Wifi dekking in huis verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megagorilla
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:20
Mijn vraag
Ik heb internet via Tweak, en gebruik hiervoor de door hun meegeleverde Fritz!box 5490. Ik heb in alle uithoeken van mijn huis een ethernetkabels liggen, maar in één hoek is de wifi verbinding heel slecht. Ik wil de ontvangst hiervan graag verbeteren.
Nu heb ik gelezen dat de 5490 ook mesh networking ondersteund. Wat ik graag zou willen is dat ik een wifi access point op mijn ethernetkabel aan kan sluiten om de wifi dekking in mijn huis compleet te maken, en het liefst ook met mesh ondersteuning + 5ghz wfi.
Is dit mogelijk, en welk apparaat is hier het meest geschikt voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn huidige router: Fritz!box 5490

Beste antwoord (via megagorilla op 17-03-2020 13:54)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:29

lier

MikroTik nerd

Caelorum schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:51:
Met 1 nadeel dat de apparaten zelf moeten switchen op het juiste moment. Een mesh netwerk heeft vaak de mogelijkheid om vanuit de APs de client over te geven naar een andere AP, zonder dat de client daar iets van merkt.
Er zijn inderdaad een paar uitzonderingen waarbij accesspoints actief clients kunnen overzetten naar een ander accesspoint. Dit tref je aan bij echte enterprise oplossingen, daarnaast zijn er een paar huis-tuin-en-keuken merken die het ook toepassen.

Echter staat dat totaal los van mesh. Zoals @dennisdennis12 al duidelijk uitlegt: mesh zegt alleen wat over de verbinding tussen de accesspoints, deze is bij mesh draadloos. Oftewel "een mesh netwerk met ethernet backhaul." is dus een contradictie.

Wat prima werkt (volledig merk/model onafhankelijk) is een thresshold instellen waarbij, bij het overschreiden van de thresshold, de verbinding van een client automatisch verborken wordt. Op deze manier wordt een client gedwongen opnieuw verbinding te maken. Gelukkig zijn de meer recente clients prima in staat om dan de juiste keuze te maken (lees: de sterkste verbinding kiezen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:44
Mesh betekent dat je ap's draadloos met elkaar verbind. Omdat je een bekabelde aansluiting hebt, zou ik daar niet voor kiezen.

Mijn advies is dus om gewoon een ap (access Point) aan te sluiten op de locatie met een slecht signaal, en die dezelfde instellingen te geven als de fritzbox (ssid, ww, wpa2, e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08
megagorilla schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:18:
Wat ik graag zou willen is dat ik een wifi access point op mijn ethernetkabel aan kan sluiten om de wifi dekking in mijn huis compleet te maken, en het liefst ook met mesh ondersteuning + 5ghz wfi.
Lijkt me een beetje overbodig niet? Ik vermoed dat je dezelfde AP wilt en niet zozeer mesh, gezien je al een kabel gebruikt voor de aansluiting. (edit wat @dennisdennis12 zegt)

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 17-03-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megagorilla
dennisdennis12 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:36:
Mesh betekent dat je ap's draadloos met elkaar verbind. Omdat je een bekabelde aansluiting hebt, zou ik daar niet voor kiezen.

Mijn advies is dus om gewoon een ap (access Point) aan te sluiten op de locatie met een slecht signaal, en die dezelfde instellingen te geven als de fritzbox (ssid, ww, wpa2, e.d.)
Het maakt verder niet veel uit wat voor AP ik hiervoor zou kiezen? Een ander merk gaat geen problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Nee, dat maakt niet uit.
Zolang die maar dezelfde mogelijkheden heeft op het gebied van beveiliging, zodat je beide hetzelfde in kunt stellen. Daarmee zien apparaten het namelijk als één netwerk.

Apple heeft daar een erg duidelijke uitleg van: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068
Op niet apple apparaten werkt het op ongeveer dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Fritz heeft hele mooie opties vanaf de nieuwste firmware om je netwerk als geheel te beheren. Zou dus voor een AP of router van Fritz kiezen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:10
dennisdennis12 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:30:
Nee, dat maakt niet uit.
Zolang die maar dezelfde mogelijkheden heeft op het gebied van beveiliging, zodat je beide hetzelfde in kunt stellen. Daarmee zien apparaten het namelijk als één netwerk.[...]
Met 1 nadeel dat de apparaten zelf moeten switchen op het juiste moment. Een mesh netwerk heeft vaak de mogelijkheid om vanuit de APs de client over te geven naar een andere AP, zonder dat de client daar iets van merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:51

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Precies dit. Wat TS zoekt is een mesh netwerk met ethernet backhaul.

This too shall pass

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 23:29

lier

MikroTik nerd

Er zijn inderdaad een paar uitzonderingen waarbij accesspoints actief clients kunnen overzetten naar een ander accesspoint. Dit tref je aan bij echte enterprise oplossingen, daarnaast zijn er een paar huis-tuin-en-keuken merken die het ook toepassen.

Echter staat dat totaal los van mesh. Zoals @dennisdennis12 al duidelijk uitlegt: mesh zegt alleen wat over de verbinding tussen de accesspoints, deze is bij mesh draadloos. Oftewel "een mesh netwerk met ethernet backhaul." is dus een contradictie.

Wat prima werkt (volledig merk/model onafhankelijk) is een thresshold instellen waarbij, bij het overschreiden van de thresshold, de verbinding van een client automatisch verborken wordt. Op deze manier wordt een client gedwongen opnieuw verbinding te maken. Gelukkig zijn de meer recente clients prima in staat om dan de juiste keuze te maken (lees: de sterkste verbinding kiezen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
@lier

Dat zou ik zeker niet doen. De enige goede manier om roaming te helpen, is naar mijn mening het gebruik van de 802.11 roaming protocollen (k, r en v). Het instellen van een threshold, zorgt voor zeer instabiele netwerken, op de grens van de threshold.

De meeste clients (zeker modernere apparaten) roamen overigens prima tussen access points, waardoor zulke protocollen in thuissituaties overbodig zijn. Vooral in grote enterprise netwerken, die ingericht zijn op capaciteit i.p.v. dekking, zijn deze protocollen nodig (t.b.v. loaddistribution en een goede roaming bij high-density).

(ik heb thuis een volledig unifi wifi-netwerk, en als test een ruckus r750. Ook tussen het unifi netwerk en de ruckus werkt roaming gewoon prima, terwijl daartussen geen roaming protocollen gebruikt kunnen worden).

[ Voor 16% gewijzigd door dennisdennis12 op 17-03-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megagorilla
Dank jullie voor alle reacties.
Een echt mesh netwerk gaat dan waarschijnlijk helemaal niet werken, om dat door de betonnen constructie van mijn huis 0% verbinding met de huidige router te krijgen is. Dan zal een 2e mesh AP deze router ook niet kunnen bereiken.

Ik ga voor een ubiquiti oplossing, ik ga ervan uit dat dat voldoende is.

Wat een gedoe is dit ineens als je voor het eerst thuis moet werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
Een mesh netwerk is helemaal niet gewenst, omdat een bekabeld ap veel beter is.

Een unifi ap is inderdaad een goed ap voor een lage prijs, maar als je maar één ap aanschaft dan kun je ook kiezen uit genoeg andere merken (cisco wap serie, tp-link, etc.). Het voordeel van unifi, en andere enterprise/business oplossingen, is namelijk vooral dat het eenvoudig is om meerdere access points centraal te beheren.
Pagina: 1