uitstel vakantie, omboeken of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
We zitten een beetje in dubio, en opzoek naar input :)

In februari hebben we een vakantie geboekt naar Corfu voor 8 dagen. Bij het hotel waar we al 4 of 5 keer zijn geweest, en -net als alle voorgaande keren- via ryanair een losse vlucht hebben geboekt. Geen SGR dus, niet erg, want dezelfde reis via TUI bijv, is 1100 - 1400 duurder. Elk jaar weer. Overigens kunnen we met Ryanair min of meer zelf vluchttijden kiezen die ons goed vallen.

Anyway, dit jaar dus geboekt vanaf 28 april, non-refundable rate.
Een week later begon het Corona virus in Italië om zich heen te grijpen en toen heb ik mails gestuurd naar het hotel hoe zij hier mee om gaan, mocht het hotel dichtmoeten, of het eiland onbereikbaar zijn. Ik heb toen zwart op wit gekregen dat in het geval van een opgelegde maatregel van de overheid, zij zouden vergoeden, of omboeken naar een later moment.

Afgelopen zondag kreeg ik weer een mail: de autoriteiten verbieden dat er hotels open mogen vóór 1 mei.
M.a.w.,
- we kunnen omboeken later in het seizoen, op basis van beschikbaarheid en eventueel bijbetalen
- kosteloos omboeken naar een periode in heel oktober
- vragen om een refund

Ze zijn bereid de aankomst datum te verplaatsen naar 2 mei.
Bij Ryanair kan ik kosteloos omboeken

Beide heel nice natuurlijk, maar, als ryanair (toch) niet vliegt die datum, dan zal het hotel ook zoiets hebben van: uh ja... dat is niet ons probleem. Losse vluchten via andere maatschappijen zijn pittig veel duurder. (echt x 4 en x 5)
Van de andere kant: Als we niet vliegen zijn we de tickets kwijt, dus omboeken is haast een no-brainer.
Vragen we om een refund van het hotel, dan hebben we die kosten terug, maar de tickets zijn dan onbruikbaar.

what to do :?

offtopic:
kostenverdeling nu is ca 500 / 1500 , resp. tickets en hotel)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Oktober doen? Want met de huidige maatregelen zijn we er globaal nog niet en dit gaat echt nog wel langer duren. Ik verwacht dat alle maatregelen nog wel een keer verlengd worden, ook nog wel 2x.
Oktober geeft je een hele goede kans dat je dan onbezorgd lekker op vakantie kan. Kan je het ook uit je hoofd zetten en onbezorgde voorpret hebben.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het "probleem" van oktober is dat de herfstvakantie hier pas vanaf de 21e is. Dan is de kans op een druilerige en bijna herfstachtige vakantie, vrij groot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
Ik zou helemaal niks doen. Het is nog volstrekt onduidelijk hoelang de situatie blijft zoals die is. Straks is er misschien geen RyanAir of hotel meer.

[ Voor 20% gewijzigd door NotSoSteady op 17-03-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

paQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:31:
Het "probleem" van oktober is dat de herfstvakantie hier pas vanaf de 21e is. Dan is de kans op een druilerige en bijna herfstachtige vakantie, vrij groot
Tsja... Choices choices.....
1 Mei gaat hem zowieso niet worden. Wellicht dat Italië dan open gaat maar Nederland zeker nog niet.
Er is een kans dat het in October ook nog niet voorbij is maar die kans is kleiner dan dat het in Mei nog niet voorbij is.

Dus de keuze: Risico op een druilerige vakantie of nagenoeg garantie dat je óf opnieuw moet verzetten, óf gewoon alles kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Croga schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:35:
[...]

Tsja... Choices choices.....
1 Mei gaat hem zowieso niet worden. Wellicht dat Italië dan open gaat maar Nederland zeker nog niet.
Hoe bedoel je Nederland?
Als er een vlucht van Duitsland naar Corfu gaat, dan is op zich dat toch nog steeds een optie?
NotSoSteady schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:34:
Ik zou helemaal niks doen. Het is nog volstrekt onduidelijk hoelang de situatie blijft zoals die is. Straks is er misschien geen RyanAir of hotel meer.
in dat geval is het beter om een refund te vragen :+

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 17-03-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
paQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Hoe bedoel je Nederland?
Als er een vlucht van Duitsland naar Corfu gaat, dan is op zich dat toch nog steeds een optie?

[...]

