Noise-cancelling headphones en geluidssterkte overlast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1353612

Topicstarter
Ik woon al ruim 9 jaar in Vietnam.

Ik heb met veel belangstelling het laatste artikel over de Sony en Bose noise-cancelling headphones gelezen. Het probleem waar ik hier mee zit wordt niet echt besproken.
Men is hier, een klein dorp in the middle of nowhere, maar eigenlijk in heel Vietnam gek van karoke en grote geluidsboxen. Die zijn vaak op afstanden van 400-500 m. al duidelijk hoorbaar. Er zijn een stuk of 7 aso’s die vlak bij mij wonen en waarvan een stuk of 3 dagelijks uren bezig zijn. De laatste keer dat mijn overbuurman bezig was, heb ik in huis met een app op een oude iPhone een gemiddelde van 93 dB gemeten en een piek van 110 dB. Inderdaad, mogelijk directe gehoorschade.
Een kort demo: YouTube: Vietnamese Karaoke

De overheid doet hier niets aan.

Ik heb een poos terug hier waterdichte oordoppen aaan laten meten. Voor ca. € 35 één van mijn beste investeringen ooit. Maar om de gehele dag met die dingen in te lopen... Daarnaast kwam het gedreun en gekrijs van de overbuurman door de oordoppen + de in een NL bouwmarkt gekochte oorkap heen.

De vraag is of een noise-cancelling headphone ook dit soort extreme omstandigheden aankan. Ik wil inmiddels best een kleine €300 daarvoor uitgeven maar dan moet het wel werken.

Heeft er ooit iets dergelijks in een test gezeten of is er gewoon bekend of dit zou kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 19:06

Metro2002

Memento mori

Noise canceling hoofdtelefoons zijn goed van lage frequenties tot frequenties ter hoogte van het menselijk stemgeluid. Gedreun en achtergrond geluid worden dus heel effectief weggefilterd tot bijna niks maar hogere tonen krijg je gewoon nog steeds door.
Het is in elk geval het meest effectieve middel tegen geluidsoverlast dat er momenteel bestaat (behalve verhuizen).
Maar met zulke buren zou ik verhuizen toch wel als serieuze optie beschouwen. Daar wil je gewoon niet naast wonen.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 17-03-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

Metro2002 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:25:
Noise canceling hoofdtelefoons zijn goed van lage frequenties tot frequenties ter hoogte van het menselijk stemgeluid. Gedreun en achtergrond geluid worden dus heel effectief weggefilterd tot bijna niks maar hogere tonen krijg je gewoon nog steeds door.
Het is in elk geval het meest effectieve middel tegen geluidsoverlast dat er momenteel bestaat (behalve verhuizen).
Maar met zulke buren zou ik verhuizen toch wel als serieuze optie beschouwen. Daar wil je gewoon niet naast wonen.
Maar als het hele land volstaat met die karaoke gasten, dan maakt verhuizen ook geen verschil. Tenzij je verhuisd buiten Vietnam...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 10:43
Misschien heb je wat aan deze grafiek.
Dat is de Sony XM3 tegen de Bose 700 waar ze worden vergeleken op basis van: geen koptelefoon op (basis), passieve isolatie en actieve isolatie.

Edit: En bedenk daarbij dat, als je eigen muziek afspeelt, het geluid van de buren nog verder naar de achtergrond verdwijnt.

Overigens, wat een bizarre volumes...

[ Voor 17% gewijzigd door Grote Schurk op 17-03-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:49
Nee, de beste noise-cancelling headphones zullen dat niet compleet weg kunnen filteren.. Man man man wat een kabaal. Fijn (voor mij) dat je dit deelt, Vietnam schrijf ik af voor vakanties. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Xin Chao (Hello)

Cam on (=dank, dank) voor alle reacties.

Verhuizen is om meerdere redenen geen optie. En het klopt, binnen Vietnam verhuizen is zinloos want het wordt met de week erger hier. Vorig jaar is zelfs in Nha Trang iemand doodgstoken die weigerde te stoppen met karaoke.

Voor wie meer over mijn overlast-tirades wil lezen zie mijn dagelijkse post op een motorforum: https://www.motor-forum.nl/threads/vietnam-deel-2.417752/ En zoals ik al zei, de overheid doet niets. Dat weet ik uit zeer betrouwbare bron, die “hoog in de boom zit”.

Een (behoorlijk) deel van het probleem is inderdaad het gedreun. Bassen staan altijd voluit open. Op grotere afstand begin het met het gedreun. In feite is dat waar je het meest last van hebt als het gaat om de aso’s, die net iets verder weg wonen. Dan hoor je in huis eigenlijk alleen maar gedreun.

Ik heb nog een paar over-the-ear headphones liggen. Eentje gebruik ik voor de tv (sport, cusrussen en soms een dvd). Omdat die aan de zijkant open is komt het gedreun daar soms gewoon door heen.

Een tweede heb ik omgebouwd tot mp3-speler: een kleine mp3-speler met tyre-wraps aan de beugel bevestigd, touwtje ingekort en een plug eraan gesoldeerd. Werkt op zich uitstekend maar zelfde type, dus zelfde probleem.

OK, ik ga dit –ondanks de hoge prijs- met name gezien de onderdrukking van de bassen, toch overwegen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Hen Gap Lai (tot ziens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zulke hoofdtelefoons zijn goed in voorspelbaar geluid (vliegtuigmotor, airco), maar met willekeurig geluid (stemmen, muziek) gaat het minder goed. Toch zou zo'n hoofdtelefoon nog de moeite waard kunnen zijn.

Je komt dan wel uit op de de duurste van Sony of Bose, die dempen veel beter dan de andere modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 18-03-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Het beste is natuurlijk om gewoon in te gaan op de uitnodiging. Karton Tiger mee en lekker meezingen. Altijd prachtig hoe ze daar uit schijnbaar niets opeens een volledige PA set toveren, met 18" W-bins en alles.

Hier heb je overigens in de grote stad veel minder last van. (TP. HCM). Maar daar heb je weer de problemen dat als het Vietnamees Elftal wint dat alles en iedereen met een toeter losgaat. Maargoed. Ik denk dat als je zelf muziek draait i.c.m. noise cancelling dat je er nog wel overheen komt, maar anders wordt het toch een moeilijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@TBTL Ik neem dit mee in mijn overwegingen. Ik werd inderdaad getriggerd door de wat duurdere modellen van ~€300.

@Seers Dan ben ik binnen een halve dag alcoholist. Als ik uit bed kom hoor je regelmatig de herrie al en als ik weer naar bed ga is het nog steeds bezig. Ook houd ik al helemaal niet van bier. En ik ben na het klagen bij het dorpshoofd ook niet meer zo populair dat ze voor mij een goede fles Remy Martin VSOP open trekken.

In de stad wordt het ook steeds erger, zeker met de cafe's in de wat meer toeristische buurten. En om nog even de zaak lomp samen te vatten: ik vind het een groter gevaar voor de volksgezondheid dan het Corona-virus. Daar kun je je met de nodige voorzorgsmaatregelen behoorlijk tegen beschermen. Tegen de geluidsoverlast is dat voor velen een stuk moeilijker, beter gezegd volslagen onmogelijk. Deze mensen hebben geen €35 voor een stel op maat gemaakte oordoppen, om over €300 voor een hoofdtelefoon maar helemaal te zwijgen.

En dan dan ook nog de grote groep mensen, die helemaal niet durft te klagen omdat ze arm zijn en bang zijn om voor jaloers versleten te worden. De aso's wens ik in ieder geval een heel lang leven toe (met de meest ernstige vorm van tinnitus).
Pagina: 1