Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-do
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10-2021
Beste mede-tweakers,

Ik heb een kwestie waar ik niet uitkom. Sinds gister heb ik, na ruim 16 jaar trouw te zijn geweest aan XS4All, de (hopelijk tijdelijke) overstap gemaakt naar Ziggo. Er zijn geen alternatieven hier, het is ofwel VDSL (maximaal 20/2, in de praktijk kwam het neer op 16/2) of Ziggo. De monteur kwam gister langs en alles verliep zo goed als vlekkeloos. De Ziggo modem direct op afstand in bridge modus laten zetten zodat mijn trouwe Fritz!Box 7490 als router dienst kon blijven doen. Terwijl de monteur bezig was heb ik die middels de Wizard in de 'router achter kabelmodem' stand gezet helemaal volgens de instructies in een document van AVM zelf. Voor het aansluiten van de Fritzbox op het Ziggo modem mat de monteur nog snel even de wifi snelheid die deze laatste leverde (bridge modus was nog niet geactiveerd), die zat op dat moment rond de 170Mbit. (Abonnement is Ziggo Zakelijk, 300/40). Dat was volgens hem niet slecht, zeker omdat de Fritzbox er toen nog vlak naast hing met zijn nog actieve eigen wifi-netwerkje via XS4All.

Toen de monteur weg was ben ik zelf even gaan meten, en via verschillende speedtests kwam ik tot mijn verbazing op bedraad (CAT6) niet verder dan 40Mbit down en 38 up. Dit terwijl draadloos via de Fritzbox probleemloos naar snelheden boven de 200Mbit ging!

Na veel ge-Google kwam ik op het draadje https://linustechtips.com...ast-but-ethernet-is-slow/ waar iemand een zelfde probleem bleek te hebben. Uiteindelijk bleek hier de oplossing de modus van de LAN poorten terug te zetten van Power (Gigabit) naar Green (100Mbit) en daarna terug op Power. Dus dat heb ik ook eens geprobeerd. Het eerste deel (terug naar Green) leverde inderdaad een verbetering op: down van 40 naar rond de 80 en up ongewijzigd. Vervolgens naar Power ging de snelheid echter helaas weer terug naar 40, upload bleef rond de 38. Het bizarre is echter misschien wel het volgende: als ik alle LAN poorten op Green zet daalt de wifi snelheid ook, van boven de 200 naar rond de 50(!)

Schematisch:

* LAN1 t/m 4 op Power mode (1 Gbit)
- Wireless: 220/38
- Wired: 40/38

* LAN1 t/m 4 op Green mode (100 Mbit)
- Wireless: 50/38
- Wired: 80/38

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd: reset Fritz!Box, reset Ziggo connectbox, verschillende laptops met gigabit ethernet rechtstreeks op LAN2/tm4 (1 is voor de verbinding tussen Fritz!Box en Connectbox) aangesloten met verschillende goede ethernethabels (zowel CAT 5E als CAT6). Allemaal met hetzelde resultaat. Wat zie ik over het hoofd? :? |:(

Edit: blijkt dat ik toch niet helemaal goed heb getest. LAN1 is de culprit: zodra ik die op power mode zet heb ik sloom wired en snel wireless. Op green mode heb ik snel(ler) wired en sloom wireless. Waar LAN2 t/m 4 op staan lijkt niet uit te maken. Inmiddels de kwestie ook voorgelegd aan AVM. Ik ben benieuwd. Zijn er hier mensen met dezelfde setup, dus een Fritz!box 7490 achter een Ziggo Connectbox Arris type CH7465?

[ Voor 6% gewijzigd door j-do op 17-03-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom vindt je de Ziggo niet goed genoeg, is de Fritzbox zoveel veiliger beter? Kennelijk niet en volgens mij is die ook alweer redelijk gedateerd kan hij die snelheden wel routeren?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-do
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10-2021
Frogmen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:56:
Waarom vindt je de Ziggo niet goed genoeg, is de Fritzbox zoveel veiliger beter? Kennelijk niet en volgens mij is die ook alweer redelijk gedateerd kan hij die snelheden wel routeren?
Kennelijk kan de Fritzbox die snelheden prima aan, aangezien ik dus met wifi al 220Mbit heb weten te bereiken. De Ziggo connectbox is gelimiteerd wat betreft mogelijkheden voor telefonie (onder meer blokkeren ongewenste marketing telefoontjes), heeft geen ingebouwd dectstation en de mogelijkheden voor het blokkeren van applicaties en ouderlijk toezicht op bepaalde devices zijn lang niet zo uitgebreid als die van de Fritzbox. Dus tja, wat je gedateerd noemd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kermit10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-06 08:34
Ik heb hetzelfde. Ik gebruik mijn connectbox waarmee ik keurig via WiFi 250-25 haal, volgens specs van Ziggo.
Ik wil boven ook een AP neerzetten bekabeld met CAT6. Ik heb al jaren (voor Voip) een Fritzbox 7390.