Dat zou ik in ieder geval wel doen en pas een vakantie boeken wanneer er meer duidelijkheid is. Als je in deze periode het geld van een vakantie terug kan krijgen dan moet je dat zo snel mogelijk aanpakken. :9

[ Voor 12% gewijzigd door NotSoSteady op 17-03-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dus hotel een refund vragen, en dan 'hopen' dat Ryanair de vlucht helemaal niet kan of zal gaan uitvoeren de 28e :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zou het heel vreselijk zijn om een keertje niet op vakantie te gaan? Ik zou nu de refund vragen en dan t.z.t. rustig kijken of er nog wat te doen is en anders lekker vermaken in eigen land. :)

Optimistisch roepen dat je dan wel vanuit Duitsland kunt gaan is ook een grote aanname dat je daar vrij naar toe kunt reizen. Ik zou het even aankijken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Room42 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:43:
Zou het heel vreselijk zijn om een keertje niet op vakantie te gaan? Ik zou nu de refund vragen en dan t.z.t. rustig kijken of er nog wat te doen is en anders lekker vermaken in eigen land. :)
Welnee, we vermaken ons wel hoor, anders gaan we een weekje varen ofzo, komt goed. Meer dat er best even behoefte was aan een week helemaal niks, kinderen volop vermaak, goed eten enz. Als er dan ineens allemaal opties komen, dan ga je wikken en wegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

paQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Niemand kan in de toekomst kijken en de huidige situatie kan maanden duren. Denk ook even aan de kans dat je hotel failliet gaat. Dan krijg je dat geld waarschijnlijk ook niet meer terug. Ik denk dat ik gewoon een refund zou vragen bij het hotel en dan hopen dat RyanAir stopt met vliegen, omdat ze anders grotendeels leeg vliegen, en zelf de tickets refund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:23
Als je er kosteloos onderuit kunt zou ik dat gelijk doen. Niemand weet hoe lang deze ellende gaat duren, maar het zou mij hoogst verbazen als het eind april/begin mei al weer dusdanig overgewaaid is dat dergelijke specifieke vakantievluchten e.d. gewoon weer doorgaan.

Wij hebben eind juni twee weken vrij. Nog niets geboekt omdat we er nog niet over uit waren wat we nou precies willen, met de kennis van nu wachten we lekker af.
We pakken t.z.t. wel een last minute, stappen in de auto naar de zon of blijven thuis als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:48:
[...]

Welnee, we vermaken ons wel hoor, anders gaan we een weekje varen ofzo, komt goed. Meer dat er best even behoefte was aan een week helemaal niks, kinderen volop vermaak, goed eten enz. Als er dan ineens allemaal opties komen, dan ga je wikken en wegen :+
Ik kan het me voorstellen, maar ik denk dat het nu gewoon teveel koffiedik kijken is en zeker gezien de klappen die de horeca nu krijgt, zou ik liever het geld in m'n zak hebben. Het is moeilijk te voorspellen allemaal.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gewoon een refund vragen, nu kan je je geld nog krijgen. Ik gok dat er flink wat gaat omvallen. Vergelijk het met 9/11. Het heeft daarna nog maanden geduurd voordat alles weer een beetje op gang kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:13
"we kunnen omboeken later in het seizoen, op basis van beschikbaarheid en eventueel bijbetalen"

ik zou het persoonlijk nog even afwachten, lijkt me sterk dat ze alles zoveel maanden dicht gaan gooien .. gaat zoveel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Cash is king.... gewoon zsm je geld terugvragen en afwachten wat er gebeurt. Alle andere scenario's leveren meer risico op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Eh... Een refund? Waarom zou je je nog meer onzekerheid op de hals halen?

Ikzelf ga ook totaal geen vakantieplannen maken (buiten Boedapest eind mei die al vast staat en waarschijnlijk ook niet door gaat).
Het is gewoon één bak onzekerheid. Cancellen dus en afwachten wat er gaat gebeuren. Je kan later in het jaar altijd nog iets boeken.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xMuchux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Yowzawood schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:09:
Cash is king.... gewoon zsm je geld terugvragen en afwachten wat er gebeurt. Alle andere scenario's leveren meer risico op.
Dit. Volgens mij is vakantie in de huidige situatie een bijzaak en niet van essentieel belang. Geen risico nemen, zo veel mogelijk geld terug halen, het verlies zo veel mogelijk minimaliseren, het verlies wat overblijft accepteren en later opnieuw kijken. Geduld in deze is een erg schone zaak (see what I did there? :P ).

Ik verwacht dan dus ook dat wanneer de luchtvaart weer gaat opstarten, vluchten goedkoop beginnen om iedereen weer binnen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Annulering en refund is zojuist door hotel bevestigd :)
erg netjes van ze

Nu eens kijken wat we met 500 euro aan tickets doen bij ryanair :+
- wachten en kijken of ze niet kunnen leveren (lijkt me vooralsnog niet het geval, maar who knows)
- we boeken een compleet andere bestemming voor periode x, en zien wel of we dan gaan

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-03-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:09
paQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:42:
Dus hotel een refund vragen, en dan 'hopen' dat Ryanair de vlucht helemaal niet kan of zal gaan uitvoeren de 28e :X
Voor hoeveel ben je in schip in bij RyanAir dan? Ik denk dat het hotel een factor 10 (als het niet meer is) duurder is.
Zelf ook met RyanAir geboekt voor 17 juni. Als ze mij het geld niet terug geven dan ben ik wel €17 kwijt!!! :o

Ik zou het wel weten als het hotel een refund aanbied...

