Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Topicstarter
Beste Tweakers,

Door de maatregelen werk ik nu veel meer vanuit huis: waaronder dus bellen met VOIP (Twilio) en computers op afstand besturen (via AnyDesk).

Echter is het dus zo dat ik op de meest willekeurige momenten van mijn VOIP telefoon of uit AnyDesk wordt gegooid. De verbinding wordt gewoon verbroken. Soms beiden tegelijk. Op andere momenten gaat de telefoon vrolijk door maar ligt AnyDesk eruit. Ik heb VOIP op mijn desktop (Windows 10) en AnyDesk op mijn MacBook (15.3 Catalina).

Ik ervaar soortgelijke problemen ook in CS:GO. Af en toe 'teleporteer' ik gewoon (is misschien de time-out net niet lang genoeg?) en op andere moment wordt ik door CS:GO uit de game gegooid. Gisteravond had ik mijn router herstart en de eerste 20 minuten leek het goed te gaan, geen timeouts, maar ik kreeg al snel weer dat ik teleporteerde... Daarna niet meer geprobeerd want werd er gek van.

De setup is nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y5f1KWA.png
Devices via WiFi (Unifi AP Lite)
- MacBook Pro Retina
- iPhone 11 Pro Max
- OnePlus 6
- Galaxy A70
- Galaxy A40
- 2x 7th gen i7 HP Laptops
- iPad
- Galaxy Tab A

Ik heb de EdgeRouter X via een wizard 'WAN+2LAN2' ingesteld
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mkXFCWd.png

Daarnaast melden beide ouders dat het WiFi (internet dus) heel traag is ...

Pingen naar mijn router geeft geen problemen. (continue onder 1ms latency)
Daarnaast had ik een tijdje geleden al DNS problemen (websites laadden niet) maar heb dat nu niet meer. DNS servers staan in de router op 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Ook is het zo dat elk apparaat verbind via DHCP, geen enkel apparaat heeft een statisch IP voor zo ver ik kan zien.

Ik zou dus graag willen weten waar het aan kan liggen. Of is mijn router (of modem) gewoon kaduuk?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Ik heb inmiddels de kabel tussen modem en router vervangen, krijg hiermee iets hogere upload en download.

Ik ben CS:GO aan het testen maar merk dat ik nog steeds aan het teleporteren ben :|

[ Voor 79% gewijzigd door d22wth op 17-03-2020 13:20 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:05
Zou je eens de speedtest van dslreports.com uit kunnen voeren, en de resultaten hier posten (inclusief bufferbloat en quality)?

Dit zowel via wifi als via een bedrade pc (uiteraard niet tegelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:47:
Zou je eens de speedtest van dslreports.com uit kunnen voeren, en de resultaten hier posten (inclusief bufferbloat en quality)?

Dit zowel via wifi als via een bedrade pc (uiteraard niet tegelijk).
Dit is via WiFi
http://www.dslreports.com/speedtest/60701164

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Firmware van de Edgerouter up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Een oplossing ligt waarschijnlijk in het gebruik van SmartQueue (fq_codel), en het installeren van de nieuwste firmware.

Waarschijnlijk zul je dan niet meer de volledige internetsnelheid kunnen benutten, maar daarmee kun je wel onderzoeken of het probleem ligt in bufferbloat / slecht queue management.

Als hiermee het probleem opgelost is, dan is de beste oplossing waarschijnlijk om een krachtigere edgerouter te kopen, en daarbij ook SmartQueue in te schakelen.

Als hiermee het probleem niet opgelost is, dan zullen we verder moeten onderzoeken wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:17:
Firmware van de Edgerouter up to date?
+
dennisdennis12 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:29:
Een oplossing ligt waarschijnlijk in het gebruik van SmartQueue (fq_codel), en het installeren van de nieuwste firmware.

Waarschijnlijk zul je dan niet meer de volledige internetsnelheid kunnen benutten, maar daarmee kun je wel onderzoeken of het probleem ligt in bufferbloat / slecht queue management.

Als hiermee het probleem opgelost is, dan is de beste oplossing waarschijnlijk om een krachtigere edgerouter te kopen, en daarbij ook SmartQueue in te schakelen.

Als hiermee het probleem niet opgelost is, dan zullen we verder moeten onderzoeken wat de oorzaak is.
Ik ga eens op onderzoek uit.
Heb trouwens 2 tests uitgevoerd
Aangesloten op de EdgeRouter X: http://www.dslreports.com/speedtest/60720950
Aangesloten op modem: http://www.dslreports.com/speedtest/60721444

Lijkt me dus dat er in de ER-X iets niet lekker zit...
Firmware is de nieuwste versie.