Voordat ik de kabels trek eerst even getest: ik merk als ik de fritzbox via een ethernetkabel (verschillende kabels geprobeerd) verbind met de connectbox, de Fritzbox maar de helft van de snelheid geeft (ong 110 op z'n best). Ik meet dat in beide gevallen via WiFi en 5GHz vanuit de zelfde posities (heb een macbook zonder ethernet).

Instellingen Fritz: internet connection: other serviceprovider, connection to an external modem or router, Share existing Internet connection in the network (IP client mode).
De 4 poorten zijn elk ingesteld op 1 Gigabit.

Hoe krijg ik dezelfde snelheid uit m'n Fritzbox? Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-04-2023
Ik heb precies ditzelfde probleem met de nuance dat er twee kabels lopen; één naar een tv-kastje en één naar een PS4. Beide apparaten geven bij een speedtest plusminus 40Mbps aan. Waarbij de playstation overigens connection type 'moderate' geeft, ondanks 'exposed host' instellingen. Het vreemde is dat mijn laptop aan één van dezelfde kabels wel keurig rond de 250Mbps geeft.

Ondanks onderstaande instellingen blijven de twee apparaten matige snelheden ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFu9PpxhBY67ytyqSm3OfQkMkcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WNjM4k4fNUzIciqec2OVMDE.png?f=fotoalbum_large

Via wifi haal ik wel ook goede snelheden, via 5GHz (wordt door het tv-kastje en de PS4 helaas niet ondersteund).

NB: De Playstation heeft eerder wel een betere internetsnelheid ontvangen en getoond, via de vorige router (Netgear).

Iemand ondertussen een oplossing voor dit probleem?
Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:19

Mr-D.

interpunctie? no hero here

de Fritz kan deze snelheden heel makkelijk aan hoor.
heb zelf 1000/1000 en haal altijd 940/950 dus dit is geen issue.

misschien dat je hier je instellingen van je Fritz kan delen zodat we hier naar kunnen kijken of er iets vreemds mee is

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justes
Mr-D. schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:00:
de Fritz kan deze snelheden heel makkelijk aan hoor.
heb zelf 1000/1000 en haal altijd 940/950 dus dit is geen issue.

misschien dat je hier je instellingen van je Fritz kan delen zodat we hier naar kunnen kijken of er iets vreemds mee is
Dank voor de snelle reactie.
Ik zal een backup file uploaden.

[ Voor 90% gewijzigd door Justes op 01-07-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Zie wel dat het een 4040 is ipv een 7490
Dat scheelt nog al wat preformance
Als ik thuis ben zal ik de screens hots eens goed bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justes
Justes schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Dank voor de snelle reactie.
Ik zal een backup file uploaden.
https://wetransfer.com/do...407120200701104947/a7a7bf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ik zie dat die 4040 maar 32mb werkgeheugen heeft ipv 512 die in een 7490 zit
als je die testen doet wat gebeurd er dan met de cpu en geheugen van je router.

en staat de connectbox echt in bridge modus zodat je geen nat achter nat hebt wat dat scheelt ook erg in je performance

en als laatste test het ook eens met alleen je connectbox.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMGNUzjM0MHdQn-maDR9eE8wgB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uQv5eMwFvl8MLIORAmVxfc69.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Mr-D. op 01-07-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justes
Mr-D. schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:05:
ik zie dat die 4040 maar 32mb werkgeheugen heeft ipv 512 die in een 7490 zit
als je die testen doet wat gebeurd er dan met de cpu en geheugen van je router.

en staat de connectbox echt in bridge modus zodat je geen nat achter nat hebt wat dat scheelt ook erg in je performance

en als laatste test het ook eens met alleen je connectbox.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVcUdiYudyFCHxaMzVtynSdNYQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVhsErJm6UvLjBNCTYdczHV7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyTZ112-Hzw5PtMruCHkLbe5Kug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ll7oR4VhEsAZjo0AB4375VN3.png?f=fotoalbum_large

Laatste balkje is tijdens een speedtest.

