekocht van 25 euro waar het beeldscherm steeds uitviel vanwege energiebesparing op moderne USB controllers :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Gisteren is de Dell 3000 binnen gekomen. Alles werkt zoals het moet werken.

Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 11:28
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje. Ik heb tijdelijk deze laptop:
pricewatch: Asus VivoBook 17 X712FB-AU299T

Hier zit een USB C aansluiting op die ik wil connecten met mijn ultra wide scherm die uiteraard ook een USB C aansluiting heeft. Dit moet omdat de HDMI poort al bezet is en de laptop geen DP mini heeft. Ik dacht dat dit zou moeten werken, maar helaas. Ligt het misschien aan bepaalde instellingen of kan het gewoon echt niet?

Als ik de kabel vanuit het scherm in de laptop steek krijg ik de melding: beeldschermaansluiting kan beperkt zijn. Controleer of het display-port apparaat waarmee u verbinding maakt, wordt ondersteund door uw PC.

Ik heb deze monitor:
pricewatch: Samsung C34H890WJU Zwart

Als ik het zo lees qua specs zou het wel moeten kunnen....

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28
USB-C is een aansluiting die allerlei optionele extra’s heeft.

1 van die extra’s is het sturen van een Displayport-signaal (dat heet Alternate mode). Dat is nodig om die monitor via USB-C aan te sturen.

Alternate mode zit niet op je laptop. Je hebt dus gewoon de bekende USB 3.0 met een ander connectortje.

Van de Asus-site:

https://www.asus.com/nl/L...VivoBook/VivoBook-17-X712
Verbindingsmogelijkheden
De VivoBook 17 is uitgerust met de omkeerbare USB Type-C™ (USB-C™) poort, die met zijn 'elke manier is goed' ontwerp het aansluiten van apparaten zo gemakkelijk mogelijk maakt. Het levert bovendien gegevensoverdrachtssnelheden die tot 10x sneller5 zijn dan oudere USB 2.0-verbindingen!
Je kunt er vanuit gaan dat als ze het niet noemen, het er ook niet op zit. Anders had de marketing-afdeling dit echt wel laten weten.

Jij hebt hoogstwaarschijnlijk dus reguliere USB-C

Dit zijn alle varianten (gaat er om of je DP er naast hebt staat en dat zal dus niet het geval zijn.)

https://www.kensington.co...jpg?width=794&height=1635

Via HDMI kom je op die monitor op 3440x1440 op 50hz , want die aansluiting zal hoogstwaarschijnlijk HDMI 1.4 zijn. Dat is dan wel een refreshrate die je handmatig zult moeten instellen, anders krijg je waarschijnlijk 30 Hz.

[ Voor 15% gewijzigd door White Feather op 27-01-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 11:28
Aha helaas dan, dank je @White Feather !

Het is gelukkig een voorloop laptop waar ik max 2 maand mee moet doen. Aangezien het een 17" laptop is kan ik dat wel zonder extern scherm doen. Hierna was ik van plan om de lenovo yoga 9i te bestellen. Zou die wel via OF USB C aangesloten kunnen worden of middels een DisplayPort kabel? Dat wil ik namelijk wel echt voor elkaar krijgen en die 2 aansluitingen heb ik nog vrij op mijn externe Samsung scherm.

https://www.lenovo.com/nl...ga-9-15IMH5/p/88YGC901503
En twee snelle USB-C Thunderbolt™-aansluitingen geven je de mogelijkheid om verbinding te maken met de nieuwste geavanceerde gadgets en randapparatuur.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 27-01-2021 21:08 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28
Volgens deze review heeft de Lenovo Yoga 9i 2 usb-c-poorten die Thunderbolt ondersteunen. Dat is nog een stuk geavanceerder dan puur Alternate Mode voor Displayport.

Die kunnen zeker Displayport uitsturen.

Deze review dus :)
https://www.techradar.com/reviews/lenovo-yoga-9i-review

[ Voor 16% gewijzigd door White Feather op 27-01-2021 23:06 . Reden: Link naar review alsnog toegevoegd. ]

Pagina: 1