Wellicht tijd voor een krachtiger exemplaar, als ik het zo zie?
Daarnaast schiet bij speedtest op de modem direct door naar 800mbit, waarna hij rustig bij down en up op 530mbit blijft hangen, dus ik gok dat de ER-X niet krachtig genoeg is...

edit als ik een speedtest doe via de ER-X krijg ik niet meer dan 480mbit up/down. Ook is dan gelijk de CPU op 99%...

[ Voor 13% gewijzigd door d22wth op 18-03-2020 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdennis12
Dan is de edgerouter inderdaad niet krachtig genoeg.

Je zou eens kunnen proberen of de edgerouter het wel aan kan d.m.v. hardware offloading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat voor internetverbinding heb je? (snelheid download/upload).

Bij mij hielp het instellen van QoS via de 'smart queue' setting om het internet een stuk stabieler te krijgen (minder lag/vertraging wanneer een andere PC iets aan het downloaden was). Ik heb een 100/30 verbinding en heb het als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eDf-F8pBzDHBNns5rpw30dvgAY=/f/image/eAbCRtg2JwTDIZfAojJ9B130.jpg

Testresulten van DSL Reports is A+ en A. Hardware offloading staat bij mij aan, maarja met 'maar' 100Mbit WAN doet hij daar ook niet zoveel mee denk ik (en ik las ergens dat HW offloading niets meer doet zodra QoS aan staat?).

Ik zit nog op v1.10.9, tijd terug was v2 al wel uit maar waren er nog veel issues mee waardoor ik wat terughouden was met updaten.

Maar het zou best kunnen dat de ERX in jouw situatie gewoon te traag is voor je internetverbinding. Bij mij zit de CPU van ERX in rust op 10% en gaat naar 42-49% als die DSL Reports test in de download fase zit.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:45:
Dan is de edgerouter inderdaad niet krachtig genoeg.

Je zou eens kunnen proberen of de edgerouter het wel aan kan d.m.v. hardware offloading.
ThinkPadd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:55:
Wat voor internetverbinding heb je? (snelheid download/upload).

Bij mij hielp het instellen van QoS via de 'smart queue' setting om het internet een stuk stabieler te krijgen (minder lag/vertraging wanneer een andere PC iets aan het downloaden was). Ik heb een 100/30 verbinding en heb het als volgt ingesteld:
[Afbeelding]

Testresulten van DSL Reports is A+ en A. Hardware offloading staat bij mij aan, maarja met 'maar' 100Mbit WAN doet hij daar ook niet zoveel mee denk ik (en ik las ergens dat HW offloading niets meer doet zodra QoS aan staat?).

Ik zit nog op v1.10.9, tijd terug was v2 al wel uit maar waren er nog veel issues mee.

Maar het zou best kunnen dat de ERX in jouw situatie gewoon te traag is voor je internetverbinding. Bij mij zit de CPU van ERX in rust op 10% en gaat naar 42-49% als die DSL Reports test in de download fase zit.
Wauw oke, ik heb dus hardware offloading enabled (via https://help.ubnt.com/hc/...outer-Hardware-Offloading) en krijg veel betere resultaten. Zie: http://www.dslreports.com/speedtest/60722951

Daarnaast had ik QoS (Smart Queue Management) aangezet met 400/400 en kreeg met dat op de WAN poort ingesteld maar 200 up/down :|

Dus dan is idd de router niet krachtig genoeg. Heb trouwens een 500/500 glas verbinding van Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Dan is jouw router inderdaad niet krachtig genoeg, als je gebruik wilt maken van QOS. Dat komt omdat daarbij hardware offloading niet mogelijk is op die edgerouter. Echter, als het nu prima werkt met hardware offloading en zonder qos (lq_codel), dan zie ik geen reden om de router te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:45:
Dan is jouw router inderdaad niet krachtig genoeg, als je gebruik wilt maken van QOS. Dat komt omdat daarbij hardware offloading niet mogelijk is op die edgerouter. Echter, als het nu prima werkt met hardware offloading en zonder qos (lq_codel), dan zie ik geen reden om de router te vervangen.
Klopt, ik zie inderdaad geen problemen zoals die nu staat.
Ik gebruik hem puur als routing apparaat, alle andere functies die deze router biedt ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken. Ook heb ik geen NAS of IP-camera's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
Dan zou ik het gewoon zo laten. Upgraden kan altijd nog.
Pagina: 1