Toon posts:

Aankoop advies CPU en moederbord game PC en race stoel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

De afgelopen 20 jaar heb ik qua game PC's niets anders dan AMD's gehad. En wat zaten daar wat gedrochten tussen zeg.. (Athlon 64 die zonder extra kamer ventilator Windows niet wilde installeren). Toch ben ik altijd trouw gebleven aan AMD. Paar jaar geleden had ik weer eens een gedrocht bij de neus gehad, de FX9590. Na een heel drama om de het juiste moederbord te vinden dat een 220w CPU kan ondersteunen, bleven er stabiliteitsproblemen opstreden door warmteontwikkeling. Nadat het onmogelijk bleek om de processor nog terug te sturen en te ruilen voor een ander model heb ik het er maar bij gelaten. In de bios 4 van de 8 cores uitgeschakeld en de pc bleef zonder problemen draaien, jammer maar helaas.

Twee dagen geleden begon ik uit het niets weer problemen te krijgen, onverklaarbare temperatuurschommelingen, vastlopers en oververhitte VRM's. Inmiddels weer met een bushfix de PC weer "gerepareerd". Maar zoals jullie begrijpen ben ik er een beetje klaar mee. Ik wil opzoek naar een nieuwe CPU en moederbord. Paar maanden geleden heb ik een MSI GF75 8RD gaming laptop gekocht. Daar zit een Intel i7 in. Ik moet zeggen dat ik daar erg te spreken over ben. Dus als upgrade voor mijn game PC zou ik eens voor een Intel willen gaan i.p.v. AMD.

Mijn huidige setup:

- Corsair Carbide SPEC-03 Orange LED,
- Corsair Hydro Series H100i V2, 240mm
- MSI 990FXA-GAMING
- AMD FX-9590 4.7 GHz 8-Core
- Kingston HX Savage 16GB(2x8GB) DDR3 1600MHz CL9
- MSI GeForce® GTX 1070 8GB Gaming X GDDR5
- Cooler Master G750M

Ik wil graag alle andere componenten blijven behouden indien mogelijk. Budget wat ik in gedachten heb ligt ergens rond de 600 euro. Wie kan mij van wat advies voorzien?

En oja, ik ben ook nog opzoek naar een racestoel voor mijn Thrustmaster TS-PC racer. Ik heb ooit eens in een Rseat RS formula gezeten, helaas is die een beetje prijzig. Dus welke goede alternatieven zijn er? Of is er ergens een bedrijf dat gebruikte/ showroom modellen verkoopt?

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:29
Ondanks je huidige "gedrocht" is dit het slechtste moment in de afgelopen 20 jaar om naar Intel over te stappen.
De huidige AMD processors zijn VEEL beter dan de FX series.

Ik zou dus zeggen, neem een Ryzen 3600 of 3700x, met goed (MSI) B450 moederbord van 100 euro en 16GB (Crucial AES) geheugen (je oude werkt hier niet op).

Als je alleen oude games of simgames speelt die niet zoveel threads gebruiken kun je eventueel, misschien, als je echt heel graag wilt overstappen nog een Intel 9600kf overwegen, maar die verliest het op bijna alle fronten van de goedkopere 3600.
De Intel 9700(k)(f) is helemaal veel te duur, gaat hetzelfde voor op ten opzichte van de 3700x.
Of je moet perse far cry 5 op 150 fps willen draaien, dat is zo'n beetje het enige waar de AMD's moeite mee hebben.

Hoe oud is die voeding? Is verouderde techniek en die kun je wellicht ook beter vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 16-03-2020 23:54 ]