De box van Ziggo beneden staat niet in bridgemodus aangezien er 2 LANkabels uitgaan; één naar de fritz en één naar de praktijk hieronder (geen idee wat zij hebben maar de kabel laat iig maar 100mbs door naar hen). Als ik bridgemodus aan zou zetten, zou dat niet kunnen helaas.

Niet ideaal maar opmerkelijke is dat via wifi naar fritz ik prima snelheden haal. Via kabel met sommige apparaten echter dus niet..

[ Voor 10% gewijzigd door Justes op 01-07-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

dan lijkt het een probleem met nat achter nat
je kan proberen om een DMZ in de connectbox aan te zetten voor de fritz, en is de kabel van de connect naar de Fritz ook maar 100Mb/s?

en ik zou in de extra internet instellingen in de Fritz ook de juiste waardes instellen ipv 1000/1000
dus 300/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justes
Mr-D. schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:37:
dan lijkt het een probleem met nat achter nat
je kan proberen om een DMZ in de connectbox aan te zetten voor de fritz, en is de kabel van de connect naar de Fritz ook maar 100Mb/s?

en ik zou in de extra internet instellingen in de Fritz ook de juiste waardes instellen ipv 1000/1000
dus 300/40
Nee ik heb die kabel laten vernieuwen en kreeg doen boven (bekabeld) via mn oude Netgear mooie snelheden, bekabeld. Ook op ps4 en tv-kastje.
Die oude Netgear zond echter geen 5GHz wifi uit dus daarom heb ik deze Fritz gekocht.
In de buurt zitten veel netwerken etc. en met thuiswerken heb ik ook goede wifi nodig.

Maar goed.. nu heb ik dus goede wifi maar slechte bekabelde verbinding haha..
Hoe achterhaal ik de juiste waardes voor in de Fritz? Het abonnement is 250mbit/s van Ziggo.
Is het dan gewoon 250 en 25 upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Justes schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:41:
[...]

Nee ik heb die kabel laten vernieuwen en kreeg doen boven (bekabeld) via mn oude Netgear mooie snelheden, bekabeld. Ook op ps4 en tv-kastje.
Die oude Netgear zond echter geen 5GHz wifi uit dus daarom heb ik deze Fritz gekocht.
In de buurt zitten veel netwerken etc. en met thuiswerken heb ik ook goede wifi nodig.

Maar goed.. nu heb ik dus goede wifi maar slechte bekabelde verbinding haha..
Hoe achterhaal ik de juiste waardes voor in de Fritz? Het abonnement is 250mbit/s van Ziggo.
Is het dan gewoon 250 en 25 upload?
ja dat heb je goed 250/25
maar in je starttopic geef je 300/40 aan net als een 7490 ipv een 4040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justes
Mr-D. schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:43:
[...]

ja dat heb je goed 250/25
maar in je starttopic geef je 300/40 aan net als een 7490 ipv een 4040
Dat zal ik aanpassen. Nee starttopic is niet van mij maar iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Justes schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:44:
[...]

Dat zal ik aanpassen. Nee starttopic is niet van mij maar iemand anders.
sorry je hebt gelijk niet goed gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justes
Hierbij ter illustratie hoe ridicuul en onbegrijpelijk dit probleem is, enkele afbeeldingen van dezelfde kabel in verschillende apparaten.

NB: ook het Mag254 tv-kastje ondersteunt tot 100mbit/s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNgBZNWbMe24UkinwP4VdrftQd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHxbxWDM0QeZLICXMeVMieVE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0HcfgJUjggC1Mexth88x1ElENY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXd6K1fPwiuluxDAD6SrbhEw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZTTqbuQMQOygLty57SIHfPooio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXe4DdoDSMTr20lKWeJAsySM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCXAzRm2iKARvEKhmsCGbpvWYG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6yyAcJTIlTFvJFrzKw97RaT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kh2FN2f3Oe29W70pJhVln77gNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XktpEwilyvbS4lcjpEZVL3x6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHcwU8vBvOei4x8Jm7uJdOEbUWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te2e2DBOElEuuFXLbm7WmJ8X.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiiGTiDNq-9EA6vImBO6Irnhb4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvg5XastLK4VNyFifD05SspJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypS0BFflQvZI4OnGMYGa9CsALOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKF6hIk1VARUYz8r9bp4kZIm.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1