Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLSurfMan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07-2024
Beste mede-Tweakers,

Na jaren tevreden met Postfix/Dovecot/Owncloud te hebben gedraaid, zijn er een aantal nieuwe collega's die veel functionaliteit missen. Denk aan gedeelde mailboxen, gedeelde agenda's, out-of-office/vacation replies, vergaderverzoeken. Functionaliteit die ze altijd wel in Outlook hadden. De roep is dus eigenlijk om een Exchange server om het lekker te integreren. (Ter context: we praten over ca. 10 werknemers, met een heel scala aan devices, van Macs tot PC's met Windows en Linux, iPhone tot Android, maar geen Windows AD in huis)

Nu zit ik de volgende opties te bekijken:
  1. Zelf Exchange gaan draaien op het LAN
  2. Zelf Exchange gaan draaien op een VPS
  3. Een Hosted Exchange doos te huren en het onderhoud te laten doen. Wel zelf de mailboxen/aliassen aanmaken etc;
  4. Office 365, hosted by Microsoft.
Punt 1 en 2, zelf doen, valt eigenlijk af. Daar is de tijd en de kennis niet voor. Anderen zijn daar veel beter in. Dus op dit moment valt de keus op 3 of 4.

Heeft iemand ervaringen met punt 3 - Hosted Exchange? De eerste zoektocht levert al snel tien aanbieders op. Dus de vraag is: wie is er erg blij met zijn of haar Hosted Exchange provider? Ik denk aan:
  • Betrouwbaarheid
  • Responsiveness
  • Uptime
(ps: Ervaringen met Office 365 zijn ook welkom, alhoewel dit topic geopend is voor Hosted Exchange ervaringen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 19:47
Waarom zou je kiezen voor een hosted exchange in plaats van exchange bij Microsoft in Office 365?
Voordeel van de laatste is dat je altijd bij bent qua updates, laatste versies en directe ondersteuning hebt van Microsoft.
Ik zie de voordelen niet zo snel van hosted exchange ten opzichte van O365. Als je puur en alleen Exchange wil ben je voor ongeveer 4 euro per gebruiker per maand klaar. Mocht je later nog andere diensten willen afnemen dan integreert dat ook mooi met de overige diensten van O365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:23
In mijn ogen is Hosted Exchange een beetje van het pre-Office365 tijdperk. Je betaalt over het algemeen (flink) meer dan bij Office365 met minder uitbreidingsmogelijkheden / beheer over je omgeving. Zoals mijn voorganger aangeeft heb je veel meer integratiemogelijkheden binnen Office365 welke je bij een Hosted Exchange boer nooit gaat krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLSurfMan
Jullie hebben een valide punt. De kogel is dan nu ook door de kerk: het wordt een Office 365 sub. Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
Huidige mailboxen even syncen met Imapsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLSurfMan
Ook handig, thanks!

Er zit een IMAP migration tooltje bij Exchange, ik heb een testje gedaan en die transferred ook alles wat er in de source mailbox zit. Was alleen niet erg snel. Misschien dat deze beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024

Voordelen hosted Exchange:

1. Je data zit niet bij Microsoft ergens in land X

=> Voor bepaalde bedrijfstakken is het verplicht om hun data in België te hebben. Je kunt niet aan Microsoft vragen om je data in de vorm van mails in België te hosten.

2. Wanneer Office 365 een probleem heeft, ben jij nog up

=> Denk niet dat Office 365 nooit problemen heeft.

3. Wanneer Office 365 een probleem heeft, kun jij weinig tot niets doen

=> Indien jezelf een probleempje hebt op je Exchange, kun jij zelf nog snel ingrijpen en dit zonder een helpdesk die soms wel wat langdradig kan zijn.

4. Mailbox limieten vs licenties

=> Een mailbox kan al snel te maken hebben met zaken als 'max mailbox size' en dergelijke. je moet hierbij licentie per licentie kijken wat de maximumwaarden zijn en hierbij beslissingen nemen. Bij een hosted Exchange bepaal jij alles zonder heel het licentieverhaal

Nadelen hosted Exchange:

1. Kennis is een vereiste

=> Zaken als IMAP / POP / Poorten / Firewall Rules / Mail bounces moeten niet als Chinees klinken wanneer jezelf een hosted Exchange zal beheren. Dan heb ik het niet eens gehad over de intiële migratie van je huidige mailoplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Xelefim op 24-03-2020 21:24 ]

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Xelefim
Dit topic ging met name over Hosted Exchange versus Exchange Online.
Wat je beschrijft lijkt me vooral toegespitst op On-Premise Exchange Server, dus "zelf" draaien.

Uiteraard kun je wel zoeken naar een Hosted Exchange aanbieder die

* data binnen je de landsgrenzen houdt
* uptime biedt wanneer MS dat niet heeft
* zeer snelle respons en oplostijden hanteren bij ondersteuningsverzoeken en storingen
* zeer ruime mailbox limieten aanbiedt (dus > 100GB voor een reguliere mailbox en unlimited Archive)
* een backup / restore aanbiedt op bricklevel/item niveau met hoge retentie

Dus bij wijze van spreken: "dat éne zo belangrijke mailtje wat je zeker weten vorig jaar nog in de mailbox had staan in dat ene mapje, maar wat blijkbaar is verdwenen, geen idee wanneer. Kan dat nog terug gezet worden?

MS biedt namelijk wel garanties op beschikbaarheid van de dienst maar niet op integriteit / recovery van opgeslagen data.

Maar zo'n luxe Hosted Exchange aanbieder lijkt me lastig te vinden hedentendage en in de komende jaren zouden ze nog wel eens kopje onder kunnen gaan door het success van Exchange Online.
Een dergelijke dienst zelf hosted aanbieden is bijna niet kosten efficiënt te doen, of je moet juist die klanten weten te houden die een premium prijs willen betalen.

NB:
De eerste google resultaten bij zoeken op "Hosted Exchange" brengen me op outdated suffe aanbieders die het nog hebben over Exchange 2013 en Office / Outlook 2013.
Anderen noemen iets Hosted Exchange maar hebben het feitelijk over resellen van Exchange Online (zie Argeweb / KPN)

Broodje belegen kaas, man.. |:(

[ Voor 26% gewijzigd door akimosan op 24-03-2020 22:44 ]

Pagina: 1