En toen drukte ik te laat op verzenden, ik heb niks gezegd. ;) €500 is wel een vervelend bedrag inderdaad. :/

[ Voor 10% gewijzigd door dehardstyler op 17-03-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
dehardstyler schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Voor hoeveel ben je in schip in bij RyanAir dan? Ik denk dat het hotel een factor 10 (als het niet meer is) duurder is.
Zelf ook met RyanAir geboekt voor 17 juni. Als ze mij het geld niet terug geven dan ben ik wel €17 kwijt!!! :o

Ik zou het wel weten als het hotel een refund aanbied...

En toen drukte ik te laat op verzenden, ik heb niks gezegd. ;) €500 is wel een vervelend bedrag inderdaad. :/
Sja, we kunnen ook gewoon wat boeken voor de herfstvakantie, en dan maar zien of we wel of niet gaan. Ik vrees dat die 500 euro anders sowieso down the drain is.
Dat is overigens voor een gezin van 4 plus 1 grote koffer. Diezelfde vlucht was met transavia 1790, en met tui fly 2240. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:31:
Los van of er dan nog veel open is. Wij zijn een aantal jaar geleden in de (late) herfstvakantie op Kreta geweest en toen was er al erg veel dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn ervaring is als volgt. Zou deze week naar Spanje reizen.

Hotel geboekt via booking.com (non refundable) hoeven we niet te betalen.
Heenreis met transavia vertrekt gewoon, dus hebben we zelf moeten annuleren.
Terugreis met Easyjet is door easyjet geannuleerd, dus bedrag retour ontvangen.
Schiphol parking ook terug gekregen.

Al met al alleen de heenreis moeten betalen, waar we de vat nog terug kunnen krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2020 23:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:23
Eind april zouden we met een aantal personen van Eindhoven naar Praag vliegen met Ryanair.

Nu kwam er gisteren een mail van Ryanair binnen dat deze vlucht gratis kan worden omgeboekt naar het najaar. Echter, eigenlijk ontvang ik liever een refund van de reissom i.p.v. dat ik de reis omboek (stel dat Ryanair omvalt in de tussentijd). Is dat dan gewoon een kwestie van wachten er hopen dat de vlucht eind april geannuleerd wordt? Heb ik dan ook recht op een vergoeding gezien er mogelijk sprake is van buitengewone omstandigheden?

Want op https://europa.eu/youreur...mbursement-cancellation-1 zag ik dit:
Wordt uw vlucht geannuleerd, dan heeft u recht op terugbetaling, een alternatieve vlucht of een terugvlucht, evenals op hulp en schadevergoeding. U heeft recht op schadevergoeding als u minder dan 14 dagen voor de geplande vertrekdatum op de hoogte bent gesteld. De luchtvaartmaatschappij moet kunnen bewijzen dat en wanneer u persoonlijk van de annulering op de hoogte bent gesteld. Kan zij dit niet, neem dan contact op met de nationale autoriteitenpdf , die u verder kunnen helpen.

Er hoeft echter geen schadevergoeding te worden betaald als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de vlucht is geannuleerd als gevolg van buitengewone omstandigheden, en dat zij er alles aan heeft gedaan om annulering te voorkomen. De luchtvaartmaatschappij moet dit bewijzen aan de hand van bijv. logboeken of incidentenrapporten. Zij moet dit bewijs aan de nationale handhavingsinstantie en de passagiers geven, overeenkomstig de nationale bepalingen inzake toegang tot documenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:19
Kan je niet inboeken naar september oid? Tegen dan zal het probleem wel voorbij zijn en je zit niet meer in hoogseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:23
Eigenlijk liever niet, betwijfel of dan alles weer koek en ei is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creffie
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-05-2021
Ik zou eind mei en eind juni naar Italië gaan.. Voor nu laat ik beide tripjes gewoon staan (alles is al betaald) en zie ik wel hoe het gaat.. We gaan er nu in ieder geval vanuit dat het niet door gaat, maar om nu al om te boeken naar augustus/september vind ik ook link. Wie weet is het dan nog niet over en kun je dan weer omboeken. Ik laat het nog even staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik heb helemaal geen bericht nog van Ryanair. Wel kwam ik erachter dat ik kosteloos kan omboeken.
En ik zag vandaag dat alle vluchten van CRL naar CFU plotseling op “uitverkocht” staan.

Ergo: de kans is erg groot dat ze gaan cancelen. Dus ik heb min of meer besloten te wachten, en daar op te gokken.
Ik kan er ook niets aan doen dat ze niet willen/kunnen/gaan/mogen opstijgen of daar landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou ook voor de refund gaan. Niemand weet hoe het gaat lopen, dus je kan maar beter geen risico nemen en het geld terugvragen. Mocht het zo zijn dat je tegen die tijd wel op vakantie kan gaan, zou ik gewoon een last-minute boeken.

Zelf heb ik ook alle vakantieplannen op een laag pitje gezet. Het zit er gewoon niet in tijdens deze crisistijden. Jammer maar helaas! Volgend jaar weer nieuwe kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen 7 dagen, was dit volledig te verwachten:
https://www.nu.nl/economi...e-lucht-in-te-kunnen.html

Pagina: 1